Sibiu, orașul regăsit

Dumitru Badita
Asemenea unei bijuterii vechi și de mare valoare, aurul Sibiului a fost curățat de petele timpului, devenind curat și stră­lucitor.

Ziduri și turnuri care se ruinaseră și stă­teau să se prăbușească, se înalță acum cu măreția de altădată. Pavajul ros de vremi a fost înlocuit cu piatră nouă, iar pereții au strălucirea primei zu­gră­veli. La parterul clădirilor, funcționează maga­zine cu ștaif, bănci, restaurante sau patiserii cu plă­cinte îmbietoare. Turiștii și locuitorii, deo­potri­vă, se plimbă seara prin Piața Mare, respirând atmosfera de tihnă a burgului, înainte să participe la unul dintre multele evenimente culturale care animă viața orașului. Mă uit, admir, dar memoria mă ia frumos de mână și mă duce spre anii nouă­zeci, când, oficial, eram student la Facultatea de Jurnalistică, abia înființată aici. Frecventam însă și cenaclurile literare, și tavernele, în care se reu­nea boema de atunci a Sibiului.

Salonul visătorilor

Caut cu privirea clădirea unde se țineau ședin-țele cenaclului "Vladimir Munteanu", numit așa în memoria unui scriitor sibian, răpus de boală în 1993. Văd fațada luminată de soarele care a scă­pătat deja peste turnul Bisericii Evanghe­lice. Aco­perișul din țiglă nouă deschide spre apus cunoscuții "ochi ai Sibiului", lumi­nătoa­rele în formă de pleoa­pă ale po­durilor și man­sardelor. In­tram pe sub o ar­cadă, apoi deschideam o ușă și urcam în­tr-un salon de la etaj. Întâlneam acolo pe toți scriito­rii "buni" ai orașului: pe Mir­cea Ivănescu ("Mopete", cum își spunea în poemele sale), în­găduitor cu toată lumea; pe Ion Mircea, care co­menta în meta­fore; pe Dumitru Chioaru, poet erudit și critic judicios al tex­telor lite­rare; pe Iustin Panța, poetul cu alură de dandy, pe Florin Oan­cea (dispărut de tâ­năr dintre noi), pe Ioan Radu Văcă­rescu sau pe Adela Gre­cea­nu. Undeva, într-un colț, as­culta și observa, ignorat ca orice liceean, Radu Vancu, ajuns apoi unul dintre cei mai cunos­cuți scriitori ai generației sale. Cu toții își petreceau zilele aplecați asupra cărților și pro­priilor manuscrise, visând în cuvinte, în timp ce orașul își vedea de viața lui, făcută din tranzacții, din planuri an­treprenoriale, din muncă și șomaj. Trecuseră numai trei ani de la căderea comunis­mu­lui, și sibienii, întocmai ca toți românii, își căutau un drum pro­priu în noua lume: deschideau buti­curi, încasau comi­sioane din privati­za­rea fabricilor, își căutau un alt loc de muncă, în timp ce alții aprindeau o veioză și umpleau paginile albe cu poezii sau romane, gustând din plin libertatea de a scrie despre ei înșiși așa cum comunismul nu permisese de-a lungul celor cincizeci de ani. Un grup de scriitori sibieni înființase deja re­vista "Euphorion", în care regăseam o literatură de neima­ginat înainte de 1989. Acum, ușa acelui salon e închi­să. Unii s-au dus deja în lumea umbre­lor, alții au plecat spre alte zări. În Sibiu au rămas puțini.

Borta cu cărți

Traversez Piața Mare a Sibiului. Deasupra e un cer limpede, iar în jur lumina și răcoarea unei zile de toamnă. Părinții își plimbă copiii, iubiții se țin de mână, un bătrân înaintează cu bici­cleta ținută de ghidon. Odinioară, în piață era pos­tată statuia Sfântului Nepomuk, cel aruncat de re­gele Boemiei în apa Vâltavei, din cauză că a refu­zat să încalce taina spovedaniei. Statuia lui a fost înlocuită mai târziu cu monumentul lui Gheorghe Lazăr. Două epoci diferite, dușmane chiar, și-au marcat prezența printr-o statuie reprezentativă. Acum, în piață nu se mai află nici un mare monu­ment. O fântână cu grilaj și robinet a fost construită în zona centrală. Undeva, spre biserică, a fost încastrată în pavaj o placă din bronz, în memoria manifestanților uciși aici în decembrie 1989. E o placă discretă, abia ob­servabilă, încât, din nea­tenție, o poți călca. Mă strecor pe sub Turnul Sfatului, a cărui imagine îmi era cunoscută încă din copilărie, de pe unele pachete cu biscuiți. Las în stânga Piața Mică și ajung la Podul Minciunilor. În dreapta, la baza unui perete de casă veche, se află două obloane metalice închise. Parcă ar fi intrarea într-un depozit de cartofi amenjat într-un subsol. Deasupra obloa­nelor, prinsă de perete, e firma: "Crama Național". Se deschide mai târziu, la 18:00. Mă uit printr-o crăpătură. Beznă absolută. Nu ți-ar veni să crezi că sub obloa­ne se află o câr­ciumă, cu scări care coboară ca în abis, cu mese și bănci lungi, să în­capă toți clienții, cu firide des­chise în zidurile de cărămidă, cu tejghea și cu o ușă tainică, pe care o deschidea une­ori pro­prie­tara ca să revină cu o carte sub braț - un dicționar sau o istorie, ceva edificator - ca să o depună cu fermitate pe masa unor clienți care se ciondăneau pe vreun subiect cultural. "Luați și consultați cartea asta, ca să nu vă mai certați ca proștii" însemna gestul ei de mașteră, care știa să-și țină mușterii aproape.

"Tu ce faci mâine?"

Ne întâlneam aici deseori, unii studenți, cum era Dan Tapalagă, ajuns unul dintre cei mai cunos­cuți publiciști din generația tânără, alții deja anga­jați în teatru, la reviste și ziare, sau artiști plastici cu proiecte mai mult sau mai puțin plătite. Nelipsit era Vasile Bora, originar din Vișeul de Jos, pe atunci încă student la Teologie. Pur­ta paltoane sau pardesie negre, lungi, ținând în buzunar un ceas cu lanț, pe care-l confrunta deseori cu ceasul din Turnul Sfatului. Ceasul lui indica mereu ora exactă. Mâna dreaptă o ținea mai mereu strânsă pe mânerul unei umbrele cu tija lun­gă, pe care o manevra ca pe un baston. Așa cobora serile în Crama Național, așteptat de prieteni, pen­tru a petrece până după miezul nop­ții, în discuții nesfârșite, sub al că­ror flux clipocea vinul din carafe. După absolvire, Vasile a primit pa­rohie în Apuseni, la Bucium-Sașa, unde a fost preot cândva și Ion Agârbiceanu, apoi în comuna Bis­tra, cu multe sate răzlețite pe spină­rile munților. Acolo a construit o biserică pe o stâncă, frecventată de moții care merg pe jos două-trei ore ca să asculte liturghia. Și poetul Iustin Panța cobora deseori în cra­ma de la capătul Podului Minciunilor. Era, pentru unii, incomod. Obișnuia să-i întrebe pe necunos­cuții care tocmai lăsau paharul cu vin pe masă: "Tu ce faci mâine?". Insul îl privea derutat, bâiguind ceva neconvingător. Panța avea observațiile lui, dintre care aceasta revenea constant, anume, că mulți trăiesc la voia întâmplării, fără niciun plan, fiind in­ca­pabili să-și figureze mă­car ziua de mâine, nemai­vorbind de anii care vin. Alteori, îl întreba pe câte unul: "Mă, tu ai o iu­bi­tă?". "Am, cum să nu!?". "Și unde e iu­­bita ta?". "Cum unde e, acasă!". "Mă, da­că tu o ții acasă și nu o iei cu tine, în­seamnă că nu o iubești!". Iustin a murit după câțiva ani, într-un accident de mași­nă, unde­va prin Ialomița, în timp ce se întorcea cu alți doi scriitori de la Nep­tun, unde participaseră la un festival in­terna­țional de literatură. A lăsat în urma lui câteva cărți de poezie apreciate de citi­tori pentru simplitatea și, în același timp, profunzimea mesa­jului, Iustin fiind unul dintre acei scriitori care nu separau ideile poetice de exigențele etice ale vieții. Com­portamentul semenilor îl interesa în aceeași măsură ca propriile sale vise.
Sibiul anilor nouăzeci a fost transfor­mat prin lucrări edilitare în Sibiul actual, cu adevărat un oraș european, vizitat de zeci de mii de turiști străini, care se pot plimba în voie prin zona centrală, inter­zisă circulației rutiere. Edilii au marcat trasee care includ muzee și case de epocă, dar sunt străzi care pentru mine duc spre timpuri mult mai apropiate, spre lumea aceea abia ieșită din comu­nism, dez­morțindu-se încet în aerul libertății.