Schimbarea numelui

Cititor Formula AS
Să tot fie 60 de ani de când m-am născut într-un sat din nordul câmpiei Sătma­rului.

Aici, în Oașul ferit de "in­di­cații" și "sarcini de partid", oamenii își păstrau rân­duiala știută, obi­ceiu­rile, rostul și, mai ales, stator­nica credință în Dum­nezeu. Aici, biserica a rămas adăpost la nevoie, speranță de mai bine și vindecare în multe pricini. Deși "biciuiți" de pro­paganda ateis­tă, oamenii nu și-au în­tors niciodată fața de la Dum­nezeu și de la altar, iar răs­pla­ta n-a întârziat. Evlavia cre­dincioșilor și stăruința preo­ților au adus în multe case prinse în "furtună" tihna și pacea, vă­tămate de vreun mare necaz sau durere. O astfel de "făcătură" se năpusti, pasăre neagră, și asu­pra ne­poa­­tei mele Irinca, o pruncă nevinovată, de trei ani­șori. Ca din senin, îi pieri pofta de mân­care, jun­ghiuri cumplite o "tăiau" prin burtă și nu era zi în care leșinul să nu se aba­tă asupră-i, de trei-patru ori. Câte sacrificii nu făcu­seră sărmanii pă­rinți! Za­darnice drumuri și chel­tuieli pe la tot felul de vraci și doctori, de la Negrești, Sătmar sau Baia Mare. Ba, mai mult, de atâta sânge luat pen­tru tot felul de ana­lize, fetița slăbise și mai mult și căpă­tase o găl­be­neală pământie în obraji. Boala, ți­nân­du-se agă­ța­tă de ea ca o ie­de­ră, nu-și afla­­se nici di­ag­­nos­tic de­­slu­șit, nici leac pentru vin­de­care. Pe­tre­cân­du-se acestea pe la începutul anilor '70, se vor­biră părinții și se hotărâră să facă o încer­care la pă­rintele Mastan din Remetea. Slăbit, tras la față, cu oasele degetelor ieșindu-i prin piele, preotul, trecut prin "zarca" Gherlei și supliciile Sighetului pentru că nu accepta să se lepede de greco-catolicism, îi primi cu o anume fereală. După ce află pricina care îi îndemnase spre dânsul și îndu­ioșat până în adân­curi de starea copilei, le propuse spre încercare și dez­­le­gare "taina celui de-al doilea botez". La mie­zul nopții hărăzit, după ce preotul făcuse cele cuve­nite, copila a fost adusă în cimitir, înveșmântată în haine cernite de către părinți și na­șii primului botez, până la un mormânt care păstra osemintele unei răposate cu același prenume. În timp ce părintele să­vârșea cu stă­ruință rugăciunile, fetița a fost tre­cută peste mor­mânt, în brațele noilor săi nași și, după binecu­vân­tare, îmbrăcată în straie albe, noi, cu­rate și nepri­hănite. Mai apoi, toți au pornit în taină către bise­rică, unde ritualul se desăvârși prin botezarea copilei cu un nou prenume: Ana. Ajunși acasă, fetița a fost trecută prin fereastră în odaie. Vreme de trei zile, n-a mai fost scoasă decât la ve­cer­nie, la biserică, iar părinții și nașii au ținut, în acest răstimp, post greu și rugă­ciuni. Nu se împlini săp­tă­mâna și Ana-Irinca se zbenguia veselă prin curte, muș­când cu poftă din merele roșii ca și obra­jii ei, în care viața in­trase din nou. Zice-se că trece­rea peste mor­mânt și in­tratul pe fereastră îl pă­călesc pe necuratul, iar rugăciunile și postul des­chid calea spre Duhul Sfânt și vindecare.
De atunci, pe lângă umbre mărunte, nicio pricină mare nu a întunecat viața Anei-Irinca. Ce-i drept, nici ea nu ocolește biserica ori slujba dumini­cii, iar credința o poartă bine săpată în suflet, curată și de­săvârșită.

Uncheșul Mihai

Stătea pe prispa casei, în târnaț, lângă oiaga cu pălincă așezată pe masa de lemn negeluit, frecân­du-și cu degetele noduroase barba aspră și în­spi­cată. La tâm­ple - venele umflate, gata să ples­nească în orice clipă. De la o vreme, să tot fie vreo două săp­tă­mâni încheiate, nu-și mai afla stare de om nor­mal, nu mai știa că-i zi ori noapte. Din ziua aceea bles­temată, când Gheo', cioba­nul pe care-l tocmise peste vară, sus, spre Puturoasa și Țiganul, unde-i iarba grasă, veni spășit să-l înștiințeze că-i dispă­ruse cioporul de mioare încredințat îndată după măsuriș. Cui să se jeluiască și să-i ceară sprijin și aju­tor? Plutonierul Avram, șeful de post, ținea mai mult tovărășie paharului și vădanelor, iar la drept vorbind, un­cheșul Mihai umbla cu oarecare fe­reală din calea oamenilor legii, știin­du-se oare­cum "cu musca pe căciulă", din pricina unor nopți în care, cu mare fereală, de­venea un mărunt con­tra­bandist, strecurân­du-se până la fâșia de hotare greblată mă­runt, unde îl aștepta omul de legătură din Ucraina so­vietică. El ducea în strai­ța ponosită Biblii orto­doxe, iar celălalt venea cu năframe în cu­lori ți­pă­toare, cu mare cău­tare printre "borese". Aici, la capătul lumii, unde "se agață harta în cui" și sărăcia înflorește, pierderea oilor însemna pentru bătrânul Cionca o mare lovitură. Cum prin anii '56, când se petreceau lucrurile, era mare za­vistie cu revoluția antisovietică din Unga­ria, granițele erau "periate" și cercetate ca la doctor, deci era anulată și bruma de ago­niseală din "afacerea" cu Biblii. Strâm­torat din toate părțile, baciul Mihai, care se auto­de­finea ca fiind "ușă de biserică... din lemn câinesc", se îndemnă totuși, sfătuit de mai multă lume, să pună vorbă pe lângă popa Bu­jor din Ba­tarci, care mai făcuse și alte dezlegări de taine. Preotul îi ascultă pricina pe îndelete, cu multă răb­dare, ca pe o spo­vedanie. Apoi îl în­demnă, sub legă­mânt juruit, să țină "post negru" vreme de trei zile, dându-i și o bro­­șură și însemnându-i apă­sat, cu cre­ionul chimic în­mu­iat pe vârful limbii, ru­găciunile pe care să le ci­tească vreme de șapte zile, urmând ca la sfârșitul ca­nonului să se întâlnească din nou, spre a vedea efec­­tul. Toate ca toate, dar cel mai greu îi venea bă­trâ­nului să renunțe la "rația" lui zilnică de pălincă, din aceea de 60 de focuri, pe care o făcea în fiecare toamnă cu mare grijă, în cazanul îngropat în fundul grădinii, de teama confiscării. Dar fărâma de spe­ranță și vorbirea cu preotul îi dădură tăria de a se ab­ține. Și iacătă cum, în cea de-a șasea zi de la înce­perea legământului, se po­meni la poartă cu Dumi­tru, nepotul de frate din Cămâr­zana, pământiu, tras la față și tremurând din toată ființa. "Uncheșule, rogu-te, dacă poți, de iertare. Eu ți-am furat oile și, având trebuință de bani, le-am vândut în târg, la Seini, dar de atunci nu-mi aflu nicide­cum hodina, așa că uite, ți-am adus banii." După ce mai întâi îi veni să-i tragă câteva pe­rechi de scatoal­ce, se mul­țumi cu o do­jană aspră, dar aproape părin­teas­că. Bucuros apoi, se gândi "să dea cep" sticlei cu tărie, dar, amintindu-și legământul, se duse grabnic la părintele Busuioc să-l vestească și să le mulțumeas­că, lui și lui Dum­nezeu, pentru mi­nunea săvârșită. De la acea întâmplare, până când se duse în țintirimul de sub coas­ta dealului, întors cu totul spre Domnul, un­che­șul Mihai își făcea cru­ce ori de câte ori trecea pe lângă o răstignire află­toare la răs­pântii de drumuri.

NICOLAE I. PETRICEC - Tășnad, jud. Satu-Mare