"Măria Sa" străbunicul Găvrilă din Bobota
- Suntem în casa din București în care ați locuit împreună cu fratele dumneavoastră, Corneliu Coposu. Originile familiei din care vă trageți se află însă în Ardealul de Nord. În ce împrejurări ați ajuns aici?
Flavia Coposu: - Neamul Copoșilor se trage dintr-o familie veche, de preoți greco-catolici, din satul Bobota, județul Sălaj. Tata, Valentin Coposu, doctor în teologie, specialist în limba aramaică, arhidiacon și protopop, a fost a treia generație de preoți din familie în satul Bobota. Primul a fost Găvrilă Vaida, străbunicul nostru, care se trăgea din localitatea Cetatea de Baltă, de lângă Alba Iulia. O ramură a familiei lui a luat calea politică și l-a dat pe Alexandru Vaida-Voevod, fruntașul Partidului Național. Prin secolul al XV-lea, familia străbunicului a primit titlul nobiliar "de Glod", ceea ce le-a permis mai târziu celor mai înzestrați din neam să facă studii universitare. Se știe că în Transilvania acelor ani, românii de rând nu aveau drepturi și școli. Străbunicul nostru a fost preot în Bobota, pe la 1840-1850. A găsit o comună foarte puternică. Bobotenii erau oameni greu de stăpânit, pentru că n-au fost niciodată șerbi, au fost liberi, și asta le dădea o oarecare demnitate. Erau nealcoși, oameni mândri, cu mers apăsat. Erau toți înalți, sănătoși, zdraveni, majoritatea munceau la mina de cărbuni, administrată de austrieci. Administrația de la Viena s-a purtat bine cu ei, lucrau numai în două schimburi, aveau cabinet medical, baie comunală, lucruri destul de avansate pentru acea vreme. Directorul minei, König îl chema, venea des în vizită în familia noastră, și după discuții avute cu străbunicul, a fost de acord să le dea și sătenilor curent electric de la dinamul minei. Numai că, oricât s-a ținut bunul de capul lor, oferindu-le gratis lemnul de stâlpi din pădurea bisericii, și oricât îi sfătuia primarul, oamenii au fost îndărătnici. "Domnule protopop, a zis un fruntaș de-al lor, apoi noi ne-am gândit că nu ne trebă viloni (curent electric), că doară nici bătrânii noștri n-o avut!". Săracul străbunicul Găvrilă Vaida a avut o misiune tare grea acolo. Popa Tanda o fost nimic pe lângă el. Dar cu răbdare și cu înțelepciune, prin exemplul propriu de bun gospodar, a învins până la urmă cerbicia bobotenilor. Și-a folosit toată averea în Bobota pentru a face biserica mare, care are 800 de locuri în bănci. A construit casa parohială cu cinci camere și terasă mare, închisă, a construit școala cu o cancelarie și două clase, din banii lui a plătit salariul învățătorului și i-a ajutat pe oamenii care aveau casele în zona inundabilă a satului să-și mute gospodăriile pe dealuri. În arhiva familiei s-a păstrat un contract între Tata Mare (așa îi spuneam străbunicului) și un învățător, care urma să primească pentru slujba lui "2 perechi boconci, 1 pereche țipeici (pantofi), 1 rând de haine de postav, 1 rând de haine de țaic (pânză), o odaie de locuit, o masă de amiază și de seară, 1 lacreu (palton) blănit cu lup, 100 de galbeni." În ultimii lui ani, era ca un patriarh. Era foarte înalt, peste 1,80 m (Corneliu cu el semăna), slab, cu o barbă mare, albă. Era extrem de modest. Autoritatea în sat i-a crescut odată cu anii, așa că oamenii au ajuns să i se adreseze cu "Mult onoratul", "Domnul Mare" și uneori, chiar "Măria sa". Cei care l-au cunoscut povesteau că trăia ca un ascet, cu puține pretenții gastronomice, dar cu o mare pasiune pentru cafea. Avea un întreg ritual. Exista în casă un fel de tigaie cu capac, care avea un mâner ce se învârtea în cerc. În această tigaie, ce avea patru picioare de metal, Tata Mare punea mai multe sorturi de cafea, o așeza apoi pe o cutie cu jăratec și o prăjea, după care o măcina tot el și o prepara într-un filtru special din porțelan albastru. Ceremonialul preparării faimosului "Șvarț" s-a păstrat în familia noastră până la plecarea în pribegie, după cedarea Ardealului.
"Vai de casa în care nimeni nu deschide ușa!"
- Cum a apărut numele de Coposu printre urmașii străbunicului Vaida?
- Străbunicul a avut o fată, Cornelia, care este bunica noastră. Cornelia s-a căsătorit la șaisprezece ani cu un preot greco-catolic din Surduc, Iulian Ancean, și au avut trei copii: Simion, Valer și Aurelia, mama noastră. Din nefericire, bunicul a murit la 32 de ani, într-un accident cu trăsura, și străbunicul a luat-o pe bunica înapoi, la Bobota, în casa parohială, care devenise ca o arcă în care se adăposteau mulți ajunși la necazuri. La 16 ani, mama s-a măritat cu preotul Valentin Coposu, la rândul lui fiu de preot, care după căsătorie a slujit tot în Bobota. Tot timpul casa noastră a fost plină, ca o Arcă a lui Noe. Familia noastră a fost întotdeauna mare și multă, și grijile și năcazurile, la fel. Dar am fost educați să ajutăm pe oricine are nevoie de sprijin, să nu întoarcem spatele nimănui, să trăim în armonie cu neamurile. "Sărbătoarea trebuie cinstită cu rugăciune și fapte bune și nu în singurătate, ci cu lume multă", "Vai de casa în care nimeni nu deschide ușa!", astea sunt vorbe rămase moștenire de la străbunicul. Noi așa am trăit totdeauna și de-aceea ne vine acum așa de greu, când am rămas numai noi două, eu și Rodica, sora mai mică.
- Cum era viața acum aproape un secol, în familia unui preot român din Ardeal?
Flavia Coposu: - Noi am fost șase frați: Cornelia, Corneliu, Flaviu (singurul care a avut ochi albaștri și semăna cu străbunicul, a murit la câteva luni, de gripă spaniolă) Doina, Flavia și Rodica. Primii ani i-am petrecut în curtea și gospodăria casei parohiale din Bobota, unde, după moartea lui Tata Mare, a fost preot și tatăl nostru. Un rai a fost acolo, un rai din care nu am mai găsit nimic când ne-am întors, după cincizeci de ani de la momentul în care am fost siliți să-l părăsim. Îmi amintesc cât farmec aveau sărbătorile Crăciunului și ce bucurie era pe noi când veneau frații mai mari, Cornelia și Corneliu, în vacanță de la școală, de la Blaj. Vacanțele erau fabuloase, lângă mama, mătușile și bunicile care pregăteau bunătățuri pentru noi.
Rodica Coposu: Eu nu pot să uit Ajunul cu rândurile de colindători veniți în grupuri, pe vârste. Începeau copiii mici, apoi veneau școlarii, organizați de învățător, apoi tinerii neînsurați. Pe la unsprezece și jumătate se auzeau clopotele și toată lumea mergea la biserică, la slujba de la miezul nopții. În ziua de Ajun, veneau cu trăsura la noi, la masă, frații mamei, împreună cu familiile lor, cu toți verii noștri. Era plină casa de bucurie și voie bună. Au fost vremuri de belșug și de viață trăită cu rânduială și bucurie. Când am plecat de-acolo, la cedarea Ardealului, n-am avut vreme să-mi iau decât rucsăcelul de excursie, în care mi-am pus vioara și păpușa. Atât.
Ceasul Marii Unirii și panglica tricoloră
- Familia tatălui dvs., Valentin Coposu, a fost prinsă, și ea, în iureșul evenimentelor politice ale timpului?
Flavia Coposu: Bunicul dinspre tată se numea Grigore Coposu, și era prieten bun de familie și de vecinătate cu Gheorghe Pop de Băsești, președintele Partidului Național Român din Transilvania. La alegerile din 1906, care s-au desfășurat cu multă violență, atât candidatul Partidului Național Român din Transilvana, cât și bunicul, Grigore Coposu, au fost bătuți strașnic de către unguri. În Primul Război Mondial, tata a fost pe front, până în Galiția, iar la 1 Decembrie 1918, a reprezentat cercul Șimleul Silvaniei la Marea Adunare de la Alba Iulia, unde s-a făcut Unirea cea Mare.
- Ce v-a povestit despre ceea ce s-a întâmplat la Alba Iulia, despre cum s-a înfăptuit Unirea?
Flavia Coposu: Tata nu credea că românii au mai trăit vreodată atât de puternic sentimentul frăției, al dragostei de țară, ca acolo, la Alba Iulia. Sute de participanți aveau toți un singur gând: Unirea tuturor românilor. S-a cântat "Deșteaptă-te române!" și "Pe-al nostru steag e scris Unire". Declarația Unirii a fost citită pe Platoul Romanilor, în același timp, de către șapte persoane: episcopul Iuliu Hossu, Iuliu Maniu, Vasile Goldiș, Miron Cristea, Alexandru Vaida-Voevod, Aurel Lazăr și Gheorge Pop de Băsești, ca să poată fi auzită de toți cei prezenți. Asta am aflat-o de la generalul Barbu, care în 1918 a fost căpitan în armată și trimis la Alba Iulia să păstreze ordinea. L-am întâlnit odată în Valea Călmățuiului, când eram în vizită la fratele meu, aflat acolo cu domiciliu obligatoriu. "No, stați numa' să vă spun cum o fost", mi-a zis el. "Pe vremea aia, nu erau megafoane, ca acuma, și atunci, unioniștii s-au hotărât să se adune șapte dintre ei care să citească Declarația Unirii în același timp, în diferite locuri ale Adunării, ca să poată auzi toată lumea. Când a venit momentul Unirii, cu ceasurile în mână au citit toți în același timp." Din păcate, a doua zi au început persecuțiile și vânătoarea celor care au fost la Alba Iulia. Tata a fost arestat, dus pe jos, din post în post, împreună cu alții, unde erau așteptați de echipe de bătăuși unguri, care-i înjurau, îi scuipau și-i huiduiau, strigându-le "Budos olah!", adică "Valahi puturoși!". Au fost închiși la Budapesta, cu regim de deținuți politici. Mama, împreună cu Cornel, fratele nostru, care avea numai patru ani, i-a vizitat pe tata și pe unchiul Valer, fratele ei, la închisoare. În dimineața de Paște a anului 1919, a ajuns în sfârșit în satul nostru armata română, care înainta în Transilvania, ca să preia administrația de la unguri. Oamenii din sat i-au chemat pe soldați la masa cu ouă roșii, miel și cozonac. În casa noastră au venit generalul Moșoiu și alți ofițeri, care au fost impresionați de faptul că mama și bunica au pus câte o panglică tricoloră (ținută ascunsă, cu mare teamă de a nu fi găsită la perchezițiile care s-au făcut în casă după arestarea tatii), în dreptul fiecărui șervet de pe masa festivă. Generalul Moșoiu a promis că, ajuns la Budapesta, se va interesa de soarta arestaților români, ceea ce a și făcut, și la scurt timp după asta, tata s-a întors acasă. Acum, că tot aniversăm anul acesta o sută de ani de la Unire, eu cred că ar trebui acționat mai ferm, pentru ca tinerii să cunoască istoria. Nu se face nimic! Vax albina! La ora asta, provinciile românești sunt mai dezbinate decât acum o sută de ani, cu diferențe și mai mari între ele decât atunci. Nu mai există patriotismul de atunci, spiritul de frăție, determinarea de a te sacrifica pentru o cauză nobilă. Cu oamenii de acum, Unirea nu s-ar mai putea face.
Cedarea Ardealului - plecarea din raiul copilăriei
- Familia dvs. a fost greu încercată și într-un alt moment crucial al istoriei noastre: cedarea Ardealului de Nord, Ungariei, în 1940. Ce amintiri aveți de atunci?
Flavia Coposu: A trebuit să plecăm în două ore, fără să putem lua mare lucru cu noi. Aveam 15 ani atunci. În timpul tratativelor de la Turnu-Severin, întâmplarea a făcut ca dl. Iuliu Maniu să se întâlnească cu ambasadorul nostru la Budapesta, pe care-l știa bine. Acesta i-a spus că ungurii au pus mâna pe lista tuturor românilor care au semnat actul Unirii de la Alba Iulia, printre care era și tata, ca reprezentant al Comitetului Silvaniei. Ambasadorul i-a mai spus lui Maniu că ungurii îi vor căsăpi pe toți aceștia, pentru că au adresele lor. Domnul Maniu a avut presimțirea că ungurii nu vor respecta termenul în care trebuiau să intre în țară, ca să preia administrația locală, și de aceea a luat măsuri imediat. Îmi amintesc că în data de 5 septembrie 1940, a intrat pe poartă un autobuz din care a coborât fratele nostru, Corneliu. Palid și grăbit, i-a spus mamei să ia actele, bijuteriile, banii și câte o haină mai groasă pentru fiecare, să ne urcăm în mașină ca să ajungem la Cluj pe lumină, pentru că drumurile erau nesigure. Am plecat așadar în fugă, fără să putem lua cu noi mare lucru. Țin minte gestul doamnei Samuel, care avea cel mai mare magazin din sat și care, plângând, i-a dat mamei un coș cu pâine și unt, ca să avem merinde de drum. Mai țin minte și drumul care trecea pe lângă livezi, unde sătenii erau la lucru. Femeile erau despletite și plângeau, bărbații nerași, ca în semn de mare doliu. Ofereau celor care se retrăgeau fructe culese și ne întrebau: "Pe noi cui ne lăsați?". Pe marginea drumului treceau soldații și ofițerii români cu capetele plecate, cu steagurile înfășurate în tocuri de piele, o armată umilită, silită să părăsească pământul țării fără luptă, să-l cedeze dușmanilor. Aveam impresia că suntem ca într-un alai de înmormântare, atâta tristețe plutea peste noi. Asistam la înmormântarea copilăriei și a bucuriei noastre. Așa am ajuns apoi la Coșlariu, un sat cuprins între cele două Târnave și Mureș, unde tata a fost numit preot paroh. Am început viața de la zero, pornind de la lucrurile de strictă necesitate. Tata, harnic cum îl știam, s-a apucat imediat de mobilizarea oamenilor din sat, pentru reconstrucția bisericii, dar, din păcate, după numai zece luni de la venirea acolo, a murit în urma unui atac cerebral. Mama a rămas stâlpul familiei, îndurându-și destinul fără revolte și fără reproșuri, ca un adevărat creștin. Viața i-a fost plină de încercări: orfană de la șapte ani, s-a căsătorit de tânără, a pierdut un copil, a făcut nenumărate drumuri la închisorile ungurești, pentru a-și vizita soțul și fratele, arestați pentru că au semnat Unirea. A trăit cedarea Ardealului, refugiul, a lăsat în urmă toată averea, tot ce adunaseră generațiile de înaintași. Văduvia, sărăcia din vremea războiului, muncile brute și grele pe care a trebuit să le facă pentru a-i întreține pe copiii minori, rămași în grija ei, apoi comunismul și arestarea fratelui nostru, despre care nu a știut nimic mulți ani, pe toate le-a îndurat ca o sfântă. Nimic din toate acestea nu i-au clintit credința în Dumnezeu. După moartea tatei, fratele Corneliu și-a asumat rolul de cap al familiei. Așa am ajuns la București.
Domnul Iuliu Maniu
"Avea ochii albaștri, albaștri"
- Să nu părăsim Ardealul, înainte de a vorbi și despre Iuliu Maniu, față de care Corneliu Coposu a avut un adevărat cult.
Flavia Coposu: Noi, cu Iuliu Maniu, am fost rude prin alianță, o nepoată a străbunicului Vaida s-a măritat cu un Bărnuțiu, bunicul matern al lui Iuliu Maniu. Dar apropierea s-a produs și prin faptul că Bădăcinul era doar la vreo cincisprezece kilometri de Bobota. Ne vizitam la sărbători și la anumite evenimente, ne-am jucat de multe ori în parcul care înconjura casa Maniu. Noi copiii, fiind mulți, primeam recomandări severe înainte de a ajunge acolo: să nu vorbești neîntrebat, să nu te servești singur, să mulțumești pentru ce ți se oferă, altfel, cu alte ocazii eram consemnați la domiciliu. Țin minte că domnul Maniu venea des în camera în care era organizată masa pentru noi, copiii, și ne povestea multe întâmplări interesante din viața lui. Odată ne-a făcut onoarea să ne lase să-i vedem camera de lucru, care era situată într-un fel de foișor. M-a impresionat faptul că era foarte simplă, ca a unui călugăr, avea doar un birou de lemn, un scaun și pereții plini de cărți.
Rodica Coposu: Eu l-am văzut de puține ori la Bădăcin. Îl țin minte mai bine de la București, când venea duminica la noi, ca să mănânce supă de găină cu tăiței, care-i plăcea tare mult. Nu era un om rigid. Avea o privire de oțel, pătrunzătoare, dar care emana căldură. Era un înțelept care știa să vorbească cu oricine și despre orice, cu fiecare pe măsura înțelegerii lui.
Flavia Coposu: Maniu avea niște ochi albaștri, albaștri, te paraliza când se uita la tine, parcă-ți pătrundea până în tainele sufletului. Simțeai că nu poți să-l minți sau să-i ascunzi vreun adevăr. Senzația asta de furnică în fața cuiva am mai avut-o doar în prezența Regelui Mihai și a Papei Ioan Paul al II-lea. Nu era exuberant, era sobru, impunea, ce spunea țineai minte multă vreme. Mai am o amintire cu Iuliu Maniu, după ce am intrat la facultate, la București. Poate puțini știu, dar în Ardeal, noi, fetele, îi salutam și pe bărbați, pe domnii mai în vârstă, cu "Sărut mâna". Era o formă de respect care se mai păstrează izolat și azi, între rudenii. Când eram elevă, înainte de cedarea Ardealului, când mergeam la Bădăcin, îl salutam pe Iuliu Maniu cu "Sărut mâna!" După ce am intrat la Facultate, m-am dus cu o verișoară de-a mea la el, la birou, pe strada Sfinților, ca să-i spun de reușită, cu speranța că poate ne va cadorisi cu ceva. Secretara lui, doamna Clara Romanos, ne știa și ne-a anunțat imediat: "Poftiți dragelor!", a zis domnul Maniu, și ne-a făcut semn să luăm loc. Eu, țâfnoasă, i-am spus: "Domnule președinte, am venit să vă spun că sunt studentă la ASE!", "Până acuma mi-ai zis tu "Sărut mâna!", a spus el încântat, de-acuma ești domnișoară, studentă, așa că îți sărut eu ție mâna!", ceea ce a și făcut. Vă dați seama cât de mândră am putut să fiu. Bineînțeles că ne-am pomenit și eu, și verișoara mea, care-i era lui nepoată directă, fiind din familia Bărnuțiu, cu bomboane și cu câte un plic cu bănuți. Ba mai mult, a chemat și taxiul, ca să ne ducă acasă.
- Despre apropierea dintre Iuliu Maniu și fratele dvs., Corneliu, care i-a fost secretar politic, știți ceva?
Flavia Coposu: Chiar dacă eram cu zece ani mai mică decât fratele meu, țin minte că atunci când venea acasă de la Blaj, în vacanțe, mergea aproape zilnic la Bădăcin, la Iuliu Maniu. Era de-a dreptul cucerit de domnul Maniu și pot spune că, după tata, Maniu a fost exemplul și modelul pe care l-a urmat și l-a iubit cel mai mult. În biblioteca lui și-a găsit cele mai pline momente de studiu. Sub atenta și riguroasa lui îndrumare, fratele meu a început să citească multe din cărțile bibliotecii adăpostite la Bădăcin și a început să studieze însemnările străbunicului nostru, cu dorința de a alcătui o monografie legată de lupta sălăjenilor pentru libertate. După cedarea Ardealului, fratele meu nu s-a mai despărțit de Iuliu Maniu, până când au fost arestați, la interval de câteva ore unul de altul, în urma înscenării de la Tămădău. N-au fost împreună atunci. Fratele meu fusese plecat în țară, pentru pregătirea unor alegeri în partid sau pentru vreun congres, nu mai știu sigur. A venit în noaptea aceea cu trenul, s-a dus direct la sediul partidului și l-au arestat.
Seniorul
"Dacă n-aș fi fost credincios, n-aș fi îndurat tortura"
- Corneliu Coposu, fratele dvs. a făcut șaptesprezece ani de închisoare, mulți dintre ei în izolare totală, și doi ani de domiciliu obligatoriu în Bărăgan. Cum ați depășit această situație?
Flavia Coposu: Am suferit mult și noi. Surorile mai mari au fost date afară de la serviciu, noi, cele mai mici, urmărite și chemate să dăm declarații, eliminate de la facultăți. Ce să mai vorbim? Am suferit toți. Îmi amintesc că a venit într-o zi un om la noi, care ne-a adus un bilet de la Cornel. I-am recunoscut scrisul imediat. "Dragele mele, scria, nu știu care mai trăiți, eu am fost eliberat, sunt cu domiciliu obligatoriu, am o stare de sănătate precară și, dacă puteți, ajutați-mă." Ne-am pus toate pe plâns, în frunte cu mama, care mai trăia încă. Am cerut bani împrumut și a doua zi, mama și sora mai mare, Doina, s-au dus la el, în Bărăgan, pe Valea Călmățuiului. Când l-a văzut cum arată, mama nu s-a mai întors la București. A rămas acolo și a început lupta pentru sănătatea lui. A durat doi ani. Era un spectru de om, o arătare, i se cunoșteau toate oasele, avea încheieturile inflamate de la înfometare. De-abia stătea în picioare, nu mai putea să vorbească. El a fost un om înalt, avusese 120 de kg înainte de închisoare. La ieșire, de-abia cântărea 50. Din acel moment, săptămânal, cât a stat el acolo, ne-am dus cu rândul, cu alimente și cu câte două damigene cu apă de băut. Nu aveau apă bună acolo. Nu se pot descrie suferințele lui din închisoare, cele din domiciliul forțat, cele de după eliberare, când era mereu luat la securitate și interogat, poate și bătut. Nu mai vorbesc de cele îndurate după așa-zisa revoluție. Cât a fost de umilit și de batjocorit, câte i s-au pus în vină! Tare mare nevoie avem de istorici tineri, curați, care să scrie adevărata istorie a acestei țări. Și mai avem nevoie de credință. Cornel mi-a spus odată: "Dacă eu n-aș fi fost credincios, nu mă mai întorceam atât de sănătos moral din închisoare. Dacă n-aș fi avut credință, n-aș fi suportat tortura." Eu, trebuie să recunosc că nu am fost la înălțimea chemării lui, pentru că tot timpul eram revoltată de ceea ce i se întâmpla, de felul în care se mințea despre el. Și asta, până când m-a potolit într-o zi: "Mă uit la tine și mă întreb cu cine semeni, dragă, de ești așa afurisită, că tot neamul nostru a fost cumsecade". M-am rușinat tare atunci. "Astea se vor dilua, cum trec toate relele, și adevărul va ieși la suprafață", a zis. "O să fie prea târziu", i-am spus. "Pentru mine, nu!", a zis el. "Dumnezeu m-a învrednicit să trăiesc și să-mi dau seama că tot ce-am crezut că este bine și adevărat așa a fost. Eu n-am nevoie de recunoștința unuia sau altuia. Tu crezi că cei care mă blamează știu ce fac? Habar n-au! Nu știu, sunt mințiți. Este o mafie diabolică care ne conduce. Amărâta asta de țară necultivată este ușor de manipulat și să sperăm că va fi la fel de ușor de întors la calea cea dreaptă!". M-a impresionat până la lacrimi această lecție de demnitate și morală, de crez în adevărul triumfător, în cinste și onoare. A fost un suflet ales, de o rară noblețe a spiritului. "Nu se poate, zicea el, să ne apărăm drepturile, tot văicărindu-ne. Trebuie să slujim cu fermitate adevărul și să stăm drepți în fața lui!".
Fotografii din arhiva Flavia și Rodica Coposu