"Când ajung în Câmpulung, după ce lipsesc un timp, îmi dau lacrimile"
- Domnule Grigore Popescu-Muscel, aș vrea să ne începem interviul chiar cu numele dvs. De ce ați ținut să adăugați și "Muscel"? Sunteți așa de legat de zona asta veche românească, încât ați dorit să-i purtați numele ca pe un semn de noblețe?
- A venit de la sine. Pentru că iubesc orașul ăsta și mi-am zis să-l cinstesc și să-l pun la numele meu. Tatăl meu, profesor de latină, greacă și română a venit de la Calafat, unde a fost profesor, pe urmă a fost la Liceul "Carol" din Craiova, după care, prin repartiție, a putut să aleagă între mai multe orașe. Și dintre toate, a ales Câmpulung. Este, cu adevărat, un oraș extraordinar. Un oraș plin de monumente și cu foarte multe case cu o arhitectură frumoasă, care se susțin și se leagă între ele într-un concert elegant și armonios. Și mai sunt munții. Venind ieri de acolo, i-am văzut cum stăteau acoperiți, cu căciulile lor albe de zăpadă, până la cer. Iar cerul Câmpulungului e neasemuit de albastru. Ca pe Acropole. Râul Târgului, care-l străbate, are o apă curată și limpede, iar deasupra orașului veghează dealurile, cu casele lor țărănești vechi și atâta de frumoase. Mie, când ajung în Câmpulung după ce am lipsit un timp, îmi dau lacrimile.
- Atracția pentru pictura bisericească ați descoperit-o în anii copilăriei, în străvechiul oraș cu monumentele lui extraordinare?
- Lista bijuteriilor vechi din Câmpulung e lungă. Acolo este și Biserica Sf. Marina, cea mai veche din Câmpulung, după Mânăstirea Negru Vodă, Biserica Sf. Gheorghe, toate monumente istorice. Ca să nu mai zicem de Turnul Bărăției, unde-i piatra de mormânt a comitelui sas Laurențiu din Câmpulung. Toate se înșiruie așa bine și frumos pe dealuri și prin oraș, încât, deși nu făceam religie la școală, eu am trăit acolo, în plină religie. Iar cine merge la Câmpulung Muscel simte că nu găsește în toată țara asta atâta frumusețe și bucurie. Cât despre pictură, când eram eu copil, vedeam vara tot timpul pictori veniți din București, care lucrau pe malul gârlei, pe deal, printr-un colț de străduță. Și stăteam lângă ei și mă uitam uimit. Dar nu am crezut că voi face pictură decât în clipa în care am înțeles că nu am să pot să fac altceva. A fost o chemare.
- Când v-ați descoperit-o?
- Când am terminat liceul. Dorința celor de acasă a fost să fac latină, dar nu s-a prins de mine. Tata făcuse și teologia, a scos cărți, a făcut traduceri din greacă, a avut o activitate intensă. Chiar acuma am găsit un album despre Colegiul "Carol I" din Câmpulung, unde a predat tata. Acest colegiu, ridicat în timpul lui Carol I, a scos și a pregătit generații după generații de învățători, la nivel național. Și tata îmi spunea: "Uite, le ai pe toate aici. Tu trebuie să continui munca mea". Păi ce, a fost posibil? Că așa suntem noi, facem ce vrem. Și atunci, am plecat și în armată, am desenat pe rupte ca să dau la facultate la Belle Arte. Dacă intram, știam că se vor bucura și ai mei, pentru că voi face ceva în viață. Am dat la facultate la Timișoara, am intrat, și abia atunci începe drumul lung al vieții mele de pictor.
"M-am format cu lumina în suflet"
- Din "neaoșa" provincie musceleană, ați ajuns în largul Timișoarei imperiale. Cum au fost anii de studiu pe malul Begăi?
- Am avut niște profesori extraordinari! Aveam un profesor de psihologie care își făcuse studiile și doctoratul la Oxford. Scosese niște lucrări excepționale. Aveam un profesor de istoria artei, pe Deliu Pietroiu, cu trei licențe. La fel ca ei, toți ceilalți profesori erau tineri și temerari. Ei ne-au dat libertatea și ne-au instruit cu deschidere și tărie în arta europeană. Pentru mine, a fost un teribil balon de oxigen. Îndrumat de ei, am înțeles că dacă vreau să fac artă, trebuie să o iau foarte în serios.
- De obicei, argeșenii și muscelenii dădeau la facultate la București. Dumneavoastră cum de v-ați oprit tocmai la Timișoara?
- Poveste... Vedeți cum se leagă? Eu, când am terminat liceul, nu le-am spus alor mei că plec în armată, și am fugit. Ca să scap de latină. Am plecat la Timișoara, și cât am fost în armată, eram curier. Așa că am putut să umblu prin muzee. Mă mai fermecau și clădirile acelea vechi din Timișoara. Paleta lor de culori, acoperișurile, lunetele, donjonurile, toate mi se păreau extraordinare. La Timișoara erau și legăturile cu Occidentul foarte puternice. În anticariate găseam cărți de artă pe care nicăieri în țară nu le-aș fi putut găsi pe atunci. Mă puneam la rând de sâmbătă seara, ca să prind dimineața când deschid anticariatele. Și găseam în anticariate și în librării toți marii pictori și sculptori ai lumii, Degas, Rodin, niște cărțulii cu coperte fascinante. Și mai era la Timișoara și un consulat francez, unde se dădeau filme despre marii artiști ai Franței. Și să vezi un film despre Toulouse-Lautrec, să vezi "Brâncuși" făcut de francezi, nu de ai noștri, că pe atunci nu intrase încă în obișnuință ca Brâncuși să fie un artist de mândrie națională... Toate m-au format cu lumina în suflet.
- Când v-ați apropiat de pictura bisericească?
- Eram între doi ani de facultate când un coleg de-al meu a aflat de școala de pictură bisericească de la Patriarhie. Și mi-a dat ideea. Și m-am dus acolo, am reușit și am început să lucrez. Că așa era pe atunci, te repartizau unui maestru. Am lucrat cu Aretinu Avakian, pictor armean, și cu Dumitru Bâșcu, fratele lui Enescu după mamă. Oameni umblați și care știau să vorbească despre artă. Și, treptat, am început să descopăr și metode de restaurare și de pictură murală. Mai târziu, când am început să pictez biserici - iar pe atunci, poate dvs. nu știți, dar bisericile erau mai toate întunecate, afumate și uneori deteriorate - mi s-a părut că intri acolo ca într-o catacombă, nu ca într-o biserică. Iar eu știam deja de la pictorii impresioniști cum trebuie să fie lumina adevărată. Cu totul altfel. Solară și curată. O lumină sacră. Am înțeles asta și mai bine când am fost în Italia și am văzut Ravenna, am văzut Veneția, am văzut la Palermo Cattedrale di Monreale, am văzut mozaicurile frumoase din Roma, făcute în plin Bizanț. Și toate astea s-au legat, pentru că așa a fost voia lui Dumnezeu. Nu am forțat. Am adunat ce mi s-a oferit. Și mi-am format o idee pentru că eram tânăr.
- Când ați început să lucrați la biserici?
- În studenție, toate vacanțele mi le-am făcut la biserici, pe șantiere. Mai târziu, am fost la Săraca, o mânăstire din Banat. Am hălăduit pe la fel de fel de biserici uitate pe coclauri, unele fără drumuri. Dar am fost și la Potlogi și la Horezu. În acei ani nu prea erau în atenția publică, pentru că nu se dorea asta. Aveam combinate chimice, aveam alte direcții. După aceea, a venit și timpul luminii.
"Eu cred că pictura bisericească este cea mai frumoasă pictură"
- Ați continuat să lucrați cu un maestru sau ați descoperit meseria și singur?
- Treptat. Îmi amintesc o întâmplare mai aparte. Lucram la biserica Părintelui Galeriu din Ploiești, la Sf. Vasile, și cum domnul Avakian plecase să facă o recepție, m-a lăsat să răspund de tot ce-i acolo. Aveam 11 ucenici. Cu unul am pățit ceva. Eu îi făceam culoarea. I-o dădeam după ce-i făceam și probe, erau niște spații care trebuiau integrate cu un ton neutru. Și ce crezi că făcea el? Îmi schimba culoarea. Când a venit, profesorul a întrebat: "Ce ai făcut aici? Nu ești în stare de nimic!". Nu mai înțelegeam. A doua zi, i-am refăcut culoarea și ucenicul a schimbat-o iar. Profesorul s-a supărat și mai rău. A treia oară, l-am urmărit. Și am înțeles că era daltonist. Nu vedea bine culorile, nu le înțelegea. Nu era apt pentru restaurare. Pe când un portret îl putea face bine și frumos.
"Dumnezeu nu este pitic, e imens!"
- Ați fost foarte hotărât. V-ați îndreptat spre pictura bisericească încă din facultate. Ce v-a atras către această pictură nobilă?
- Frumusețea și dăruirea la care te cheamă! Opera trebuie să-ți aducă un mesaj. Și mesajul teologic al picturii bisericești împreună cu partea tehnică lucrează atât de bine împreună, încât te solicită la maximum dacă vrei să le faci bine. Și atunci arta asta m-a îmbrățișat și mi-a luminat tinerețea (eram foarte tânăr pe atunci, aveam 21-22 de ani). Mi-a dat liniște și bucurie. Și toate le făceam fără cel mai mic efort. Dacă profesorul pleca, îl rugam să mă mai lase să lucrez. Iar dacă nu era de lucru - mă duceam la chilie și desenam și încercam să fac o iconiță, fără niciun fel de explicații, în secret. Totul pornea din mine.
- Pictura religioasă nu atrăgea așa de mulți amatori, pe atunci...
- Nu erau amatori pentru că era și o exigență mare. Trebuia să fii cuviincios, să respecți regulile Bisericii ca să nu ieși în evidență și chiar aveam intenția să nu se vadă. Eu și acuma le spun elevilor mei. Nu trebuie să se vadă că noi pictăm, să se creadă că pictura o fac îngerii. Și să ne ridicăm deasupra ideii că suntem mari artiști. Nu are valoare gândul că ești mare artist față de nesfârșirea și frumusețea Creației.
- Arta murală nu este așa de expusă interesului public, artistul se păstrează mai mult în anonimat. Ați simțit că din cauza asta ați intrat într-o zonă de umbră?
- Eu cred că pictura murală și bisericească este cea mai frumoasă pictură. Și vă spun de ce. În comparație cu un artist plastic care are trăirile lui, greutățile lui în atelier, pictorul muralist nu face un tablou. El pictează un spațiu uriaș și extraordinar de variabil și de contorsionat. Și atunci, solicitările sunt mult mai mari. Când pictez o biserică, eu trebuie să urmăresc toate colțurile și toate arcadele - ca într-o orchestră unde cântă nu 86 de instrumente, ci cântă 200 de elemente de arhitectură ce intră în concurență și trebuiesc armonizate. Pictura monumentală este solicitantă, este energică și îți dă posibilitatea să te desfășori cu cea mai mare forță. Dumnezeu nu este pitic. E imens. Biserica e nimica, dar îl cuprinde și pe Dumnezeu. Și cu El, tot universul. Iar mesajul pe care trebuie să-l aducă pictura unei biserici nu este simplu. "Lucrurile simple sunt în momentul în care ai înțeles complexitatea". Asta a zis-o Brâncuși. De aia a ajuns la finețea sa. Oricât de frumoasă a fost sculptura de dinaintea lui, arta lui Brâncuși este un cântec suav. Nu îți trebuie decât să te așezi în iarbă și să-i privești Coloana. La fel e și pictura unei biserici. Nu contează înghesuiala imaginilor ei. Trebuie să știi unde dai intensitate, pentru ca instrumentele acelea dintr-o orchestră să înceapă să cânte. Unele intră în mișcare un timp foarte scurt. Pe toate, compozitorul, ca și pictorul, le pune în partitură.
"Când faci o icoană, trebuie să-ți descoperi neputința ca să poți s-o pictezi"
- E nevoie de credință pentru a picta biserici sau te poți rezuma doar la tehnică?
- Pictura bisericească te duce ea la credință. Dar eu cred că fiecare lucrare pe care o faci îți întărește credința. Dacă pui și pasiune. Am pictat odată o icoană. Nu știam cum să o fac, și am început să studiez, să găsesc, teologic, ce personalități au fost contemporane cu personajul. Și citește și găsește și fă schițe și tot așa. Mi-a luat două luni jumătate până am făcut-o. Și acum, când mai caut câte ceva, dau peste schițele alea micuțe. Totuși, fără desene nu te poți avânta. Nu iei lemnul și te apuci de lucru. În cât timp faci o icoană nu contează. Cel mai bine e să te gândești că n-o faci pentru tine. Și nu știi unde ajunge peste o sută de ani, pentru că icoana nu e un obiect trecător. Și cât va exista, trebuie să aibă puterea credinței, trebuie să aibă o forță și o energie aparte. Ca să-l ajute pe cel ce o privește. Și trebuie să te ferești ca icoana să fie prea atrăgătoare, ea trebuie să aibă privirea și fața bine făcute, pentru că acestea sunt cele mai importante. Iar în icoană trebuie să existe și o trimitere către Sfântul Duh. Iar când ai pictat-o, te simți extraordinar. Dar dacă nu ai credință, n-o pictezi bine.
"Icoana trebuie să-l scoată pe om din prezența imediată"
- Nu toate bisericile sunt o orchestră a îngerilor. Nu toate-s pictate bine.
- Am întâlnit biserici vechi, făcute de zugravi, extraordinar de frumoase și trăibile. Deci ei erau extraordinar de credincioși. Trebuie să faci o pictură foarte bună. Nu trebuie să cazi în manierism, nu să cazi în forme din astea, ca cel care privește și urmărește detaliile, să zică: "Uite, măi, ce frumos a făcut stelele acestea! Parcă le vezi volumul". Icoana are alt caracter. Este imagine plată. Orice a treia dimensiune pe care i-o dai îl fură pe om de la rugăciunea lui și-l aduce în realitate. Icoana trebuie să-l scoată din prezența imediată. Lucrurile astea nu se învață. Ți se sugerează. Priveam icoanele vechi și mă întrebam ce au așa deosebit, că mă uit la ele și sunt cutremurat. Eu de ce nu pot să fac? Când faci o icoană, trebuie să-ți descoperi propria neputință. Ca să poți mai departe s-o pictezi. "Luminează-mi, Doamne, întunericul!", zice Sf. Grigore Palama.
- Înainte, în Evul Mediu, maeștrii iconari și zugravii de biserici făceau o pregătire spirituală înainte de a se apuca de lucru. Dvs. mai faceți?
- Păi, se face asta consecvent. Și în cursurile de la Patriarhie sunt ore destinate slujbelor bisericești, pe lângă pregătirea practică pe șantier. La treabă nu vine decât cel care are chemare. Și el trebuie să stea la predică, la Liturghie, chiar dacă se uită la pictură și acolo, în atmosfera aceea el descoperă lumea sfinților. Fără pregătirea asta, nu poți picta.
- La rândul dvs., urmați canonul acesta? Mergeți la slujbe?
- Păi, cum să nu? Dar ce plăcută e o slujbă de noapte! Ce plăcut este, la un moment dat, să ai o sărbătoare mare și să vezi acolo ce-ai lucrat, cum se simt oamenii în universul creat de tine! Deci, trebuie să te pui în locul lor și să vezi cum cade slujba și Liturghia aceea la pictura pe care o faci. Cum îmi spunea un Părinte: "Domnule, când deschid ușile la altar și încep să slujesc, eu mă transpun. Și, când vin la biserică, nu am atâta energie câtă am atunci când slujesc, cu imaginea religioasă în fața ochilor. Așa de bine mă provoacă, așa de bine mă construiește, încât simt că fac parte din biserică". Asta înseamnă că, pe undeva, noi, pictorii de biserici, chiar reușim. Și tot chinul nostru e ca să ne înnobilăm pictura, ca să îi dăm omului liniște și odihnă când intră în biserică. Pentru că omul, atunci când e în biserică - nu mai aparține acestei lumi. Nu se mai gândește acasă. Și când pleacă, pleacă liniștit și îngândurat, mergând la pas cu ritm plăcut. La fel e și când te apropii de biserică. Ai intrat, și imediat îți faci cruce. Nu din obligație. De la sine. Așa e și rugăciunea. Nu faci caz de ea. Trece drept prin sufletul tău. Cum coboară Duhul Sfânt, așa coboară și se înalță rugăciunea.
"Biserica e bine să aibă culori luminoase, căci în Rai nu e nimic încruntat"
- Care sunt cele mai frumoase momente în activitatea dvs. de pictor de biserici? La început, când biserica e goală și vă gândiți ce vă așteaptă, când e pictată pe jumătate și vă gândiți că Dumnezeu vă mai dă alte idei, sau la sfârșit?
- Eu cred că darul cel mai mare îl ai în clipa în care te uiți la arhitectura aceea goală și ai momentul când zici: "Aici am o sarcină mare". Și o iei pe detaliu și permanent construiești. Dar ce frumos este și când ai niște spații și nu le poți lucra cu săptămânile! Și te învârți și pictezi acolo și te gândești: "Doamne, ce-oi putea să pictez eu acolo?". Și când începi să pictezi și nici nu faci tot ce ți-a trecut prin minte. Faci deodată altceva. Minunile nu se fac în timp, ci în fracțiuni de secundă. De aceea sunt minuni.
- Aveți întâmplări speciale din șantierele de pictură?
- Un singur lucru mi-ar strica mie forța: să nu mai pot urca pe schele. În rest, totul este miraculos. Dacă Borges își imagina Raiul ca o bibliotecă, pentru mine, schela mea de pictor de biserici este grădina Raiului pe pământ.
- Care vă sunt cele mai dragi biserici la care ați lucrat?
- Catedrala Mitropoliei din Nürnberg și biserica aceea mică și veche de la Niculițel - Sf. Atanasie. Este o bisericuță izolată la marginea orașului, dar este mai veche decât biserica domnească a Basarabilor, de la Curtea de Argeș. A supraviețuit și a rămas necunoscută, pentru că a fost mult timp acoperită de pământ. Ei, și tocmai acolo am găsit pictură făcută la 1295! Era ascunsă într-o ogivă de pe bolta de vest a naosului, sub șapte straturi de tencuială. Chiar și în timpul lui Matei Basarab, se mai pusese un rând de tencuială peste ea. Și după al șaptelea strat dat jos, am găsit o pată neagră. Era o pictură în frescă, pusă pe cărămidă romană. Arăta impecabil. Pe urmă, am chemat specialiștii acolo, și nu le venea să creadă. Dar să știți că în Dobrogea sunt fresce și mai vechi. Sunt cele paleocreștine de la Tomis. Chiar și la Niculițel există o biserică și mai veche decât cea de care m-am ocupat eu. O bazilică paleocreștină, cu o criptă de martiri. Unde stă scris numele lor: Zoticos, Attalos, Kamasis, și Filippos, și deasupra e o cruce în monogramă. Cu ei au fost găsiți alți martiri. Pătimiseră toți într-o localitate romană din apropiere, unde este astăzi Isaccea, prin anul 303. "Aici e sângele martirilor", stă scris. Iar înscrisul și crucea din străvechea bazilică sunt tot pictură. Pentru că unde e culoarea e și pictura. Iar numele lor și inscripția, sunt scrise cu roșu. Semnul suferinței. De asta și picturile unei biserici e bine să aibă culori luminoase - nu putrede ca frunzele de toamnă. Așa cum trebuie să mergi și la Rai, senin. Căci în Rai nu e nimic încruntat. În Rai nu există putrefacție. Iar noi trebuie să pregătim oamenii, să le arătăm că dacă într-o biserică există armonie și culoare, înseamnă că în Rai e și mai frumos. Și ce face un pictor de biserici? El crește în harul Dumnezeirii. Căci erminia și canoanele nu te îngrădesc, îți dau libertatea să poți face compoziții. Încât, dacă știi cum s-o faci, arta asta te lasă să fii tu însuți bucuros de lucrarea ta.
"De Crăciun, Raiul înseamnă liniștea de acasă, cu miros de cozonac și un abur blând și sfânt"
- Să vorbim și despre pictura dumneavoastră de șevalet. Mie îmi place foarte mult. Considerați că e pusă în umbră de munca de muralist?
- Știți cum e? Nu ai timp să te organizezi ca să le poți face pe toate. Și atunci, dai prioritate unei arte, în detrimentul celeilalte. Iar cum pictura unei biserici poate dura și 5-10 ani și iei în lucru două-trei în paralel - atunci ai mai puțin timp să faci expoziții.
- Munca dvs. de pictor de raiuri vă ferește de urâțenia lumii de azi? Cum vă separați de ea?
- Realitatea asta urâtă tinde să te încercuiască. Dar eu cred că tocmai acum, în mediul ăsta mizerabil ce pare atotstăpânitor - buna cuviință are și mai mare tărie și impact. Dar să știți că atunci când nu mai am nici eu răbdare și mă revolt pe răul din jur care îmi mănâncă timp - atunci sunt temperat de soția mea. Câteodată cred că e mai matură decât mine. Are mai multă răbdare cu ce-i în jur. Dar eu cred că trebuie să nu uităm și că multe dintre marile opere ale umanității au fost făcute în vremuri grele. Tocmai atunci au apărut artiști cu opere extraordinare. Nici ei n-au avut o viață prea fericită, dar au trăit foarte intens. Noi, care știm toate astea, nu trebuie să ne gândim la veșnicie. Noi suntem în veșnicie prin firea lucrurilor. Totul e ca tu, artistul, să aduci celorlați încântarea noutății. Și, odată cu ea, vigoare, bucurie și-un strop de lumină.
- Să vorbim despre bucuria Crăciunului care vine. Cum o simțiți, cum o trăiți?
- Românește. Cu colinde în casă și bucate pe masă. Crăciunul este bucuria creației. Dar noi ne naștem în fiecare clipă. Altădată se serba Crăciunul pe 6 ianuarie, când era Botezul. Crăciunul și tradițiile sale ne dau forță și echilibru, pentru că forța binelui atrage binele. Atunci, și pictorul de biserici se oprește câteva zile din trudit. De Crăciun, pentru mine, Raiul înseamnă liniștea de acasă, cu miros de cozonac proaspăt. Și peste toate plutește un abur blând și sfânt.