La 99 de ani de la 1 Decembrie 1918 nu sărbătorim numai Marea Unire a Transilvaniei cu Regatul României, ci întregul șir de evenimente care, pe parcursul anului 1918, au întregit România Mare: unirea Basarabiei, de la 27 martie, și unirea Bucovinei, de la 28 noiembrie. După lungi ani de dominație comunistă, uriașul eveniment al Unirii și-a pierdut, însă, semnificația adevărată, fiind înțeles și celebrat festivist. Pentru că ne mai desparte un singur an de centenarul Unirii de la 1918, ne-am gândit că n-ar fi degeaba să îi recapitulăm importanța, cu un cunoscător al istoriei în profunzimile ei: acad. Ioan-Aurel Pop, rectorul Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj.
- Cu mici excepții, celebrarea aniversării Unirii de la 1918 are un aer festivist și formal. Se țin discursuri, se organizează parade, dar sensul adânc al evenimentului s-a pierdut. A doua zi, totul intră în uitare. Care este, de fapt, semnificația Marii Uniri? Ce mai înseamnă ea după scurgerea a o sută de ani?
- Chestiunea unirii Țărilor Române, la 24 ianuarie 1859, și apoi a unirii provinciilor românești aflate sub dominații străine, la 1918, nu au fost acte singulare, înfăptuite doar de români. Ele se înscriu într-un proces general al luptei de emancipare națională a popoarelor devenite națiuni, de destrămare a imperiilor, regatelor și statelor multinaționale și de formare a statelor naționale în Europa. Procesul acesta a început de timpuriu, dar s-a manifestat plenar, în centrul, estul și sud-estul Europei, în secolele al XVIII-lea, al XIX-lea și la începutul secolului al XX-lea. Atunci s-au prăbușit imperiile otoman, romano-german și apoi habsburgic, rus etc. și s-au format Italia, Germania, Polonia, România, Cehoslovacia, Regatul Sârbilor, Croaților și Slovenilor, Lituania, Letonia, Estonia și chiar Ungaria și Austria (acestea din urmă ca state distincte, naționale). Prin urmare, românii s-au înscris în cea mai progresistă mișcare generală a epocii, aceea de emancipare națională și de formare a statelor naționale. Judecățile de genul "ce ar fi fost dacă n-ar fi fost" sunt anistorice, nu au decât valoare de discuție de cafenea. Românii și România au câștigat prin unire locul lor sub soare, și-au format cadrul firesc de organizare, de afirmare și de conservare, alături de alte popoare și țări.
- Există o pagină de memorii, în care Iuliu Maniu îi spune unui apropiat, stând, amândoi, la confluența celor două Târnave: "Vezi cum se unesc cele două ape? Așa se unește și Transilvania cu vechiul Regat, formând un singur fluviu puternic: România Mare. Dar cursul lui va fi greu". Ce-a fost greu, domnule profesor, în "alipirea" celor două țări?
- Moldova și Țara Românească aveau un grad de unitate și de adecvare vechi, provenit din vechea unitate a poporului, a limbii, a sorții aproape identice a principatelor, unitate pe care secolul al XIX-lea a fortificat-o mereu. Integrarea Transilvaniei în România, după 1918, nu a fost, însă, un proces simplu și liniar, fiindcă Transilvania (cu Banatul, Crișana, Sătmarul, Maramureșul) nu a fost niciodată un stat românesc, adică o entitate politico-teritorială condusă de români, cu o clasă conducătoare oficială românească. Totuși, Transilvania s-a adecvat treptat Vechiului Regat, așa cum și acesta s-a pliat câteodată după rânduielile Transilvaniei. Nu există o omogenizare perfectă și nici nu este de dorit să fie, pentru că armonia se realizează și din contrarii. Important este că ne potrivim prin câteva trăsături fundamentale și inconfundabile, care ne fac pe toți să fim români. Să nu uităm că Transilvania, în sens larg, reprezintă peste 40% din teritoriul și din populația României! Unirea, azi, ar trebui să însemne tot puterea, așa cum credea generația de la 1848-1859. Românii au făcut unirea ca să nu fie spulberați în patru vânturi, ca să rămână în acest colț de lume, ca să-și poată crește copiii și nepoții, ca să fie luați în seamă pe scena internațională.
"Românii se simt bine împreună ca români și nu pot trăi frumos sărbătorile, botezurile, nuntirile, trecerile în lumea drepților altminteri decât printre ai lor"
- La 99 de ani de la Marea Adunare Națională de la Alba Iulia, ne punem întrebarea: s-au împlinit marile idealuri ale Unirii pentru care făptuitorii ei au plătit, adeseori, cu viața? S-a creat conștiința națională de care astăzi se vorbește ferit? S-a creat solidaritatea românească atât de necesară?
- La 99 de ani de la Marea Adunare Națională, ar trebui să ne întrebăm mai des dacă suntem noi, cei de azi, vrednici de sacrificiul înaintașilor. Idealurile Unirii s-au împlinit în măsura în care noi, românii, putem să împlinim, adică să desăvârșim ceva. Firește că există conștiința de român, deși unii preferă să uite acum acest lucru, datorită marasmului globalizării, din cauza vicisitudinilor vieții din România, datorită tristei faime pe care o avem noi, românii, în anumite țări, precum și din pricina educației precare, trunchiate, greșit orientate. Câtă vreme românii vorbesc românește, câtă vreme se închină smeriți Domnului, câtă vreme își amintesc de buni și străbuni, atât timp cât mai au doruri, mai joacă hora și mai doinesc, nimic nu este pierdut din specificul național. Aș zice că solidaritatea românească (pe care am știut s-o arătăm și cultivăm în clipele de cumpănă) este astăzi primejduită de multiple risipiri, dar aș adăuga imediat că ea nu s-a pierdut în formele sale latente și că poate să se manifeste, la nevoie, încă. Românii se simt bine împreună ca români și nu pot trăi frumos sărbătorile, botezurile, nuntirile, trecerile în lumea drepților, altminteri decât printre ai lor. Din aceste mici solidarități și solidarizări se mai poate naște oricând solidaritatea românească, absolut necesară în vremea marilor încercări ale națiunii.
- Decenii întregi, chiar și în epoca regimului comunist, s-a vorbit despre Cultura Națională, datorată, și ea, Marii Uniri. Astăzi, vedem că această cultură pare a fi dispărut. Cum vă explicați acest abandon tragic?
- Nu aș zice că a dispărut Cultura Națională, ci că s-a pus între paranteze de către unii diriguitori, de către o parte a elitei "subțiri", care stăpânește în mare măsură comunicarea și care manipulează mințile odihnite, fără suficiente cunoștințe și fără putința de cântărire a valorilor. Avem a face cu un abandon "planificat", dar realitatea se va răzbuna. Cultura românească încă trăiește, are valori inestimabile, unele de talie universală. Dar ca să realizezi ce este cultura universală este nevoie de un specific național. Shakespeare este universal pentru că a exprimat în chip genial zestrea spirituală engleză. La fel sunt și Eminescu, Brâncuși, Enescu...
"Din păcate, Spiritul Unirii - cum spuneți - nu se reflectă deloc în conduita clasei politice actuale"
- Presupunând că Spiritul Unirii de la 1918 nu s-a pierdut, mai trăiește, el, în sânul clasei politice? Sentimentul unității, al identității naționale? Puteți face o comparație între politicienii români de azi și cei din 1918?
- Din păcate, Spiritul Unirii - cum spuneți - nu se reflectă deloc în conduita clasei politice actuale. Liderii care au făcut Unirea, cu rare excepții, erau oameni de stat, pătrunși de misiunea lor istorică și gata de sacrificiul suprem, dacă acesta ar fi fost spre binele Țării. Să ne amintim că regele Ferdinand și-a renegat etnia originară, apărând aspirațiile românilor, chiar cu riscul de a fi ostracizat de Germania. Să ne amintim că Ionel Brătianu a părăsit Conferința de Pace de la Paris și a demisionat din înalta funcție de prim-ministru, deoarece interesele României nu erau respectate în întregime. Să ne amintim de un Iuliu Maniu, de un Vasile Goldiș, de Gheorghe Pop de Băsești care, după ce a fost la Alba Iulia, a putut cere, ca-n pilda biblică: "Sloboade, Doamne, pe robul tău!". Toți aceștia erau oameni respectați în meseriile lor, personalități care, înainte de a fi lideri politici, aveau meserii respectabile, prin care se afirmaseră ca avocați, profesori, medici, ierarhi, ingineri... Azi, avem mulți lideri cu "meseria" de "politician", fără nicio realizare notabilă într-o profesiune, fără consacrare într-un domeniu al cunoașterii. Dacă am lua lista unui guvern din anii de după Unire și una a unui guvern vremelnic actual, spre exemplu la Ministerul Educației, am găsi, în vreo cinci ani, cinci-șase miniștri. Faptul nu mai necesită comentarii.
"Sunt convins că, dacă nu va avea loc o catastrofă planetară, România va exista multă vreme de-acum încolo"
- Am făcut marea unire sub un rege german, sărbătorim Centenarul unirii românilor cu un președinte de aceeași origine. Ce ar spune un Maniu sau un Vaida Voievod?
- Cred că, în această situație, ne situăm dincolo de bine și rău. Cea mai bună istorie a românilor ("din Dacia Traiană"), până de curând, era cea scrisă de "românul" A. D. Xenopol. Cea mai bună explicare în versuri a tradiției a dat-o "românul" Alexandru Davila. Cele mai frumoase poezii străine, "răsădite" în românește, le-a înfățișat Alexandru Philippide... Și exemplele ar putea continua. Românii nu au făcut deosebiri etnice și confesionale, atunci când buna credință a fost dovedită. Aceasta este încă o dovadă că nu "sângele" (adică originea) contează, ci educația, harul acestui pământ și al acestui popor, revărsate prin traiul între români, printre dorurile, horele și doinele noastre, printre necazuri și bucurii. Poate că există o simetrie a sorții, între regele german și președintele sas, voită de Dumnezeu, căreia nu ne este dat nouă să-i aflăm taina. Pe de altă parte, atâția români neaoși ne-au dezamăgit și ne-au tulburat, încât judecata limpede a unui cetățean român de altă etnie poate să fie de bun augur. Important este ca toți cetățenii acestei țări să respecte valorile ei, adică limba română, tradiția, credințele, pământul roditor care ne ține... În rest, "bucuroși le-om duce toate", fiindcă nu avem de ales.
- Cum va fi România peste alți o sută de ani?
- Eu sunt convins - cu instruirea și educația pe care le am - că, dacă nu va avea loc o catastrofă planetară, România va exista multă vreme de-acum încolo. Ce înseamnă încă un secol la scara istoriei? Statul roman s-a întins pe circa un mileniu și un sfert (753 î. Hr. - 476 d. Hr.), iar prin Imperiul Roman de Răsărit sau Imperiul Noii Rome s-a prelungit încă o mie de ani (până în 1453, la cucerirea otomană). Să nu uităm că împărații bizantini aveau titlul de împărați ai romanilor. România are încă sevă și are un mesaj de dus lumii. Românii - cu toate defectele lor - sunt talentați și inteligenți, știu să se mobilizeze la nevoie. Dacă neamul românesc există de peste un mileniu (de la finalul etnogenezei), nu văd niciun motiv serios ca acesta să sucombe. Câtă vreme există poporul român, conștient de sine, nici România nu poate să dispară.