- Sunteți un om mai puternic ca timpul. Anii au trecut peste dvs. fără să lase urme. Aveți o vitalitate contaminantă, o energie profesională continuă, un fel de a vă bucura de viață molipsitor. De unde vă procurați mărfurile acestea "pe alese"?
- Îmi face plăcere întrebarea asta, pentru că se adresează direct eu-ului meu. Așadar, ideea e că există mai multe surse. Prima dintre ele e iubirea, iubirea în general, iubirea de tot. A doua e credința. Nu sunt bigot, dar îmi fac rugăciunea în fiecare zi. Și nu-i o rugăciune care să cuprindă 25 de pagini, ci are doar un paragraf, dar el e onest. Pentru că ar fi culmea să minți în relația cu Dumnezeu! Pe urmă, eu am făcut sport de performanță, pe vremea când sportul era total plaisirist. Eram student în Petroșani și-am jucat rugby și volei. Ei, sportul mi-a clădit, la rândul lui, o atitudine onestă. Să nu furi! Precept care se răsfrânge asupra tuturor aspectelor vieții: să nu furi în ceea ce spui, să nu furi efectiv, să nu furi muzică... Asta a și fost marota mea: temerea ca nu cumva vreo piesă să semene cu vreo alta. Și-apoi, mai e ceva: carpe diem! E obligatoriu, consider eu, să te bucuri de fiecare clipă pe care ți-o dă Dumnezeu, mai ales după ce depășești un anume prag de vârstă. Că există niște eșaloane de vârstă, pe care, depășindu-le, trebuie să-i fii din ce în ce mai recunoscător divinității: ți-a mai dat o decadă în plus, două decade în plus, apoi o lună în plus și, finalmente, câte o zi în plus. Toate "bornele" astea trebuie să-ți construiască o platformă interioară pozitivă. Pe urmă, un principiu al meu a fost și este acela de a avea grijă ca, atunci când voi ajunge în fața lui Dumnezeu, să nu pot să fiu învinuit de vreun rău făcut în mod voluntar. Sigur, de-a lungul vieții, poți să faci gafe, poți să comiți greșeli chiar mai mari, dar important e ca ele să nu fi fost voluntare.
- Credința a fost întotdeauna prezentă în viața dvs.?
- Absolut! Și tocmai datorită credinței, deși am trecut prin multe și grele de-a lungul vieții, unele chiar infernale, niciodată n-am fost tentat să mă salvez prin fapte blamabile: prin furt, prin delațiune sau chiar prin lene. Cu toate că, de foarte multe ori, m-am acuzat c-am fost leneș, dar, de fiecare dată, au existat niște circumstanțe care m-au grevat, deci n-a fost o lene deliberată. Uite, inclusiv în prezent mi se întâmplă să mă acuz de lene. De exemplu, de vreo 9-10 ani, am o problemă la laba piciorului stâng. Am fost operat, dar nu s-a rezolvat nimic. Din pricina disconfortului, nu pot să mai dorm bine, iar asta îmi seacă toată energia. Mă descopăr, în multe zile, lâncezind așa, pe o bergeră, cu piciorul întins, conform recomandării medicilor - da' atât stau cu el întins, de-o să-mi rămână definitiv drept! (râde) Cu toate astea, încerc, în continuare, să-mi duc viața dincolo de lenea impusă de circumstanțe. De pildă, m-am păstrat și azi un om foarte gospodar. În sensul că pun lucrurile în mașina de spălat - de călcat se ocupă însă menajera -, gătesc, spăl vasele imediat, și când gătesc, și când mănânc... Un om cu-adevărat leneș, în situația mea, s-ar complăcea, lăsând în urma lui un munte de vase. După mine însă n-ai să găsești nici măcar un pahar murdar. Pe de altă parte, există și stări aparente de lene. Uite, mie îmi place să merg la pescuit. Și-mi spunea cineva: "Ei, te duci acolo și lenevești pe marginea apei!" Nu-i adevărat! Eu nu lenevesc la pescuit, eu stau de vorbă cu mine. De multe ori discut chiar foarte serios cu mine însumi. Or, timpul ăsta, fără imixtiuni, nu e doar benefic, dar e și o plăcere!
- În urma acestor dialoguri interioare, la ce concluzie ați ajuns: vă sunteți prieten sau dușman?
- Am un amic foarte bun, care mi-a spus o dată: "Mă, tu știi ce înseamnă un prieten? Să ai curaj să te duci cu el la furat." Așa că, privind prin prisma asta, îmi sunt prieten. În sensul că, față de mine însumi, nu mă ascund după fapte. Dacă le-am comis, le recunosc. Și caut explicații, dar niciodată justificări. De exemplu, mă acuz, din mai multe motive, pentru cea de-a patra căsătorie pe care am făcut-o. Și-am căutat explicații. Culmea e că le-am și găsit, iar ele, câteodată, ar fi putut să joace și rolul de justificări.
- Și explicațiile respective v-au satisfăcut?
- Vorba lui Vasile Veselovski: tardiv de târziu. (râde)
"Sunt timid, pudic și manierat"
- Prietenul din dumneavoastră înșivă are și tandrețe, vă și mângâie uneori? Știe să facă asta?
- Eu sunt un timid de felul meu și timiditatea a adus după ea și alte culori instrumentale, una dintre ele fiind pudoarea. În plus, îmi pare rău că trebuie s-o spun eu despre mine, dar sunt și excesiv de manierat. Ceea ce, într-un fel, m-a costat în viață. Dar nici nu mi-am regretat comportamentul, nici n-am renunțat la el. Când eram student, cântând și făcând și sport, eram o figură mai centrală a unui Petroșani foarte sumbru și, într-o zi, m-am întâlnit cu un domn în vârstă, pe care nu-l cunoșteam, dar care m-a abordat și mi-a spus: "Vei avea foarte mult de pătimit, pentru că ești excesiv de civilizat." Deci am fost avertizat. (râde) Vedeți însă, eu și azi îi spun fetei mele: "Nidia dragă, trebuie să ții cont că un om cu-adevărat civilizat își păstrează manierele și când e singur, în cele mai intime momente." Înțelegeți? Ăsta a fost mereu crezul meu: că trebuie să fii, în primul rând, civilizat față de tine însuți. Și-atunci, obligatoriu, ești civilizat și cu cei care te înconjoară. V-am dat o explicație detaliată, pentru că toate elementele astea se îmbină și duc către răspunsul propriu-zis la întrebare: sunt timid, pudic și manierat și, din toate motivele astea, eu, pe mine însumi, mă iubesc și mă mângâi pe creștet doar câteodată, atunci când reușesc să scriu o piesă frumoasă. Atunci sunt mândru. Dar atât! Credeți-mă, în viața mea, n-am fost invidios. Summum-ul meu de invidie a fost "Mă, cum de n-am scris eu melodia asta?!". Pentru mine n-au contat premiile. Ba, uneori, m-am și concurat singur. Când mergeam la festivalul de la Mamaia, în fiecare dimineață, indiferent ce se întâmpla în ziua respectivă, eu jucam tenis. La ora 8:00, eram pe teren. Ei, și aveam un prieten, Gioni Dimitriu - Dzeu să-l odihnească! -, care, la 8:30, trecea pe-acolo, într-o tură cu bicicleta. La sfârșitul festivalului, el era cel care mă anunța: "Ai luat premiul II." Sau, mă rog, despre ce era vorba în anul ăla. Și apropo de faptul că mi-am făcut și concurență: într-un an, am intrat în festivalul de la Mamaia în două ipostaze, adică, pe de-o parte, am concurat în calitate de compozitor și, pe de altă parte, am concurat ca interpret al unei piese pe care mi-o încredințase un prieten. Și-am câștigat, am luat trofeul, dar pentru prietenul meu! (râde)
"Lipsa sportului e, pentru mine, o suferință extraordinară"
- Revenind la ideea de vitalitate. De când aveți problema aceasta la picior, vă mai permiteți să faceți sport?
- Deloc! Nu-mi mai permit decât un gen de mișcare de-a dreptul comic: în fiecare dimineață, alerg un minut și jumătate. Pe loc! (râde) În clipa când voi renunța și la asta, înseamnă că voi începe să trag linia de final. Lipsa sportului e, pentru mine, o suferință extraordinară.
- Deși nu mai faceți sport, sunteți totuși preocupat de ceea ce azi se numește "stil de viață sănătos"? De pildă, gătiți doar din pasiune sau vă alcătuiți meniul țintind întreținerea fizică?
- A, nu, la treaba cu gătitul e vorba numai de pasiune și de necesitatea de a mă hrăni, dar nu-mi bat capul cu meniuri "sănătoase". Azi dimineață, de exemplu, am pregătit frigănele! Iar cafeaua mi-o beau negreșit cu două lingurițe de zahăr. Mănânc și prăjituri... Cu toate astea, mi-am făcut analizele recent și glicemia mi-a ieșit 75! Uneori chiar fac mini-crize de hipoglicemie. (râde) Colesterolul îl am foarte scăzut... Deci, per total, stau bine la capitolul ăsta. Ceea ce mă preocupă e, mai degrabă, întreținerea psihicului și a spiritului, de unde vine bucuria de a trăi, despre care pomeneați la început.
"Măsura este cel mai important lucru din viața omului"
- Aveți niște linii directoare în acest sens?
- Da, cele două principii pentru care a militat Socrate toată viața și pentru care a fost sacrificat de societate: toleranța și măsura. Tolerant sunt. Dovadă că am fost capabil ca, vreme de cinci ani, să îndur toate elucubrațiile emise de fosta mea soție. Aș fi putut să reacționez, dar mereu am purtat în față icoana fiicei mele, care trebuia să supraviețuiască întreagă acestei perioade. Măsura, în schimb, mi-a fost inoculată, fără explicații directe, de tatăl meu. Alături de care am stat până când am devenit student. Și chiar și până atunci, el n-a fost mereu lângă mine, fiindcă a fost închis doi ani, apoi încă nouă ani... Totuși, a reușit să-mi inducă necesitatea măsurii, astfel că azi, la 81 de ani, pot să vă spun că, în opinia mea, după credință, măsura este cel mai important lucru din viața omului. Măsura este cea care ne ordonează faptele. Inclusiv în muzică, ea e vitală: muzica, fără măsură, e doar o lălăială. Datorită măsurii știm, pe parcursul existenței noastre, până unde putem să ne ducem, știm cât să facem, știm ce nu e permis... Ea ne naște ceea ce se numește bun simț, o calitate care-i aparține fiecărui individ, indiferent de gradul de educație sau de școlarizare. Asta se mai vede încă la țară, în zonele acelea retrase, unde n-au pătruns masiv ifosele urbane.
- Cum a reușit tatăl dvs. să vă învețe valoarea măsurii?
- Vă dau un singur exemplu: tata fusese dat afară din armată, eram retrași în Turda, un orășel fără mari posibilități, și tata avea 500 de lei salariu. Ce să faci mai curând cu 500 de lei?! Eu eram elev în clasa a IX-a și, ca să câștig un ban, dădeam meditații. Tata nu avea pretenții să aduc sumele respective în casă, eram liber să fac ce voiam cu ele. Dar eu încercam să-i ușurez povara, prin urmare, cu banii câștigați într-o anume perioadă de timp, mi-am cumpărat niște haine și încălțăminte. Mai interesant e însă ce mi-am cumpărat: un costum pepit, cu pantalonul foarte strâmt și terminat în burlan. C-așa se purta atunci! Atât doar că eu port 46 la picior, deci un pantof 46, sub un pantalon cu croiala aia, mă făcea să arăt complet caraghios. Numai că n-am realizat asta și m-am dus acasă mândru nevoie mare. Tata s-a uitat bine la mine și, într-o după-masă - stăteam într-o singură cameră, eu, el și mama mea vitregă -, s-a închis în baie o perioadă mai lungă de timp decât în mod obișnuit. Abia când a ieșit, în sfârșit, mi-am dat seama de ce stătuse atât: cu ace de siguranță, își prinsese pijamaua astfel încât să imite burlanele de la costumul meu, iar pe cap își pusese o bentiță și-și aranjase părul într-un soi de coamă. Asta a fost tot! N-a scos nici un cuvânt. Și nici eu. Dar imediat, a doua zi, am găsit o soluție ca să-mi "normalizez" pantalonii. (râde) Asta a fost doar una dintre lecțiile despre măsură pe care le-am primit de la tata.
"Muzica se face prin har"
- Muzica face și ea parte din acest tablou al vieții frumoase? Continuă să reprezinte o sursă de bucurie pentru dvs.?
- Am avut un noroc imens: că am făcut o meserie care mi-a plăcut și care mi-a dat satisfacții extraordinar de multe. Și continui să-mi păstrez bucuria compoziției. Chiar ieri i-am cântat unui prieten o melodie scrisă pe versurile lui George Țărnea, un poet foarte special, cu care mereu am împărtășit aceeași muzicalitate, adică eu am rezonat, din punct de vedere muzical, cu ceea ce scria el, iar el a rezonat cu ceea ce scriam eu - asta e foarte important în meseria noastră! Am compus, în general, pe versuri ale lui deja existente, dar au fost și cazuri în care George a scris versuri special pentru melodii deja compuse de mine.
- Cum se naște o melodie? Pentru profani, pare un proces magic.
- Din punctul meu de vedere, muzica nu se face prin calcul, ci se face prin har. Dar nu știu cât se mai înțelege asta azi, când muzica clasică contemporană este un dezastru, că nici nu se mai folosesc note, se folosesc niște semne și săgeți și nu mai știu ce altceva. Iar muzica ușoară, la fel, e o tragedie. Înainte... Haideți să vă spun ceva! Am avut un coleg, pentru a cărui creație am fost permanent invidios: Ion Cristinoiu. Un compozitor excepțional! Ceea ce ne unea erau rigoarea și atenția la scrierea notelor. Sile Dinicu chiar spunea deseori: "Există doi oameni ale căror partituri sunt o plăcere: Cristinoiu și Moculescu." În schimb, din punctul de vedere al momentului creației, ne deosebeam radical: Cristinoiu se trezea la 6:00 dimineața și, îi venea, nu-i venea inspirația, el se așeza la pian și lucra, căuta... Eu însă nu m-am așezat niciodată la pian decât atunci când am simțit că am ceva de scris. Indiferent de oră! Singurele excepții le-au reprezentat perioadele în care eram sugrumat de un timp scurt, în care trebuia neapărat să închei o lucrare de proporții. Mă biciuiam și munceam și niciodată n-am întârziat și nici n-am fost nemulțumit de ceea ce am izbutit. Vedeți, pofta mai vine și mâncând!
- Apropo de satisfacție: privind retrospectiv, aveți niște lucrări preferate din propria creație, sau nu le-ați ierarhizat?
- Ba da, că eu sunt foarte pretențios, și-atunci pe-anumite piese le-am dezmoștenit, dar am și vreo șapte-opt-zece melodii de-ale mele cu care m-aș mândri în fața oricui și cu care m-aș duce în fața oricărei comisii de cercetare a arhivelor istoriei comuniste. Că n-am scris niciodată nici un cântec pentru comuniști. Deci aș merge acolo cu fruntea sus nu doar din punct de vedere muzical.
- Îmi dați câteva exemple dintre acele zece melodii?
- Nu, pentru că le-aș dezmoșteni public pe celelalte. (râde) Nu-mi place să fiu lăudat nici din exterior, nici de către mine însumi. Credeți-mă că foarte rar mi-am spus "Bravo, Moculescule!".
"Am învățat iubirea de la părinții mei"
- Dacă diminețile lui Ion Cristinoiu începeau cu o "conversație" cu pianul, ale dumneavoastră cum încep?
- Cu medicamente și cafea. N-am nicio mantră, nu mă privesc în oglindă ca să-mi susur vorbe dulci... Nu, eu îmi iau medicamentele, îmi beau cafeaua și îmi verific programul pentru ziua respectivă - sunt zile în care sunt foarte ocupat și sunt zile în care n-am nimic de făcut.
- Și-n zilele în care nu aveți un program prestabilit, ce vă place să faceți?
- Să citesc. Asta-i o bucurie pe care mi-am hrănit-o toată viața. Și-mi mai place să dezleg rebusuri. Nu integrame. Sunt zile frumoase...
- Guvernate de care principii de viață, dincolo de măsură... ?
- De iubirea aceea pe care am pomenit-o la începutul discuției, de iubirea față de tot ceea ce merită a fi iubit. Nu e voie să găsești ceva ce merită a fi iubit și să nu-l iubești. Altfel, în clipa aia, devii știrb! Căci, atunci când nu iubești ceva ce merită a fi iubit, te lipsești de o împlinire.
- Dacă măsura v-a fost "predată" de tata, iubirea aceasta deplină de la cine ați deprins-o?
- De la părinți, în cei 11 ani cât au fost împreună - de fapt, mai puțin, că tata a fost și plecat pe front -, pentru că mama a murit când eu aveam 11 ani, iar ea, 33. Am fost fascinat de iubirea dintre ei. Era o iubire intensă, înfocată, dar și plină de umor. Probabil pentru că, inconștient, au simțit că viața lor împreună avea să fie foarte scurtă. Și-atunci și-au trăit iubirea cu o însuflețire neînchipuită! N-o să uit niciodată felul în care se tachinau unul pe celălalt, modul în care se comportau unul față de celălalt, felul în care se priveau... De la ei a pornit totul, de la iubirea lor, unul pentru celălalt, dar și de la iubirea pe care o arătau față de tot și toate cele care meritau a fi iubite. Era așa o revărsare de iubire...! Odată, mama m-a văzut rupând o frunză dintr-un pom. Și, cu blândețe, m-a dojenit: "Tu nu știi, măi Horia, că atunci când rupi o frunză, picură o lacrimă din ochii Fecioarei Maria?" Mi-a explicat că nu trebuia să rup frunza, că pe arbore l-a durut, că el trebuie iubit și ocrotit, nu rănit. Ei, peste 40 de ani de la acest episod, am început să am acces și să citesc lucrări despre viața plantelor, despre inteligența și sensibilitatea lor și despre reacțiile lor la iubire și la gingășie, dar și la agresiuni. Și mi-am amintit de lacrima Fecioarei Maria - perfect justificată științific!
- Mai mergeți la Râmnicu Vâlcea? Se spune că atunci când te întorci în locul nașterii, te umpli de energie.
- Cum să nu?! Cu mare plăcere și destul de des. Și e adevărată teoria asta: eu chiar simt, când poposesc acolo, că mă umplu cu o energie pozitivă. Care are un diapazon sentimental. Pentru că încă mai există casa în care am locuit cu ai mei - acum stă altcineva acolo -, dar și multe dintre clădirile devenite monumente istorice, pe care le-a construit în Vâlcea bunicul meu, un arhitect italian. Și tot el a ctitorit și cimitirul catolic din oraș, unde de-altfel e și înmormântat. Astfel că, atunci când ajung în Râmnic, prietenii mei merg și ei la mormântul lui, îi pun flori și-mi trimit câte o fotografie de acolo. Deci mi se și cultivă această legătură cu orașul natal și cu înaintașii, această dragoste pe care o am pentru trecutul meu, de care sunt mândru, căci în el nu există niciun fel de fapte reprobabile. Ceea ce îmi induce un anume confort. Mai ales la 81 de ani, e bine să te uiți în urmă și să vezi acolo o droaie de încăperi imense, nu doar niște nișe în care ar fi putut să intre tot felul de troglodisme, dar în care găsești curățenie și senin.
- În urmă e curățenie și senin, iar în față? Ce culoare are orizontul spre care priviți în continuare?
- Bleu! Poate și pentru că a doua mea natură e marea. Iar, ca zodie, sunt Pește. Orizontul nu e nici roz, nici negru, e bleu! Și e tot curat și senin. Sau poate o fi bleu-senil?! Nu știu... (râde)