"Deocamdată, deși raportăm o creștere-record, nu putem depăși penultimul loc pe scară europeană"
- Potrivit declarațiilor liderilor politici, anul 2017 a fost unul plin de succese economice, o afirmație combătută acerb de mass-media românească. Care este adevărul?
- Potrivit indicatorilor statistici ai evaluării calității activității economice, anul 2017 a fost bun pentru România. S-a înregistrat o rată a creșterii economice la nivel de record european, deficitul bugetar s-a încadrat în limitele admise, rata șomajului s-a situat la un nivel mai mult decât acceptabil, iar, pe medie, veniturile populației au crescut, cu ecou direct în volumul și calitatea consumului. În același timp, un lucru bun este că rata de îndatorare nu a atins nivelul de periculozitate, din punctul de vedere al ponderii ei în PIB. Trebuie arătat, însă, că s-a ratat momentul "istoric" pe care am început să-l trăim încă de acum câțiva ani: schimbarea modelului global în baza căruia funcționează economia mondială. Anul 2017 ar fi putut fi un an de cotitură în evoluția României: ar fi putut începe procesul de adaptare la schimbările importante care au loc în plan european și global. Trecerea unor importante țări la stadiul 4.0 (robotică) ne va produce daune importante, deoarece noi suntem încă într-un stadiu inferior, cvasi-manufacturier, ceea ce ne cantonează în zona periferică a structurii economice. Suntem într-un moment al evoluției cadrului economic global în care, dacă nu trecem urgent la regândirea politicii economice, cu accent pe restructurarea industrială și prelucrarea superioară a resurselor interne, ne vom consolida într-o poziție de subdezvoltare. Din punctul meu de vedere, 2018 ar putea accentua poziția periferică a României în ierarhia europeană.
- Cum explicați, în acest context, afirmațiile lui Călin Popescu Tăriceanu, potrivit căruia România va fi, în 2018, pe locul doi în UE, în privința creșterii economice?
- Nu știu pe ce analize și studii de prognoză se bazează domnul Tăriceanu când emite o astfel de clasificare. Este posibil să se estimeze ritmul de creștere al economiei noastre, dar o estimare la nivel european nu este posibilă. Nu putem estima condițiile de creștere din toate țările europene, și apoi să realizăm un clasament al acestora. Probabil, domnia sa s-a informat din prognozele unor bănci, dar există un prea mare grad de aproximare, pentru a emite judecăți atât de precise. Problema este însă alta: nu ne mai putem mândri cu ritmul creșterii economice, atâta timp cât aceasta nu este transformată în dezvoltare. Deocamdată, deși raportăm o creștere record, nu putem depăși penultimul loc pe scară europeană.
"Obiecțiile guvernanților români față de companiile străine au fost fără obiect, ele nefiind în ilegalitate"
- Anul trecut, guvernanții români au trecut la atacuri publice privind firmele străine prezente la noi. Există riscul ca aceste corporații să plece din România?
- Nu cred în posibilitatea ca unele corporații să plece pentru că oficialii români au făcut declarații referitoare la situația lor fiscală. Motivele sunt următoarele: 1. Corporațiile localizate în România nu au comportament evazionist. Plătesc corect și sunt cei mai mari contributori la buget. 2. Guvernul nu a obiectat în legătură cu plata impozitelor și taxelor, ci cu imposibilitatea impozitării profitului la locul lui de creare (România). Legal, corporațiile pot evita acest lucru, deoarece se permite impozitarea la locul de înregistrare a corporației (paradise fiscale). Deși există o directivă europeană de impozitare la locul de creare a profitului, ea devine operațională doar din 2018, dar guvernul român nu este pregătit să o aplice prin eliminarea prețurilor de transfer. Deci: obiecțiile guvernanților români față de companiile străine au fost fără obiect, ele nefiind în ilegalitate. Consider că a fost doar o acțiune de imagine a guvernului, care nu a fost luată în serios de către companii.
- Din punct de vedere politic, 2017 a fost anul în care PSD a uimit lumea, dându-și jos propriul guvern. Credeți că în 2018 se va putea repeta această performanță?
- Politica românească este imprevizibilă, deci orice se poate întâmpla, dar nu cred că se va repeta episodul Grindeanu. Riscul ar fi prea mare, deoarece Președintele țării ar putea nominaliza un prim ministru independent (tehnocrat) sau din rândul opoziției, ceea ce ar însemna pierderea puterii de către actuala coaliție.
"Aritmetica bugetară devine mai importantă decât politica bugetară, cu riscul amânării unor proiecte de importanță națională"
- A început să se vorbească despre realizarea bugetului pe 2018. De la proiect la realizare este însă o cale lungă și dificilă. Care sunt prioritățile pe care ați dori să le comentați?
- Bugetul pe anul 2018 nu este nici mai bun, nici mai rău decât tipul de buget standard, conceput după 1990. Este un buget de tip contabil, care are ca reper principal și de referință procentul deficitului, și care obligă respectarea ad litteram a unor restricții. Astfel, aritmetica bugetară devine mai importantă decât politica bugetară, cu riscul amânării sau renunțării la unele proiecte de importanță națională, deoarece bugetarea pe deficit nu este permisă. Este relevant că bugetul 2018 are ca prioritate finanțarea sumelor necesare aplicării noii legi a salarizării - deci, continuă politica ultimilor ani, de ridicare a nivelului veniturilor populației și, în consecință, de nominalizare a consumului ca motor principal al creșterii economice. Părerea mea este că se impune, încă de pe acum, un proces de "fine tuning" (reglaj fin) prin care să se ajusteze gradual, dar cu precizie, raportul dintre influența diferiților factori de creștere, în ansamblul creșterii economice. Bugetul 2018 pare că a înțeles această necesitate, având în vedere că acordă o atenție mult mai mare investițiilor printr-un procent de alocare superior anilor anteriori, ca și printr-o temperare a ritmului de evoluție a consumului, prin amânarea unor creșteri de venituri sau eliminarea unor facilități de consum (compensarea cu zile libere, și nu în bani, a muncii efectuate suplimentar, neacordarea de tichete cadou sau a indemnizațiilor de hrană și de vacanță). Abordarea mai apropiată de starea și posibilitățile reale ale României s-a remarcat și prin faptul că guvernul Tudose a renunțat la unele propuneri, le-a modificat sau le-a amânat, ca urmare a conștientizării gradului lor actual de incompatibilitate, cu starea și situația economiei reale (impozitul pe gospodărie, zero impozit pentru veniturile sub 2000 lei, modificări la split TVA etc.). Chiar dacă, pe ansamblu, se poate aprecia că bugetul 2018 este o construcție credibilă, nu putem extinde această credibilitate și asupra întregului parcurs al economiei românești, în 2018. Bugetul este doar o premiză a rezultatelor economice globale, iar, deocamdată, nu vorbim nici măcar de o execuție bugetară, ci doar de o proiecție bugetară. De la proiect la realizare este o cale lungă, iar în cazul anului 2018, este chiar o cale dificilă. Anul economic 2018 nu este ocolit de incertitudini și dificultăți. Sunt elemente atât de sorginte externă, cât și internă, care pot influența substanțial nu numai demersul exercițiului bugetar, dar și evoluția pe asamblu a economiei românești. Consider că anul economic 2018 va fi unul caracterizat printr-un nivel scăzut de predictibilitate. Convingerea mea este că și în România, impactul politicii asupra economiei va fi mult mai puternic, cu efecte încă greu de estimat la această dată.
"Ceea ce caracterizează 2018, la noi și în lume, este neprevăzutul"
- O situație nouă, în România: sindicatele și patronatele au luptat împreună împotriva măsurilor economice dictate de guvern și parlament. Cum comentați?
- Am două explicații: 1. Unele măsuri ale așa-numitei revoluții fiscale, nefiind bine concepute și pregătite pentru aplicare, aveau efecte asupra întregii economii reale, prin faptul că aduceau prejudicii nu numai costului forței de muncă, dar și profitabilității antreprenoriale. Astfel, a devenit necesar un efort de solidaritate între patronat și sindicate. 2. Mișcarea patronală este slabă și divizată, iar sindicatele nu mai reprezintă o forță revendicativă reală. Nu cred că alianța sindicate-patronat va dăinui, deoarece patronatele sunt mult apropiate de clientelismul politic, iar sindicatele au, în marea lor majoritate, conducători politizați, aflați sub influență politică directă.
- Credeți că în 2018 se vor aplica "ad litteram" deciziile guvernamentale, atât de controversate, din 2017?
- Mă pot aștepta la orice. Luptele politice din cadrul coaliției de guvernare, intrarea în ani electorali, instabilitatea mediului extern pot oricând și instantaneu aduce schimbări, tendințe și orientări neașteptate. Ceea ce caracterizează 2018, la noi și în lume, este neprevăzutul. Va trebui să considerăm lipsa de predictibilitate ca pe un sine qua non (fără de care nu se poate) al existenței noastre.