Festivalul de Muzică Veche

Dana Ene
Săptămâna aceasta, pe 13 noiembrie, a debutat în Capitală unul dintre cele mai sobre festivaluri bucureștene: Festivalul de Muzică Veche.

Ajuns la ediția a XII-a, se numără printre cele mai importante evenimente de muzică cultă din România și chiar din Sud-Estul Europei. Drept dovadă, începând din anul 2015, festi­valul bucureștean a devenit mem­bru al pres­tigioasei Rețele Europene de Muzică Veche (REMA). O carte de vizită care recomandă și obligă. Și chiar dacă nu vă place muzica inter­pretată la clavecin, e important să știți că sărbătoarea ce va fi celebrată la București aduce muzicieni de excepție și un public select. O toamnă muzicală de catifea.
Iată, pe scurt, ce-ați putea asculta în ca­drul ediției din toamna acestui an.

Joi, 16 noiembrie, Biserica Anglicană -
"Toccami l'anima"


Marco Mencoboni este un muzi­cian italian care s-a născut în 1961, în Macerata. Este un virtuoz al clave­cinului și un organist ce și-a dedicat o mare parte din carieră re­descoperirii și interpretării repertoriului din peri­oada Barocă și din Renaștere. Pasiu­nea lui neobosită a dus la redesco­perirea multor "bijuterii" muzicale uitate. Este solist și lider al ansam­blului Cantar Lontano, și pentru că excelează în domeniul clavecinului, este solicitat să cânte la cele mai im­por­tante festi­valuri de muzică veche.
Din 1999, Marco este directorul artistic al Festivalului Cantar Lon­tano, titlu pe care îl merită cu priso­sință, căci el a redescoperit și repus în practică maniera de interpretare voca­lă "Cantar Lontano", specifică peri­oadei se­colului al VII-lea. Din anul 2015, Marco Menco­boni este și vice­președinte al REMA.
Recitalul lui de la București este dedicat creației italiene pentru clavecin solo, având ca punct de plecare stilul componistic al lui Marco Antonio Cavazzoni și ajungând pâ­nă la compozițiile de început ale lui Johann Sebastian Bach.

Luni, 20 noiembrie, Biserica Anglicană -
"Bach and the French"


Ketil Haugsand se numără și el printre cei mai importanți claveci­niști ai momen­tului și este o personalitate mar­cantă a muzicii vechi din Europa. S-a născut în 1947, în Norvegia, la Oslo, dar și-a defi­nitivat studiile la Conservatorul din Am­ster­dam (1975), unde a pri­mit distincția "Prix d'Ex­cellence". A fost laureat al concursurilor de inter­pretare de la Paris și Bruges.
Ketil Haugsand a fost profesor de clavecin la "Hochschule für Musik" din Köln și la "Con­ser­vatorul Re­gal" din Co­pen­haga. Este profesor in­vitat la cursuri de per­fecționare în domeniul muzicii vechi, în țări pre­cum Norvegia, Por­tu­galia și Italia, și membru în juriile celor mai im­por­tante con­cursuri de cla­vecin sau muzică de ca­meră din Europa.
Recitalul pe care îl va susține la noi prezintă trei dintre compozitorii școlii baroce fran­ceze: Jean Henry d'Anglebert, Jean Philippe Rameau, Jean Baptiste Antoine For­queray și se încheie cu una dintre suitele engleze ale lui Johann Sebastian Bach.

Sâmbătă, 25 noiembrie, Muzeul Național de Artă al României (Sufrageria Regală) -
"Sones de Palacio"


Xavier Diaz Latorre și Pedro Estevan vin din în­sorita Spanie, ca să vă ofere o evadare din lumea eleganței clavecinului, în cea plină de inspirație a muzicii spaniole. Xavier Díaz Latorre este un maestru al coardelor. S-a născut la Bar­celona, în anul 1968. Stă­pânește vihuela (o chitară spaniolă spe­cifică secolelor XV-XVI în Spania, Por­tugalia și Italia) ca nimeni altul. A cântat pe scena celor mai importante săli de con­certe ale lumii și a înregistrat peste 40 de albume audio. Este profesor de instru­mente cu coarde ciupite, muzică de ca­meră și basso continuo la ESMUC (Escola Superior de Música de Catalunya) și la Con­servatorul Regal din Bruxelles și profesor invitat la universități de muzică sau cursuri de specializare din SUA, Coreea, Ja­ponia și Europa.
?n concertul de la București, vihuela magică a lui Xavier va ieși și mai bine în relief, căci va fi în­soțită de sunetul grav și bine timbrat al percuțiilor folosite de Pedro Estevan.
Pedro Estevan este și el un muzician cunoscut. S-a născut în anul 1951, în Sax (Alicante). A stu­diat percuția la Conservatorul Superior de Muzică din Madrid, specializându-se în muzică contem­porană, și a făcut parte din numeroase grupuri de jazz. Este membru fondator al ansamblurilor "Hes­perion XXI" și "Le Concert des Nations". De ani buni, el combină cu succes activitatea interpre­tativă, cu cea didactică, fiind profesor la ESMUC.

Marți, 28 noiembrie, Muzeul Național de Artă al României (Sala "Auditorium") -

BACH 2.1


Festivalul de Muzică Veche București se va încheia tot cu o "incursiune" la clavecin, un concert de muzică de Bach, în inter­pre­tarea unor muzicieni tineri și talentați, pre­cum: Steffen Schlandt/ Raluca Enea - cla­ve­cin; Mircea Ionescu/ Melinda Béres - vioa­ră; Adorján Csaba - violă; Lázár Zsom­bor - violoncel și Szögyör Arpad - con­tra­bas.
(Biletele pentru concerte sunt disponibile în rețelele Eventim. Au prețuri cuprinse între 60 și 80 de lei.)