Despre România, nu prea de bine

Ion Longin Popescu
Societatea Academică Română (SAR) și Radio France International (RFI) România, reprezentate de Alina Mun­giu-Pippidi și Ovidiu Nahoi, alături de alți membri ai gu­vernului și ai opoziției parlamentare, precum și de oameni de afaceri și sindicate, au dezbătut, zilele trecute, stadiul în care se află țara noastră, după zece ani de când face parte din Uniunea Europeană.

Concluzia generală este simplă: România e pe drumul cel bun, dar avansul e lent! Un prim succes remarcabil este că, în 2018, România va trece pentru prima dată în istoria sa pragul de 10.000 de euro venit anual pe cap de locuitor, promovând astfel în ca­te­go­ria țărilor cu venituri medii. Cu alte cuvinte, fiecare ro­mân are, în termeni reali, de două ori mai mult venit fa­ță de anul 2000, anul în care România a fost invitată să ade­re la Uniunea Europeană. Ne-am putea bucura, nimic de zis, dacă am avea o clasă politică responsabilă și ma­tură. Din nefericire, această "clasă" nu este nici pe departe cum ar trebui să fie. Este conflictuală. Este coruptă. Este nepre­gă­tită profesional. Este formată din bogătași avari și inculți. Din această cauză, majoritatea românilor (75%) susțin în mod constant, în sondajele de opinie, că țara se îndreaptă în direcția greșită. Grație intervenției apreciate a DNA, corupția în domeniul achizițiilor publice a scăzut cu circa 25%. Dar la ce bun, dacă avem o capacitate ad­mi­nistrativă redusă? Ce putem face dacă această capa­citate redusă e responsabilă de slaba absorbție a fondurilor europene, în timp ce încasările bugetare ale României continuă să fie, alături de cele din Bulgaria, cele mai slabe din UE (60% față de media europeană)? Principalele cau­ze sunt politizarea și slaba calitate a administrației. Pentru reglarea situației, SAR și RFI propun câteva recomandări guvernanților: 1. Depolitizarea birocrației și reconstruirea unui sistem pe bază de merit. 2. Implementarea reală a le­gii guvernanței corporative. Guvernarea corporativă este un set de reguli conform cărora firmele sunt conduse și con­trolate. Această guvernare este, practic, ramura eco­no­­miei care studiază modul în care companiile pot deveni mai eficiente. 3. Raționalizarea investiției publice. Româ­nia are prea multe elemente din modelul grecesc, intrat în istorie sub denumirea anecdotică "from boom to bust", adică de la înflorire direct în faliment. Proasta guvernare duce la ineficiența investiției publice care se face discre­ționar, nepredictibil, netransparent și în permanentă nego­ciere. România nu are un plan fix de dezvoltare. 4. Euro­pe­­nizarea reformei instituțiilor de control, prin protejarea instituțiilor performante. România trebuie să folosească o parte din fondurile europene pentru asistență tehnică, nu pentru studii de fezabilitate. Trebuie să angajeze manageri performanți din UE, să se deschidă spre restul Europei. Dacă în 25 de ani, nu a reușit să reformeze Fiscul și Curtea de Conturi, de ce să nu ceară ajutor de la experți din alte țări membre ale UE? Sau dorește să continue, încă 25 de ani, cu aceiași șefi de origine... politică? În sfârșit, parti­dele de la putere pun accentul obsesiv pe reforma DNA și ANI. Dar, domnilor "penali" (scuze limbii române!), toc­mai aceste instituții sunt cele care înregistrează perfor­man­­țe! De ce ar trebui desființate sau marginalizate? Li­deri precum Dragnea și Tăriceanu au răspunsurile lor. Răs­­punsuri de 10% în sondaje. Până la 5% nu mai e mult...