Românii trag tot mai tare către UE

Ciprian Rus
România veștilor bune

Nu e zi în care să nu fim bombardați la TV, pe Internet sau în presa scrisă, de știri dătătoare de griji. Ba un nou con­flict po­litic sau administrativ, ba o nouă taxă sau un nou impozit, o nouă creștere a ratelor la bancă sau o nouă creștere a prețului benzinei. Printre ele, însă, se strecoară și vești bune. Vești bune din Ro­mânia po­zitivă, care se încăpățânează să meargă înainte, în ciuda bâlbelor parlamentare și guver­namentale. Le­hamitea față de acestea din urmă tocmai ce dă naș­tere unui fenomen intere­sant: deși ata­curile liderilor politici împotriva Uniu­nii Eu­ropene sunt mai impertinente ca ori­când, atașa­mentul și încrederea românilor în UE cresc spec­taculos în ultima vreme. Românii simt de unde vin șansele de dez­voltare a țării și de unde vine nor­malitatea. Iar asta e doar una dintre "știrile" îmbu­cu­rătoare din ultima vreme...

Eurobarometru - doar de bine!

Românii sunt printre cei mai optimiști euro­peni în privința viitorului UE - 52%, în timp ce media eu­ropeană este de 32%, arată ultimul "Euroba­rometru" al Parlamentului European, publicat zilele trecute. Față de oc­tom­brie anul trecut, optimismul românilor cu privire la viitorul Uniunii Europene a crescut semnificativ: acum 7 luni, doar 38% aveau în­cre­dere în evoluția lucrurilor în UE. O creștere sem­nificativă se remarcă și în privința apre­cierii apar­tenenței la UE. 59% dintre români sunt de părere că apartenența României la Uniune este un lucru bun, în creștere cu 11 puncte procentuale față de octombrie anul trecut! Trendul euro-optimist arătat de baro­metru e invers propor­țio­nal cu încrederea ro­mânilor în Guvernul Dăncilă, pe fondul scan­dalurilor fără sfârșit care însoțesc cel de-al treilea cabinet PSD, păstorit de Liviu Dragnea. Tot "Eu­robarometrul" indică faptul că mai mult de jumă­tate dintre români sunt interesați de alegerile euro­par­lamentare de anul viitor. Referitor la temele care ar trebui discutate în campania electorală pentru europarlamentare, 49% dintre europeni și 37% din­tre români men­ționează lupta contra terorismului ca priori­tate.

Timișoara, decor pentru un super-serial HBO

Compania de televiziune "HBO Europe" a început la Timișoara fil­mările la mult-aș­teptata serie "Hacker­ville", un thriller cu crime, în universul hackerilor. "Producția va pune România pe harta internațională a dramelor de televiziune", spune Joerg Winger, producătorul executiv al seriei. Winger ține să adauge că, încă de la început, a fost cucerit de locațiile de filmare. Proiectul HBO se bazează pe "un important aport de talent românesc", mai spun producătorii. Seria "Hackerville", despre o rețea de hackeri și polițiștii care încearcă să-i prindă, a fost creată de Ralph Martin și Joerg Winger și va fi produsă de Cristian Mungiu și Tudor Reu, prin intermediul Mobra Films. Seria va fi, astfel, rezultatul unei strânse colaborări româno-germane, "de la scenarii și filmări, regizori și actori, până la faza de postproducție".
"Timișoara este un loc minunat. Locurile de filmare reflectă amestecul de vechi și nou și includ zone pline de graffiti, un sat abandonat, o rafinărie operațională, șine de cale ferată și Internet cafe-ul unde tinerele noastre personaje se adună". Filmările au în­ce­­put la Timișoara și vor continua la București și Frankfurt. Din distribuție fac parte Anna Schumacher, Andi Vasluianu și debutantul Voicu Dumitraș. Seria este regizată de Igor Cobileanski și de Anca Miruna Lăzărescu, după scenariile create de Laurențiu Ru­sescu, Daniel Sandu, Ralph Martin și Steve Bailie.

Ford produce un nou model la Craiova

Dacă Timișoara punctează la capitolul creativitate, inves­titorii occidentali au ales Craiova pentru calitatea forței de muncă din domeniul auto. O in­ves­tiție de 200 de mi­lioane de euro, care supli­men­tează cu 1.500 locurile de muncă de la Craiova: acesta e planul celor de la Ford pen­tru al doilea mo­del care va fi produs la uzina olteană. Ford a con­firmat oficial că fabrica de la Craiova va produce un nou model, pe lângă SUV-ul EcoSport, asam­blat în Oltenia încă din toamna tre­cută. Deși numele modelului care va com­pleta producția de la Craio­va nu e cunoscut, Ford dezvăluie că va investi serios în adaptarea liniei de producție la noul model. În plus, noile planuri vor mări cu 1.500 de angajați perso­nalul Ford Craiova, care va ajunge la 5.900 de specialiști.
Cel mai probabil, modelul nou va fi Ford Ka+ sau o mașină dezvoltată pe platforma generației Fiesta. Producția va începe cel mai devreme la mijlocul anului 2019.

Jumătate dintre români se visează în marile orașe ale Ardealului

"Care este orașul din România, altul decât cel în care trăiți în prezent, în care v-ar plăcea să locuiți, dacă ați avea sau vi s-ar oferi posibilitatea?" a fost întrebarea-cheie a unui studiu realizat de Insti­tutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES) la mijlocul lunii martie a acestui an. 16% dintre cei care au răspuns au indicat Clujul drept oraș de destinație. Orașul de pe Someș este urmat în clasament de Brașov (14%), Timișoara (10%) și Sibiu (8%). Doar 4% dintre cei chestionați s-ar muta în București, mai arată studiul "Percepții și atitudini privind calitatea vieții urbane în România".
Pe de altă parte, românii sunt opti­miști și când vine vor­­ba de viitorul o­ra­­șelor în care lo­cu­iesc. Majo­ri­tatea ce­lor chestionați cred că orașele lor vor fi mai priete­noase cu locui­torii (69%), mai bine gân­dite pentru ca oame­nii să tră­ias­că împre­ună (59%), mai verzi (57%) și mai curate (55%).

Primele autobuze electrice circulă în România!

27 de milioane de lei a plătit Gu­ver­nul Elveției pentru primele zece auto­buze electrice din România. Fi­nanțarea elvețiană a fost câștigată de Primăria municipiului Cluj-Napoca, pe ale cărui străzi au și început să cir­cule aceste autobuze, începând cu luna iunie. Cu o economie de peste 60% la fiecare plin și cu Internet gratuit pentru călători, cele zece autobuze electrice vor reduce cu 140 de tone nivelul lunar al gazelor toxice emise în oraș. Alte 30 de autobuze electrice urmează să fie pu­se în circulație în urmă­torul an. "După anul 2025, în­trea­ga flotă de transport pu­blic din oraș va fi una ne­poluantă", promite primarul Clujului, Emil Boc.
Autobuzele electrice au o autonomie cuprinsă între 120 și 170 de kilo­metri, în funcție de condițiile de trafic. Dacă la autobuzele diesel un plin costă acum 360 de lei, încărcarea electrică va costa doar 150 de lei. La Cluj-Napoca au fost construite deja trei stații de încărcare rapidă și 11 stații de încărcare lentă.