Cufărul fermecat

Redactia
La câteva săptămâni de la moartea mătușii lui tata, am fost chemați toți din familie să ni se încredințeze legal casa și pă­mân­tul care ne reveneau de drept, ea neavând ur­mași. Și să deschidem un plic sigilat, în care - ne în­știința notarul - mătușa Jana scrisese, cu limbă de moarte, cui lasă moștenire câteva dintre bunu­rile ei dragi.

Cheița secretă

Ce-ar fi putut să ne lase mătușa Jana moște­nire? - m-am întrebat. Ea, care n-a avut vreodată altceva de preț decât frumusețea ei rară, de care mereu a făcut risipă, și arză­toa­rea ei poftă de viață, pe care, oricum, a împărțit-o cu noi din plin? Și un maldăr de haine neterminate, de pe vre­mea când era croitoreasă.
Fată de învățători dintr-un sat doljean sărac, cu gospo­dării prăpădite și copii schi­monosiți de foame și sfârșiți de muncile zilnice, Jana fusese crescută ca o prințesă, în sin­gura casă cu pridvor și fântână de pe uliță. Ea avea mâini albe și fine, ce nu cunoșteau aspri­mea sapei, nici a albiturilor frecate cu săpun de ca­să și cu leșie, în apa rece ca gheața, printre pietre, la râu. Mâinile ei știau doar răsfățul filelor par­fumate de carte și al mătăsii rochiilor ce-i umpleau odăile, podul, dulapurile și, până la urmă, viața. Rochii purtate la balurile de la oraș - așa cum avea să-mi povestească. Apoi aban­donate prin șifoniere, cu poveștile lor cu tot. Tare-mi plăcea, când eram mică, să le îmbrac. Curgeau, colorate, înfoiate, foș­nitoare, până-n pământ, acoperind tocurile pan­tofilor ei cu multe numere mai mari. Mergeam mândră, străduin­du-mă să-mi păstrez echilibrul în fața oglinzii cât mine de înaltă de la dulapul din camera de la drum. În timp ce Jana îmi cânta ro­manțe și-mi istorisea, după multe rugăminți ale mele, iubirile deznă­dăjduite ale bărbaților ce-au făcut câte-o pasiune pentru ea. "De ziua nunții tale-ți scriu.../ La nuntă n-am să pot să fiu/ Și de-aș putea, de ce să viu?".../. Se ridica glasul ei cald și puternic deasupra parfumului îmbătător de mosc, ce se desfăcea din faldurile veșmintelor scoase de prin cotloane. Mă lega peste mijloc cu un cordon, ca să nu calc pe poale, și-mi atârna câte-o geantă pe umăr, apoi mă lăsa, cu orele, să mă oglindesc. Dansam prin odaie, iar uneori chiar și prin curte, iar ea se amuza și stătea pe prispă și-mi depăna gloria fiecărei rochii pe care o re­trezeam la viață, însă doar într-o carica­tură a ei. Ve­deam, amețită, în fața ochilor, ca aievea, săli somptuoase de bal, în care Jana, tânără și strălu­ci­toare, valsa și sucea mințile ofițerilor dintre răz­boaie, care o sufocau apoi cu scrisorele parfumate și declarații de iubire înflăcărate. Mi-o amin­tesc într-o poză din tinerețe, prin anii '30, cu sora și fratele ei - bunicul meu din partea tatei - la o astfel de serată dansantă, din Ca­lafat. Înaltă, suplă, cu o ținută mândră, de re­gină, mătușa Jana se topea într-un zâmbet trans­figurat de o fericire nepământeană, de parcă viața i-ar fi pus totul la picioare chiar atunci. Din cât am înțeles de la bu­nica, fo­tografia aceea a fost făcută cu puțin înainte ca Jana să fugă de la altar, în rochie de mi­rea­să, și să-l lase baltă pe mirele ales de părinți.
Toate amintirile astea îmi însoțeau inima, pe drumul spre sătucul în care am fost atât de fericită cândva! Parcă o ve­deam și-acum pe mătușa pe treptele din pridvor, fumând câte un "Mărășești" fără filtru. Sau în odaia în care-și avea ate­lierul. Îi aud și azi picioarele miș­când tal­pa mașinii de cusut, într-un du-te-vino în sincron cu mâinile ce treceau țesătura pe sub acul ce-o împungea, ritmic, desenând linii ce pre­schim­bau bucățile informe de material în veșminte fru­moase, pentru femeile simple, din sat. Asta, până când n-a mai in­teresat-o croitoria. A aban­do­nat rochiile în devenire pe pat, pe lângă pat, în șiruri lungi, până la ușă. Pe vremea aceea, mătușa își pe­trecea mai tot timpul cu mine și cu verișorii mei, când mergeam în vacanțe la țară. Nu mi-o amin­­tesc să fi făcut vreodată treburi prin casă. Doar stătea cu noi, ne cânta, ne plimba și ne spu­nea po­vești. Sau ne cumpăra lu­beniță de la oamenii care tre­ceau cu căru­țele pe uliță sau ne făcea porumb fiert și clă­tite. Și râdea. Mereu râ­dea și se bucura de fiecare clipă. Bunica mea, cum­nata Ja­nei, era respon­sa­bilă cu lucrurile pămân­tești. Ea punea mesele, deretica prin casele amândouă, a Janei și-a sa, despărțite doar de-un gard, și tot ea avea s-o îngrijească pe mă­tușa tatei, până la ultima suflare, când s-a îmbolnăvit de cancer. Înainte să închidă ochii, Jana i-a pupat mâna, în semn de mulțu­mire, pen­tru toată grija pe ca­re-a avut-o de ea. Nu mi-aș fi imaginat-o ni­cio­dată capabilă de un astfel de gest, pentru că întotdeauna am avut impresia că trăiește de parcă totul i s-ar cuveni. Și, iarăși, niciodată n-am înțeles de ce n-a ajuns mătușa Jana să fie cea mai fericită femeie din lume! Doar se pricepea ca nimeni altcineva să se bucure de tot ce-o încon­jura! Însă a fost singură de când o știu și n-a avut niciodată copii, deși ar fi avut un bărbat sau doi, pentru scurt timp, mult după prima tinerețe, dar pe care eu niciodată nu i-am văzut.
Când am ajuns în casa mă­tușii, la "împărțeală", to­tul era neschimbat. Spiri­tul ei frenetic, râsul ei din tot sufletul și acordurile ro­man­țelor apuse îmi zvâc­neau în piept și umpleau casa toată. Și m-așteptam ca Jana să apară, chiar atunci, din ca­mera alătu­ra­tă, de printre hainele neter­mi­nate, aban­do­nate lângă mașina de cu­sut, să-și aprin­dă un "Mă­ră­șești", să mă ia de mână și să mă poarte, ca pe vremuri, prin sat. În loc de asta, din odaia din mijloc au apărut notarul și rudele mele. Din plicul sigilat, bărbatul străin scoa­se o foaie pe care recu­nos­cui deîndată scrisul mătușii. Intrusul citi, ca pe un pomelnic fără importanță, numele lucrușoarelor dragi lăsate de Jana unuia sau altuia dintre noi. Cărți, obiecte de mobilier, bijuterii. Lucruri fără valoare financiară, însă atât de prețioase pentru noi! "Alinei, nepoata care mi-a semănat cel mai mult și mi-a fost cea mai apropiată, îi las cheia cufărului meu ascuns în pod. «Crezi că n-am știut tot timpul că încercai s-o găsești și să deschizi, pe furiș, cutia care ți-a rămas atâta timp ferecată? Îți încredințez acum cheița secretă, împreună cu bătrânul cufăr care ți-a stârnit mereu curiozitatea. Deschide-l! Am toată încrederea că vei ști să te bucuri de comoara din el!»".

Mireasa nopții

În primul moment, m-am gândit că darul venea puțin cam târziu. Nu mai aveam curizitatea copi­lului care pândise, ani la rând, un moment de neaten­ție al mătușii, ca să vadă ce e în cufărul atât de bine păzit. Apoi a trebuit să recunosc că Jana mă păcălise tot timpul și am zâmbit: cheia butu­cănoasă și ruginită pe care pusesem ochii era una oarecare. Cheița asta, deschizătoare a mult râvnitei cutii, o vedeam pentru prima dată, deci, mătușa o ținuse bine ascunsă, secretă. Acum, când o apro­piam de cufăr, mâinile îmi tremurau și cu­riozitatea creștea din nou. Clic. Și deschizătoarea învechită cedează din prima încercare. Pare-se că fusese folosită de tare multe ori, încât nu se uzase și nu se ruginise. Înăuntru, câteva hârtii împăturite, scri­sori îngălbenite de vreme, pe ici pe colo cu literele șterse de urme de lacrimi. Le-am deschis, una după alta, și le-am citit pe nerăsuflate. Unele erau lungi și romantice, pline de poezie, altele scurte, aproape telegrafice, mâzgălite parcă pe furiș, în grabă sau cu disperare. Redau doar cinci dintre ele:

2 martie 1933, Calafat
"Janetta mea dragă, mă gândesc fără încetare la momentul în care ți-am întins mâna și te-am invitat la dans întâia oară. Ploua torențial și stro­pii tropăiau pe țigla acoperișului ca inima mea ce bătea să-mi sară din piept, iar înăuntru, în sala de bal, trei țigani lăutari cântau tangoul lui Gar­del. Când ne-am apropiat, ți-am atins tâmpla cu obrazul ca într-o mângâiere, iar părul tău mi-a îm­brăcat umărul. Te-ai lipit cu totul de mine, iar eu în­cercam să nu mă pierd și te conduceam prin mu­zică ca printr-un labirint. Mă priveai cu o tandrețe electrică, iar buzele îți erau despărțite doar de-o răsuflare. Numai picioarele își păstrau echilibrul și goneau pe podea, de­se­nând cercuri largi, ele­gante, ce simulau siguranța pe care niciunul dintre noi n-o mai avea. Nu știu când muzica a tăcut și s-a întors ploaia. Draga mea, ah, draga mea, îmi doresc să te țin din nou în felul acesta în brațe, într-o sală de bal! Al tău, pe vecie, G."

10 martie, Craiova
"Draga inimii mele, m-a întristat foarte vestea de la tine. Știi prea bine că nu mai ești copil, și bătrânii tăi n-au niciun drept să te mărite cu un om neiubit. Acum nu pot scrie mai mult, fug să prind trenul spre casă. Te iubesc cu aceeași înflă­cărare și dor! Al tău G."

4 aprilie, Calafat
"O, draga inimii mele, Janetta mea, vestea ce mi-ai dat-o m-a făcut să râd și să plâng de fericire! Chiar așa ai făcut, ai fugit înaintea nunții aran­jate? De fapt, numai tu puteai face asta, tem­pe­ramentală și pătimașă cum ești! Știi că și de-asta te iubesc atât! Pentru totdeauna, G."

20 aprilie, Calafat
"Janetta mea, nici nu-ți dai seama cât m-ai făcut de fericit! Parcă te văd singură, închisă cu lacăt de ăi bătrâni în odaie, cum coși pe furiș, noapte de noapte, la opaiț, rochia în care-mi vei fi mireasă. Ard de nerăbdare să-ți pun pe deget inelul unirii noastre și să te văd, frumoasă cum numai tu ești, în rochia cusută cu dragoste și disperare. Al tău mereu, G."

5 mai, Calafat
"Janetta mea, număr - nu zilele, ci clipele, draga mea dragă! Mult a fost, și tot mult îmi pare că a rămas până poimâine noapte! Am să viu fără întârziere, cu inelul ce ne va lega. Bătrânul preot zice că nu-i bine ce facem, dar mă-nsoțește negre­șit! Până atunci, murmur romanța lui Zavaidoc, ce până nu demult mă făcea să plâng. Azi, în schimb, îmi umple pieptul de fericire. Știu cât de fru­mos o cânți tu, iubita mea. Și parcă te aud: «Atunci când ne-am văzut întâi, Privirea cu sfială Mi-a-ncremenit în ochii tăi... O! din privirile dintâi Fă-ți firul de beteală!». Mirele tău pentru eternitate, G."
Aici, scrisorile se opreau. Nu am reușit să de­duc dacă nunta plănuită a avut loc pe ascuns, în noapte. Sau dacă părinții au oprit și ceremonia secretă, și scrisorile pătimașe și deznădăjduite ce trebuie să fi urmat. Cert era un singur lucru: Jana și G. au fost împiedicați să-și împlinească dra­gostea, cu sau fără nunta secretă dintr-o noapte de mai.
M-am gândit imediat să-l caut pe misteriosul iubit din scrisori, să aflu de la el totul, cu lux de amă­nunte. Dar am decis, în cele din urmă, să nu răs­colesc trecutul. Mai ales că mătușa însăși nu a făcut-o nici după ce vremurile s-au schimbat, nici după ce părinții i-au murit. De ce? Din motive numai de ea știute. Cine a fost el? Nu mai con­tea­ză. Unul dintre bărbații care au iubit-o nebunește. Și poate singurul pe care ea l-a iubit cu adevărat. Alesul, pentru care și-a cusut singură rochia de mi­reasă. Îmi e de ajuns să știu că Jana a trăit o po­ves­te atât de frumoasă de dragoste! Și i-am mul­țumit, în gând, că mi-a încredințat prețioasele scrisori.

Satul fără ea

Câțiva ani mai târziu, tata și unchiul au vândut casa mătușii Jana. La fel, și pe a bunicii, după ce s-a stins și ea. Le-au dat pe nimic unor oameni gos­podari din sat, ca să nu se surpe din temelii, pentru că noi locuim departe și n-am fi avut cum să le ținem în picioare. Vărul meu a mai trecut după un timp prin locul copilăriei noastre: la drum, străine, stăteau drepte două case întoarse una spre alta, ce se priveau cu ochi reci, din geamuri de ter­mopan. Nu mai păstrau nimic din căsuțele calde și simple din anii fericiți de altădată. Tot așa cum mătușa tatei și bunica niciodată nu le vor mai însufleți.
Până la urmă, dacă mă gândesc mai bine, ade­vărata moștenire, comoara pe care mi-a lăsat-o Jana, odată cu vechiul cufăr plin cu scrisori, au fost acele minunate amintiri din vacanțele copi­lăriei. Și mi-a mai lăsat, fără să știe, un crâmpei din sufletul ei pătimaș, pe care-l recunosc în al meu.
Mereu îmi spun c-o să mai trec cândva prin sat, mă­car la cimitir, s-aprind o lumânare. Dar inima mea vrea să păstreze totul așa cum era în vremurile minunate de demult. O icoană a iubirii și a fericirii, neatinsă. Ferecată pentru totdeauna în inima mea, ca într-un cufăr de la care păstrez cu sfințenie cheia.

ALINA DINCĂ