Calendar cultural

Ines Hristea
- De ce să plecați și de ce să nu plecați de acasă -

Scriu aceste rânduri într-o dimineață pu­drată cu zăpadă... Din decembrie încoace, despre zăpadă adevărată doar am auzit, în sporadice relatări de presă, și acelea, cu aer de reportaj SF. În Bu­curești eu ve­deam pe fereastră un soare sclipitor, în vreme ce, la tele­vizor, un reporter încotoșmănat până-n albul ochilor ne povestea, de pildă, despre efor­tu­rile drumarilor din Rânca, de a curăța neaua așter­nută vifo­ros. Ce mai! E o iarnă atipică - deși nu prima și, probabil, nici ultima -, semn clar al schimbărilor de climă care mă îngri­jorează dar, într-un anume sens, mă și bucură. Mă bucură, căci mai cruță bie­tele animale uitate pe străzi, care, lihnite de foame și ostenite de sete (da, la fel ca oamenii, animalele au nevoie de apă și iarna!), ar trebui să îndure și supliciul gerului. Dar iarna asta "seacă" (termen pe care l-am pre­luat de la bunica Maca Maia, a scriitorului Vlad Mușatescu) nu dă peste cap numai ritmurile natu­rii, ci și pe ale noastre, oamenești. Dincolo de faptul că ne-am pierdut busola ves­timentară - că nici nu mai știi cum să te îm­braci, cu fluc­tuațiile mari de tempe­ra­tură! -, avem difi­cultăți și în "con­sumarea" timpului liber. Unora nu ne mai vine să ieșim din casă, afectați de un soi de letar­gie blegoasă, care ne dictează să stăm cu­minți în culcuș, pentru ca apoi să fim săgetați de câte un puseu de "da' mai trebuie să iau și eu o gură de aer", și-atunci nu mai știm încotro s-o luăm. Alții, firi sportiv-temerare, sunt mânați în perma­nență de-un meta­foric jar în ciubote, care-i în­deamnă să înfrunte și gerurile, și zăpe­zile, și ploi­le, și chiar vânturile năpraznice. Dar chiar și lor li se întâmplă câteodată să intre în pană de idei când e vorba să iasă din casă. Pentru ambele categorii sau ori­care altele ar mai exista în spec­trul statistico-social, avem câ­teva sugestii mo­bilizatoare.


*

La UNTEATRU (Str. Sfinții Apos­toli, nr. 44, sector 5), puteți merge să vedeți un spectacol proas­păt, din multe puncte de vedere, cel mai evident fiind acela că a avut premiera pe 30 ianuarie. Se numește "Vârstele lunii" și reprezintă montarea lui Toma Dănilă, a uneia dintre ultimele piese scrise de profun­dul dramaturg, autor, scenarist și actor ame­rican, Sam Shepard, care a murit în iulie anul trecut, la 73 de ani, din pricina com­plicațiilor produse de o scle­roză late­rală amiotrofică. "Vârstele lunii" este o medi­tație asupra îmbătrânirii și pierderilor din viață, verbalizată de două personaje, Byron și Ames, prieteni vechi, care, într-o noapte cal­dă de vară, la un pahar de whiskey, stau îm­preună, reflectează și se cear­tă, testând, în fond, valoarea celor cincizeci de ani de cama­raderie și de rivalitate. Byron și Ames au fost roluri scrise pentru sclipitorii ac­tori irlan­dezi Stephen Rea și Sean McGinley, care au dat și premiera internațională a piesei, pe 3 martie 2009, la "Peacock Theatre", din Dublin. În varianta românească, spectacolul este "dus" cu rafinament și fascinantă putere introspectivă, de Gelu Nițu și Constantin Cojo­caru, doi actori speciali, care izbutesc o tulbu­rătoare și dure­roa­să comunicare artistică.

*

Până pe 3 martie, puteți să dați o raită pe la Elite Art Gallery (Piața Națiunile Unite, nr. 3-5, bl. B2, parter, sector 4), la expoziția de pictură și grafică "De la întâia privire", a Doinei Mi­hăilescu, profesoară la Fa­cultatea de Arte a Univer­sității de Vest din Timișoara, dar și restaurator și autor de studii în domeniul artelor vizuale. Din păcate, prezentarea oficială a expoziției sună "de speriat": demersul artistic se organizează în jurul unei episteme, care vrea să dezvăluie o rea­litate mito-archeo-utopică a creștinismului, specifică pic­torului liturgic. "Doamne feri", cum ar zice arde­lenii, față în față cu limbajul cu prețiozitate sforăitor-aca­demică, din cate­goria "formei fără fond" (unii ar trebui să afle sau să-și aducă aminte ce-a spus Titu Maiorescu pe acest subiect: "(...) forma fără fond nu numai că nu aduce nici un folos, dar este de-a dreptul stricăcioasă, fiindcă nimicește un mijloc puternic de cul­tură."). Din feri­cire, lucrările doamnei Mihăilescu nu se încurcă în cuvinte, ci țintesc direct emoțio­na­litatea privitorului. În plus, pentru ortodocși, tema religioasă a expoziției s-ar putea dovedi și un reazem spiritual de nă­dejde, acum, când se apropie in­trarea în postul Paștelui.

*

Dacă vă plac spectacolele pentru adolescenți, puteți mer­ge la Teatrul Excelsior (Str. Aca­demiei, nr. 28, sector 1), la spectacolul "Împă­ra­tul muș­telor", în regia lui Tudor Lu­canu, care a apelat la adap­tarea lui Nigel Williams (și la tra­ducerea Ozanei Oancea) a cele­brului roman al lui William Golding. În varianta de la Teatrul Ex­celsior, "Împăratul muștelor" devine o metaforă a tim­pului pre­zent, care încapsulează teme acut-dureroase, precum pier­derea ino­cenței, violența, feno­menul bullying ori per­manenta contro­versă civili­zație/sălbăticie, care pune în opoziție omul natural și omul social.

*

Dacă sâmbăta, înspre seară, adică la ora 18:50, vă simțiți ademeniți de fotoliu, butonați până pe TVR 1, la emisiunea "Teleen­ci­clo­pedia". Cândva, unic reper tele­vizionistic în materie de artă și știință pe înțe­lesul maselor, al că­rui generic audio îi face și azi pe cei născuți binișor înainte de 1989 să ciulească urechile, bătrânul dic­ționar enciclo­pedic TV a avut premiera pe 22 mai 1965, datorită directorului de atunci al Televiziunii Române, repu­tatul om de cultură Octavian Paler. Primii producători au fost Dumitru Udrescu și Adolf Oprescu, cel care a și ales ge­nericul sonor, de care tocmai am pomenit: Mo­ment muzical pen­tru pian și orchestră, compus de prodigiosul Nico­lae Kirculescu și interpretat de Or­chestra Radio­difuziunii Române, sub ba­gheta celebru­lui Iosif Conta și cu un Dan Gri­gore, încă student, ca solist. De-a lungul tim­pului, informațiile furnizate au fost girate, întru corectitudine, de o pleiadă de consul­tanți știin­țifici de marcă, precum Răzvan Theo­do­rescu, Ion Frunzetti, Harald Alexandrescu, Octa­vian Paler ori Andrei Pleșu, iar vocile care au narat textele reprezintă un "pachet" de elocință, având deseori drept origine școala de teatru: Irina Pe­trescu, Adela Mărculescu, Florian Pittiș, Dinu Ianculescu, Sanda Țăranu, Silviu Stăncu­lescu, Lu­cia Mureșan, Traian Stănescu, Maria­na Zaharescu, Carmen Movileanu, Cristiana Bota etc. După o perioadă în care - e drept! - "Teleenciclopedia" ajunsese să aibă un aer virând spre vetust, mai ales prin comparație cu materialele de pe canalele TV dedicate exclusiv popularizării știin­țelor și artelor, în ianuarie 2018 programul s-a primenit: are un nou generic video și prezintă docu­mentare de ulti­mă generație, cu grafică 3D și filmări specta­cu­loa­se. În schimb și din fericire, muzica a rămas ne­schimbată, iar fontul este identic cu cel folo­sit pen­tru primul generic al emisiunii.

*

Cei care iubesc încă lectura de carte pe hâr­tie tipărită pot avea parte de câteva ore inten­se, care să-i poarte, călăuziți de scriitoarea Isabel Allende, până "Dincolo de iarnă". Romanul, apă­rut recent la edi­tu­ra "Humanitas Fiction", în tradu­cerea Corneliei Rădu­lescu, poartă drept motto un citat din Albert Ca­mus: "În toiul iernii, aflam, în sfâr­șit, că port în mine o vară de neînvins." Câți dintre noi nu și-ar dori o ast­fel de revelație?! Noua carte a lui Allende se deschide într-un Brooklyn înzăpezit, unde o tamponare ușoară în trafic aprin­de scânteia unei iubiri târzii, dintre un pro­­fesor universitar ipohondru și singuratic și o guate­male­ză care trăiește și lucrează ilegal în casa unui afa­cerist dubios. Dar povestea nu e doar una de amor, ci e pre­sărată și cu aventuri și mistere, firul narativ pen­dulând între trecut și prezent, între America, Guate­mala, Chile și Brazilia. Allende e genul de autor pe care, fie îl iu­bești, fie îl detești, argumen­tele fiecă­rei tabere fiind numeroase. Așadar, dacă vă aflați prin­tre ad­miratori, aveți un motiv de bucurie, iar dacă sun­teți dintre cei care n-au mai citit-o niciodată pe Allende, me­rită să încercați, s-ar putea să faceți o descoperire plăcută.