Deși tânăr încă, a obținut toate marile premii pentru pictură ale României. Cu atâta vânt prielnic în pânze, pictorul Felix Aftene ar fi putut să zboare oriunde îl purtau visele, să aleagă marile capitale ale lumii. Dar deși a cutreierat tot ce era de cutreierat, lui îi place să trăiască mai aproape și mai frumos, în Iași. Doar aici se simte Felix Aftene împlinit. În străvechea capitală a Moldovei, cu patina ei de noblețe, neatinsă de timp, cu aura ei de spiritualitate biruitoare. În zona universitară și artistică, Iașiul ține strâns de trecut, îi preia valorile și i le înnoiește. O ștafetă care îi dă locului alertețe, o vibrație aparte. Când ne-am întâlnit săptămâna trecută, Felix Aftene și colegii lui deschiseseră o nouă galerie de artă: "Victoria". Ca toate celelalte galerii din Iași, era de o eleganță și valoare europene. Așa cum sunt și plasticienii ieșeni. După ce ne-am plimbat puțin pe străzile luminate discret, cu felinare de epocă, ne-am așezat într-o cafenea elegantă și intimă, cu deschidere către Palatul Culturii, triumful arhitecturii orașului. Pe nesimțite, aburul de magie veche a Iașiului ne-a înconjurat. Plutea pe străzi și stârnea amintiri. Ne-am desprins greu, pentru ritualul ceva mai aspru al interviului, pe care mi l-a acordat în atelierul său, aflat tot în zona veche a orașului.
"Aici, în atelierul meu, a stat cândva Eminescu"
- Felix, locuiești în plină istorie românească. Cum te influențează zidurile lăsate în urmă de înaintași?
- Atelierul meu de pictură este într-un loc care mustește de istorie. Peste drum de el, aici, pe strada Lăpușneanu, e casa unde a stat Cuza. Și unde s-a înfăptuit Unirea!... Apoi, din 1916, cât timp Iașiul a fost capitală de război, Regele Ferdinand și Regina Maria au locuit și ei tot aici, în clădirea Unirii. Și eu cred că regii noștri nu și-au ales întâmplător reședința. Au vrut să dea un semn puternic țării. Un semnal de rezistență și de unire, până la capăt. Iar clădirea în care suntem acum este și ea o clădire istorică. Are mai bine de 200 de ani. Casa a fost a boierului Drosu. Aici, în 1859, s-au adunat anti-unioniștii, care au fost înfrânți. În spatele casei, în curte, a fost cândva un pension, apoi un soi de mică grădină zoologică în care se intra chiar pe aici, pe sub balconul meu. În atelierul meu a stat o vreme chiar Eminescu. Și tot pe strada Lăpușneanu au trecut adeseori Caragiale, și mai târziu Rebreanu, care s-a inspirat pentru romanul "Adam și Eva". Lângă Muzeul Unirii a fost Conservatorul. Amândouă casele aveau același proprietar. Numai când te gândești că la Conservatorul ieșean de atunci a concertat George Enescu, când s-a inaugurat Radio Moldova, primul radio din România, și te trec fiorii splendorii trecutului. Iar Hotelul Traian, din apropiere, are și el o poveste lungă și glorioasă. A fost proiectat de faimosul Gustave Eiffel și vizitat de mari personalități ale lumii, muzicieni și oameni politici. Peste drum de Hotelul Traian, a ființat cândva Academia Mihăileană. Toată această istorie, la fiecare metru de caldarâm, m-a impresionat și m-a inspirat. Am realizat o sculptură în bronz, o himeră, închinată străzii Lăpușneanu, care curge prin fața mea, plină de istorie. Himera mea se compune din trei pisici fantastice, înaripate, care vestesc că acolo e un spațiu de creație. Unul pe care încerc să-l fac să se ridice la înălțimea istoriei din jur.
- Mai ai un monument fabulos dedicat Iașiului, "Capsula timpului".
- A fost un proiect al meu de suflet. L-am ridicat chiar în fața Primăriei, lângă Teatrul Național, "Capsula timpului" se numește și e făcut în 2008, când Iașiul împlinea 600 de ani de la atestarea documentară. Sunt șase sceptre înaripate, cât cei 600 de ani, iar sub monument am îngropat o capsulă a timpului. În ea am pus piese donate de ieșeni. Și am mai pus și 2000 de fotografii din Iași. Capsula va fi dezgropată peste 50 de ani, de copiii care s-au născut în acea zi. Am făcut atâtea chei pentru toți acei copii, și le-am înmânat când au împlinit un an. Ei vor fi moștenitorii acestor obiecte.
"Arta ieșeană este efervescentă"
- Cum îți explici vâna, încă puternică, a picturii ieșene?
- Artele plastice în Iași au o tradiție veche. Aici s-a deschis prima pinacotecă din România. Dar și prima Academie de Belle Arte din țară, în 1863! Apoi, au fost foarte mulți colecționari de-a lungul timpului, cu niște colecții prestigioase, pe care nepoții și strănepoții lor le duc mai departe. Am avut mulți pictori mari ieșeni. De la Theodor Pallady, cel care a dus la Paris ia românească și i-a făcut-o cadou lui Matisse, la Tonitza, ieșean și el, care este astăzi cel mai bine vândut artist român. Au fost apoi cei din perioada anilor '70, '80, în frunte cu Dan Hatmanu. O parte din ei mi-au fost profesori la facultate. Dar arta ieșeană e efervescentă și astăzi, nu doar trecutul ne recomandă. Dacă Uniunea număra atunci, la începuturi, vreo opt artiști - acum suntem câteva sute. Mulți sunt foarte activi, și în țară, și în străinătate. Alții au plecat în Occident, dar mențin legătura cu noi. Sunt artiști care acum trăiesc în Spania, în America, în Anglia, peste tot în lume, unde continuă să lucreze foarte bine. Ei se mișcă și în țară, au expoziții peste tot: din nordul Moldovei și până în Timișoara, dar expun mult și în străinătate. Avem câteva contacte cu galerii foarte bune din Germania, din Nürnberg, din Berlin. Am expus și eu acolo, și la Paris, la Baden, în Austria, unde am avut expoziții colective. Iar acum, la Iași, avem Salonul Anual, care se întinde în patru galerii: "Victoria", "Tonitza", "Pallady" și galeria de la BCU, sus. Mai e o galerie care se numește Cupola BCU. E o galerie pe trei niveluri.
- Mai intră ieșenii în galerii?
- Pe 6 octombrie am avut noaptea albă a galeriilor. A fost un eveniment special, organizat pentru a mai deschide porțile și altfel către public. Ei bine, în Noaptea albă am avut peste trei mii de vizitatori. La mine în atelier am avut peste o mie.
- N-am văzut în București să vină în vizită la un atelier o mie de oameni.
- Avem și un Festival Internațional al Educației. Are loc primăvara. El are ca țintă studenții care termină anul universitar. Atunci, noi ieșim în stradă. În Piața Unirii montăm o galerie mobilă, un cort imens, în care organizăm o tabără de pictură. Este o tabără la care participă treizeci de artiști tineri, care stau și lucrează în "plein air", "urban plein air". În galerie, în permanență, sunt expuse lucrările artiștilor consacrați, iar la finalul taberei, se înlocuiesc lucrările de pe simeze cu lucrările artiștilor care au pictat acolo, în tabără.
"Sunt un produs al școlii ieșene?"
- Cum ai ajuns la pictură, Felix, de unde a început drumul tău?
- A fost o întâmplare copilărească. Făcusem un desen foarte bun, pe care l-am dat profesorului meu la școală să-l dea la un concurs, la Cântarea României, și am luat cu el locul întâi. Asta a fost mare lucru pentru mine. Cu diploma aia, am reușit să-mi conving părinții să mă lase să fac pictură. Ei voiau să fac medicină, stomatologie, îmi trasaseră foarte clar drumul, știau exact și ceea ce vor să facă din mine. Cu mine n-au izbutit, au reușit să facă asta cu fratele meu. Așa am ajuns la liceul de artă al școlii ieșene, al cărui produs sunt. Am urmat pictură, am terminat Academia de Artă din Iași, doctoratul tot în Iași, dar am ieșit foarte mult în afară și mi-a fost suficient. Urma să fac un transfer spre București, dar eram prea acasă aici. Stăteam într-o casă boierească, veche, locuiam într-o colecție de artă, aveam două sute de lucrări de artă. Lucram la un unchi de-al meu, care avea o casă boierească, în spatele cinema-ului Victoria, pe Petru Rareș nr. 11. O casă italienească, veche. Ulterior, el a deschis acolo un restaurant. Au venit mulți arhitecți italieni care au lucrat pe aici, pentru că fiind o arhitectură din asta colinară, avea nevoie de arhitecți buni, care să știe să facă ceea ce trebuie.
Magie și metafizică
- Din ce povestești, te simți bine în Iași. Sentimentul de provincie pare să nu existe...
- Există un aer indicibil, un aer plin de o poezie străveche și rămasă neschimbată a Iașiului. E ca în lacul acela dintr-un film al lui Tarkovsky, lacul stătut, peste care încep să plutească fulgi albi de păpădie, și unde totul se transformă pe nesimțite - în metafizică. Iar asta n-aș putea să simt în altă parte. Mesajul difuz și nescris al frunzelor care cad toamna, de pildă, îl simt mult mai bine aici. Altundeva, societatea de consum, presiunea muncii și a grabei excesive, m-ar fura și nu m-ar lăsa să trăiesc lucrurile astea așa de ușor. Să le admir și să le metabolizez. Dacă treci în fugă, e posibil să vezi lucruri interesante cu coada ochiului. Dar dacă stai mult pe ele, poți să ajungi la esențe. Aici, la Iași, metafizica este mai ușor de perceput. Am timp să văd. De asta m-am și întors. Deși am cochetat mult timp cu Franța, am mers șapte ani la rând acolo, am mers mult și prin Europa, am povești de viață care m-au dus prin lume, și la fel la București. Unii colegi de-ai mei au plecat, mie, în schimb, aici mi-a fost totdeauna cel mai bine. Și a meritat. De fapt, am știut totdeauna că identitatea mea era aici și mi-am dat seama că dacă plec din ea, mă pierd. Mă simt mai puternic ca produs al școlii ieșene de pictură și de artă vizuală. Am fost în Franța, și în perioada aia m-am simțit ca un emigrant. Am colegi care au rămas, care lucrează acolo. Unii au ajuns mai sus, alții mai puțin. Dar să știi că în momentul în care eu mă duc în străinătate ca un exponent al școlii de la Iași, sunt mult mai bine primit. Oamenii mă primesc cu respect și spun: "Corespondentul nostru în pictură, din România". Sau vin la expoziții ca la o curiozitate. Am avut expoziție la Parlamentul European, și veneau o grămadă de inși curioși să vadă ce e acolo. Știi că noi suntem la marginea Europei, dar Iașiul e și la marginea Uniunii Europene, chiar dincoace, peste deal, e granița. Și ei veneau să vadă cam ce flori mai cresc aici, la marginea gardului. Iar mie îmi convine să merg în Europa ca fruntaș în satul meu.
- Prin urmare, magia Iașiul mai există și poate fi trăită intens.
- Iașiul are o personalitate copleșitoare. O simți pe loc, chiar dacă nu ești român. Un oraș cu tot felul de etnii. Evreii erau fost foarte numeroși și sunt în continuare. Cimitirul evreiesc are 250 de mii de morminte - îți dai seama ce a fost Iașiul odată. Iașiul a avut, la un moment dat, jumătate din populația lui, evrei, poloni și cehi. Cât despre cehi și poloni, deși sunt nume care te duc spre ei - sunt contopiți, nu se mai văd, nu se mai știu. Am avut un proiect împreună la Uniunea Artiștilor Plastici, cu istoria minorităților, și am reușit să-i scoatem din nou și să-i punem pe zone. Ba chiar mai mult, am făcut o carte de bucate, și eu am făcut o expoziție în față, la Palatul Culturii, o carte de bucate cu toate felurile de mâncare pe care le aveau ei. În același timp, Iașiul a și înglobat deja niște sate de aici, de prin jur. Țicău e un exemplu, satul unde locuia Creangă. E o populație destul de colorată, dar dincolo de asta, este vorba de arhitectură, de cum pică lumina, e vorba de orașul vechi, de spiritul unor pietre, până la urmă. Deși, în unele locuri, nici pietre nu mai sunt. Aici, la Corso, a fost Conservatorul care avea două etaje și avea niște cariatide sus. A rămas doar amintirea din el. Dar știi că a fost acolo, știi că acolo, la parter, a concertat Enescu și e mare lucru! Și tot aici, pe strada asta, a fost expus primul pian făcut în România, într-o vitrină. La Tel Aviv, am avut o expoziție și m-am întâlnit cu o femeie de 80 de ani. Îmi povestea cum mergea ea să vadă instrumente muzicale aici, pe strada Lăpușneanu... Iașiul care a fost odată, Iașiul de la 1900, cu istoriile lui, cu mânăstirile și bisericile lui. Aici s-au uns domnitorii Moldovei, la Biserica Sf. Nicolae Domnesc. Iar familiile istorice mari, toate au rămășițe pe aici. Iașiul are un trecut uriaș.
"Pe strada Lăpușneanu este sufletul meu"
- Este prezentul Iași pe măsura trecutului său?
- Pentru mine e clar: comunitatea asta e una valoroasă și care are nevoie de oameni care să-și facă treaba bine. Iar eu vreau să fiu unul din ei. Să-și facă treaba bine, la ei acasă. Lucrurile astea mi s-au revelat, în momentul în care am circulat mult în afară. Nicăieri n-ai puterea locului în care te-ai născut.
- Ai prieteni aici? Cine te ține acasă și pe cine te sprijini?
- În primul rând familia, care este cel mai important lucru pentru echilibru, după care vin prietenii foarte apropiați și artiștii, colegii mei, artiștii la care țin foarte mult, poate și mai mult de când sunt președinte al UAP-Iași. Comunitatea noastră este foarte legată și delicată. Avem și multe evenimente. În aceste trei galerii mari sunt câte trei expoziții pe lună. Și mai sunt și galeriile private. Și la aceste evenimente ne vedem unii pe alții. E ca la nuntă. Ai venit la mine la vernisaj, vin și eu la tine. În plus, artiștii noștri stau oriunde în Europa, fără probleme. Circulă mult în afară și nu mai au sentimentul de provincie. Și pe mine, înainte, mă interesa mai mult ce se întâmplă Occident, la Viena sau la Paris, acolo unde fac în fiecare an câte două-trei expoziții. Acum a început să mă intereseze ce se întâmplă acasă. Acasă, adică în România. Și firește, la Iași.
- Dar locuri de suflet ai în Iași, Felix Aftene?
- Pe strada Lăpușneanu, acolo este sufletul meu! Aici este un cuib al artiștilor, așa cum era pe vremuri Montparnasse. Aici am crescut, aici m-am pregătit pentru liceu, aici e toată viața mea. Și cred că-i bine să stai așa, să sfințești locul. Dar tot așa de tare îmi place și Copoul, și îmi place toată axa asta de la Copou până spre mall-ul cel nou, Palas. Și mai sunt și împrejurimile Iașiului. Mă încântă cu magia lor, așa cum e pădurea Bârnova, care e magnifică, căci e un codru imens și des, care merge până la Bacău. Iar în sus, este zona Breazu. Acolo pictam peisaj pe vremuri. Și tot pe acolo e și Facultatea de Agronomie, cu viile ei întinse și livezile mari. Mi-e drag de tot Iașiul! Un singur lucru regret. Că prea multe părți din trupul acestui oraș încărcat de istorie, de spirit și cultură, s-au dărâmat sub comuniști.