Sus este un albastru-vinețiu, de cer învolburat care nu prevestește nimic bun. A fost probabil cerul sub care au trăit acei oameni sute de ani. Timp de secole nu au cunoscut alt cer - iobagi, fără drepturi, fără limba lor. Astăzi, în drapel este un albastru deschis și senin, mai degrabă un ideal, îmi spun. La mijloc este un brun-auriu, o culoare mult mai apropiată de cea a grâului. Iar jos de tot, este o fâșie roșie-sângerie, dar iarăși nimic din roșul limpede, stilizat, al steagului de astăzi, ci un roșu profund, mai degrabă spre cărămiziu, pentru că oamenii știau pe atunci adevărata culoare a sângelui vărsat. Fiecare fâșie de culoare are în capăt câte un ciucure. Asta îi dă o notă de optimism și, probabil, atunci când era fluturat, și de libertate. Bățul pe care e prins acest drapel pare o bâtă de cioban. Nu e finisat și are acea măciulie în care să te sprijini. Este ce au avut la îndemână și ceea ce îi reprezenta, până la urmă. Sub acest drapel țesut, la muzeul de istorie a României, scrie simplu: Steagul delegației comunei Lupșa la adunarea de la Alba-Iulia 1 decembrie 1918. Un drapel vechi de o sută de ani! Un drapel prezent la Unirea din 1918! Oare mai știe cineva, după o sută de ani, povestea acestui steag? Cum a ajuns să fie expus? A mai păstrat cineva amintirea lui și a zilelor în care el a fluturat la Alba Iulia? Avantajul de a fi reporter este că atunci când ai astfel de întrebări în sala unui muzeu, ești imediat cuprins de bucuria că asta ți-e meseria: să scormonești după povești vechi, să îți iei rucsacul și să pornești în căutarea oamenilor și mărturiilor care îți desfac până și istoria în fuioare de vieți și destine, cu toate secretele și întâmplările lor neștiute. Realitatea se transformă, și o simplă pagină de istorie poate să devină o bucată de viață concretă, palpabilă. Două zile mai târziu mergeam la pas pe strada principală a satului Lupșa, din Munții Apuseni.
Începutul
Moții. Îi vezi că sunt coborâți din munți "la șosea" de nevoie. Au venit cu treabă, să cumpere sau să vândă, să rezolve hârtii la primărie sau să stea de vorbă șoptit, unii cu alții, la măsuța câte unei cârciumioare. Sunt veniți din cătunele risipite prin munți și, până să intri în vorbă cu ei, îți aruncă priviri piezișe, iscoditoare, în care ghicești asprimea muncii și a traiului lor, dar și o neîncredere moștenită. Intru în vorbă cu un bătrân care stă la masa unei cafenele. Pare că și-a terminat treaba și savurează liniștit un păhărel de țuică. Îi spun cine sunt și ce vreau. După răceala de la început, când aude că vreau să aflu povestea drapelului din Lupșa, se mai înmoaie: sunt tot un străin, dar măcar sunt interesat de povestea lor, a lupșenilor. "Domnule dragă, povestea pe care vrei dumneata să o afli, eu nu o știu toată. Eu pot să îți spun numai cum a început. Vezi acolo Muntele Mare? Pe acolo trebuia să treacă în 1849 armata lui Hatvani Imre dinspre Cluj spre Abrud. Armata ungurească trebuia să meargă și să îl termine pe Crăișorul nostru, pe Avram Iancu. El avusese aici doi oameni de încredere: pe Ciobu de la Hădărau și pe Băbuțiu de la Mărgaia. Se întâlnea cu ei în casa bătrânului Mihăilă a Olii. No, bun. Și când Hatvani s-a pornit către Abrud, lupșenii au hotărât să iasă înaintea lui, să-i ațină calea. Au pus mâna pe topoare, pe furci, pe coase și au pornit spre Muntele Mare, pe unde treceau soldații. Soldații erau înarmați și de zece ori mai mulți. Lupșenii știau însă unde se duc și mai ales știau pentru ce. Cuvinte mari azi, domnu mieu: libertate, demnitate, limba română... S-au dus pe vale, în sus, și înainte să urce muntele s-au oprit tăți. S-au pus în genunchi și au zis Tatăl Nostru. După aceea au urcat. Știau la ce se duceau, că doară erau înarmați cu unelte țărănești și aceia erau armată. Niciunul nu s-a mai întors. Și de-atunci i se spune locului La Morminte. Armata a mers mai departe, dar măcar i-au ținut în loc câtva, și Crăișorul a putut să elibereze pentru a doua oară Abrudul. Așe începe povestea steagului ce ai văzut dumneata. Eu mai departe nu știu, dar caută pe doamna Monica de la muzeu. O să îți spună mai multe, poate." Și bătrânul, mirosind a oaie și a brânză, a dat peste cap păhăruțul și a plecat.
Muzeul din Lupșa l-am găsit închis și, în mod ciudat, sigilat de primărie. Din om în om, am ajuns să aflu unde aș putea să o găsesc pe "doamna Monica": "Vedeți la farmacie. Acolo stă de obicei la povești cu farmacista, că e la pensie și nu are ce face", m-a îndrumat cineva. Într-adevăr, la farmacia satului, așezată pe un scăunel lângă intrare, am găsit-o pe doamna Monica, stând la povești cu farmacista.
Doamna Monica de la muzeu
"Bunicul meu, preot, a fost participant la Unire", mi-a spus scurt doamna Monica, după ce a aflat ce caut. Am crezut la început că este doar o bătrână pensionară, dispusă să povestească orice la o cafea, câtă vreme i se acordă atenție și scapă de singurătatea vârstei. Pe măsură ce vorbeam cu ea însă, mi-am dat seama că lucrurile stau cu totul altfel. "Pe bunicul meu îl chema Sebastian Ciapa și era preot, un om extraordinar de citit. El a adunat obiecte vechi din satele din împrejurimi, apoi colecția aceea a dus-o mai departe și a completat-o tatăl meu, Panfil Albu. Eu am preluat de la tata această colecție sub forma muzeului din Lupșa. Eu am ieșit la pensie ca muzeografă a acestei colecții. Steagul pe care l-ați văzut la muzeul din București a fost păstrat mult timp chiar la noi în casă. Bunicul îl ținea ascuns și îl scotea, din când în când, pentru câte un moț care venea să îl atingă și să îl sărute ca pe ceva sfânt. Cred că bunicul meu a scris, într-unul dintre caietele lui, ceea ce s-a întâmplat aici la 1918", mi-a spus doamna Monica, și iată-ne porniți către casa ei. E o casă veche, țărănească, cu târnaț. Acum e acoperită cu țiglă, dar altădată a fost acoperită cu șindrilă și era probabil o casă tipic moțească. Mobilele din interior sunt puține, vechi și masive. Se vede că sunt "domnești", și în ciuda aerului bătrânesc, casa încă păstrează o atmosferă poate nu de boierie, dar cu siguranță de intelectuali de la țară. Ne așezăm la măsuța din sufragerie și doamna Monica începe să răscolească prin sertarele cu documente. În cele din urmă vine victorioasă cu un catastif. Are copertele roase de timp și paginile îngălbenite. Este un fel de jurnal sau poate un caiet de memorii, cu un scris îngrijit de mână. Literele sunt rotunde și caligrafic înclinate. Ajung la o pagină unde este notat cu cerneală îngroșată 1918. Știu că o să îmi tremure vocea, dar încep să citesc cu glas tare notițele vechi de o sută de ani, ale preotului Ciapa.
"Revoluția din Lupșa
În toamna anului 1918 Puterile Centrale au fost înfrânte. Au cerut pace, care a fost dezastruoasă pentru ele - Germania și Austro-Ungaria. Soldații, întorși de pe diferitele fronturi, și-au adus echipamentul, îndeosebi armele, cartușele, grenadele etc., cu care înspăimântau lumea. Și fiindcă după ruperea frontului jandarmii primiseră ordin ca pe calea cea mai scurtă să se prezinte la Legiunea din Cluj, deci și jandarmii noștri, într-o noapte au fugit peste Muntele Mare spre Cluj. Aceștia au făcut-o și în nădejdea că, rămânând satele fără paznici, mai ușor se va face dezordine. Și așa a fost, căci după cum în pădure sunt și uscături, așa și între oameni sunt mulți certați cu morala și nu au frică de Dumnezeu și rușine față de oamenii de omenie. S-au aflat 5-6 derbedei care după ce au spart Cancelaria Notarială din Lupșa au aflat un butoi cu spirt, și după ce s-au îmbătat au pornit prin sat, la devastări. Cea dintâi a fost Casa Comunală, care era la colectorul Ion Pascu, unde au aflat atât banii comunei, cât și pe cei ai bisericii greco-catolice. S-au dus deci într-un local de cârciumă și acolo au aruncat cu bani. Știu că unul dintre destrăbălați și-a ascuns partea de bani în cămara morii din sat - o grămadă de bancnote! Dar când să își numere iar bogăția, a găsit numai zdrențe, căci șobolanii i-au aflat și i-au făcut mărunți. Auzeau povestea oamenii și râdeau: brânză câinească, câinii o mănâncă! Au plecat de la cârciumă direct la părintele V., se pare ca să îl jefuiască și pe el de bani. Dar adunându-se oamenii, i-au scos cam fără voia lor din curte și văzând că se îngroașă lumea pașnică în jurul lor, au luat-o la fugă. În ziua următoare, venind părintele Sabău din Hădărau cu 20 de oameni a mers pe vale la părintele Nicolae și i-au prins, aducându-i înaintea primăriei, lângă cruce, unde au fost judecați formal și condamnați la moarte. Dar părintele Span, pornind de la poruncile Sfintei Scripturi, de a ierta de 70 de ori câte 7 celor care se întorc spre bine, de astă dată au fost iertați după ce s-au obligat că de azi înainte să fie oameni de omenie. Și pentru ca să se înspăimânte lumea s-au ridicat furci, ca îndată ce s-ar întâmpla ca cineva să facă neorînduială să fie spânzurat, dar nu s-a întâmplat. Totuși, cei care se simțeau vinovați de ceva se temeau. După acestea, îndată s-a format o Gardă Națională pentru menținerea ordinei. Ei făceau și pe șeful de gară, căci cel ce fusese a fugit în secuime cu cel dintâi tren și astfel trebuia ca gardiștii să primească trenurile, să ieie și să predea poșta. Cu această ocaziune s-au întâmplat și ciocniri cu jandarmii care fuseseră îndrumați la Câmpeni pentru menținerea ordinei, dar câmpenarii i-au somat că cu trenul să-i părăsească că de nu, ei vor vedea! și deci Garda Națională nu răspunde de pielea lor. Și duși au fost!
În scurtă vreme s-a făcut ordine în comună, căci a venit și subnotariul Hățegan din front și-acum era notar. Căci și fostul notar, Bihary Zsoltan, într-o noapte ploioasă a scăpat cu întreaga familie, fugind la Turda și de acolo mai departe, deoarece i s-a trimis vorbă că la Lupșa nu mai are ce căuta. Adică Hățegan își formează o primărie interimară și astfel lumea s-a liniștit.
Aici trebuie să amintesc și naționalismul femeilor, căci îndată ce au aflat că au scăpat de sub stăpânirea ungurească, au adunat lână, au tors-o, au țesut-o, au colorat-o cu roșu, galben și vânăt. Apoi după ce s-a uscat, l-au cusut și a fost ridicat drapelul în turnul bisericii, lângă drum. Acest lucru s-a făcut în trei zile! Așa că pe când a venit Emil Dandea din Tg. Mureș cu un ofițer român, într-o mașină împodobită cu tricolor, ca să ne spună că de azi înainte suntem în România Mare, mare le-a fost mirarea când au văzut drapelul românesc fâlfâind pe biserică și totodată au lăudat hărnicia femeilor lupșene și naționalismul lor.
Apoi am mers la Turda unde am primit Batalionul de infanterie 15 din Moldova și cu ei am horit și ne-am bucurat de eliberare. La sfârșit, un popoiu cât un munte zice: Fraților țărani! Și cineva îi reproșează că nu suntem țărani. Părintele batalionului, văzând, ne întreabă Care dintre voi este grof? Sau baremi cel puțin nemeș? Niciunul nu răspunse. Vedeți dar, dragii mei, că sunteți toți țărani, dar cu carte!
Să fi văzut apoi bucuria lupșenilor când a venit armata română! Învățământul încă a început cu mari greutăți și întârzieri, căci nu erau curățite școlile, ba nici lemne nu erau, așa că abia după ce a căzut zăpada s-a putut face școală în regulă. Văzând însă că acum învață numai în limba lor, în limba română, copiii se îndemnau unii pe alții să vină la școală, căci oamenii își adunaseră de pe câmp.
Adunarea de la Alba Iulia
51 de lupșeni am fost la Alba Iulia. Pentru a prăznui și noi, lupșenii, am plecat unii pe jos peste munte și alții cu trei căruțe, în 29 noiembrie, într-o vreme destul de grea, că era o ploaie amestecată cu zăpadă și un noroiu mare. Următorii au luat drapelul și au mers cu căruțele: Vasile Ipan, preot ortodox în Lupșa sat, George Giurgiu - învățător greco-catolic, Octavian Hățegan - notar, Aurel Goșa - student în drept, Octavian Goșa - scriitor în cancelaria notarială, Nicolae Sabău - comerciant, Nicolae Goșa-curț - țăran fruntaș, Vasile Cuc - țăran fruntaș, Nicolae Ciapa Poponea, Victor Bîrsan - învățător greco-catolic în Sasa, Emil Petruța - sublocotenent din Mușca și Sebastian Ciapa - învățător preot ortodox.
Ajungând în seara de 30 noiembrie la Ampoița, peste noapte am poposit aici. Bolnăvindu-se de gripă, care bântuia în vremea aceea, a plecat înapoi cu o căruță dimpreună cu Nicolae Ciapa și, ajunși acasă, părintele Span, aproape mort, a zăcut în pat câteva săptămâni. Ceilalți zece, în dimineața zilei de 1 decembrie am fost la Alba Iulia cu cele două căruțe. Cînd ne-am apropiat de oraș ți-era mai mare dragul văzând cum flutură stindardele naționale pe toate edificiile! Printre cordoane de țărani înarmați, am ajuns pe platoul care se întinde din sus de cetate, unde am așteptat sosirea Comitetului Național printre sute și sute de drapele. Pe la amiazi, iată-i că sosesc! Cel dintâi a vorbit Miron Cristea, Episcopul Caransebeșului, care avea pe camilafcă un tricolor în cruce, zicând: Fraților, se apropie 2000 de ani de când Împăratul Traian ne-a lăsat pe aceste meleaguri ca stăpâni, nu ca robi cum am fost mai ieri-alaltăieri! Ori azi, cu ajutorul lui Dumnezeu, suntem stăpâni liberi, în țara liberă pe care o numim România Mare! Urale nesfârșite!
A urmat episcopul Hossu de la Gherla, care a citit actul de alipire pe vecie cu patria mamă, România veche. Ne-am întors, după cum spunea Episcopul Hossu, cu 7 vieți în pieptul de aramă, ca să ne facem fiecare datoria pentru formarea mult iubitei noastre patrii mamă.
Ajunși acasă am spus mulțimei adunate, și erau mulți, cele văzute și auzite la adunare. După ce s-au isprăvit și acestea am intonat câteva cântece naționale, urmând hora și mai ales învârtita ca la Lupșa.
La Alba am cerut toți ca, precum ne-a ajutat Dumnezeu de ne-am împreunat toți românii laolaltă, să ne împreunăm și ca biserică. Dar despre aceasta nu s-a vorbit..."
Închid caietul acela gros, cu coperte roase de timp. I-l întind doamnei Monica, iar ea îl ia și îl strânge la piept ca pe un copil. Trecutul zbuciumat, lupta pentru unire, speranțele și bucuriile moților de aici sunt risipite acolo, printre literele acelea caligrafice și frumos înclinate.
O jumătate de secol mai târziu
În 1968 se împlineau 50 de ani de la Unire. Semicentenarul. Deși comuniștii erau la putere, în Apuseni moții au hotărât întâlnire și sărbătoare mare la Alba Iulia. Panfil Albu s-a gândit că dacă lupșenii tot au steagul tricolor lăsat de către delegația lui Sebastian Ciapa, să meargă cu el. "Hai mă, să-l punem pe bât, ne îmbrăcăm tăt ca moșii noștri și ne ducem cu el", a propus cineva, și așa au făcut. Atunci, la acea întâlnire, a fost singurul steag tricolor care fusese și la Unirea din 1918. După aceea au mai apărut câteva și din alte sate, dar practic steagul lupșenilor a fost singurul care a fost prezent și la Unire și la aniversarea ei după 50 de ani. Numai că la Alba Iulia întâlnirea a fost altfel pentru că și orânduirea era altfel. Era acolo o tribună oficială de unde Ceaușescu și conducerea partidului priveau peste mulțime. Și cum lupșenii au nimerit chiar în fața acelei tribune, cei de acolo imediat au văzut că niște moți îmbrăcați țărănește poartă un steag fără stema republicii socialiste. L-au luat la întrebări pe Panfil Albu: "Ce e cu steagul ăsta?". Și el a zis doar "Steagul ăsta și acu 50 de ani tăt aici o fost!" După câtva timp au venit cei de la Muzeul Național de Istorie în sat să-i ceară drapelul. Atât Panfil Albu, cât și ceilalți săteni s-au opus: era moștenirea lor, mândria lor, istoria lor. Așa s-au trezit cu oamenii Securității care au început să meargă din casă în casă, căutând drapelul și amenințând. În cele din urmă lupșenii au acceptat să îl dea Muzeului de Istorie cu o condiție: să primească o copie identică. Li s-a dat. Și drapelul din Lupșa a fost dus la muzeul din București, împreună cu fotografia ce imortaliza delegația pentru Alba Iulia și cu tulnicul care îi anunțase pe moții din munți că e momentul plecării către Unire.
Post scriptum
Doamna Albu s-a întors la scăunelul ei din farmacie. Mai vorbește cu farmacista, mai schimbă o vorbă cu oamenii care vin să își ia rețetele. Pare o pensionară oarecare, refugiată aici de teama singurătății apăsătoare de acasă. După o viață în care a fost muzeografă a colecției adunate de bunicul ei, Sebastian Ciapa, participant la Unire, și de tatăl ei, Panfil Albu, participant la semicentenar, primăria Lupșa îi refuză dreptul de a mai spune povestea obiectelor moțești din muzeu. Pentru că obiectele sunt ale ei, dar clădirea este a primăriei... Doamnei Monica i-ar plăcea să lucreze și benevol în muzeul familiei. Primăria, condusă de un primar dat în judecată pentru conflict de interese căci și-a angajat propria soție în aceeași instituție, consideră că odată cu ieșirea la pensie a doamnei Monica, aceasta și-a pierdut și orice drepturi asupra rolului de muzeograf și asupra colecției moștenite. Până la clarificarea situației, muzeul din Lupșa și toată istoria păstrată acolo sunt închise și ținute sub lacăt...
Erată - Titlul acestui articol: „Povestea unui steag tricolor” aparține domnului Ioan Ion Diaconu și a fost folosit în original drept titlu de carte pe care domnia sa a publicat-o în anul 1981 la editura Ion Creangă. Cartea a fost dedicată domnului Pamfil Albu.