- Ești unul dintre oamenii fericiți, pentru care 2017 a fost un an excelent. Care au fost cele mai mari împliniri?
- Într-adevăr, a fost un an incredibil. Am trăit în acest an mai mult și mai intens decât în oricare alt an al vieții mele. Am avut șansa să dansez "Valsul de Onoare", cu fiica mea, la balul ei de absolvire a liceului, am creștinat un suflet nou, am fost martorul lucrărilor pe texte de Cehov ale tinerilor mei colegi în cadrul Galei Hop 2017, am jucat la Budapesta, în spectacolul "Faust" al Teatrului de Stat "Radu Stanca" din Sibiu, slujind lumea fantastică, incredibil de frumoasă a unuia dintre cei mai mari vizionari ai artei teatrale, Silviu Purcărete, am parcurs un proces de creație revelator și autodefinitor, alături de împătimitul Andrei Zholdak, finalizat prin premiera spectacolului "Rosmersholm", de Ibsen, la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, am fost nominalizat la premiul UNITER 2017, pentru rolul Satin din "În adâncuri", de Maxim Gorki, în regia unui artist de o căldură rar întâlnită, Yuri Kordonsky, am jucat spectacolul "Caesar", de William Shakespeare, în Spania și Coreea de Sud, în spații mistice și, nu în ultimul rând, am pornit la un nou drum, cu 20 de tineri aspiranți în ale actoriei. Pare un vis, un cadou, un imens privilegiu prea puțin meritat!
- Ai fi vrut să-i spui clipei, precum Faust, pe care îl interpretezi, "să stea pe loc"?
- Recunosc că da! Dar cum frica de moarte este mai puternică, am preferat să tac....
- Dat fiind că ești fiul marelui dirijor Ludovic Bács, se poate spune că ai fost «condamnat» să devii artist. Care sunt primele tale amintiri legate de artă?
- Studiile de vioară ale mamei mele și interminabilele repetiții de la Sala Radio ale tatălui meu. O mare parte din timpul meu de joacă se scurgea în cele două săli de concerte: Ateneul Român și Sala Radio. Îmi aduc și acum aminte cu câtă plăcere așteptam, după concert, ca tatăl meu să își schimbe în cabina dirijorală cămașa udă leoarcă. Mi se părea un ritual sacerdotal, un gest de maximă ofrandă. La școală, în clasa I, la o compunere în care am fost întrebați cu ce își câștigă părinții pâinea cea de toate zilele, eu am scris fără să clipesc: "Cu transpirație!". Răspuns care a rămas anecdotic până la absolvirea liceului, din aceeași școală maghiară din București.
- Cum arăta o zi din casa copilăriei tale?
- Singura certitudine era grădinița și apoi școala. Dimineața, înainte de repetiții sau imprimări, părinții mă duceau la grădinița cu program prelungit, de unde alți părinții (cu schimbul), ne duceau la ora de franceză, la Madame Chouchou. De acolo eram recuperat fie de părinți, fie de dădaca mea, Boris neni sau Ilonka, cele care ne ajutau la gospodărie și care făceau parte din familie, fie de fratele meu mai mare. În rest, programul era în funcție de concertele părinților mei. Dacă nu mergeam la concert, așteptam acasă, îngrozit de sentimentul singurătății, cu toate luminile din casă aprinse (mai ales în cămară!), venirea lor. În zilele în care nu erau concerte, primeam o groază de musafiri, de prieteni, cu care părinții mei obișnuiau să cânte cvartete sau să dezbată probleme de creație. Am avut norocul să cresc într-o ambianță caldă, de prietenie bazată pe dragoste și respect reciproc. Părinții mei au avut parte de prieteni statornici și adevărați. Totdeauna m-am mirat cum au reușit să aibă în jurul lor atât de mulți oameni buni. Iar eu, șansa de a mă întâlni cu adevărate personalități: muzicieni, scriitori, poeți, plasticieni... Și toate astea, într-un apartament minuscul, de trei camere, lângă Gara de Nord din București.
- Ai spus mereu că ești un «Bács mai mic». De ce simți nevoia să te compari mereu cu tatăl tău?
- Pentru că a fost, este și va rămâne pentru mine modelul ideal al artistului hăruit și dăruit!
- Cum de nu ai făcut muzică?
- Simplu, pentru că nu aveam aptitudinile necesare.
- Când ai înțeles că teatrul e ceea ce te reprezintă?
- Nu am înțeles și nu am fost sigur niciodată. A fost și este doar o cale de defulare, un spațiu securizat, în care sensibilitatea mea patologică își găsește menirea.
- Te-ai născut la București, dar ai făcut școala în limba maghiară. Cum era viața unui copil maghiar în București?
- Ca viața oricărui copil de oraș, împărțit între viața de la școală și viața de la bloc. Așteptam cu nerăbdare după-mesele, în care, cu cheia de gât, ne puteam juca în spatele blocului "Castelul", "Frunza", "Capace", "Țară, țară, vrem ostași", sau puteam sări gardul Institutului de Medicină Militară, unde studenții beneficiau, în fiecare sâmbătă, de proiecție de filme gratuit, sau puteam să mergem în gară și să așteptăm trenurile rusești, pentru a primi câte o insignă cu imagini schimbătoare ( Znacioc, dacă mai țin bine minte). E adevărat că mai aveam și experiențe neplăcute când, ieșind de la școală și vorbind între noi ungurește, eram apostrofați în mijloacele de transport în comun: "Vorbiți românește, că mâncați pâinea României, bozgorilor!". Nu era chiar cea mai plăcută experiență pentru un copil de 8 ani, mai ales că nu prea înțelegeam semnificația cuvântului "bozgor", care, oricum, suna urât. Dar toate acestea au trecut și fac parte din devenirea mea.
- E ceva ce ți-ai dorit cu ardoare să ți se întâmple în viață și nu ți-a ieșit? Ce rol are eșecul în viața unui artist?
- Sunt multe lucruri pe care le-am dorit și le doresc conștient sau inconștient, dar odată cu trecerea anilor, am ajuns să înțeleg de ce budiștii consideră orice dorință o piedică în calea regăsirii sinelui adevărat. Depinde ce înțelegem prin eșec. Adevăratul eșec este cel pe care îl resimte artistul vis-á-vis de propria sa creație. Eșecul este adevărata școală a artistului. Arta este o meserie care nu se poate învăța decât prin trial and error. Fără eșec nu ajungi profesionist.
- Aveau dreptate filosofii greci să îi dea pe actori afară din cetate?
- Nu numai pe actori, ci și pe poeți și rapsozi. Cert este că artiștii, prin esența lor, nu sunt făcuți să conducă sau să organizeze o cetate. Sunt mult prea idealiști, orgolioși și posedați, dar fără ei, cetatea este sortită orbirii, decăderii. Anticii aveau nevoie de "theatron", cetățile aveau nevoie de "commedia dell'arte", regii aveau nevoie de bufoni, Veneția avea nevoie de carnaval, iar lumea modernă, invadată de realitatea virtuală, în pragul alienării totale, are nevoie de teatru viu!
- Ca director al Galei Hop, le-ai provocat tinerilor actori întâlniri cu Shakespeare și cu Cehov. Miklós Bács, personal, cu care dintre cei doi ar vrea să bea o bere? Pe care îl simți mai aproape?
- Evident, cu amândoi! Dar cred că aș fi groaznic de timorat! Cu Shakespeare, cred că aș discuta despre actorii mediocri, iar cu Cehov, despre mizantropie. Am învățat pe parcursul vieții că între autor și operă, câteodată, există o diferență majoră. Nu întotdeauna în favoarea autorului. Deci, nu pot ști care mi-ar fi mai drag, pe care l-aș simți mai aproape, decât după ce am băut berea cu ei.