IOANA MOLDOVAN - "Nu-i nimic care să mă împlinească mai tare ca fotografia"

Iulian Ignat
"Invictus"

O pasăre rară, în România, cartea de fotografie documentară! Invictus este o competiție prezidată de prințul William, la care participă militari răniți în diferite teatre de război. Ioana a urmărit echipa spor­tivă a militarilor români, de la primele antre­na­mente, până la participarea sa la jocurile "Invic­tus" de la Toronto, și apoi, decorarea lor de către pre­ședintele țării. "Am vrut să documentez prima par­ti­cipare a României la jocurile Invictus și, pe mă­sură ce fotografiam, deveneam tot mai cu­rioa­să cum se vor suda legăturile din cadrul echi­pei, cum se vor prezenta la Toronto, mă implicam tot mai mult. Timp de șase luni, asta a fost viața mea, mer­geam de dimineață la antrenamente, ajungeam aca­să, editam fotografiile, nu am simțit cum a trecut timpul. Am pornit cu gândul unui reportaj, dar, când am ajuns la 18.000 de fotografii, am în­țe­les că ideea de a scoate o carte are un sens. Eram obișnuită cu fotografiile printate în presă sau în expoziții, însă atunci când am primit, pe neaș­teptate, în tipografie, cartea în mâini, în formă bru­tă, chiar și fără coperte, am simțit o mare emoție, necunoscută până atunci".

- Cum ai fost primită în cadrul echipei? Unele fotografii au un caracter foarte personal, dincolo de antrenamente sau competiții...

- A fost o legătură ce s-a sudat în timp. Militarii erau obișnuiți cu presa, însă cu acel gen de reportaj în care sunt filmați sau fotografiați câteva minute, dau câteva declarații și gata. Iar eu veneam în fie­care zi și stăteam cu orele. "Ce tot faci atâtea foto­gra­fii, n-ai făcut și ieri?", mă întrebau la început. Le-am explicat că eu caut ceva mai profund, că nu vreau să facă ceva pentru poză, încerc să surprind ceva natural, ce vine de la sine, că dacă nu fo­to­gra­fiez o zi, s-ar putea să pierd niște lucruri ce nu se mai repetă. Au înțeles, mi-au apreciat dedicarea, ne-am împrietenit, mi-au povestit lucruri despre front sau din viața lor personală. M-au primit și aco­lo, în intimitate, i-am fotografiat la nunți, la petre­ceri sau la pescuit. Chiar dacă a ieșit cartea, eu con­tinui să-i fotografiez, mă interesează cum evoluează acest proiect. Chiar ieri m-am întors de la Deva, am mers cu ei la Campionatul Național de tir cu arcul.

- Ce te-a impresionat mai tare în aceste șase luni petrecute alături de ei?

- Cred că atunci când Eugen Pătru mi-a spus că cel mai greu test din viața lui a fost să stea singur în picioare și să se spele pe dinți. Un gest atât de banal pentru noi toți, nici nu ne gândim la el. Dar Eugen, la 24 de ani, a trecut prin peste 25 de ope­rații la picior pentru a face acest lucru simplu. A trebuit să învețe din nou să meargă, ca în copilărie. Se simțea cumva inutil, dar competiția la care a participat, tirul cu arcul, i-a reclădit încrederea în sine. Un alt mi­litar rănit, după ce i s-a amputat pi­cio­rul, s-a apucat de parapantă și și-a cumpărat mo­tocicletă, merge numai cu ea. A vrut să dovedească faptul că poate face ceea ce făcea înainte, ba și mai mult de atât. Mulți aveau o viață foarte activă din punct de vedere fizic, înainte de accident. Partici­pa­rea la "Invictus" le-a prins foarte bine la moral. Chiar și celor care, pe lângă rănile fizice, aveau unele psihice. Bogdan, de pildă, își pierduse doi camarazi, împușcați chiar lângă el, și multă vreme nu putuse vorbi despre asta. Acum, el a împărtășit cu colegii de echipă această experiență și cred că l-a ajutat.

"Vreau să intru în detalii, să spun povești profunde"

- Cum ai început să fotografiezi, ce te-a atras la fotografia documentară?

- Îmi plăcea să mă uit la fotografii pe internet, în special la cele alb-negru, vedeam câteva sute în fiecare zi. În 2003 mi-am luat pri­mul meu aparat semiprofesionist, cu film, și de acolo pot spune că a început joaca mea cu foto­gra­fia. Mai întâi, mă atrăgea fotografia de stradă, încer­cam să surprind mo­mente, gesturi, trăiri, priviri. În afara câtorva po­ze cu copaci sau flori, am fost me­reu interesată de oameni, ca subiect al fotografiei. În 2007, am ajuns la Mija, într-o colonie de mun­citori aduși aco­lo pe vremea lui Ceaușescu. Voiam să văd cum trăiesc, într-un loc în care totul merge de râpă, după ce industria ce-l susținea a căzut. A fost pentru prima oară când am stat de vorbă cu oa­menii, le-am ascultat poveștile și m-am simțit su­blim făcând asta. De atunci, am știut că nu mai vreau să "fur" fotografii, momente, pe stradă, ci vreau să intru în detalii, să spun povești profunde.

- Există o cerere în România pentru foto­gra­fia documentară, simți că proiectele tale sunt primite cum se cuvine?

- Dacă aș fi scos un album cu poze cu pisici ju­căușe, s-ar fi vândut mai bine. Am pornit, împreună cu alți cinci fotografi, o platformă online, docu­menta­ria.ro, în care încercăm să spunem realitatea ro­mânească la firul ierbii. Nu-i ușor să găsim fi­nan­țare, lucrăm voluntar de multe ori. Cele mai multe subiecte le fac pentru publicul din România, dar știu că banii vin dacă ele sunt publicate în presa străină. Am avut subiecte pu­bli­cate de "New York Times", "Libération", "Al Jazeera", "ESPN".

Doctor la țară

- Ne povestești despre câteva subiecte dragi ție?

- Înainte de "Invic­tus", subiectul de care m-am ata­șat și la care am lucrat cel mai mult a fost "Doc­tor la țară". Am vrut să găsesc un exemplu pozitiv în problema lipsei acute a medicilor de fa­mi­lie din me­diul rural. Am găsit-o pe doamna doctor Floarea Ciupitu, ce lu­crea­­ză de trei­­zeci de ani în satul Gân­gova. Spre de­o­sebire de alți medici de familie, care pleacă aca­să, la oraș, după ter­mi­narea progra­mu­lui, doam­na doctor ră­mâne în sat toată săptă­mâ­na, se în­toar­ce acasă la Cra­iova doar în weekend. Doar­me într-o cămăruță de dea­supra cabinetului, pe un pat de spital, fără toa­le­tă, cu sobă cu lemne. Ră­mâ­ne acolo pentru că mai sunt pacienți ce au nevoie de îngrijire, așa că dacă vi­ne unul la 12 noaptea, își pu­ne un halat, coboară și face injecția. Desigur, e parte a comunității, toată lu­mea o cunoaște și o res­pectă în sat. Sunt multe scandaluri în sistemul de să­nătate, cu medici bla­mați, uneori pe bună drep­tate, iar eu am vrut să arăt că mai sunt și astfel de medici dedicați meseriei lor, pentru care nu ba­nul contează cel mai mult. De aici am pornit și o serie la care lucrez acum, despre sistemul medical din România.

- Ai avut și tu în copilărie un vis ca al doamnei doctor? Te împlinește ceea ce faci acum?

- A fost o perioadă scurtă în copilărie, în care vo­iam să mă fac doctoriță, pentru că bunicul meu, pe care-l iubeam foarte mult, era medic. Apoi, ve­deam că mama, care lucra în comerțul exterior, pleacă mult în străinătate, și voiam să fac și eu la fel. Am făcut marketing, la ASE, dar nu pot spune că a fost cea mai inspirată alegere. Mă bucur din suflet că am descoperit fotografia, chiar dacă s-a întâmplat un pic târziu, la 23 de ani, și că m-am dedicat cu totul ei.

- Fotografia te-a dus și în zone periculoase, de conflict.

- Eram interesată de mișcările de protest, mai întâi, decembrie 2012, la București, apoi cele din parcul Gezi din Istanbul, iar în decembrie 2013, am ajuns la Kiev. La fel ca în Istanbul, represaliile violente ale autorităților asupra primelor proteste pașnice generaseră o reacție masivă a populației. La Kiev, a doua zi, s-au strâns un milion de oameni în Piața Independenței. Spre deosebire de celelalte proteste care s-au stins, cele de la Kiev au generat o revoluție ce a dus la război. Am ajuns pe front, în prima și în a doua linie, timp de zece zile. M-a mar­cat această volatilitate a păcii. Cine-și mai imagina un război în Europa, și chiar la granițele noastre? Am vrut să aflu, stând printre soldați, cum se creează legături atât de puternice, de cama­ra­derie, între ei. De obicei, încrederea se sudează într-o mai lungă durată, însă, pe timp de război, ea se naște în cel mai scurt timp po­si­bil. Sentimentul că "ei sunt frații mei și pot să merg fără să mă uit în jur, pentru că știu că ei sunt acolo, lângă mine, și ar face orice să mă protejeze". Sună un pic ciudat să spun asta, dar m-am simțit bine pe front. Eram singura fe­me­ie de acolo, toți se pur­tau fru­mos cu mine, mulți mi-au spus poveș­tile lor, am ră­mas prie­teni. Mi-ar plăcea să mă în­torc în zone de con­flict, să spun prin foto­gra­fii povești despre sol­dați. Despre cei de pe front și despre cei de pe stradă, cei ce protestează pentru drepturile lor. Indi­fe­rent de țară, este o luptă a oa­menilor de a-și cere li­ber­tatea, atunci când gu­vernele caută să acapareze puteri ne­con­trolate, o luptă pe care o admir.

- Ce poate schim­ba un foto­jurnalist?

- Poate eu, ca foto­jur­­nalist, nu pot face mare lu­cru, dar noi toți, la un loc, putem face. Dacă fiecare ne în­de­plinim o mică mi­siune, una lângă cealaltă, vom face o diferență.

(Cartea "Noi suntem Invictus" poate fi găsită în librăriile Hu­manitas sau comandată online pe documentaria.ro)