Urc dealul, spre biserica ortodoxă din Biertan, alături de preotul-paroh Ioan Morari. E o zi însorită, deși peste noapte a căzut primul strat serios de zăpadă din ultima lună a iernii. Ca să înțeleg unde sunt, părintele îmi povestește despre nedreptățile îndurate de românii din zonă din partea sașilor, majoritari în zona Sibiului, între cele două războaie. "Românii erau acceptați numai ca servitori sau păstori de vite pe moșiile sașilor. Pentru a nu se statornici în vatra satului, coloniștii sași le-au impus construirea unui anumit tip de case, care se sprijineau pe patru stâlpi de lemn, înfipți în pământ cu capătul mai subțire, pentru a putrezi în cel mai scurt timp". Se vor fi prăbușit lesne casele de-atunci ale românilor, înlocuite, astăzi, cu altele mai temeinice și mai frumoase. Cei ce le-au locuit, la fel cu cei care i-au prigonit, vor fi devenit de mult pământul acesta pe care ne calcă acum pașii. Statornică, românilor din această zonă le-a rămas, cu siguranță, credința. Cea pe care coloniștii sași au găsit-o când s-au așezat aici și care era neatinsă când au plecat.
- Localitatea Biertan e cunoscută mai ales prin impunătoarea sa biserică evanghelică fortificată. Cum vă simțiți ca preot ortodox, într-un sat în care spiritul săsesc a rămas chiar dacă sașii au plecat?
- Și ortodoxia, ca și credința, se simt foarte bine. Și apoi, bisericuța noastră ortodoxă se află pe deal, deasupra bisericii evanghelice, deci mai aproape de cer. Într-adevăr, satul Biertan este cunoscut prin faptul că, timp de aproape 300 de ani, între 1572 și 1867, aici a funcționat prima episcopie evanghelică săsească din Transilvania, iar episcopii lor sunt îngropați în cetate. Să nu uităm, însă, de Donariul de la Biertan, descoperit în secolul IV, acel obiect de tezaur, având monograma lui Iisus Hristos, ce atestă că pe aceste meleaguri au fost creștini din foarte vechi timpuri.
- Părinte Morari, cum ați ajuns preot în Ardeal?
- Sunt ardelean prin născare și-i mulțumesc lui Dumnezeu că m-a ajutat să slujesc printre oameni de care mă leagă același fel de a fi și aceleași tradiții. E important să te simți printre credincioși ca între ai tăi. Tatăl meu a fost cântăreț la strană, la biserica din satul Ațel, unde m-am și născut. În liceu, mă gândeam să urmez o școală profesională, dar Dumnezeu a rânduit să-mi îndrept pașii spre Seminarul Teologic din Alba Iulia. Atunci, la începutul anilor '90, seminarul abia fusese înființat ca instituție, dar nu erau mai de nici unele. Nu exista o clădire proprie, unde să se desfășoare cursurile, un internat pentru elevi, nu era nimic! Dar am simțit dragostea și prețuirea venite din partea profesorilor, mai cu seamă din partea ÎPS Andrei Andreicuț, pe atunci episcop al Alba-Iuliei, care s-a luptat foarte mult pentru acest seminar. În primul an, căminul se afla în afara orașului, la un schit. Coboram de acolo pe la 6.30 dimineața și ne întorceam seara, pe la 21-21.30. Cursurile le făceam în niște săli ale catedralei Unirii. N-a fost ușor, dar poate că a fost mai bine așa, condițiile astea vitrege ne-au pregătit, cumva, pentru ce ne aștepta apoi, ca preoți. Am avut și colegi care au renunțat la seminar, dar mie mi-a plăcut, mi-am canalizat toată energia în direcția asta. Nu pot spune că a fost ca și când dintotdeauna mi-aș fi dorit să devin preot, dar, dacă Dumnezeu a rânduit să apuc pe drumul acesta, al preoției, am înțeles că e drumul meu și l-am urmat cu drag. Nu-mi pare rău și, cu siguranță, nici n-aș alege să fac altceva. Pentru mine, cel mai important e ca oamenii, credincioșii din parohia mea, să fie mulțumiți de ceea ce fac, să simtă mesajul dumnezeiesc pe care am fost chemat să-l transmit. Nici nu contează dacă iau sau nu salariu, atâta timp cât oamenii îmi sunt alături. Spunea Sf. Ap. Pavel: "Ne bucurăm cu cei ce se bucură și plângem cu cei care plâng". Cred că asta e misiunea preotului.
- Sunteți om tânăr. Există un drum, un destin, al preoților proaspăt absolvenți de teologie?
- Da, e un drum firesc, aș spune. De obicei, sunt hirotoniți în parohii mai mici, de la țară. Cred că un preot fără experiență nu poate fi pus într-o parohie mare, pentru că sunt foarte multe probleme concrete care apar și care nu pot fi gestionate, oricât de merituos ai fi fost pe partea teoretică, în facultate sau la absolvirea facultății. Prima parohie în care am fost repartizat, în anul 2000, a fost Copșa Mare, un sat aparținător comunei Biertan. E o comunitate mică, aproximativ 100 de familii, dar am avut alături niște oameni foarte apropiați de biserică, inimoși, săritori. Îi simțeam că vin la biserică cu dragoste de Dumnezeu și respect pentru mine, ca preot. Apoi, după cinci ani petrecuți acolo, am venit aici, la Biertan. Și am avut bucuria să găsesc același fel de oameni, calzi și cu foarte multă credință în Dumnezeu.
"În cei 12 ani de când sunt aici, am oficiat, în medie, cam o căsătorie pe an"
- Și în Biertan e o populație îmbătrânită, ca în majoritatea satelor românești?
- Din păcate, da. Tocmai discutam cu primarul și mi-a spus despre o statistică pe care au făcut-o recent: la nivelul comunei, majoritatea copiilor sub 18 ani sunt țigani. În cei 12 ani de când sunt aici, am oficiat, în medie, cam o căsătorie pe an, deși au fost și ani în care nu am avut nici măcar o cununie. Botezuri au fost puțin peste 30, iar înmormântări, mult mai multe. E o realitate tristă, nu doar la nivelul comunei, ci al întregii țări, se pare: credincioșii ortodocși nu mai fac copii. Se gândesc că, în vremurile astea așa de nesigure și de strâmbe, nu vor avea ce să le ofere, și cum să-i crească, în condiții cât de cât decente. Pe când țiganii nu sunt copleșiți de astfel de gânduri, sunt oameni fără căpătâi: azi să am, că mâine nu mă interesează. În plus, se poate spune că ei sunt creștini din interes, trecând cu ușurință de la un cult la altul, urmărind niște beneficii materiale imediate. Dintre enoriașii din Biertan, mulți sunt plecați în străinătate. Ca preot, n-am cum să-i conving să rămână, primează gândul legat de partea materială, oare nu așa suntem toți? Cu toate acestea, deși au plecat, nu se înstrăinează cu totul de satul lor. Când se întorc în vacanță, vin la biserică, iar mulți săteni, cu copii plecați în străinătate, le trimit calendarul ortodox de la noi, să aibă și ei ceva de suflet, ceva de acasă, acolo, printre străini.
- De ce credeți că românii ortodocși nu mai fac copii ca înainte, când era lăsat să trăiască tot ce dăruia Dumnezeu?
- Pentru că suntem majoritari, și orice majoritate se crede puternică și deșteaptă; asta e valabil, însă, doar până când acea majoritate devine minoritate. Minoritățile, de orice fel ar fi ele, se încheagă mai bine, și în social, și în politic, pe toate planurile, iar asta face să se cunoască mai bine între ei, să se ajute, să se mobilizeze mai ușor. Le tot spun enoriașilor: fraților, cei mai în vârstă ca noi, de peste 70-80 de ani, au făcut ceva pentru țară. Noi ce facem? Țara trăiește prin pruncii pe care-i naștem. Dar dacă nu-i naștem... Asta e tragedia poporului român: chiar și după Revoluție, generația de peste 40 de ani, a fost tot de sacrificiu, și mergem așa, înainte, nu știu când o să ajungem și noi la un bine, să ne vedem de rânduielile pe care le avem, cu voia lui Dumnezeu.
Paraclisul Maicii Domnului, pentru năpăstuiți
- Am intrat în Postul Mare al Paștilor. Am auzit că în această parte a Ardealului există o practică mai puțin cunoscută a credincioșilor, legată de spovedanie...
- Da, am constatat, în timp, și eu și mulți dintre colegii mei preoți de-aici, din zonă, faptul că, la spovedit, cei mai mulți credincioși vin doar înainte de Paști, e singura dată din an când se spovedesc. E ceva specific acestei zone, dar nu se știe de ce. Și nici măcar nu vin în Săptămâna Mare, ci doar până la Florii. I-am întrebat de ce fac asta și mi-au răspuns: "Păi, în Săptămâna Mare s-a spovedit numai Iuda!". Nu e adevărat! Iuda nu s-a spovedit, că, dacă se spovedea, Hristos îl ierta. Asta e și diferența între Sf.Ap.Petru și Iuda. Amândoi au greșit: unul s-a lepădat de Hristos, celălalt l-a trădat, dar unul s-a căit și și-a cerut iertare, celălalt nu.
- Părinte Ioan, în Biertan funcționează și un Centru de îngrijire și asistență "Episcop N. Popoviciu", unde sunt îngrijite persoane vârstnice, cu diverse dizabilități. Slujiți și la capela de acolo?
- Da, în fiecare miercuri, fac slujba Paraclisului Maicii Domnului, pentru cei de acolo. E greu de descris în cuvinte... Deși acolo sunt internate persoane cu probleme psihice, sunt atât de dornici să vină la capelă, au o bucurie, o copilărie extraordinară în ei! De multe ori, plec cu inima ruptă de-acolo. E evident că oamenii aceia au nevoie de prezența noastră acolo, cât mai des. Unii sunt surzi, alții nu pot vorbi, nu pricep ce spun, dar vin, se lipesc de mine, mă îmbrățișează. E răvășitor! Dar asta e misiunea noastră, a preoților: să fim în mijlocul oamenilor, să aducem bucurie și mângâiere, atât cât se poate.
Clopotele de "vreme mare"
Privită din afară, biserica ortodoxă din Biertan pare mică. Ți-e să nu cadă cumva, de pe muchia acelui deal, la o pală mai tare de vânt. Îndată ce intri, însă, înțelegi ușor că, fie și în aparentele sale limite pământești, credința nu se supune nici unor dimensiuni. Forma mai puțin obișnuită a tavanului și culorile cu care sunt pictate icoanele pe pereți îți dau senzația că pășești într-o catedrală. Sunt atât de delicat și inspirat alăturate în chipuri și veșminte de sfinți, încât pereții par îmbrăcați în catifea.
Preotul Ioan Morari îmi arată clopotnița și cele trei clopote pe care le adăpostește. Și aflu iar despre puterile miraculoase ale sunetului de clopot atunci când este "vreme mare". "Au această capacitate doar clopotele bisericilor ortodoxe, pentru că la noi e interzis să fie trase atunci când moare un sinucigaș. Dacă sunt trase, atunci norii se înmulțesc, nu se împrăștie. Au fost cazuri când, fie din greșeală, fie din alte considerente, s-au tras și la bisericile ortodoxe clopotele pentru sinucigași. Doar dacă au fost sfințite din nou, după aceea, și-au mai putut îndeplini rolul de a împrăștia norii și furtunile, pe vreme mare", spune părintele Morari.
Remarc aceeași expresie folosită aici, în Ardeal, pentru ploi și furtuni năpraznice: vreme mare. O înțelepciune ancestrală, poate, un bun-simț al credinței că, dacă de la Dumnezeu vin toate, vremea n-are cum să fie rea, indiferent cât de aprigă ar fi. E doar mare. Și-o pot risipi și îmblânzi clopotele. Și credința care răsună în glasul lor.