Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Albert Camus, "Străinul", tradu­ce­re de Daniel Nicolescu; 148 p; "Ciuma", traducere de Eta Wexler și Marin Preda, 294 p, Editura Polirom (tel. 0232/21.74.40).

Albert Camus (1913-1960) e un scriitor-cult nu doar în Franța. La noi, încă din perioada de re­lativă relaxare ideologică din a doua jumătate a anilor '60 au fost traduse "Ciuma", "Stră­i­nul", "Exilul și îm­părăția", "Mitul lui Sisif", "Tea­­trul" și o selecție de eseuri trecute prin sita cen­zurii. Le-am citit cu fas­cinație în studenție și de atunci Camus a intrat în pan­teonul meu per­sonal. Eram într-un fel în­dră­gostită de el (celebra fotografie cu fulgarin și țigara în colțul gurii, în care seamănă izbitor cu Humphrey Bo­gart, a stat mulți ani pe peretele camerei mele, alături de alți idoli literari), iubire care mi-a ră­mas până azi. De aceea m-am bucurat că Editura Polirom îl rea­duce într-o serie de autor, începută cu proza lui de ficțiune. Succesul considerabil cu care Camus e reeditat în lume se datorează și faptului că Is­toria i-a dat dreptate, opțiunile și argumentele lui do­vedin­du-se de o luciditate și un curaj rar. Deși aderase în 1935 la Partidul Comunist, îl părăsise după doar doi ani, când își dăduse seama că și acesta promovează o ideo­logie a urii, bazată pe teroare și crimă. Po­lemica lui cu Sartre - "to­varăș de drum" sta­li­nist - după apariția în 1951, în plin război rece, a eseului "Omul re­voltat", l-a despărțit prin­cipial de pro­mo­torii marxism-leninismului în Occident, care nu vo­iau să se știe adevărul despre lagărele so­vie­tice. Mai mult, în 1956, după intrarea trupelor sovietice în Bu­da­pesta, Camus s-a pro­nun­țat în favoarea insur­genților maghiari, sis­temul lui de valori nead­mi­țând ase­me­nea soluții de apli­care a unui pro­gram politic. France­zul algerian orfan de tată de la câ­teva luni, cu o mamă servi­toare anal­fa­betă, care cunos­cu­se extrema sărăcie ar fi fost mai îndreptățit decât bur­ghe­zul Sartre să idea­lizeze doc­trina egalitară. Luciditatea lui însă, simțul măsurii, dreptății și adevărului l-au făcut să nu ce­deze sirenelor stalinismului (unse cu bani de la Moscova), să analizeze mecanismul de pervertire a unor ide­aluri revoluționare către to­ta­litarism și să le opună o etică a libertății. Dibuind spre un echilibru dificil între politic și existențial, Ca­mus nu a admis "ca politica să prevaleze asupra moralei, nici ca aceasta să cadă în moralism". Ceea ce îl menține viu și me­reu actual. Citiți seria de autor și vă veți convinge. Ea începe, cronologic, cu cele două romane, din 1942 și 1947. "Străinul" într-o nouă și bună tra­ducere (cea din 1965 era a Getei Horodincă), poate fi citit și ca un fel de "polar" me­di­teranean, cu o in­trigă judiciară din Algeria colo­nia­lă, dar e mult mai mult decât atât. Meursault, antie­roul camusian al absurdului și revoltei, poves­tește pe un ton neutru, lipsit de orice sentiment, moar­tea mamei, uciderea unui arab "din cauza soa­relui" și procesul care va sfârși cu condamnarea lui la moarte. Dar, îmbibat de sentimentul absurdului ce guvernează condiția umană, "Străinul" e de fapt un roman despre as­pec­tele contradictorii ale existenței în care se suprapun tragicul și bucuria, mizeria și soarele, fața și rever­sul, plăcerea senzorială și neîm­păcarea omului cu destinul, cu responsabilitatea lui. "Ciuma", apă­rut într-o epocă ideologic feroce, are o simbolistică mai transparentă, descriind fără patos - ba chiar cu o anume ironie față de tipurile umane întruchipate în personaje (eroul umanist, ateul, preotul) absolutul Răului, care poate fi și nazismul, și comunismul cu derivele lui, un Rău pus în slujba doctrinelor apli­cate. Revolta camusiană se îndreaptă și împotriva forțelor ce guvernează condiția umană, și împotriva tiraniilor de dreapta sau de stânga ins­tituționalizate prin teroare. S-a glosat enorm pe mar­ginea acestor romane și a operei lui Albert Camus în totalitate. Generațiile tinere îl pot descoperi acum în seria de autor pe acest om admirabil, care și-a pus ființa în cărți. O lectură necesară în vremurile noas­tre de regresii dogmatice.