Spațiul ex-sovietic e un rezervor de talente pentru literatura rusă contemporană. Guzel Iahina (n. 1977) e tătăroaică din Republica Autonomă Tatarstan, cu studii de cinematografie la Moscova, iar acest roman de debut din 2015 e o revelație. Recomandat de mult apreciații și la noi Ludmila Ulițkaia și Evgheni Vodolazkin ("cea mai bună carte pe care am citit-o în ultima vreme"), volumul e în curs de traducere în vreo 30 de limbi, după ce a fost distins cu cele mai importante premii literare rusești. Versiunea românească a Luanei Schidu e o performanță ce ar merita ea însăși un premiu. Ceea ce mi se pare demn de subliniat e că debutanta a avut curajul de a-și alege o temă cu precedente celebre - deportările staliniste în Siberia, despre care există multă literatură scrisă chiar de cei ce au trăit cumplita experiență. Guzel Iahina e din generația nepoților de deportați, care au cu totul alte interese și preocupări, preferă să ignore trecutul, trăiesc în alt secol. Talentul de prozatoare al Iahinei e cu atât mai evident cu cât, inspirată de povestirile unei bunici care a trăit 16 ani în Gulag, a creat din imaginație, cu mijloacele artei narative, o lume populată cu personaje complexe și plauzibile, le-a dat trupuri, personalități, sentimente, conștiințe într-o ficțiune pe cât de originală, pe atât de tulburătoare. Povestea începe în satul tătăresc Iulbaș, spre sfârșitul anilor 1920. Zuleiha Valieva, măritată la 15 ani după obiceiul patriarhal al locului cu un gospodar mult mai vârstnic, e roaba acestuia și a soacrei centenare. Își suportă fără crâcnire soarta, după cum a fost educată în muncă istovitoare și tradiție musulmană. Asta până când, ordonat de Stalin, se declanșează în 1930 procesul de "dezchiaburire", culacii fiind arestați și deportați. Opunându-se ofițerului GRU Ignatov venit să-i confiște avutul, soțul e împușcat iar Zuleiha, vârâtă în convoiul de arestați. Înghesuiți la Kazan într-un marfar păzit de soldați "roșii" sub comanda lui Ignatov, arestații călătoresc șase luni spre Krasnoiarsk, timp în care, de foame, frig și mizerie mor câteva sute. În vagonul-închisoare, Zuleiha îndură calvarul alături de cei ce vor juca roluri importante în existența ei viitoare, personaje pregnante precum profesorul chirurg Wolf Karlovici Leibe, cuplul de "foști" leningrădeni Sumlinski, pictorul Ikonnikov sau ticălosul Goreliov (singurul integral detestabil din distribuția romanului). Probabil că studiile de scenaristică ale autoarei dau componenta cinematografică a romanului, cu secvențe memorabile, la care se adaugă o poezie difuză, o implicare afectivă ce transcende stilul reportericesc (de exemplu, scena din vagon când Zuleiha află că e gravidă, scufundarea barjei ce duce prizonierii spre lagăr, nașterea asistată de doctorul Leibe, scena cu uciderea ursului ce amenința copilul ș.a.). Abandonați în sălbăticia taigalei de pe malul fluviului Angara, cei 156 de deportați plus comandantul Ignatov devin Robinsoni în luptă pentru supraviețuire. Vânează, pescuiesc, culeg fructe de pădure pentru hrană, își construiesc bordeie și barăci, se organizează înființând de la zero, în mijlocul pustietății, un sat, botezat de ei Semruk. Ceea ce-i dă putere Zuleihăi să reziste în colonia de muncă forțată e dragostea de mamă care o învață să vâneze, să devină infirmieră pe lângă (ne)bunul doctor și chiar să renunțe la codurile religioase în care fusese dresată. Băiatul ei, Iusuf, e educat în comunitatea deținuților de intelectualii leningrădeni, care-l învață franțuzește, de angelicul doctor, care-i predă medicina, și mai ales de artistul care-i cultivă talentul la desen și-i arată imagini pictate de el cu orașe din lumea civilizată: Leningrad, Paris... Un personaj dostoievskian, care evoluează de la fanatismul ideologic capabil de crime la conștiința vinovăției, căință și iubire e ofițerul Ivan Ignatov. Cu el va rămâne Zuleiha în Semruk după ce fiul ei va porni la 16 ani, în 1946, cu acte false, spre libertate. Deloc un roman deprimant, "Zuleiha deschide ochii" te contaminează cu încredere în sâmburele de umanitate ce poate încolți în cele mai ostile împrejurări.