Momentul adevărului

Toma Roman
Praful și pulberea s-a ales din programul de guvernare al PSD-ului, exact așa cum au prevăzut aproape toți spe­cia­liștii în economie.

"Magicianul" (penal) Darius Vâlcov, omul din spatele fantezistului proiect al lui Liviu Dragnea, și-a închipuit, fără să încerce măcar o simulare pe model (cum se impune în orice știință socio-economică), o po­sibilă schimbare a legilor "de fier" ale economiei. Ex­pe­rimentul, la scară reală, nu a reușit. Măsurile fiscale (ce constituiau premisa "revoluției" PSD-iste în domeniu), și anume, impozitul pe gospodărie, impozitul pe cifra de afa­ceri și cota progresivă de impozitare, s-au dovedit impo­sibil de aplicat, fără riscul provocării haosului economic. Codul fiscal, modificat în decursul anului trecut de 261 de ori, s-a arătat, practic, nefuncționabil, bulversând - pur și simplu - instituțiile administrative de resort. Reducerea cotei TVA, de la 19% la 18%, ca și aplicarea cotei 0% la TVA, în cazul vânzării de locuințe cu suprafața sub 120 metri pătrați (stabilită cu încălcarea legislației europene de profil) au fost abandonate pe tăcute. Măsura eliminării impozitului pe dividende a fost amânată, deocamdată, pe anul viitor. Reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10% a făcut ca primăriile (către care impozitul în cauză tre­buie vărsat integral) să înregistreze un deficit stabilit, deja, de peste 6 miliarde de lei. După măririle de salarii pen­­tru personalul administrației locale, cele mai multe pri­mării nu vor avea niciun ban pentru proiectele de dez­vol­tare ale comunităților pe care le reprezintă. Bomboana de pe colivă este rezultatul creșterilor salariale de 25% (mă­rirea de 50% fiind amânată) în contextul trecerii achitării contribuțiilor sociale de la angajator la angajat. În februarie a.c., majoritatea bugetarilor vor constata că, în ciuda creș­terii pe hârtie a salariului lor brut, netul este mai mic de­cât înainte. În plan real, doar salariile nete ale demnitarilor și parlamentarilor au crescut, privilegiații regimului având grijă să se pună la adăpost de consecințele aventurii "vâlcoviene".
Nu ne-am propus să analizăm efectele pe termen lung ale acestui "revoluționar" program al abundenței. Românii le vor simți, în perioada următoare, pe pielea lor. "Pro­gra­mul" a avut însă anume rosturi. El a garantat, mai întâi, vic­toria PSD-ului (și a aliaților lui) în alegeri. Pe fondul unui dezgust masiv al electoratului față de clasa politică ro­mânească, el a asigurat PSD-ului majoritatea parla­men­tară, deși cu votul a doar 18% din totalul cetățenilor. În al doilea rând, "aplicarea" lui trebuia să orienteze atenția spre problemele economice, în timp ce "conducerea" PSD-istă manipula legile Justiției, pentru a-și asigura albirea afa­ce­rilor trecute, prezente și viitoare. Chestiunea era presantă, pentru că însuși "tatăl democrației PSD-iste", Liviu Drag­nea, fusese condamnat de Justiție și se afla în vizorul ei. Se explică astfel de ce, în ciuda extraordinarelor promi­siuni din "program", prima acțiune a noului guvern social-democrat a fost încercarea de adoptare a OUG 13 ("noap­tea, ca hoții"), care dezincrimina, prin modificarea codu­rilor juridice, afacerile oneroase ale liderului și ale acoli­ților săi din partid și din afara lui. Graba cu care s-a trecut la fapte este de înțeles. Dragnea a știut de la început că "programul de guvernare" este fantezist și că efectul lui narcotic pentru electorat se va risipi după ce primele de­cizii de aplicare concretă își vor arăta roadele. El a urmărit însă (și urmărește) asumarea directă a puterii executive, pentru care nu există un preț prea mare. Nu se împlinește programul? Propaganda PSD-istă are justificări în toate buzunarele hainei: greaua moștenire, amestecul străinătății etc. Blocarea încercării de subordonare hoțească a Justiției, prin uriașele manifestații ale societății civile, dar și ale comunității internaționale ce sprijină România, a pus, însă, executivul PSD-ist în fața obligației de a-și asuma cu seriozitate "transpunerea programului în viață". Oricât de obedient ar fi fost, un prim-ministru PSD-ist cu o minimă experiență administrativă ar fi realizat că încercarea de impunere a proiectului fantezist duce atât la azvârlirea țării în criză, cât și la compromitere. Demolarea propriilor cabinete, Grindeanu și Tudose, în numai un an de guver­nare, s-a datorat faptului că protagoniștii rolurilor prin­ci­pale nu au acceptat să rămână în Istorie ca unelte oarbe ale șefului lor, dornic de deținerea puterii absolute.
"A treia oară va fi cu noroc" și-a zis, probabil, Drag­nea, nominalizând-o în fruntea executivului pe Viorica Vasilica Dăncilă, teleormăneancă de-a lui, testată deja în privința subordonării, a dependenței totale față de șef. În anul de "țopăieli administrative" ce a trecut, ținta reală a PSD-ului (și, evident, a liderului lui) nu s-a schimbat. Nereușind să subordoneze dintr-o lovitură Justiția, Drag­nea a ales calea parlamentară a politizării ei, prin consti­tuirea "comisiei Iordache" ce, în numele "suveranității na­țio­nale", a legitimității (de 18% a Parlamentului, dominat de PSD-ALDE), a mers până la capăt cu "ajustarea" codu­rilor juridice în folosul său și al clicii de penali cinici care îl susțin. Cu o Curte Constituțională discret slugarnică (pe modelul "legalistului" Tudorel Toader), cu o opoziție moa­le și divizată, cu un președinte al țării greu mobilizabil și puțin dispus să se bată, Dragnea pare a fi mai aproape ca oricând de atingerea scopului său personal, acela de a de­ține, "mai curat, mai uscat", stăpânirea totală a României. Așa se explică atacul împotriva șefilor diverselor "servicii" (victima nominalizată acum fiind generalul Pahonțu, de la SPP), așa se explică "răsteala" ironică la adresa Comisiei Europene (al cărei șef, Jean-Claude Juncker, a condamnat politizarea Justiției), așa se explică apropierea de "grupul Vișegrad", rebel în fața deciziilor UE. Pentru Dragnea, doar interesul propriu contează. Din februarie, însă, ro­mâ­nii păcăliți de miraculosul "program de guvernare" își vor vedea numărate în palmă veniturile mult micșorate. Dacă se vor trezi din lunga lor letargie, rămâne, însă, de văzut.