În cei peste 16 ani petrecuți pe marile scene ale lumii, Mariza a cucerit publicul, fiind onorată cu o mulțime de premii, discuri de platină, nominalizări la Grammy, distincții precum cea de "Cel mai Bun Artist European" (2003), acordat de BBC, sau "Mediterranean Music" (2017), oferită de Universitatea Berkeley din SUA.
La nivel mai mic, dar cu aceeași intensitate, Mariza a reușit să farmece cu muzica ei și inimile românilor, umplând, de fiecare dată când vine, sălile de concerte. Crescuți în spiritul doinelor și baladelor, ei înțeleg misterele muzicii fado în profunzimi.
Mariza a luat contact de la o vârstă fragedă cu muzica fado, cântată în toate cartierele sărace din Lisabona. Părinții ei erau proprietarii unei mici taverne, în care fado nu lipsea niciodată. "Taverna noastră era situată pe o străduță dosnică. Când eram mică, mă furișam să ascult cântărețele de fado care veneau și cântau acolo. Nu vroiam cu nici un preț să mă duc la culcare. Le ascultam ca vrăjită", se confesa Mariza într-un interviu. N-a trecut mult, și fetița s-a urcat chiar ea pe scena tavernei să cânte, iar afacerile familiei au ajuns mai înfloritoare decât înainte, căci vocea și talentul ei erau de necontestat.
Șansa muzicală a Marizei a venit, însă, împreună cu o mare tristețe - moartea marii cântărețe portugheze de fado Amália Rodrigues, un adevărat idol național. Cu acel prilej, Mariza, alături de alte interprete de fado, a fost invitată să-i aducă Amaliei un ultim omagiu. "În fiecare seară, după ce terminam programul artistic în taverna părinților mei, eu, o puștoaică, le spuneam în glumă că într-o zi o să-mi iau inima în dinți și o să mă duc la ușa Amáliei, s-o rog să mă învețe ceva deosebit. Și uite că n-am făcut-o. Iar când m-au chemat să cânt în onoarea ei, am fost atât de emoționată, încât am crezut c-o să leșin pe scenă", spunea Mariza.
Încurajată de prieteni, de familie, dar și de oamenii care o ascultaseră la concertul omagial dedicat Amáliei Rodrigues, Mariza își lansează primul disc, "Fado em Mim", în 2002. Albumul s-a bucurat de un succes nebun, obținând nu mai puțin de patru discuri de platină, iar Mariza a devenit o vedetă internațională, căci muzica ei, chiar dacă era cântată într-o limbă prea puțin cunoscută în Europa, transmitea sentimente nemaiîntâlnite până atunci. "Dacă nu simt muzica, n-o cânt!", se confesa ea. Fiecare album nou: Fado Curvo (2003), Transparente (2005), Terra (2008), Fado Tradicional (2010) a devenit un moment așteptat cu sufletul la gură de fanii ei de pe întregul mapamond. Succesul artistei s-a datorat în mare măsură și faptului că reușește să combine, într-o manieră extrem de personală, poezia muzicii fado cu jazz-ul, cu sonoritățile gospel sau cadențele arabe, cu ușoare inflexiuni africane și, nu în ultimul rând, cu blues-ul.
De la Amália Rodrigues încoace, niciun alt artist portughez nu a cunoscut un succes atât de amețitor precum Mariza. Ea nu a cucerit doar publicul, ci și critica de specialitate, de la care a primit recenzii superlative. "Când ajungi să ai un succes atât de răsunător, descoperi cu durere că oamenii se uită la tine și te evaluează în bani... Am ajuns să susțin și câte 140 de concerte pe an. Într-o zi, am realizat că nu mai eram o persoană, ci o mașină de făcut bani... Momentul cel mai dureros a fost acela în care atunci când am intrat într-un club de fado, lumea - în loc să se bucure că mă vede - s-a uitat la mine ciudat, de parcă ar fi vrut să zică: «Ce caută și asta aici?!». M-au făcut să mă simt ca o străină...", se confesa artista, într-un interviu recent. Dar chiar dacă Mariza nu mai dorea să-și sporească și mai mult faima, managerii ei au profitat din plin de succesul pe care îl dobândise și au convins-o să continue în același ritm. Și ea s-a lăsat purtată de val, oprindu-se doar în 2011, când a născut, prematur, un băiat, botezat Martin. "Am fost la un pas să-mi pierd copilul. A trăit șase luni într-un incubator. Sincer, n-am crezut că o să mai fiu capabilă să cânt vreodată. Le-am spus lucrul acesta și instrumentiștilor mei și i-am lăsat să aleagă dacă vor să plece pe alt drum. În această situație disperată pentru mine, managerul de atunci m-a întrebat, sec, dacă e necesar să anulez concertele și cine-i va plăti pe angajați? Asta a umplut paharul! M-am despărțit de el fără nicio urmă de regret. Apoi mi-a trebuit o bună bucată de timp până ce am înțeles cum e să fii mamă și cântăreață, în același timp. Am micșorat numărul de concerte internaționale și am dedicat mai mult timp familiei. Martin știe acum că, uneori, mami trebuie să plece la lucru, dar îi place să mă asculte cântând", mărturisea ea. Astăzi, Martin este un băiețel vesel și plin de viață, și mămica lui are o carieră ce poate să aștepte oricât e nevoie. Iar soțul ei, omul de afaceri António Ferreira, îi oferă și el sprijinul moral.
În 2015, Mariza a lansat un nou disc, "Mundo", ușor diferit de cele de până acum, cuprinde și câteva balade pop sau elemente de muzică electronică. Cu toate acestea, școala de fado pe care artista o reprezintă se simte în fiecare notă a ei. "Fado-ul este în sufletul meu. Chiar și atunci când nu mă conformez imaginii sale tradiționale", spune ea. "Mundo" a obținut, până acum, două discuri de platină.
(Pentru concertul Marizei de la Sala Palatului din Capitală, pe 17 februarie, mai puteți găsi bilete în rețeaua Eventim, cu prețuri cuprinse între 110 și 300 lei.)