În 2010, concertul extraordinar de la Minsk, alături de soprana Angela Gheorghiu și de Filarmonica din Londra, i-a adus dirijorului Tiberiu Soare confirmarea în lumea plină de exigență a muzicii. De atunci, a călătorit constant, invitat la pupitrele marilor filarmonici din lume, a predat secretele baghetei tinerilor muzicieni și a publicat două cărți despre bucuria de a asculta muzică. Doctorand disciplinat și absolvent a două dintre facultățile Universității de Muzică, Tiberiu Soare e mereu pe drumuri. Dacă nu-l găsiți la Operă sau la Conservator, căutați-l în librării. Unul dintre cei mai talentați tineri dirijori ai noștri mai are o pasiune: cititul în tihnă cu reveriile lui.
Cu bicicleta, printre copaci
- Multă lume îți știe succesele purtate pe scenele Operei, mai puțini sunt însă cei care-ți cunosc rădăcinile. Hai, așadar, s-o luăm cu începutul. Ce imagini ale copilăriei ai salvat de la uitare?
- Când ești mic, totul în jurul tău ți se pare mare. Cred că cel mai puternic s-au întipărit în memorie câteva imagini din curtea școlii, o clădire veche, de sfârșit de secol XIX. Țin minte o zi de toamnă superbă, cu cer perfect senin și doi platani uriași, cu crengi nesfârșite. Aveam banca de la geam, exact în fața unuia dintre copaci. Îl priveam destul de des și-mi amintesc că-l invidiam pentru libertatea de a sta cu crengile în vânt.
- Era o dorință de evadare?
- Da, asta clar. Nu știu de ce, multe din imaginile copilăriei mele sunt legate de copaci sau de crengile lor, legănându-se-n vânt. Acum, uitându-mă în urmă, aș zice că, în ciuda acceselor mele de entuziasm și energie, eram un copil contemplativ. Melancolia m-a urmărit din umbră. Eram melancolic, dar un melancolic care juca și fotbal, mergea cu bicicleta și înota în toate gârlele din jurul Snagovului. Bunicul mă lua des la țară. Avea o bicicletă pe care meșterise, cu tot felul de șaibe și piulițe, un scăunel pentru mine. Și așa, pe două roți, mergeam amândoi spre pădure, unde stăteam câte o zi întreagă, vorbind despre păsări și despre copaci.
- Știu că ești tată, la rândul tău. Când te uiți la băiatul tău, ce-ți amintește cel mai mult de propria copilărie?
- Probabil ambiția. E un băiețel ambițios care, ca toți băieții de vârsta lui, își dorește să-i iasă lucrurile bine și din prima. Când nu-i ies, nu-l văd descurajându-se, ci doar enervându-se. Nevoia asta de-a reuși a existat și-n mine. Fără ambiție și o voință foarte arzătoare, probabil n-aș fi izbutit să depășesc datele unei copilării extrem de dificile.
O vioară și-un bunic
- Ne poți povesti câte ceva?
- Am crescut într-o familie destul de dezmembrată. Când m-a făcut, mama avea 22 de ani, era foarte tânără, foarte îndrăgostită și necăsătorită. De dorit, m-a dorit cu siguranță, dar nu cred că era conștientă ce înseamnă să aduci pe lume un copil. Părinții mei erau oameni liberi, iar viețile lor au luat-o curând în direcții diferite. Fiecare și-a văzut de viața lui mai departe, iar copilul, adică eu, a căzut pe undeva pe la mijloc. La mijloc s-a nimerit să fie bunicul dinspre mamă, care tocmai rămăsese văduv. De altfel, moartea bunicii mele e una dintre primele amintiri. Aveam doar 4 ani.
- Și cum e să fii crescut de bunic? Cum e viața "între băieți"?
- Eu mă consider norocos că l-am avut. De altfel, era un bunic tânăr, când m-am născut avea doar 47 de ani. Trăiește și acum, are 87 de ani, e bine, sănătos. Atunci, de dragul meu, fiindcă habar nu avea să gătească, și-a cumpărat celebra carte de bucate "Sanda Marin". Sâmbătă la prânz mă aducea de la grădiniță, luni dimineața mă ducea înapoi. Bunicul lucra, trebuia să își câștige traiul, vreo doi ani am crescut mai mult la internat. Dar viața asta în comun mi-a adus și lucruri bune, și lucruri rele. Mi-a lăsat o ambiție de a mă descurca singur, orice ar fi. Nimeni nu dădea doi bani pe smiorcăieli! Dar mi-a dezvoltat și-un sentiment al camaraderiei. Veneam cu toții din familii simple, nu prea unite, dar ne aveam unii pe alții și prietenia asta a contat enorm.
- Cu muzica cum a fost? Ai mers spre ea sau a venit spre tine?
- Pentru muzică îi sunt dator întru totul bunicului meu, care n-a avut nicio îndoială că eu voi fi muzician. M-a crescut de mic în cultul lui George Enescu, pe care îl prețuia imens. El e cel care m-a dus la preselecție la școala de muzică, atunci când am împlinit cinci ani. În bucătărie, printre aburii cratițelor, m-a auzit odată imitând melodiile de la aparatul de radio și i s-a părut lui că aș avea talent. Așa se face că de la 5 la 18 ani, am studiat vioara, iar în liceu am învățat să cânt la tubă.
- Cred că ești primul tubist pe care îl cunosc.
- Ce-i drept, nu-s prea mulți în țara asta. (râde) Și tocmai pentru că nu-s mulți, lucrul ăsta m-a ajutat. Datorită tubei am reușit să mă întrețin în facultate, fiindcă încă de la 18 ani am fost angajat în Orchestra Națională Radio. Dar nici nu eram un instrumentist de lepădat. În liceu, la Olimpiadele naționale, am câștigat trei premii întâi succesive de interpretare la tubă.
"Pe podium ești cel mai singur dintre pământeni"
- Și-atunci, de ce ai abandonat instrumentul în favoarea baghetei?
- Mi-am dorit dintotdeauna să dirijez. Studiul instrumentului era doar o stratagemă de acumulare și pregătire. Nu te poți gândi să faci dirijat de orchestră, fără niciun fel de pregătire muzicală înainte. E imposibil. Îmi place că dirijatul combină perfect latura intelectuală (studiul partiturilor, reflecția solitară) cu cea de acțiune, cu adrenalina. Și-n plus, nu-mi spune nimeni ce-ar trebui să fac. (râde)
- Hai să vorbim despre ce se întâmplă pe scenă. Ce face de fapt un dirijor?
- Dirijorul e un regizor care simte și coordonează în timp real. El e cel care inspiră. Prin intermediul indicațiilor de la repetiție, poate influența în mod direct modul în care se cântă, nuanța, tempo-ul unei anume bucăți. Ești acolo să conduci, să aduni la un loc, să magnetizezi. Și totuși, e o meserie solitară. Deși ești între oameni, pe podiumul ăla ești cel mai singur dintre pământeni.
- De ce spui asta?
- Pentru că, într-un fel, ești doar tu cu trecutul tău. Cu emoțiile din copilărie, cu visele și lecturile tale, cu întâmplări care te-au mișcat cine știe când. E totul acolo. 90% din timp ești singur în fața partiturii, cu toate aceste stări.
- Cum studiezi? Ai tabieturi anume când te apuci de lucru?
- N-am nevoie decât de partitură, de cafea și de tutun, din când în când. Îmi place să lucrez noaptea. Sunt un animal nocturn. Noaptea e anotimpul meu predilect. De studiat, pot însă să studiez oriunde. Am făcut-o la fel de eficient în metrou, în aeroport sau pe băncile din Cișmigiu, în timp ce băiatul meu dormea în cărucior.
- Îți mai amintești prima urcare pe scenă?
- A fost în modulul de practică de la final de curs, în primul an de facultate. Nimeni nu pune mâna pe orchestră, până nu intră la Dirijat. Nu stă nimeni după tine. Toată pregătirea o faci mental. Așa că m-am pregătit cu partitura acasă, cât am putut de bine. Dar abia când am ajuns în fața acestei orchestre, formată din studenți, colegi de-ai mei, mi-am dat seama ce înseamnă să dirijezi. Am prins cu adevărat gustul, pentru că m-am simțit cu adevărat posedat. Era ca și cum cineva mă luase în stăpânire, făcea și spunea lucruri cu o siguranță dementă, care habar n-aveam de unde ieșeau. Aveam adrenalina la maximum. Nu era decât o repetiție de orchestră, banală. Dar am făcut-o, de parcă ar fi urmat un concert la Berliner Philharmoniker. Când s-a terminat, după câteva secunde de tăcere, au început să curgă aplauze.
- Ai reușit să le transmiți și lor forța muzicii.
- Erau cu totul neașteptate, în orice caz. Am simțit atunci o ieșire din ordinea firească a lucrurilor, pe care am retrăit-o de multe ori mai târziu. E o stare sublimă, creează dependență. Mai vrei o dată și încă o dată. Și de aia continui să te întorci pe scenă, spectacol după spectacol, pregătindu-te pentru ea, așteptând-o, adulmecând-o. Nu întotdeauna vine la întâlnire. Uneori e acolo, alteori nu. Dar și când e, o simți cum îți furnică pielea. Aproape ca un curent electric, înainte de o mare furtună.
"Treaba unui dirijor nu e să învețe partitura, ci să o înțeleagă"
- Cum te simți după un concert reușit, Tiberiu?
- Golit total, vid, ca o sticlă din care s-a băut tot sucul. E un sentiment de abandon total. Au fost seri în care mi-am zis: "Nu mai contează ce se-ntâmplă mâine, sunt fericit că am putut trăi așa ceva". Mă consider, de altfel, un privilegiat: muzica m-a făcut să trăiesc stări care unora le sunt inaccesibile. Datoria mea e să întorc publicului măcar o firmitură din bucuria asta.
- Publicului sau studenților tăi de la Conservator. Ce-i înveți, Tiberiu, dincolo de lucruri tehnice?
- Tehnica e absolut necesară, nu o poți eluda. Întâlnesc adesea oameni care au sentimentul că există cale regală către inima unei arte. Că poți să ajungi pictor sau actor sau orice altceva, fără studiu, fără să treci prin toate tribulațiile menite a te transforma. Trebuie să știi să stăpânești limbajul tehnic, abia apoi te poți lăsa stăpânit de altceva mai presus decât tine. În rest, îi învăț să caute să priceapă. Treaba unui dirijor nu e să învețe partitura, ci să o înțeleagă.
- Felul în care știi să vorbești despre muzică te-a făcut celebru și în afara sălilor de concert. Acum câțiva ani, Fundația "Calea Victoriei" a găzduit cursurile tale intitulate "Cum ascultăm muzica?". Îți întorc așadar întrebarea. Cum se ascultă muzica clasică? Mai e loc de ea în lumea în care trăim?
- Muzica clasică se ascultă exact ca orice altă muzică, în așteptarea emoției care se produce. Celor care nu au ascultat niciodată le dau un singur sfat. Să închidă ochii, să lase muzica să se desfășoare și, la final, să decidă singuri dacă mai au chef să o asculte încă o dată sau nu. Dacă o lucrare nu-ți dă bucuria de a te-ntoarce imediat la ea, înseamnă că nu e pentru tine sau nu e pentru acum. E pentru mai târziu. Va veni singură când va fi timpul. Exact ca o pisică mofturoasă, de care te faci că nu îți pasă. Care, după o vreme, când ai așteptat destul, s-apropie singură și ți s-așază-n brațe.
"Am găsit o femeie frumoasă și la interior, și la exterior"
- Hai să ne mutăm poveștile și dincolo de sala de concert. Împarți acoperișul tot cu un artist, prim-balerina Mihaela Soare. E complicată viața între două spirite tari?
- Eu consider că sunt un norocos. Am găsit o femeie frumoasă și la interior, și la exterior, și un om capabil de un simț al umorului care uneori mă lasă cu gura căscată. Lumea baletului e o lume foarte specială. Balerinii muncesc enorm, sunt mereu acolo, închiși în studioul de balet. Par coborâți de pe un continent aparte. Lucrul ăsta m-a sedus din prima, la fel și grația, și frumusețea și faptul că e conștientă de valoarea ei.
- Cum te suportă ai tăi, când pregătești concertele?
- Destul de greu, pentru că sunt absent total. Se poate întâmpla ca fiul meu să-mi spună o întreagă poveste și eu să dau din cap și să spun "bine", fără să înțeleg un cuvânt. Dar s-a obișnuit. Dragostea și muzica sunt două arderi la fel de intense, care nu o dată se pun în concurență. Noi însă ne-am găsit un echilibru. Până la urmă e vorba de înțelegere și apreciere. Sigur că ce faci tu e important, dar și pentru celălalt e important ce face el.
"Competiția mea a fost mereu cu mine însumi"
- Anul trecut, Opera Română a fost zdruncinată de un scandal în mijlocul căruia te-ai aflat și tu. O să las în seama altora să judece de partea cui e dreptatea. Am să te întreb însă un singur lucru: a meritat să te implici?
- Păi, hai să vedem. Am avut o viață personală făcută zob. Căsnicia noastră a fost super-mediatizată sub pretextul absurd al unui conflict de interese. N-am avut timp să stau cu băiatul meu deloc. Și am suferit, pentru că sunt un om care-și iubește familia. Odată cu noile îndatoriri și-n plus și cu un scandal pe cap, a trebuit să-mi anulez concerte. S-a ales praful de viața mea profesională în perioada respectivă. Atunci ieșea de la tipar cea de-a doua mea carte, "Nouă povești muzicale", n-am avut timp nici măcar să-i fac o corectură înainte, a trebuit să rog pe cineva să recitească textul în locul meu. Și pe lângă toate astea, am ajuns să fiu batjocorit, insultat public și huiduit pe scena Operei. Dacă trag linie, a fost una dintre cele mai negre perioade din viața mea. Dacă a meritat? Da! Am făcut-o ca să spun un lucru în care cred și de care nu îmi e rușine, acela că nimeni nu poate face o afacere privată dintr-un loc pe care îl consider casa mea spirituală.
- Multă lume ți-a reproșat că ești prea impulsiv în decizii.
- E una dintre trăsăturile cu care lupt, care m-au pus nu o dată în încurcătură. Știu, sunt un om al reacțiilor rapide. Dar dirijatul presupune și să fii întotdeauna pe fază. Acum, am devenit un personaj controversat. Urăsc isteria și îmbulzeala și paradoxul e că fix de asta am avut parte, în supradoză. De-aici poate și dezamăgirea pe care o resimt, lehamitea mea de-acum...
- Cum se trăiește cu deziluzia asta? Ai găsit vreo rețetă?
- Nu fug și nu mă pun la adăpost! Stau cu capul descoperit în plină stihie. Uneori, găsesc refugiu în lecturi. Anul trecut, Celine a fost porția mea de consolare. Începusem chiar să-i scriu în cap o epistolă, pe care o intitulasem, ironic, "Elegie pour une autre fois".
- Pentru foarte scurt timp, te-am putut vedea și în postura de director al Operei. Te simți bine în pielea celui care dă direcția?
- Pe mine mă interesa doar revenirea la ceea ce eu consideram a fi normalitate. Când ești dirijor, nu prea simți nevoia să compensezi cine știe ce deficit de recunoaștere. (râde) Și de fapt, sunt un tip cu totul necompetitiv. Detest atitudinea celui care e gata să sacrifice fericirea celui de lângă el, doar ca să iasă în evidență sau să aibă ceva de câștigat. Competiția mea a fost mereu cu mine însumi. Am crezut mereu că pot mai mult de-atât. Sunt ca un înotător care dă tot ce are mai bun, singur, pe culoarul lui. Dacă o singură dată s-a oprit să vadă ce fac alții, secundele trec și a pierdut.
Foto: AGERPRES (3), ONB, NICU CHERCIU, MILUȚĂ FLUERAȘ