ISTVAN TEGLAS - "Mi-e greu să mă maturizez"

Gabriela Lupu
- Istvan Teglas este unul dintre cei mai reprezentativi actori ai tinerei generații. Iubitorii de teatru îl pot vedea în nu mai puțin de 11 producții ale Teatrului Național din București, dar și în spațiul independent. Actor și dansator desăvârșit, Istvan este un artist complet, cu care toți marii regizori și coregrafi își doresc să lucreze. Despre cum a ajuns un tânăr maghiar din Secuime, vedetă a Naționalului bucureștean, am aflat chiar de la Istvan Teglas -

- Istvan, ne poți povesti cum ai ajuns actor?

- Mereu când vine vorba despre cum am ajuns actor tind să răspund scurt: întâmplător sau de ne­vo­ie. Mi-am dat seama după terminarea liceului că pe lângă faptul că nu mă interesează aparent ni­mic, nici nu mă pricep la ceva anume, și atunci, sin­gura soluție care a rămas a fost să dau la teatru. Arta, în general, m-a interesat mereu, ca mod de exprimare, și încă de mic copil, cu cât eram mai frus­trat, cu atât eram mai creativ. Ridicam lumi pa­ra­lele din te miri ce și tronam acolo în toată splen­doa­rea mea, creată din­tr-o imaginație bolnav de bogată. Desenam, scri­am, dansam, povesteam și plângeam, într-un singur cuvânt, pregăteam "in­gre­dientele" din care - aveam să aflu abia mai târziu - se face teatru. Drumul însă până la a ajunge actor nu era mereu de partea mea. În fiecare an de facultate, și încă mult timp după aceea, mă bătea gândul să renunț, plus că nu su­por­tam eșecurile și nici ideea de a o lua mereu de la ca­păt. Acum, când sunt obligat uneori să mă uit înapoi, văd multă singurătate și tristețe la începuturile vieții mele de actor, sacrificii aduse pe altarul narcisis­mu­lui și al egoismului pe care prefer însă să le accept ca fiind parte din traseul pe care îl parcurg, zi de zi, în drumul spre a deveni om, înainte de a fi artist.

- Ești un maghiar din Secuime care, iată, a ajuns să joace la Teatrul Național din București. O poveste de succes s-ar putea spune. Care a fost traseul tău artistic?

- Orice întâmplare care te costă mult, dar în urma căreia cumva reușești să reziști este con­si­derată po­veste de succes. Nu aveam de gând să vin în Bucu­rești, nu aveam de gând să joc în limba ro­mână, de fapt, n-aveam niciun gând legat de nimic. Eram ca o coală de hârtie goală, gata să fie mâz­gă­lită cu prima ocazie. Norocul meu a fost că nu am ate­rizat în mâna oricui, iar starea aceea de la în­ceput, când nu ai așteptări, dar ești pregătit pentru orice, am păstrat-o până acum. Am convingerea că tot traseul meu artistic a contat mai mult pe plan uman. Întâlnirile mele artistice importante m-au învățat mereu ceva bun sau rău despre viață.

- Spuneai că la 20 de ani, vorbeai foarte puțin românește, iar acum ești perfect bilingv. Cum ai reușit să te adaptezi la o nouă limbă și la o nouă cultură?

- Maghiara este total diferită de limba română, nu au nimic în comun, iar eu trebuia să învăț limba ro­­mână, ca să o pot vor­bi pe scenă. Ani de zile m-am sim­țit pe scenă expus ca pe un ecran mare, în prim plan, unde toate greșelile mele se vedeau mărite de zece ori mai mult. Ulterior, a trebuit să recunosc că te­merile acestea au fost nu­mai în capul meu. Cât despre cul­tu­ră, mie nu mi se pare, trăind în aceeași țară, că diferă foarte tare, mai mult mă îngrijorează că e pe cale de dispariție cultura în general.

- Îți amintești primele tale zile în București?

- Îmi amintesc foarte bine primele mele zile în București și cred că nu o să le uit niciodată. Nu s-a întâmplat ni­mic ex­traordinar, de fapt. Mă sim­țeam sin­gur, n-aveam bani și eram liber. Nu cu­noș­team pe absolut ni­meni, nu știam ora­șul, stă­team în­tr-o că­mă­ruță și mă în­drăgostisem de ideea că voi face ceva cu viața mea.

- Regizorii folosesc mult talen­tul tău de dansator. Te simți bine în spec­ta­co­lele de mișcare? Cu ce coregrafi ai co­laborat?

- Regizorii multă vreme nu au avut încotro, au fost nevoiți să mă folosească în spectacole de mișcare, pentru că eram la fel de începător în limba română cât și în ale actoriei. Odată cu în­vățatul limbii, am fost nevoit să mă re­des­copăr și în scenă, și astfel am avut norocul să întâlnesc câțiva regizori importanți. Toate întâl­nirile m-au adus undeva, chiar dacă unele dintre proiecte au fost jalnice. Învăț foarte repede, deși nu pare, uneori reușesc să fiu acolo cu totul, să devin exact ce mi se cere, poate chiar mai mult, apropo de coala goală de hârtie care se poate umple ușor. În spec­ta­co­lele de miș­care nu mă mai simt bine, de asta am și renunțat la ele, pentru că nu îmi spun nimic și nu mai cred în ele. Toți core­grafii cu care am lucrat, însă, sunt oa­meni deosebiți, mulți dintre ei au știut cum să lucreze cu mine, au avut un rol im­por­tant în traseul meu și m-au aju­tat să mă descopăr, toți îmi sunt prieteni: Vava Ștefă­nes­cu, Adi­na Cezar, Răz­van Mazilu, An­dreea No­vac, Silvia Călin, An­dreea Du­ță, Tunde Baczo, Ioana Marchidan, Arcadie Ru­su, Florin Fie­roiu, Gigi Căciu­lea­nu, asta este în or­dinea în ca­re m-am în­tâlnit cu ei. Am participat la cursuri de dans în copilărie, dar am avut no­ro­cul să nu fac balet, oricum, mă simt uneori pe scenă ca o păpușă stricată.

- Ai un trup de invidiat. Faci ceva special ca să te menții în for­mă?

- Din păcate, nu fac nimic ca să mă mențin în formă, fumez mult și beau vin. Până când oare? Nu știu. Sunt genul de om care lasă lucrurile până în ultima clipă, trag de timp până începe să devină aproape prea târziu și atunci, în ultima clipă, ac­ționez. Mi-e greu să mă maturizez.

- Ce regizori te provoacă?

- Pentru mine nu prea există situație dată de un regizor în care nu aș intra, și chiar dacă nu-mi iese, măcar încerc. Eu nu le văd ca pe niște provocări, le-aș numi mai degrabă căutari și soluții, iar dacă ni­merești la câte-un regizor bun, poate să ajungă să fie plăceri. Așa am lucrat cu Iris Spiridon, la "Psycho" și la "Hedwig and the Angry Inch", care m-a condus pe un drum drept și nu m-a lăsat să mă pierd sub greutatea conștiinței personajelor.

- Joci mult și în spațiul in­de­pen­dent. Care este diferența din­tre actorul independent și cel anga­jat?

- La început am luptat să nu fiu confundat ca independent cu ac­torul angajat. Nu știam prea multe, dar aveam păreri, și cu toate că am avut șanse să colaborez cu teatrele din București, am tot dezvoltat frustrări. Am refuzat multă vreme ideea de a mă angaja, pentru că îmi doream să fiu special, judecam prea mult și făceam prea puțin. Din afară, vedeam exact unde și care sunt hibele teatrului de stat și mi se părea că am deja soluții la ele, cele mai bune soluții. Problema reală a apărut însă atunci când am ajuns eu în situa­ții similare pe scenă și, brusc, m-a lăsat total acest simț justi­țiar. Am devenit la fel de neaju­torat, într-un cuvânt la fel de prost ca și colegul de di­naintea mea pe care îl jude­ca­sem fără milă. Constat cu plă­cere acum, de când m-am an­ga­jat, că, de fapt, între ac­torul independent și cel angajat nu este nicio dife­rență.

- Îți place mai mult teatrul sau mai mult fil­mul?

- Nu îmi permit să îmi dau cu părerea, pentru că film nu prea am făcut, dar, atât cât am gustat din el până în acest mo­ment, îmi place. Nu atât de mult cât teatrul, dar îmi place.

- Ce pasiuni extra-teatru ai?

- În ultimul an, am redescoperit cititul, mă sperie cât de mult poate să îmi placă, uneori, pare că e singura chestie care îmi place pe bune.

- În ce spectacole te poate vedea publicul din București?

- Publicul din București mă poate vedea în spec­tacolele Teatrului Națio­nal, unde lucrez de câțiva ani ca actor angajat și am unsprezece spectacole în repertoriu. Printre ele se regăsesc două piese ale lui Shakespeare, "Re­ge­le Lear" și "Furtuna", și o pie­să a lui Cehov, "Livada de vișini", iar prin­tre cele cu texte contemporane, se află o piesă de Dorota Maslowska, "Între noi e totul bi­ne", în regia lui Radu Afrim, și o piesă de Ivan Vyrypaev, "UFO". În afara Teatrului Național co­la­borez și cu Arcub, iar în spațiul independent se află cele mai dragi spectacole mie: "Hedwig and the Angry Inch", la Point și "Psycho", la Apollo111, ambele re­gizate de incomparabila Iris Spiridon.

- Ce planuri ai pentru anul acesta?

- La începutul anului mi-am pro­pus să citesc, să fiu liniștit, mult mai echilibrat și să fac un singur lucru odată. Hotărârea asta m-a ținut o săptă­mână.