Orașul vitraliu
- Trăiți într-una din cele mai vechi așezări medievale din Transilvania. Se poate scrie poezie între ziduri de cetăți?
- Sibiul a fost și rămâne centrul magic al existenței mele. A fost orașul adolescenței mele visătoare și neliniștite, "orașul-vitraliu", cum l-am numit în poeme. Doar în Sibiu mai pot să visez și mai pot scrie poezie, când clipa zilei mă acaparează tot mai mult, cu dictatura ei prozaică.
- V-ați născut la Sîngătin, un sat din apropierea Sibiului. Ce a însemnat pentru dvs. ca poet, copilăria la țară?
- Am avut o copilărie fericită, trăită în ultimele zile ale satului tradițional. O copilărie care s-a destrămat ca un vis, în urma cooperativizării. Am fost un copil năzdrăvan, pentru care orizontul lumii se reducea la hotarele satului. Dar satul acela al meu era, ca și pentru Blaga, în centrul lumii și totaliza universul. De fapt, și visul meu de a deveni poet provine din copilărie, cam de pe la 9 ani, cînd îi descoperisem pe Alecsandri (din încântarea cu care i-am citit Pastelurile s-au născut primele mele încercări poetice), Eminescu (de poezia căruia am fost legat toată viața), Coșbuc, Goga, pe care am continuat să-i citesc și după mutarea familiei la Sibiu. Sîngătinul era un sat ardelenesc, cu oameni harnici la muncă și veseli la petreceri, vestiți prin colinde și jocul de bâtă, cum i se spune unui dans foarte vechi. Sub ochii mei mirați, de copil, au trecut și ultimele care cu boi, ducând zestrea mireselor, dar și cele care duceau la cimitir oameni din generația bunicului din partea tatălui meu, răpuși de inimă rea, după ce statul comunist le luase pământul, sursa bunăstării și libertății lor. Din copii de țărani cu stare, pentru care au muncit generații întregi, părinții mei, încă foarte tineri, au ajuns muncitori în fabrici din Sibiu. Până au reușit să-și cumpere un apartament cu două camere la bloc, am trăit în condiții precare și cu nostalgia satului tot timpul în suflet.
- Care a fost clipa în care ați știut că sunteți poet?
- S-a întâmplat în momentul despărțirii de paradisul copilăriei, când nostalgia și melancolia mi-au invadat sufletul. Cred însă că, mai mult decât nostalgia satului, atmosfera medievală a Sibiului m-a predispus la visare și poezie. Deși am urmat Liceul "Gheorghe Lazăr" la real, dorul de literatură mă urmărea cu tărie. Am debutat în primăvara anului 1976, în revista "Transilvania", cu Poemul memoriei, citit în cenaclul revistei, condus de poetul Ion Mircea. Visam, ca orice adolescent inspirat, să sparg tiparele poeziei și să-i răstorn canoanele. Pe urmă, în clasa a XII-a, m-am hotărît să dau la Filologie. Așa am ajuns la Universitatea din Cluj, unde am avut mulți profesori buni și exigenți. Și tot în acei ani clujeni, s-a produs scriitorul din mine, declicul decisiv. M-am format la revista studențească "Echinox", în redacția căreia am intrat din primul an de facultate. O revistă care era, atunci, o adevărată instituție de cultură. Mentorii revistei, redutabilii Ion Pop, Marian Papahagi și Ion Vartic, mă primiseră așa puțin format cum eram. Dar la început, fiind mai mult absent decât prezent - veșnic îndrăgostit cum eram, între atâtea fete de la Filologie, am fost suspendat după vacanța de iarnă din redacție. Apoi am fost recuperat de Ion Vartic, în iarna anului II. De atunci, am fost un redactor activ. În acei ani ardenți, am fost în redacție cu Radu G. Țeposu, Ion Simuț, Viorel Mureșan, Emil Hurezeanu, Marta Petreu, Ion Mureșan, Andrei Zanca ș.a. Erau promoția optzecistă a Echinox-ului, de pe poziția căruia am militat, în dialog cu celelalte reviste studențești din țară, pentru afirmarea noii generații. Dar îi mai datorez Echinox-ului și știința de a face o revistă și încă ceva: mi-a dat încrederea că trăiesc în lumea valorilor autentice. La sfârșitul facultății, aveam deja mulți prieteni și cunoștințe printre scriitori din toată țara. Dar și un volum de versuri în căutarea unui editor. Debutul s-a produs în 1982, la editura "Albatros", cu volumul Seară adolescentină, bine primit de critică și distins cu Premiul Uniunii Scriitorilor.
Umbra lui Blaga
- Sibiul medieval, cu pecetea lui germană, a cunoscut totuși și momente românești de mare strălucire culturală, începând cu prezența poetului și filosofului Lucian Blaga, ca profesor la Universitatea din Sibiu. I se mai simte urma de aur în viața orașului?
- În urma Diktatului de la Viena și a pierderii nordului Transilvaniei, Universitatea din Cluj se refugiase vremelnic la Sibiu, unde profesori de talia lui Lucian Blaga și Liviu Rusu găsiseră atmosfera propice continuării menirii lor culturale. Numele lui Lucian Blaga este purtat azi, de Universitatea din Sibiu, la care lucrez și eu. Poezia lui Blaga, pe care am descoperit-o în anii liceului, a avut asupra mea, ca să mă exprim în termenii săi, o influență catalitică (catalizatoare). Lucian Blaga mă însoțește ca un model de cultură și creație, dar și de verticalitate și rezistență morală.
- Viața culturală a Sibiului a fost marcată, ceva mai recent, de un alt poet uriaș: Mircea Ivănescu, care, într-o bună zi, a părăsit Bucureștiul pentru Sibiu.
- Mutarea lui Mircea Ivănescu, bucureștean de origine, într-un oraș de provincie, în vreme ce alți scriitori căutau să se mute din provincie la centru, unde sperau să-și împlinească destinul și să li se recunoască valoarea, a fost un fel de refugiu. Tot în acei ani, s-a mutat din București, la Păltiniș, și filosoful Constantin Noica. Însă spre deosebire de Noica, aflat într-un fel de domiciliu forțat la Păltiniș, Ivănescu a devenit redactor al revistei Transilvania, dar școala sa de poezie a funcționat complet în afara sistemului, mai întâi în Sibiu, până s-a extins în toată țara. Casa lui Mircea Ivănescu din Sibiu, de pe strada Vasile Aaron nr. 3 (azi demolată, în ciuda demersurilor unor instituții de cultură sibiene, printre care și revista Euphorion, de a face din ea o casă memorială), unde s-a mutat, în 1980, cu doamna Stela, soția sa, și duzinele lor de pisici, a devenit un loc frecventat mai ales de tineri poeți, care și-l revendicau drept maestru. Unii dintre discipoli au confirmat, alții s-au pierdut. Mulți și-au urmat maestrul numai în privința boemei, pierzându-se în zilnice serbări bahice. Dar întotdeauna, din mijlocul unor asemenea petreceri, Mircea Ivănescu dispărea pe neașteptate, retrăgându-se în universul său. Cred că dintre discipolii lui sibieni, numai Iustin Panța și Radu Vancu și-au însușit, datorită talentului lor excepțional, lecția de poezie a maestrului, devenind poeți de certă valoare. Eu nu m-am numărat printre discipolii lui Mircea Ivănescu. Eram abia revenit după ani de apostolat prin țară. Atunci, abia, am început să-i citesc atent opera, care a lăsat urme și în felul meu de a gândi și scrie poezie. În schimb, am petrecut numeroase seri în casa lui, în discuții nesfârșite și fructuoase asupra poeziei și literaturii. Mircea Ivănescu nu avea morga profesorului care aștepta să-i răspunzi tot cu cuvintele lui, ci atitudinea înțeleptului care, amical, îți întărea convingerea că poți să-ți construiești tu însuți, ca un autodidact, sistemul de valori. Era un om discret și generos, purtând diferite măști, ca să se apere de indiscreți. Încât sibienilor le apărea drept o prezență bizară. Avea o autoritate ce venea nu numai din valoarea poeziei sale, ci și din prestigiul lui de traducător. Discuțiile noastre treceau dincolo de cărți, în profunzimile vieții. Alteori lunecau în anecdote sau, chiar dacă își disimula cu detașare ironică plăcerea de a le gusta, în bârfe literare. Amicii îi spuneau "Mopete", o poreclă pe care o acceptase bucuros.
"Un oraș viu"
- În ciuda celebrității sale turistice, Sibiul pare să-și fi pierdut din iradierea lui culturală. Cine-i străbate la pas străzile trăiește, mai degrabă, sentimentul provinciei...
- Este adevărat că viața culturală a Sibiului s-a mai anemiat, față de euforia din 2007, an în care a fost capitală culturală europeană, dar direcția a rămas. Centrul orașului, renovat cu fonduri europene, întreține, totuși, atmosfera de sărbătoare, redobândindu-și faima de oraș turistic cosmopolit. Vara, mai ales, terasele restaurantelor sunt pline de oameni care vorbesc toate limbile. Și aproape zilnic se întâmplă câte un eveniment cultural, în special muzică sau teatru, în săli sau pe stradă, care-i atrage pe turiști. Sibiul este, de fapt, mai ales în zilele Festivalului Internațional de Teatru, o scenă deschisă pentru toată lumea. Muzeul Brukenthal organizează frecvent expoziții tematice internaționale de artă. Iar viața literară se desfășoară în jurul revistelor Euphorion și Transilvania (condusă de poetul Radu Vancu, care organizează un festival internațional de poezie). Și eu țin, an de an, un colocviu de poezie "Iustin Panța", numit așa, în amintirea poetului sibian dispărut prea devreme. Colocviul se adresează tinerilor poeți din toată țara, oferind și un premiu pentru debut, câștigat până acum de poeți foarte valoroși. Desigur, nu tot ce se întâmplă în Sibiu este de calitate, pentru că explozia turismului a făcut să primeze cantitatea sub forma culturii de consum, ca în toate destinațiile turistice ale lumii, dar orașul e viu, inima lui e puternică, respinge imaginea de "provincie".
"Scriu, deci rezist"
- Sunteți și profesor la Universitatea "Lucian Blaga" din Sibiu. Cum se prezintă studenții de la Litere?
- M-am dus la Universitate dintr-o chemare pe care o am pentru învățământ. Predau cursuri de literatură comparată și de poezie modernă universală. Îmi place să lucrez cu studenții, mai ales la seminarii, unde încerc să-i învăț să gândească cu capul lor. În ultimii ani, sunt însă tot mai nemulțumit de atmosfera vieții universitare, care s-a birocratizat atât de mult, încât realitatea aproape că nu mai contează, doar scriptele și rapoartele să fie în regulă. Și tot mai rar vin spre Filologie studenți cu talent ori chemare spre literatură. Nivelul lor scade îngrijorător. Sistemul de învățământ pune accent mai mult pe cantitate decât pe calitate, tinzând să transforme universitățile în fabrici de diplome. Dar toți suntem victimele unui sistem care neglijează educația. Iar fără investiții în educație, societatea românească nu are viitor.
- D-le Chioaru, de fapt, de unde vă trageți nădejdea în viață și în viitor? Ce speranță vă întreține zborul poetic? Cum rezistați mizeriei care ne înconjoară?
- Viața mea s-a împărțit între poetul și profesorul Dumitru Chioaru. Am însă de la o vreme impresia că poetul a pierdut în favoarea profesorului, pentru că poezia mă vizitează mai rar. Scriu poezie dintr-o nevoie vitală. Ea mă ajută să rezist asaltului zgurii vieții prozaice. Scriu, deci rezist. Încă mai cred că, parafrazându-l pe Dostoievski, poezia va salva lumea. De aceea, mi-e teamă de momentul când nu voi mai scrie poezie, ca de o boală mortală. Trag însă nădejdea că, odată ce voi încheia cariera de profesor, voi avea, în oaza de liniște a Sibiului, mai mult timp și inspirație. Pentru că poezia a fost și este adevărata mea viață.