Aripi până la cer

Ciprian Rus
Veștile bune atrag vești bune.

După ce în numărul trecut al revistei re­mar­cam com­petițiile în care ro­mâ­nii s-au aflat pe locuri fruntașe, în zilele de dinaintea Paștelui au venit alte știri pozitive, dinspre zona investițiilor și a marilor afaceri derulate în România. Ase­meni unui copil care învață de nota 10, deși părinții tră­iesc perma­nent în scandal, țara noastră se dezvoltă cu de la sine putere, fără sprijinul "Centrului". Ca­litatea de "pre­miant" depășește contextul, dove­dind că unde există inteligență și râvnă, cresc, așa cum spu­nea poetul, "aripi până la cer". Exemple?
Clujul are prim-planul în zona inovației, Brașovul plusează la industrie, și semne îmbu­curătoare vin și de pe cele două maluri ale Pru­tului: Iașiul anunță primele clase de școală pro­fesională, după modelul deja brevetat la Brașov, la rândul ei, Moldova de peste Prut atrage aten­ția unei publicații de elită, precum "The Eco­nomist", cu vinăriile ei, ieșite învingătoare în urma boicotului eco­no­mic dictat de "Țarul" Putin.

Centru de Inovație Bosch în centrul Clujului

Grupul german Bosch a inaugurat, la finele lunii mar­tie, lucrările la noul Centru de Inginerie din centrul muni­ci­piului Cluj-Napoca. Este vorba despre o investiție de apro­ximativ 25 de milioane de euro, care urmează să fie finalizată în 2019. În noua clădire își vor desfășura acti­vi­­tatea cei aproxi­ma­tiv 400 de ingi­neri și angajați, care pâ­nă acum erau "îm­­părțiți" în alte se­dii din zonă. În­ființat în 2013, Cen­trul de la Cluj lu­crea­ză la teh­nologii inova­toare din do­me­nii precum con­du­cerea autono­mă a mașinilor sau a dis­pozitivelor co­necta­te la Internet. "Clă­direa, care se va în­tinde pe apro­xi­mativ 17.000 me­tri pătrați, va avea pes­te șase etaje și va oferi angajaților noș­tri condiții de mun­că creativă, res­taurante, spații de recreere și o sală de sport", a expli­cat Dennis Raabe, di­rectorul Centrului de Inginerie Bosch din Cluj-Napoca. Cen­trul de la Cluj are o colaborare strânsă cu alte centre din rețeaua Bosch, dar și cu fabrica locală din Jucu.

Fabrică de electronice nemțești la Brașov

Cunoscut pentru aportul său la industria auto mondială, după ce numeroase multinaționale din domeniu și-au deschis fabrici în zonă, Brașovul a început să fie tentant și pentru pro­ducătorii de electronice. Sennheiser, producător german de echi­­pamente audio, va construi anul acesta o fa­bri­că la Bra­șov. Investiția este cu atât mai impor­tantă, cu cât România nu are o prezență semnifi­cativă în industria electronicelor mici. Fabrica de echipa­mente audio Sennheiser va funcționa în apropiere de Ghimbav și ar fi a treia de acest fel din Europa. După finalizarea construcției, între­prinderea se va con­centra pe producția de electro­nice de ultimă gene­rație, destinate publicului larg, pentru că Sennheiser intenționează să își întă­rească poziția pe piața euro­peană.

Școlile profesionale, la mare căutare în Iași

După ce lipsa unei infrastructuri moderne a privat, ani de zile, Moldova de mari investiții străine, Iașul demonstrează că regiunea începe să recupereze cu pași mari decalajul față de Ardeal. Marile firme IT se bat pe cei mai buni studenți din capitala Moldovei, dar și mese­riașii sunt tot mai căutați în zonă. Răspunzând cererii unor impor­tante companii locale, pri­marul Iașului, Mihai Chirică, a semnat zilele trecute docu­mentele pen­tru înființarea, din toamnă, în premieră pen­tru zona Moldovei, a sistemului de învățământ dual, după un model de succes, "Liceul Kronstadt" din Brașov, pe care l-am prezentat în ediția trecută a revistei noastre. În trei colegii tehnice din Iași vor fi formate clase de elevi care se vor pregăti pentru mese­rii foarte solicitate pe piața de construcții - dulgher, tâmplar, fierar-betonist, montator de prefabricate, lă­cătuș sau operator la mașini cu comandă numerică. "Vom acorda tot sprijinul necesar dezvoltării siste­mului de învățământ dual și suntem convinși că în viitor tot mai mulți agenți economici vor investi în cali­ficarea tinerilor din unitățile de învățământ cu profil tehnic", a declarat primarul Mihai Chirică.

"Purcari unește!" - vinurile moldovenești sărbătoresc Centenarul

Vești bune vin și din Moldova de peste Prut: reputata revistă financiară britanică "The Economist" prezintă, în una dintre recentele sale ediții tipărite, povestea de succes a vinurilor moldovenești. Acțiu­nile cunoscutului producător Purcari au început să fie tranzacționate de luna trecută pe Bursa de la București, într-un context în care, în 2017, vân­zările vinăriei au crescut cu 35% față de 2016! "Moldova a trecut cu bine peste embargoul dictat de Rusia lui Vladimir Putin în 2013, când Chișinăul a semnat un acord de asociere cu Uniunea Europeană. A fost momentul în care, în loc să se prăbușească, industria vinului din Moldova s-a reinventat. S-a reorientat spre Vest, România și Polonia au devenit clienți predilecți, iar piața chineză s-a arătat și ea interesată să încerce vinurile moldovenești. În 2017, expor­turile de vin moldovenesc au crescut cu 20% față de 2015", scriu analiștii de la "The Econo­mist".
La fel ca întreaga industrie de vin din Mol­dova, vinăriile Purcari au motive de sărbătoare în acest început de an. Dar cel mai frumos e că o fac cu gândul la Cente­narul Marii Uniri. Sub deviza "Purcari unește", producătorul moldovean a lansat anul acesta un nou sortiment, "Maluri de Prut". În condițiile în care autoritățile de la București nu au fost în stare să închege un proiect coerent legat de Centenar, vinarii moldoveni ne dau o lecție pe cât de utilă, pe atât de emoționantă. Campania Purcari îi îndeamnă pe ro­mânii de dincoace de Prut ca, la fiecare comandă de vin, să trimită un mesaj pentru frații de dincolo de Prut. "«Transmit un gând străbun pentru țara mea de dincolo de Prut», «Prutul a fost și va rămâne apa care unește două maluri cu inimă română», «Vorbim aceeași limbă, avem aceeași credință, bem același vin!»" sunt doar câteva dintre mesajele care au fost trimise peste Prut alături de vinul de Purcari, în aceste zile.