Povestea unui izvor de aur - HORAȚIU RADA: "Îmi doresc ca «Aur'a» să fie un succes de suflet și bucurie"

Claudiu Tarziu
O prietenie strașnică, legată din prima tinerețe, doi antreprenori de succes, o idee prinsă din zbor, minunea descoperirii unui izvor "de aur" și ambiția de a pune România în topul țărilor cu cea mai bună apă îmbuteliată. Aceasta este pe scurt povestea apei Aur'a. Un brand lansat în urmă cu doi ani, printr-o in­vestiție de cinci milioane de euro, în captarea unei ape de excepție, de la Ursoanea, din Munții Ba­­na­tului. O apă care a primit cele mai înalte cer­ti­ficări și distincții în UE, SUA, Emiratele Arabe și Israel și care este exportată în toată lumea. De alt­fel, majoritatea celor două milioane de sticle pro­duse pe lună merg la export. Din păcate, în Ro­mâ­nia, se găsește doar în anumite magazine și res­tau­rante, valoarea ei fiind prea puțin cunoscută. Ca să-i aflăm povestea, ne-am adresat unuia dintre "eroi", d-l Horațiu Rada, bănățean, inginer și om de afaceri.

"Mi-s bănățan în țoalele mele"

- Domnule Horațiu Rada, pentru că vorbim despre apă, să începem de la... izvoare. Știm că aveați investiții și preocupări în alte domenii de activitate economică, de unde ideea să săpați după apă de băut?

- Am fost și sunt un iubitor de natură. La fel cum am fost și sunt un om iubitor de lucruri simple. Țin foarte mult la originile mele bănățene. Născut și crescut la Remetea Mare și apoi mutat în Ti­mi­șoara, îmi place să mă prezint și să spun la lume că "mi-s bănățan în țoalele mele". Am început de jos, pentru că am învățat de la părinți că meseria este brățară de aur. Am fost lăcătuș și apoi student, am făcut Politehnica, iar du­pă Revoluție, am ris­cat să lucrez pe cont propriu și am deschis o firmă de energie elec­trică, îm­preună cu cel mai loial și cel mai bun prieten al meu, Eleodor Coptil. Și uite că am făcut o com­pa­nie care are 21 de ani de piață. Suc­­cesul nu ne-a schim­bat, dar ne-a dat po­si­bi­­li­tatea să evo­luăm și pe alte planuri. Ideea de a face o afa­cere în do­me­niul apelor a venit în urmă cu vreo cinci ani, când am primit o propunere să cum­părăm un pa­chet majoritar de ac­țiuni la o fa­brică de îmbu­teliere, care era de vân­zare. A fost o decepție totală, pentru că singura so­luție acolo era să dărâmăm tot și să reconstruim. Am rămas însă cu o concluzie: că ne-ar plăcea ideea de a "lucra" cu apă, dar cu una care să fie spe­cială și să aibă poveste și valoare, să facă dife­rența între sutele de produse de pe piață. Plus, totul să pornească de la zero, adică să găsim noi izvorul, să construim fabrica și să ne ocupăm de toate cele necesare de la început. Aici și așa a început aven­tura Aur'a.

- Ați găsit greu izvorul fermecat?

- Într-adevăr, ca să afli un izvor trebuie să îl cauți. Mai ales un izvor "de aur". Timp de aproape doi ani, am bătut dealuri și păduri și peșteri ne­car­tografiate, mi-am înfrânt frica de spații înguste, în căutarea comorii la care visam. Inițial, am plecat pe un drum cu multe suișuri și coborâșuri, cu văi și dealuri, și ne-am oprit la Ocna de Fier. Știam că acolo este o apă bună, dar mi-am dat seama că de fapt este "miraculoasă", când mi-am spălat prima da­tă fața cu ea. I-am simțit energia. Pur și simplu am simțit cum îmi pătrunde în corp. M-am hotărât pe loc. Au urmat teste, analize și monitorizări. Ne-am dat seama că este o apă de­o­sebită și am decis că nu o pu­tem "trata" ca pe una obișnuită. A fost momentul când am hotărât că "apa de aur" tre­buie pusă în valoare la un nivel regal, că trebuie îmbu­teliată doar în sticlă (nici vorbă de plastic!) și că ar trebui să strălucească, să dea semne că e ceva pre­țios și viu. În 2013, am înființat compania și în 2016 am pornit pro­ducția. Astăzi, și eu, și Eleo­dor Coptil, suntem mândri și fericiți că avem oportunitatea să oferim lumii aceas­tă apă româ­nească, numită Aur'a, care izvo­răște la Ocna de Fier, în Munții Banatului.

Aur și argint

- Apa Aur'a se distinge prin­tr-un nume și un design neobiș­nu­ite. Sunt doar elemente de mar­ke­ting, menite să justifice un preț destul de ridi­cat?

- Apa Aur'a nu are nevoie de ar­tificii de marketing și nu are ne­voie de povești inventate. Eti­cheta cu foiță de aur arată calitatea con­ți­nutului. Cum­va, ne-am dorit ca lu­mea să în­țe­leagă ce este înă­untrul sticlei. Aur'a este o com­bi­nație: "aur" vine de la aurul pe care îl con­ține, și "a" vine de la ar­gin­tul, pe care Aur'a, de asemenea, îl conține . În­tre cele două elemente, apos­troful, reprezintă pică­tura de apă în care se re­găsesc cele două elemente prețioase, aurul și ar­gin­tul. E un joc de simboluri și de elemente. Exteriorul reprezintă inte­rio­rul.

- Există vreo poveste legată de izvorul cu aur și argint?

- Apa provine dintr-o zonă deosebită, numită de localnici "Cracul cu aur", pentru că în vremea dacilor, erau acolo puțuri verticale de extracție pentru metalele rare. Bazinul Moravița, din care se adună, practic, apa în sub­te­ran, este localizat în­tr-o zonă cu păduri, în ca­re nu există activitate uma­nă și industrială. Astfel că apa nu este în pe­ricol să întâlnească surse de po­luare. Au venit un grup de chinezi la Ocna de Fier și au fost impre­sio­nați. I-am învățat cum să testeze o apă bună, fără să o guste, doar punând-o pe față și simțindu-i ener­gia. Apoi au băut direct de la sur­să. Au rămas fără cuvinte. I-am înțeles, mai ales că au făcut cu­noș­tință cu ea lângă pădure, lângă mun­te, aproa­pe de un cer albastru, cum în China nu vezi, ceea ce le-a oferit o trăire specială. Cam așa s-a întâm­plat cu fiecare partener care ne-a vizitat la Ocna, de-a lungul timpului. Suntem fericiți că Aur'a este așa de apreciată, că partenerii noștri o duc în toate col­țurile lumii, ca pe o comoară, și nu ca pe un simplu produs, din care vor să facă profit.

Apa vieții

- Despre apa pură se spune că are putere vindecătoare. Ați constatat și acest efect?

- Apa alcalină are uimitoarea capacitate de a neutraliza și lichefia deșeurile acide din organism, fiind sursă de sănătate și stare de bine. De ase­me­nea, are calități antioxidante, care protejează celu­le­le împotriva efectelor dăunătoare ale radicalilor liberi. Energizează, hidratează, reglează, cu bene­ficii extraordinare pentru consu­ma­tor. O apă care conține coloizi de aur și argint are proprietăți rege­nerante și anti-îmbătrânire și stimu­lează forța vitală a organismului. De altfel, la Ocna, speranța de via­ță este foarte ridicată, peste 90 de ani, acest lucru fiind pus și pe seama consumului de apă bună. Mer­­gând mai departe, lipsa nitriților și nitraților pre­­cum și absența materiilor organice elimină sem­nele de întrebare despre siguranța consu­mu­lui, pentru că ceva ce nu există nu poa­te crea probleme. Citeam undeva că apa tre­buie pri­vi­tă ca "matca preferată a uni­versului". Mi-au plăcut mult aceste vorbe. Apa este omniprezentă în viața noastră. Apa ne purifică, apa ne hidratează, în apă suntem botezați, apa ne dă viață, apa ne dă sănătate. Cert este că fără apă nu putem trăi. Iar cât trăim, ar fi ideal să bem o apă bună și potrivită pentru noi, pentru corpul nostru, pentru sănătatea noas­tră.

"Punctaj maxim de la specialiști"

- Declarațiile referitoare la calita­tea apei vă sunt confirmate de certificări interna­țio­nale. Mai are vreun brand românesc de apă ase­menea confirmări?

- Prima certificare a fost obținută în 2016, la Bruxelles, la "Institutul Internațional pentru Gust și Calitate": trei stele de aur și distincția "Superior Taste Award". Aur'a este prima apă din România care a obținut trei stele. Apoi a primit aceeași dis­tincție în 2017 și în 2018. Anul acesta, după trei ani consecutivi cu câte trei stele, am primit Cristal Taste Award, primul premiu de acest fel, câștigat de un produs românesc. Ca principiu, trebuie înțe­les că selecția produselor participante la competiție este făcută de un juriu de specialiști, reprezentanți ai celor mai importante asociații și organizații gas­tronomice și de somelieri din Europa, iar analiza produsului se face în orb, adică se punctează conți­nu­tul, după miros, după gust, după aspect. Un pre­miu foarte important am obținut în Franța, la a 2-a ediție a Concursului Internațional de Ape Gourmet AVPA - PARIS 2018, unde Aur'a a fost declarată Apă Gourmet, din peste 300 de ape participante.

- Sunt românii dispuși să plătească mai mult pentru o calitate sigură a apei?

- Românii sunt dispuși să plătească pentru să­nă­tate, în primul rând, și tendința aceasta este în creș­tere. Primele cu care am început să lucrăm pe par­tea de distribuție au fost magazinele naturiste. Ma­nagerii au înțeles po­ten­țialul apei, au înțeles gân­direa noastră legată de îm­bu­telierea doar în sticlă, au înțeles produsul. La fel și foarte mulți con­sumatori. Prețul este unul corect. Ca să păstrăm calitatea, îm­buteliem în sticlă, iar sticla este scum­pă. Gândiți-vă că România nu mai produce sticlă de ani de zile și noi o cumpărăm din Slo­vacia, la preț european. Capacele le importăm din Germania și din Italia. Prețul în­seamnă calitate și siguranță. Din fericire, există oameni care înțeleg asta. Din ce în ce mai mulți. În București, primele magazine în care a ajuns apa Aur'a sunt magazinele "Na­tu­ra­lia". Am fost și suntem extrem de bucuroși că dom­nul dr. Pavel Chirilă ne-a primit în "casa" dum­nealui. Avem apa și în câteva supermarketuri: Auchan, Cora, Mega Image și Selgros, ca să existe o zonă largă, teritorial acoperită, plus în câteva lo­cații de top, de exemplu restaurantul Maize din București. Îmi doresc foarte mult ca Aur'a să fie apre­cia­tă acasă la ea. Apoi îmi doresc să fiu sănătos și să reușesc, alături de Eleodor Coptil, să vorbesc, cândva, cu mândrie, despre compania Aur'a, un suc­ces de suflet și bucurie.