Un prim trofeu: Festivalul Enescu
- Carmen, în primul rând te rog să explici ce înseamnă un "artist multimedia", un termen nou, cu care nu sunt familiarizați toți cititorii revistei noastre...
- Multimedia înseamnă un mediu cu multiple forme de conținut. În mod tradițional, teatrul folosește elemente ca decor, costum, lumină, sunet, actor. Eu am introdus noi forme pe scenă: videoproiecție, filmare cu redare live, fotografie cu redare live, animații. Ele nu sunt elemente de coloratură, ci personaje cu rol esențial în narațiunea scenică. Ca să dau un singur exemplu, în "Micul Prinț" (spectacolul de la Teatrul Odeon) singurul actor de pe scenă era un puști de 9 ani, iar restul personajelor erau videoproiectate pe nori albi, plutitori. Lucrurile despre care povestesc pot părea acum o banalitate, dar când am început eu să fac teatru, în 2003, la 23 de ani, ceea ce făceam era considerat SF. Niciun teatru nu avea pe vremea aceea videoproiector. Din păcate, tehnica teatrelor din România este încă la nivel de glumă. Când am început să fac film, videoclipuri și evenimente comerciale, am simțit o diferență umilitoare.
- Povestește-ne, te rog, cum ai ajuns să lucrezi ca regizor și artist multimedia, la Festivalul Enescu, o performanță profesională de excepție...
- Cândva, undeva, în traseul meu artistic, a fost prezentă și Oana Marinescu, cea care se ocupă de partea de comunicare pentru Festivalul "George Enescu". Echipa festivalului își dorea un experiment: așa am apărut eu. A fost o mișcare foarte riscantă. Urma să lucrez partea vizuală, pentru concertul care deschidea Festivalul "George Enescu", din 2017. Datele acestei colaborări presupuneau ca eu să lucrez singură, în România, un film de aproximativ trei ore ce urma să fie proiectat ca fundal în timpul concertului, și să-l repet împreună cu protagoniștii doar cu o zi înainte de festival, atunci când orchestra din Londra ajungea în România. Presiunea a fost uriașă, dar cred că m-am organizat foarte bine. Adevărul este că mie astfel de pariuri îmi plac. Nu am știut nicio secundă ce va urma. M-am concentrat pe muncă și atât. Nu m-am gândit că în sală va fi presa internațională și că materialele video vor ajunge pe atâtea canale media. A fost mai bine că nu m-a preocupat acest aspect. Colaborarea cu Festivalul "George Enescu" a fost un eveniment major în cariera mea. Cred că efectele nu se văd încă, dar știu că vor apărea.
- Cum a fost să colaborezi cu unii dintre cei mai mari muzicieni ai lumii?
- Timp de jumătate de an, înaintea debutului festivalului, am lucrat pentru Vladimir Jurowski și Lawerence Foster. Sunt doi dirijori fantastici. Am primit atenția lor, prezența lor, am fost complimentată de ei deseori. Foster îmi repeta că am geniu, Jurowski îmi spunea că vom mai colabora. Dar festivalul s-a încheiat și ei au plecat. Cele două evenimente muzicale pentru care am lucrat jumătate de an au durat două seri. În câteva ore, s-a terminat totul. Am muncit într-un ritm nebun. Au fost multe momente în care îmi era rău fizic de la nesomn, căldură, stres. Cei doi dirijori își prețuiau munca. Doreau ca în timpul concertelor muzica să primeze și așteptau de la mine să vin cu soluția care să presupună un vizual puternic, dramatic (la Oedip, în cauză) dar care să nu deranjeze muzica, iar, dacă s-ar fi putut, uneori chiar să nu se vadă. Ei cereau magie. Mi-a plăcut să fiu motivată de pretențiile acestor mari artiști, deși cred că filmele însoțitoare, create de mine au fost un simplu acompaniament. Lumea s-a concentrat pe adevăratele staruri, pe dirijori. M-a onorat că am fost invitată pe scenă la final, că am fost aplaudată și apreciată. Dar știu că eu am fost doar de coloratură. E foarte greu acest exercițiu de putere și de umilință. Asta este povestea mea de colaborare cu marii muzicieni ai lumii.
- Care a fost principala lecție învățată de la ei?
- Am învățat câteva lucruri interesante în urma colaborării cu Festivalul "George Enescu". De pildă, nu știam cât de important este un director artistic. La noi în România este un talmeș-balmeș. Vladimir Jurowski este director artistic la Londra, Moscova, Berlin, pentru diverse festivaluri. Este chemat pentru viziunea lui. Așa ceva e o utopie în România. Până să lucrez cu el, aflasem de tot felul de reguli: că nu se repetă în ziua spectacolului, că trebuie să menajezi interpretul, că una, că alta. Colaborarea cu Jurowski a distrus toate aceste reguli plicticoase. El a repetat cu orchestra și cu interpreții, până când a fost obligat să părăsească sala, fiindcă începea conferința de presă. Și chiar și de la conferința de presă a plecat, ca să mai repete un pic. Asta a fost o lecție care m-a bucurat și m-a eliberat.
- Un colaborator special al tau a fost și Ion Bârlădeanu, celebrul cerșetor bucureștean, ajuns la statutul de mare artist datorită colajelor realizate din fotografii vechi. Cum l-ai cunoscut?
- Ion Bârlădeanu e muza mea. L-am văzut la televizor alături de Angelina Jolie, cu prilejul expoziției sale de la Paris. Cunoșteam în mare povestea lui, cum ajunsese din "homeless", artist. Într-o zi am fost la plimbare cu Mylo, câinele meu, în Parcul Izvor. La semafor a venit lângă mine un tip care părea cerșetor. Avea mâncare de pui într-o caserolă. Mylo tragea să-i mănânce omului puiul. I-am spus să nu-i mai dea lui Mylo mâncare, fiindcă noi avem acasă boabe scumpe, pentru căței iubiți. Nu am vrut să-l supăr sau să-l jignesc, că părea vai și amar de capul lui, avea mai mai multă nevoie de mâncare decât câinele meu. El s-a simțit însă jignit și s-a enervat. "Tu știi cine sunt eu?", m-a întrebat. "Eu sunt Ion Bârlădeanu". Am ajuns acasă în două minute, am sunat-o pe mama ca să-i spun cu ce "vedetă" m-am văzut, apoi am intrat pe net, să urmăresc din nou filmul documentar despre Ion Bârlădeanu. De la milă am trecut la admirație în mai puțin de două minute. L-am tot revăzut de atunci. Mi-a arătat colajele lui, a făcut colaje cu mine, eu am făcut expoziții cu el. Bea mult și am încercat să-l fac să se lase. O perioadă am reușit, dar apoi l-am pierdut de sub observație. Nea Ion e un povestitor fabulos. El însuși este un personaj de colaj. Am stat mult și l-am urmărit. Îi cunosc prietenii, dușmanii. Îi știu poveștile, angoasele și realizările. Îl respect mult pe Nea Ion. Mi-ar plăcea să fac o mare expoziție multimedia de anvergură, cu și despre el. Aș face-o ușor și cu drag.
"Jurnal de România", o revoluție personală
- Ai demarat un proiect special, "Jurnal de România". Ce este și de unde a pornit acest proiect?
- "Jurnal de România" este momentul meu de maturitate. După cum ți-am spus, am fost primul regizor multimedia al României. Apoi s-a întâmplat să nu mai cred în multimedia. M-am oprit. România trecea și trece prin momente de criză. Mi-am schimbat prietenii, căutam să discut sociologie, antropologie, să cercetez starea țării și a mea. Am pus multe întrebări și așa s-a născut proiectul documentar "Jurnal de România". Este o invitație la dialog. Este un act necesar de igienizare civică, socială și morală. Am făcut două spectacole de teatru (unul la Sfântu Gheorghe și unul la Constanța), un scurtmetraj și urmează o expoziție. Eu cred că mi-am găsit vocea în proiectul "Jurnal de România". E un proiect foarte incomod pentru mulți producători. Am cunoscut cenzura, am cunoscut uși închise și amenințări jenante. "Jurnal de România" este o invitație la dialog. Este revoluția mea personală.
- La ce lucrezi în acest moment?
- Muncesc foarte mult. Încerc ca spectacolele "Jurnalului de România" să fie prezente la festivalurile internaționale de teatru. Încerc să realizez proiecte culturale și în afara țării, să mă articulez ca artist român, cu toate drepturile de a se exprima în Europa. Refuz să trăiesc într-o hartă desenată provizoriu de Istorie.
"Părinții sunt familia mea"
- Ești din Arad. Cum te raportezi ca ardeleancă la București?
- De la 14 ani veneam la București cu trenul, ca să văd spectacole de teatru. Îmi cumpăram cărți de la anticarii de la Universitate și reveneam cu ele la Arad. Nu știu de ce, dar eu nu am noțiunea spațiului. Îmi plac studiile sociale și antropologice. Vreau să cunosc evoluția umană, cu toate astea mi-e imposibil să fac diferența între Arad și București, între România, Europa și restul lumii. Mă simt un cetățean al Europei. Orașul Arad e zona copilăriei mele, a educației mele, iar orașul București ține de muncă, de realitate, de haos. În Arad mergeam la filarmonică, la teatru, la ștrand. Lucrurile astea le-am spus în scurtmetrajul de documentar hibrid, pe care l-am făcut acum câțiva ani - "Arad. Jurnalul meu virtual". Bucureștiului i-am dedicat un spectacol de teatru biografic: "C'est pas une chanson d'amour". Vorbeam acolo despre o generație care a venit din dragoste la București. Ne-am pregătit, ne-am educat, am investit multă muncă în noi, pentru a face performanță în București. Ajunsă aici, în Capitală, generația mea a suferit mari dezamăgiri. Apoi am refuzat să mă mai războiesc cu Bucureștiul. L-am luat ca pe un partener de viață și am început să stau de vorbă cu el. Proiecte ca "Dancing City", "Jurnalul de România", "București. O lume de Ion Bârlădeanu și Carmen Lidia Vidu", "O scurtă istorie Astra Film", fac din mine un om bine ancorat în România. Prin creațiile mele vorbesc cu țara mea la modul activ, real. Nu sunt numai cuvinte dulci între noi, dar cred că nu asta este important. Dialogul contează.
- Unde este pentru tine acasă?
- Acasă este pentru mine o combinație de mai multe locuri: Gornea, satul bunicilor mei, Socolari, Arad, București. La Gornea am copilărit, de Socolari m-am îndrăgostit, la Arad sunt părinții, în București am locuința și munca. La Gornea am înotat în Dunăre, am ascultat povești despre fantome, am învățat să iubesc păsările, animalele și am cunoscut libertatea totală. Nimeni nu mă controla. Bunicii lucrau, și eu existam pe lângă ei. Probabil a fost cea mai fericită perioadă din viața mea. La Socolari m-am apropiat de curățenie, de biserică, de cântecele religioase, de bătrânii frumoși. În Arad sunt părinții mei și ei sunt familia mea. Eu nu am reușit să-mi fac o altă familie. Asta e o discuție mai amplă. O generație întreagă nu reușește să se rupă de mamă și de tată. Noi rămânem niște copii bătrâni. Nu ne căsătorim, nu facem copii fiindcă noi avem familia noastră și nu simțim nevoia de a avea încă una. Mi-am spus de multe ori că e timpul să cresc, dar până acum mi-am ratat toate șansele.
Credința mută munții
- Se apropie Sfintele Paști. Unde îți petreci de obicei sărbătorile?
- Sărbătorile le petrec la biserică. Îmi place starea de sărbătoare. Îmi place să știu povestea zilei. Totul se ordonează in funcție de gânduri bune: să fiu cu cei pe care îi iubesc, să le arăt prin cadouri dragostea mea, să fac o pauză de la zona artistică, să mă dedic bisericii, să cânt, să mă rog. Eu trăiesc în lumi care nu se prea întrepătrund: cei din teatru cam ironizează biserica, cei din biserică trăiesc după legi care uneori îmi e foarte greu să le accept. Apoi, mai e faptul că tata e baptist, iar eu sunt ortodoxă. Așadar, trăiesc în Arad-București, teatru-biserică, baptism-ortodoxism, izolare-comunități. Așa arată viața mea. Cât despre Paști...
- Sărbătorile sfinte s-au laicizat. Le mai simți emoția?
- 2018 este un an straniu. Suntem aproape de Paști, și eu am impresia că încă nu a început anul. Asta din cauza profesiei mele de artist independent. Munca îmi ordonează viața, iar anul 2018 este unul cu mari tensiuni sociale și politice, cu schimbări constante la nivel de cultură, așa că proiectele în care sunt implicată au mult de suferit. Totuși, pe plan personal încerc să îmi reconstruiesc viața. Îmi încep ziua cu câteva pagini din Biblie, apoi cu Rugăciunea. Intru des în timpul săptămânii în bisericile ortodoxe. Duminica nu lipsesc de la slujbă. Îmi împart duminicile între biserica ortodoxă și cea baptistă. Mai nou, mi-am cumpărat un tricou cu mesajul "Credința mută munții". Am să-l port ca pe o declarație de dragoste.
- Ești credincioasă de mică sau ai avut un moment revelator?
- Bunicii mei sunt baptiști. Bunicul cânta la mai multe instrumente și dirija corul baptist, iar bunica era în corul femeilor. Eu eram tare mândră cu așa bunici-vedetă. Taica (așa îi spun eu bunicului meu) lucra la mină, în Anina, dar era și croitorul orașului. Fluiera toată ziua cântece creștine, iar eu il admiram cu multă dragoste. Purta mereu costume croite și avea o ținută impecabilă. Amândoi erau de o frumusețe desprinsă din filmele italienești. Când am crescut, am început să-i filmez și să-i fotografiez. Pentru mine, Dumnezeu e o ființă foarte apropiată. Nu am imaginea unei energii din afară. Eu am crescut cu Dumnezeu ca și când El îmi e un prieten intim. Vorbesc cu El, cred în El. Îl iubesc. Relația mea cu Dumnezeu a cunoscut și momente tensionate și de ruptură. Tatăl meu s-a îmbolnăvit și L-am considerat pe Dumnezeu vinovat. De ce există răul pe Pământ? De ce Dumnezeu nu-mi răspunde la rugăciune? De ce tata nu se face bine? La 14-15 ani, îl citeam pe Cioran, recitam din Nietzsche, deveneam o nihilistă. Pe brațul drept mi-am scris "Anarhie". În adâncul sufletului eram un om bun, dar mă răzvrăteam, aveam ură în mine. Simțeam că Dumnezeu e nedrept și că trebuie să-L fac să sufere. Până la 23 de ani, am avut acest conflict personal cu El. Apoi am avut o perioadă tulbure în viață și cineva mi-a trimis să citesc un psalm. A fost singurul lucru de care m-am agățat ca să trăiesc: acel psalm. Am trăit în purgatoriu, m-am chinuit, am stat de vorbă cu mine. Apoi am căutat să mă spovedesc. Mi-am găsit greu duhovnic, iar după ce m-am spovedit, am plâns minute în șir. Mergeam pe stradă și plângeam. Bolovani întregi mi-au fost luați de pe suflet. Mă simțeam ușoară și parcă pluteam. Biserica e clinica mea. Nu sunt un om bun. Am micimi, orgolii, răutăți. Sunt un om dificil. Merg constant la biserică să mă tratez. Sunt în lucru cu mine. Dumnezeu este doctorul meu.
- Cum erau sărbătorile în Aradul copilăriei tale?
- Nu pot să spun că am avut sărbători idilice. Părinții mei nu sunt arădeni. Au ajuns acolo prin repartiție. Noi nu avem rude în această zonă. Toate rudele noastre sunt în Banat. Prin comparație, sărbătorile în Arad erau destul de triste, tensionate. Orașul nu era pregătit de sărbătoare creștină. Singurele momente sensibile aveau loc în Piața Mare din fața Catedralei, de Paști. Atunci toată piața era plină de oameni și de lumânări aprinse. Mă emoționa să văd cum în miezul nopții se deschideau ușile de la blocuri și de la case. Ieșeau oamenii cu lumânări în mâini. Noaptea, tot orașul Arad devenea luminat de oamenii care veneau la biserică. Cântau "Hristos a înviat din morți cu moartea pe moarte călcând". Mi se pare că ăsta e unul dintre cele mai cinematografice momente din viața orașului.
Un om singur
- Ești o femeie puternică. Ai oare și momente de slăbiciune?
- Nu aș despărți puterea de slăbiciune. Sunt o feministă, un om independent. Lupt pentru meritocrație, pentru drepturi egale, pentru toleranță. Mă deranjează să mă mint și știu că o fac des. Cad, urc, mai iau și pauze. În România nu e ușor să trăiești. E o viață hard core. Muncești mult și munca nu are valoare. Valoarea nu are preț și prețul îl face neguțătorul. În România nu există protecție socială, lumea nu are cultură civică și nici educație. Oamenii se lasă ușor manipulați, iar asta ne va costa mult. Nu mergem la alegeri, nu ne spunem punctul de vedere, fiindcă nu avem unul. La țară, lumea încă își bate animalele și copiii. În România se bea mult și există multă violență. Puterea mea nu vine de la mine. De la mine vin doar slăbiciunile. Sunt ale mele și fac pace cu ele. Puterea o am de la Dumnezeu.
- Ai făcut teatru, filme documentare și ești artist multimedia. Cum ai defini-o pe regizoarea Carmen Lidia Vidu?
- Am poftă de viață. Cred că asta e definiția mea cea mai bună. Sunt mereu în mișcare. La birou, la repetiții, la saună, în piscină, la mare, la munte, la câmpie, în oraș, la țară, în România, în Europa, America, Asia. Nu mă opresc. Scriu mult, fotografiez și filmez tot. Îmi place competiția, îmi admir dușmanii, îmi iubesc familia. Caut să-mi cunosc publicul. Da, fac evenimente culturale, comerciale, teatru, documentar, multimedia, expoziții. Am câștigat premii. Visez să călătoresc în spațiu. Petrec mult timp alături de câinele meu, Mylo. Sunt îndrăgostită de un om bun. Biserica este casa mea. Mă las doborâtă de mândrie și de deznădejde. Sunt un om singur. Nu reușesc să cred în oameni.