Iluminați de lumina divină, ei pot percepe cu mintea și mai cu seamă cu sufletul, schimbările și întâmplările nemateriale ale lumii, tiparul ceresc care există în toate câte ne înconjoară, umplându-i de mulțumire, de uimire și încântare, ca rezultat al întâlnirii cu Dumnezeu.
Glas de toacă și clopote
Asemenea prilejuri ni se oferă mai ales în zilele de sâmbătă și duminică seara, tot timpul anului, dar mai cu seamă acum, în perioada de înfiorată așteptare a Învierii, zile de mare încărcătură afectivă, zile de luminare duhovnicească, de înțelepciune duhovnicească, zile de revelații spirituale extraordinar de importante, în călătoria noastră pe acest pământ.
De sâmbătă seara, apare în văzduh Ceva, la început nelămurit, ca o făgăduință tainică, o prezență nevăzută și totuși simțită, ce se lasă tot mai jos, spre pământ, până când auzim, dintr-o dată, glas puternic de toacă, ritmul ei cu vibrație cosmică, o chemare duhovnicească adresată tuturor credincioșilor.
Toaca, împreună și urmată de zvonul clopotelor, amplu, pătrunzător și răsunător, este o invitație și o chemare spre sfânta biserică, spre credință, spre pocăință, spre întâlnirea cu duhul nostru, spre întâlnirea - pe aceeași lungime de undă - cu Dumnezeu.
Toaca de sâmbătă seara ne cheamă pe toți cei obosiți de povara vieții și a păcatelor, pe toți cei nedreptățiți și amăgiți, pe toți cei mâhniți și descurajați, pe toți cei slabi și suferinzi, pe toți cei bolnavi cu inima, pe toți cei lipsiți de toate, cei săraci trupește și sufletește, pe toți cei rătăciți de la cărarea adevărată a vieții, ne cheamă la sfintele slujbe, începând cu vecernia, cu utrenia, în sfânta biserică. Reculeși și atenți la cuvântul transmis prin preoți, de Dumnezeu, înveliți în "stiharele de lumină" care iradiază din rugăciuni, într-o atmosferă de mare rezonanță afectivă, vom simți treptat un proces de schimbare, de înnoire spirituală și sufletească, de înnobilare a inimii noastre, după modelul inimii lui Hristos.
În timpul acesta, noi putem deveni cu mintea, cu inima și cu conștiința, contemporani cu Mântuitorul și, dacă forțăm imaginația noastră duhovnicească, putem deveni chiar martori la toate lucrările Sale dumnezeiești, alături de Sfinții Săi Ucenici și Apostoli, de Maica Domnului, de toate mulțimile de oameni care de mii de ani așteptau - cu înfrigurare - venirea unui Mesia Mântuitor.
Mai ales în sfânta și magica noapte a Învierii avem nesperatul prilej de a ne reprezenta cu mai multă putere personalitatea divin-umană a lui Iisus, suferința fizică a martiriului Său de pe cruce, disperarea singurătății în fața morții, iubirea și grija față de sfânta Sa Maică Fecioară, imensa credință cu care-Și încredințează sufletul Marelui Părinte ceresc. Om printre oameni, dăruit nouă de Dumnezeu ca să ne învețe ca pe niște școlari cum să existăm creștinește în viața aceasta trecătoare, viață pe care El a trăit-o cu o stare de minunată smerenie, Iisus e zi de zi printre noi și cu noi va fi cât e vremea.
Să vedem, în continuare, toate lucrările Sale dumnezeiești, nobile, înălțătoare, de mântuire: răbdarea, blândețea, supunerea, umilința, îndurarea tuturor răutăților și blestemățiilor oamenilor. A fost judecat din pizma, din ura și din răzbunarea oamenilor fățarnici, călcători de lege, întunecați la minte, stăpâniți și orbiți de Satana. De asemenea, a răbdat moartea de ocară și chinuri pe Cruce, între tâlhari, după care a ieșit biruitor ca un Atotputernic Dumnezeu - a înviat și s-a suit la Ceruri - la dreapta Tatălui, de unde va veni a doua oară, ca suprem și înfricoșător Judecător, să răsplătească fiecăruia după logica Sa divină.
Îndrăgostiți de Hristos
Și, înțelegând noi toate acestea, să ne apropiem de acest Iisus Hristos, Mântuitorul nostru - cu mintea, dar mai ales cu inima și cu conștiința, și să ne îndrăgostim de acest Bărbat tânăr, înalt, de o frumusețe tulburătoare, îmbrăcat în cămașa de cânepă țesută de Maica Lui, cu părul lung, de culoare alunie, cu cărare pe mijloc, cu ochi albaștri ca cerul fără pată, dar cu privirea adeseori tristă și încărcată de lacrimi de milă, de suferință, de compătimire față de cei mulți și rătăciți, al cărui păstor a venit El, din Cer, să se așeze. Să-i deschidem ușa inimii noastre acestui pribeag tainic, nocturn, însângerat și plin de răni, care călătorește în noaptea vieții noastre și bate sfios și răbdător la inima noastră, și Să-i deschidem, până ce nu va fi prea târziu, și să petrecem cu El, să ne lăsăm cuceriți de El, să ne lăsăm călăuziți de El, să ne lăsăm stăpâniți de El și să încercăm să respirăm numai prin Hristos, să ne îmbătăm de Hristos și așa să călătorim cu Hristos până la sfârșitul vieții, căci învățătura creștinească a lui Hristos trebuie însușită și trăită întru Hristos și prin Hristos, prin sfânta Biserică, cu sentimente și convingeri religioase și cu deprinderi și priceperi de viață creștinească.
El, Dumnezeu adevărat, a primit dreptul de Judecător suprem, dumnezeiesc, prin jertfa Sa pe cruce. Numai El singur a înviat din morți, așa după cum însuși a profețit, și numai El are putere să învieze pe cei care cred în El, care fac pocăință, trăind după învățătura Sa creștinească.
Să nu uităm nicio clipă că, deși s-a înălțat la Ceruri, Mântuitorul nostru Iisus Hristos n-a încetat nicio clipă să ne cheme în mod tainic la pocăință, la mântuire, la viața cea veșnică, cu glasul Său cel dulce și duios.
El dorește să călătorească cu fiecare dintre noi, de la Sfântul Botez până la asfințitul vieții noastre, și chiar dincolo de asfințit, dincolo de această lume trecătoare, vrea să ne urce înapoi în Raiul cel veșnic, ca să petrecem acolo, cu El, în veci.
Ieromonah Nil Efrim, de la Sfânta Mânăstire Mărcuș
Lucian Blaga
Iisus-Pământul
"Iisus a fost răstignit și a murit; Iisus ca întrupare omenească murea, dar în clipa morții, sufletul lui se întrupa din nou; pământul, văzduhul, cerul, lumea toată deveneau trupul lui Iisus. În clipa când Iisus murea, lumea de argilă, cu toate ale sale, dobândea un suflet, un suflet divin. Prin această reîntrupare cosmică a sufletului lui Iisus, pământul devenea Iisus-Pământul, văzduhul devenea Iisus-Văzduhul, lumea devenea Iisus-Lumea. Pe boabe de grâu, țăranul vede fața lui Hristos. De când Iisus a murit și a înviat, noi, oamenii, noi toți am trăit, nu simbolic, ci prin sufletul său, care animă fir de nisip și stea, strop de rouă și om. Când umblăm prin țărână sau trecem prin vad, umblăm și trecem prin eucaristie."
(Din volumul "Isvoade" - 1972)