Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Oleg V. Hlev­niuk, "Stalin. O no­uă bio­grafie a unui dic­ta­tor", traducere de An­ca Simitopol, Edi­tura Li­tera (tel. 021/319. 63.90), 554 p.

Despre Stalin și Hitler s-au scris și continuă să se scrie mulțime de cărți, pe lângă filmele docu­men­tare peste care dai mereu zapând. Biografiile lui Hitler au fost mai consistente fiindcă istoricii au avut acces nelimitat la arhivele și mărturiile despre "tra­seul" lui. În cazul lui Stalin, docu­men­tele arhivate și memoriile colaboratorilor au fost cenzurate sau autocenzurate, Uniunea Sovietică nefiind dispusă să pună la dispoziția cercetătorilor date complete despre cel ce a condus-o dic­tatorial între 1929 și 1953.Toate scrierile despre Stalin, en­co­miastice sau critice, au fost de aceea, până după anii '90, marcate de subiec­tivism, ideologie sau parțialitate obiec­ti­vă datorată accesului restrâns la docu­mente. Abia prăbușirea URSS a dat - pentru scurt timp - po­sibilitatea consul­tării lor, accesul la mărturii necenzurate despre intimitatea "ma­relui călău". Se știe acum că, în sfer­tul de secol în care și-a exercitat puterea, Stalin a trimis la moarte, direct sau indirect, cel puțin un milion de oa­meni pe an. Care au fost re­sorturile acestei cru­zimi? Din ce cauze a acționat astfel și cum și-a motivat opțiunile sângeroase? Sunt în­trebări la care mulți istorici au încercat să răspun­dă, înfruntând pericolul mitologizării personajului sau al consi­derării lui ori ca rezultat inevitabil, ori ca accident al istoriei Rusiei. O analiză coerentă și lucidă era cu atât mai necesară cu cât Rusia de azi se îndreaptă spre o revalori­ficare a cultului personalității stalinis­te. Cartea pe care vi-o propun azi este o asemenea analiză a motivațiilor și resorturilor intime ale acțiunilor lui Stalin. Cea mai completă de până acum. Hlevniuk nu a recurs la o narațiune cro­nologică și nici la tentația anecdotei. Studiind atent istoriografia epocii sovietice și având acces, în scur­ta perioadă cât au fost deschise, la arhivele P.C.U.S., inclusiv la arhiva personală a dictatorului, el s-a orientat spre momentele esențiale ale evoluției lui Stalin, evitând "expunerile arhivistice" (cum o face un istoric precum D. Volkogonov), narațiunile docu­mentate (precum cele ale britanicului Simon Sebag Montefiore), dar și apologiile pseudo­academice. Oleg V. Hlevniuk își structurează cartea pe modelul păpușilor Matrioșka, ple­când de la ultima zi de viață a lui Stalin, pen­tru a detalia pe rând mecanismele lui de gândire și acțiune, cu sur­prin­derea riguroasă a condiționărilor is­to­rice obiective care le-au de­clanșat. Ne dezvăluie astfel abi­suri psihice, com­plexe și fixații care l-au marcat în si­tuații date, para­digmele în care s-a mișcat. Docu­mentarea realizată fără păr­tinire ideologică îi permite să de­moleze atât teza necesității istorice a sta­linismului cât și cea opusă, a "ac­ci­dentului" care l-a împins pe Sta­lin la conducerea imperiului so­vietic. Ni se arată cum și-a impus treptat dictatura utilizând cu vi­clenie împrejurările istorice tra­versate; cum a reușit să-și eli­mine concurența prin clasicul prin­cipiu divide et impera și să-și fide­lizeze susținătorii limitându-le informațiile strict la domeniul de care răspundeau. Astfel, el a devenit singurul actor al conducerii sovietice care avea acces la toate datele legate de contextul intern și extern, singurul decident în raport cu ele. Noua biografie scrisă de istoricul rus - cel mai mare expert în Stalin, după cum spune Montefiore - e o lectură esențială pentru cei interesați de secolul XX și rever­berațiile lui în lumea de azi.