Raiul pierdut al lui Ion Heliade Rădulescu

Dumitru Badita
Peste drum de Piața Obor, astăzi se văd clă­dirile și halele unei zone industriale, iar mai sus, un mall, construit recent, pe terenul unei foste unități, de asemenea, industriale.

Dar în urmă cu o sută cincizeci de ani, în aceste locuri s-a aflat proprietatea marelui cărturar, scri­itor și revoluționar român, Ion Heliade Rădu­les­cu: o casă impozantă, cu etaj, grădină imen­să, întinsă în spate până la Gara Obor, cu pomi fructiferi și viță de vie, dar și cu arbori seculari, care um­breau mejdinile în ve­rile secetoase. De la vii­le acelea, care toam­na parfumau împre­ju­rimile cu miresmele Tă­mâioasei, vine nu­me­le străzii - "He­lia­de dintre vii", acesta fiind unul dintre cele mai frumoase nume din nomenclatorul stră­zilor bucureștene. Raiul ace­la al lui Heliade a dis­părut, acoperit complet de construcții industriale, în­cât nimic, dar nimic, nu mai amintește de existența acestuia. E întocmai ca o insulă înghițită de apele oceanului.

O fotografie prețioasă

Știam, din consultarea vechilor hărți cadastrale ale Bucureștiului, dar și din cărțile dedicate trecu­tului orașului, de casa și grădina lui Heliade, situate odinioară peste drum de Piața Obor. Mare mi-a fost bucuria când, vizitând noile săli ale Muzeului Național al Literaturii Române, din sediul situat pe strada N. Crețulescu, nr. 8 (în fosta casă a gene­ra­lului Leon Mavrocordat, despre care am scris un articol publicat în Formula AS, nr. 1275) am desco­perit, într-o vitrină, o fotografie a casei scriitorului. Po­za a fost realizată în 1882, la zece ani după moar­­tea lui Heliade Rădulescu. Cercetând foto­grafia, e vizibilă o stare de degradare a aripilor clă­dirii, pereții având pe porțiuni mari tencuiala că­zută. Ferestrele de la etaj par astupate sau, pur și simplu, goale, ca orbitele unui craniu. După toate aparențele, locuită ar fi fost, în 1882, numai zona centrală a parterului. Fotograful n-a surprins pe ni­meni în fața casei. Să fi fost locatarii plecați în oraș, iar omul cu aparatul să fi intrat pe furiș în grădină? Cine știe? Atmosfera e a unui loc pustiu, fie și nu­mai pentru câteva ceasuri, în miezul unei zile de vară. Heliade Rădulescu a ajuns proprietarul aces­tui loc paradisiac, situat pe atunci în marginea Bucu­reștiului, în anul 1830, după ce, în urma ru­gă­minților sale, tatăl său, Ilie Rădulescu, fost con­ducător de poteră, l-a cumpărat, cel mai probabil, de la familia Ghica, stăpână peste pământurile în­tinse până spre malurile râului Colentina, de unde și numele cartierului Ghica-Tei și al străzii Doam­na Ghica. Interesant de semnalat este că în locul unde Heliade Rădulescu a ajuns proprietar, s-a aflat casa, unii spun bordeiul, lui Gheorghe Lazăr, faimosul dascăl ardelean care a întemeiat Școala de la Sfântul Sava din București, unde elevii săi, proveniți din pături sociale modeste, au învățat în limba română, primind cunoștințe de filozofie, matematică, topografie, gramatică și teologie. Heliade Rădulescu, având pe atunci 16 ani, s-a numărat și el printre discipolii lui Gheorghe Lazăr. Când dascălul ardelean, bolnav fiind, și urmărit de autorități din cauza colaborării sale cu Tudor Vla­dimirescu (în timpul Revoluției din 1821, i-a ajutat pe panduri să regleze tirul tunu­rilor), a decis să pă­răsească Bucureștiul, pentru a se întoarce în Avrigul său natal, Heliade Rădulescu l-a vizitat la casa din Obor, pentru a-și lua rămas bun. Lazăr a murit în 1823, iar șap­te ani mai târziu, scriitorul muntean a ajuns proprietarul lo­cului din Obor, inclu­zând o suprafață mult mai mare și construind aici o casă cu etaj, o veritabilă re­ședință, cum puțini scri­itori aveau în acea vreme.

Tipograful românilor

Ion Heliade Rădulescu este autorul poeziei Zbu­ră­torul, dedicată primilor fiori ai iubirii, resimțiți de o nubilă, Florica pe numele ei: "O! biata fetișoară! mi-e milă de Florica/ Cum o fi chinuind-o! vezi, d-aia a slăbit/ Și s-a pălit co­pila! ce bine-a zis bunica:/ Să fugă fata mare de fo­cul de iubit!". Zburătorul, descris în poem "Ca brad un flăcăiandru, și tras ca prin inel,/ Bălai, cu părul d-aur! dar slabele lui vine/ N-au nici un pic de sân­ge, ș-un nas - ca vai de el!", a fost considerat de George Călinescu drept unul dintre miturile fundamentale ale literaturii românești, alături de mitul etnogenezei din balada Traian și Dochia, cel al morții și transhumanței din balada Miorița și de mitul jertfei ne­ce­sare creației, din balada Meșterul Manole. Ion Heliade Rădulescu a fost unul dintre cei mai activi tipografi ai noștri, după ce a cumpărat, în 1830, singura tipografie pri­vată existentă în acea vreme în Țara Românească. Datorită acti­vității tipografice, a reușit să dejoace un plan machia­velic pus la cale de consulul rus, Pavel Kiseleff, în timpul protectoratului ru­sesc. Atunci au fost redactate Regulamentele Or­ga­nice, un fel de Constituție a acelor timpuri. He­liade, în calitate de tipograf oficial, a primit sarcina să tipărească 300 de exemplare ale noii legi fun­da­mentale, fără să primească bani. Scriitorul a în­trebat autoritățile dacă poate primi bani pentru exemplarele tipărite în plus. Kiseleff i-a transmis că mai poate tipări încă 2000 de exemplare, pentru care statul îi va deconta 1 galben per exemplar, dar să nu le pună în circulație fără acordul conducerii țării. Heliade a fost intrigat de această interdicție și nu s-a lăsat până nu a cercetat originalul docu­men­tului, el având în mână, pentru multiplicare, o copie. Mare i-a fost surpriza când a descoperit că originalul conținea un articol adițional, pe care membrii Adunării obștești nu-l votaseră, acesta fiind adăugat ulterior votului. Articolul prevedea ca nicio lege importantă să nu fie votată fără acor­dul autorităților țariste! În cele din urmă, lucrătura a fost devoalată, și a ieșit un scandal politic care s-a lăsat cu dizolvarea Adunării obștești. Heliade își făcuse deja datoria față de patrie.

Pâinea amară a exilului

În 1848, poetul a fost unul dintre liderii revo­luției, fiind autorul Proclamației citite la Islaz, în care se cerea "lepădarea" de Regulamentele Orga­nice, prin care Rusia își baza protectoratul în Prin­cipatele Române. Forțele revoluționare românești au fost atacate cu armata, care a reușit să readucă Bucureștiul sub ascultare. Heliade a fost nevoit, împreună cu ceilalți revoluționari, să-și părăsească familia și țara și să trăiască zece ani în exil. După un timp, și-a reîntâlnit familia, pe soția sa, Marița, și pe cei patru copii (mai avusese doi, pe Virgil și pe Virgilia, care-i muriseră în 1830 și în 1832), în insu­la Chios, dar revederea nu a fost urmată de un trai armonios. Din gelozie, Marița i-a făcut viața un infern. Ce-i drept, Heliade nu a fost, din acest punct de vedere, ușă de biserică, fiind suspectat că avea, pe lângă copiii recunoscuți, și copii nele­gitimi. Scriitorul a murit în 1872, la vârsta de șapte­zeci de ani, fiind îngropat în curtea bisericii Izvorul Tămăduirii, situată în strada Monetăriei. Pe la începutul secolului XX, casa din Obor a făcut obiectul unor licitații publice, la solicitarea unor creditori, urmașii scriitorului având mari datorii de achitat. Expansiunea industrială a Bucureștiului interbelic a spulberat raiul lui Heliade, pe locul casei sale fiind puse în funcțiune niște topitorii metalurgice. Mai târziu, regimul comunist a cons­tru­it și mai multe hale in­dustriale. Raiul lui Heliade din vecinătatea Oborului s-a scufundat pentru totdea­una, și numai documentele, chiar și o biată fotografie ex­pusă în galeria unui mu­zeu, îl mai reînvie în ima­gi­nația noastră. Scriitorul a fost un susținător al dez­vol­tării industriei în Țara Ro­mâ­nească. Iată că soarta nu-și dezminte caracterul ironic: grădina lui zace acum sub pavajul unei fa­brici.