Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Sebastian Sifft, "Câinele iubirii", Editura Humanitas (tel. 021/311.23.30), 182 p.

Din câte ajung să citesc, mi se pare că lite­ra­tura română e într-o perioadă bună, fiindcă apar destule nume noi, demne de reținut, în toate ge­nurile. E drept și că, după Polirom, care a avut în program încă de la înființare serii de promovare a tinerilor scriitori, acum, mai toate editurile s-au deschis spre literatura română contemporană, pariind nu doar pe con­sacrați, ci și pe debutanți merituoși. Din când în când, câte unul dintre aceștia, cu personalitate și cultură literară (eu cred că, în majoritatea cazurilor, devii scriitor citind, nu învățând rețete la cursuri de scriere creatoare) se detașează prin compoziție, tematică și stil. E și cazul lui Sebastian Sifft, debutant român în pro­ză, despre care editura nu ne spune decât că e născut în 1977 și că a mai publicat două vo­lu­me de poezie, în 2004 și 2017, apreciate de cri­tici. Mai multe nu știu despre el, dar ceea ce am aflat citindu-i romanul e că are o inteligență ar­tistică ieșită din comun, slujită de o sensibilitate acută și o bună cunoaștere a literaturii postmo­der­ne. Dacă tinerii scriitori au o predilecție pen­tru scene-obscene, de sex, beții și bășcălie, Se­bastian Sifft tinde să cuprindă, prin secvențe de viață individuală, întregul secol românesc 20, cu tragediile lui provocate de fanatisme politice, oportunisme, lașități, invidii, încumetându-se să descrie animalitatea, cruzimea ce iese la iveală din individ în anumite împrejurări. Istoria de familie pe trei generații e povestită de fiu-nepot în secvențe cu dus-în­tors, vă­zute prin ochi de co­pil, de adolescent, de tânăr ajuns depresiv, cum­va absent din pro­pria existență, fiindcă le trăiește intermitent pe cele ale părinților și bu­nicilor. Marcate dureros acestea de războaie, la­găre, stalinism, ceau­șism, postcomunism. Fa­miliarizat cu literatura contemporană din care preia trucuri stilistice și narative (de exemplu, cuvintele tăiate dar care se pot citi le-am întâlnit la Petru Cimpoeșu, mai multe cuvinte lipite folosește și excepționalul scriitor maghiar Attila Bartis cu care Sifft are mai multe în comun, introducerea de documente de epocă, e-mailuri, cântece e frecventă în proza de azi ș.a.), romancierul are totuși o voce și o viziune proprie, reușește să te vâre cu totul în textul poveștilor spuse de personaje decupate în timp și timpuri ca siluete umplute cu sentimente contradictorii. Pe fondul negru, apare și dispare tatăl, Filip - ofițer de securitate cu trecut ab­scons, căruia boala evolutivă, Parkinson, îi ia treptat toate putințele omenești - privit de fiu cu iubire-ură. Față de mamă, Ana, ce s-a abandonat îngrijirii permanente a soțului, căci i s-a inculcat ideea că "o femeie trebuie să stea lângă bărbatul ei orice ar fi", naratorul dezvoltă un complex oedi­pian, în care se amestecă tandrețe și revoltă. Preg­nanți sunt și cei doi bunici. Cel patern, Her­man, refuzând sub ocupație să devină șoferul naziștilor, e eroul unei tragedii: soția lui e violată de soldații nemți și, după ce îl naște pe bastardul Filip, se sinucide. Bunicul matern, românul Ta­se, e dus în lagăr împreună cu evreii printr-o în­tâmplare (al cărei adevăr se dovedește fabu­lat), apoi, supraviețuind, e deportat în Bărăgan. Aco­lo are domiciliu obligatoriu și un "fost", arestat și torturat în 1951 și eliberat abia în 1964. Po­veș­tile tuturor acestora ajung să-i dezlo­cu­iască na­ratorului tot mai dereglat propriile trăiri, căci el are o anume "etică a memoriei", păstrea­ză în min­te tot ce a "moștenit", coșmarurile de care nu poate scăpa. Compus atent, cu fra­ze și sec­ven­țe reluate contrapunctic, cu asociații insolite și întorsături ab­sur­de, "Câinele iubirii" e cel mai impresionant roman de debut din ultima vreme. Să ținem minte numele lui Se­bastian Sifft, căci vom mai auzi de el.