1. Care sunt consecințele aprobării unei astfel de legi?
2. Ce se poate face pentru oprirea legii, ajunsă deja la vot, în Camera Deputaților?
GABRIEL PĂUN, activist de mediu, președintele "Agent Green"
"Țara pare o căruță condusă de un vizitiu beat"
1. Din păcate, nu este singura tentativă de a se intra cu drujba în pădurile seculare și virgine. De un an și două luni, de când avem la putere noile guverne PSD, asistăm la un asediu, la un foc încrucișat, și pe linie guvernamentală, și pe linie parlamentară, împotriva pădurilor virgine și ariilor protejate. S-a văzut clar că nu este în regulă cu noua conducere guvernamentală încă de la început: deși guvernul Cioloș alocase 2,68 milioane lei pentru realizarea unui catalog al pădurilor virgine din România, pentru o mai bună protejare a lor, noul guvern a blocat acești bani, deși ei există, și până în acest moment, nu s-a făcut nimic pentru acest studiu. Societatea civilă s-a mobilizat și a făcut, prin propriile puteri, sute de studii asupra pădurilor virgine care trebuiesc protejate, dar ele zac pe masa ministrului mediului. Înțelegem că, pur și simplu, nu se vrea o imagine clară a acestor arii protejate în România. De ce? Răspunsul este cuprins în acest proiect, care înseamnă permisiunea exploatării lor. Practic, tot ce înseamnă "tezaur național" ca pădure, va fi afectat de această lege! Efectul ei asupra tezaurului natural al României este devastator! Odată stricate, zonele de protecție nu se mai pot repara, efectul este ireversibil! Tot ce s-au străduit să facă generații de oameni de știință, de cercetători, academicieni, profesori sau iubitori de natură, va fi aruncat la gunoi, într-o clipă. Ministerul Mediului a dat aviz negativ la acest proiect de lege, dar Ministerul Apelor și Pădurilor a dat aviz pozitiv! Țara pare o căruță condusă de un vizitiu beat...
2. Mă gândesc că nu toți senatorii au votat acest proiect știind despre ce este vorba. O soluție este să le explicăm deputaților că ceea ce vor ei să voteze este împotriva tuturor legilor europene sau naționale, și că suntem pasibili de sancțiuni usturătoare, la nivel european. Sancțiuni care vor fi plătite de oamenii de rând, din bugetul României. După cum s-a văzut în cazul Poloniei, care a trecut prin așa ceva, amenzile europene pot ajunge și la o sută de mii de euro pe zi! Noi vom încerca să facem o acțiune de prevenire, să nu se voteze și la Camera Deputaților, să se țină cont de părerea Ministerului Mediului, a opiniei publice, a ONG-urilor și a presei. Vom cere acces în Camera Deputaților, pentru a prezenta parlamentarilor riscurile aprobării unei asemenea legi și vom încerca să vorbim personal cu câțiva deputați, pentru a informa grupurile parlamentare în legătură cu situația reală. Mai rămâne și președintele Johannis, care poate întoarce legea în Parlament.
MIHAI GOȚIU, parlamentar USR
"E ca și cum ai străpunge inima unui om"
1. Pe scurt, faptul că prin lege se permit lucrări în zonele de protecție strictă și de protecție integrală a ariilor naturale protejate - parcuri naționale și naturale, situri Natura 2000, rezervații naturale etc. - și a pădurilor virgine și cvasi-virgine, poate duce la dispariția acestora. Zonele de protecție strictă și integrală sunt cele mai valoroase și mai importante din punctul de vedere al conservării mediului și al biodiversității. Dacă acestea sunt afectate, dispare, practic, motivul principal pentru care aceste arii sunt protejate. E ca și cum ai străpunge inima unui om și, apoi, te-ai mira că acel om moare, deși el pare întreg. E o minciună că acest articol adăugat al legii ar fi în beneficiul comunităților locale, cum pretind susținătorii legii. Pentru că e aberant să pretinzi că distrugerea celei mai importante resurse pentru dezvoltare sustenabilă a comunității respective ar fi un "beneficiu". În fapt, prin această prevedere se deschide larg ușa unor proiecte cu dedicație, iar în următoarele luni, dacă legea trece, vom constata cu tristețe cine sunt profitorii reali ai legii: ucigașii lacomi ai pădurilor din România.
2. Într-o primă fază, vom încerca să-i convingem pe deputați să voteze împotriva legii sau măcar împotriva articolului în discuție. Am discutat cu colegii și consilierii juriști din USR și studiem care sunt șansele atacării la Curtea Constituțională a acestei legi și a celorlalte care afectează grav mediul. Încălcarea art. 35 din Constituție, cel referitor la obligația, inclusiv a statului, de a respecta dreptul la mediu sănătos, e evidentă, dar nu-mi dau seama care sunt șansele unui asemenea demers în premieră pentru România, o țară în care la unii parlamentari ai puterii au încă trecere argumente primitive, de genul "temperaturi sub minus 10 grade, ninsori și viscol la început de martie sunt o dovadă că încălzirea globală nu există"! Mai rămâne o singură șansă, cea a rezistenței comunităților locale, susținute de societatea civilă și de acțiuni în justiție, pentru a bloca fiecare proiect distructiv în parte.
STELIAN RADU, Membru de onoare al Academiei de Știinte Agricole si Silvice
"România încalcă tratatele internaționale pe care le-a semnat"
1. Ceea ce se propune prin această lege poate duce la restrângerea sau dispariția suprafețelor ariilor protejate și la intervenții umane, chiar în zonele lor centrale, iar așa ceva este o aberație! Este o mare contradicție cu tratatele internaționale de protejare a naturii, semnate de România! Se știe că Parcurile Naționale au trei zone distincte: o zonă centrală, în care se aplică o protecție strictă, o zonă de protecție înconjurătoare, unde este necesară o gestiune ecologică, și o suprafață-tampon. Administrarea lor trebuie să fie făcută în așa fel, încât după o anumită perioadă, cea de-a două zonă să poată fi trecută în cea dintâi, centrală, care ar trebui să reprezinte 75 % din suprafață parcului. Sunt criterii dure, pe care și Germania le îndeplinește cu greu, dar ei se străduiesc foarte mult. Oricum, într-o zonă centrală de protecție - odată consfințită ca atare, nu mai ai voie să intervii: este o mare crimă! În aceste situri, unele cu păduri virgine acceptate și în patrimoniul UNESCO, nu ai voie să intervii sau să modifici ceva! Riscul este, în primul rând, să pierzi acest statut onorific, care le-a fost acordat și de care puține locuri din lume se pot bucura. Noi, în România, din fericire, avem așa ceva, și este inadmisibil să te atingi de ele! Este un nonsens ce vor ei să facă, orice intervenție putând să ducă la pierderea statutului și transformarea unor arii protejate în păduri oarecare.
2. O mai bună solidaritate între academicienii români cred că ar fi benefică în fața unei astfel de probleme. Academia Română și Academia de Studii Agricole și Silvice ar trebui să își spună mai apăsat și mai des opinia, să nu lase pe mâna unor oameni necalificați, care nu cunosc și nu au studii, să decidă soarta unor astfel de păduri. Dacă le-am conserva și le-am îngriji și le-am pune în valoare ar însemna un câștig enorm, și la nivelul țării, dar și la nivelul comunităților din apropierea lor. Aceste lucruri trebuiesc abordate cu viziune, cu programe pe termen lung, privind spre viitorul nostru ca națiune, nu prin măsuri ad-hoc, improvizate, care duc, pur și simplu, la distrugere. Ca soluție putem să privim la ce se întâmplă în Germania. La nivel național, acolo s-a stabilit ca până în anul 2020, deci în termen foarte scurt, să se implementeze măsuri de protecție strictă, pe minimum 5% din suprafața țării, unde natura să se dezvolte liber, fără intervenții. Este o linie pe care și România ar putea să meargă, este un exemplu bun și o soluție. De așa ceva avem nevoie, nu de legi care să încurajeze mutilarea ultimelor bucăți de Rai din România.