Când vor fi gata bucățile Deva - Lugoj și Sebeș - Turda, Sibiul, Alba Iulia și Clujul vor avea și ele acces spre Ungaria. Legate între ele cu Timișoara și Aradul, vor constitui un nucleu dur, din perspectiva ofertei pentru investitorii români și străini. Sunt și loturi unde lucrările merg împotmolit, dar orizontul e clar: Ardealul se aliniază, din punctul de vedere al infrastructurii, la Occident. Nu mai vorbim de lucrările de modernizare la calea ferată, care, când vor fi și ele gata, vor oferi o alternativă dinspre Brașov spre Europa...
Dacă în Transilvania lucrurile au - nu doar orizont, ci și o realitate palpabilă, despre alte proiecte nu se poate spune acest lucru. Francezii cer de ani de zile o autostradă care să scoată mai rapid Daciile spre Occident, dar nu se întâmplă nimic în sud. Despre autostrada peste Valea Oltului, nu are rost să vorbim! Iar despre cum stau lucrurile în biata Moldovă, am avut ocazia să aflu vorbind cu oamenii veniți de la Iași să ceară la Guvern începerea unor lucrări de infrastructură majoră în zonă. Din nefericire, perspectiva cea mai dureroasă pe care ne-o oferă anul centenarului este aceea a rupturii dintre regiunile istorice, o ruptură care are toate datele să se accentueze, dacă guvernanții nu vor pune accent pe investiții și pe atragerea de fonduri europene pentru infrastructură.
"Camioanele încărcate greu trec Carpații. De aceea, ne concentrăm pe vestul țării. Luăm în calcul pentru investiții și celelalte zone, însă nu avem drumuri. Această problemă generează o debalansare economică a țării", explica, zilele acestea, Mihai Boldijar, reprezentantul "Bosch" în România, pentru "Ziarul Financiar". Un camion poate avea nevoie și de trei zile și jumătate pentru un drum dus-întors de la Piatra Neamț la Arad, din cauza drumurilor aglomerate care traversează Carpații Orientali! Tocmai de aceea, cea mai recentă investiție a firmei "Bosch", o fabrică de mașini de spălat, a fost plasată la Simeria, pe malul Mureșului, care a câștigat "finala" cu Făgărașul, pentru că se află pe un nod de cale ferată electrificată (în Făgăraș se ajunge numai cu locomotive Diesel), iar cei 200 de kilometri în plus trebuie traversați pe un drum național, cu o singură bandă pe sens, pe când autostrada spre Vest va ajunge la Simeria în câțiva ani.
Așa gândesc investitorii. Iar în timp ce investitorii gândesc așa, guvernanții nu gândesc deloc. O recunoaște chiar comisarul european Corina Crețu, om al PSD-ului, care a ajuns să se roage de cei din guvern ca să-i poată ajuta cumva. "Din păcate, nu au fost transmise la Comisia Europeană proiecte majore de transport pentru Moldova. Așteptăm și suntem dispuși să finanțăm, dar este decizia autorităților naționale dacă vor depune aceste proiecte. Deocamdată, nu am primit proiecte majore pentru Moldova"...