Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Yuval Noah Harari, "Sapiens. Scurtă istorie a omenirii", traducere de Adrian Șerban, Editura Polirom (tel. 0232/21.74.40), 384 p.

Sunt sigură că veți fi interesați de această sin­teză surprinzătoare a aventurii lui homo sa­piens, care a făcut multă vâlvă de la apa­riția ei și a devenit bestseller inter­național, deși e o lucrare științifică. Tânărul is­to­ric israelian (avea 35 de ani la pu­bli­carea cărții) în­cear­că să ex­plice dru­mul de la "un animal ne­în­semnat care își vedea de treburile lui în­tr-un colț al Africii" la ființa ce domină și stă­pânește efectiv lumea în care trăiește. E pre­o­cupat să arate cum s-a declanșat aventura, de ce a reușit și care ar putea fi sfârșitul ei. La pri­ma vedere s-ar putea spune că e încă o încercare de a interpreta des­ti­nul istoric al "omului înțe­lept", care - dezvăluie autorul - nu a fost sin­gura spe­cie care, în con­texte diferențiate, a ajuns să do­mine lanțul trofic al evoluției vieții. Au existat, spune el, cel puțin șase specii de humanoizi, dar numai sapiens a supraviețuit, le-a eliminat pe celelalte, a adaptat natura la ne­voi­le lui. El n-a trăit în "armonie cu natura" cum au susținut le­gen­dele, ci a distrus prin vicle­nie și flexibilitate spațiul pe care a pus stăpânire. Cum a reușit acest animal mai puțin dotat biologic în raport cu alte vietăți să se cațere în vârful evo­lu­ției lumii organice, să devină stăpânul ei? Harari lan­sează o ipoteză inso­li­tă, și anume că sa­piens-ul a fost singura specie care a impus o "re­alitate fic­țio­nată", prin bârfă, prin min­ciună și imaginație, realitate ce i-a permis să depășească conviețuirea grupală (mediul lui ime­diat) spre o conviețuire so­cială ce depășește con­tactul di­rect cu se­me­nii, lăr­gin­du-l dincolo de co­mu­­­­ni­tatea bazată pe ru­de­nii. Trecerea de la comu­ni­tate la societate a fost posibilă tocmai prin ca­pacitatea de a co­munica ficțiuni (mituri, le­gen­de, viziuni), de a convinge de ade­vărul lor. În timp, după o primă re­voluție, cea cognitivă, ce i-a schimbat exis­tența, omul a ajuns să sto­cheze artificial, prin scriere, infor­ma­­țiile vehi­culate oral, ajungând ast­fel la o me­mo­rie colec­tivă sta­bilă. Ni se dă ca exemplu de or­ganizare fic­țională pe baza sto­cării datelor realității cons­tru­ite de oameni stră­vechiul "Cod al lui Hammu­­rabi" care catego­ri­sea societatea după o formulă ierarhică ficțio­na­lă. Sau "De­cla­rația de Inde­pendență" ame­ricană care impunea la rându-i, principial, alte categorii. În realitate, aceste ca­te­gorii nu există, dar ele se impun ca reale prin forța cu care oa­menii le acceptă și adoptă. După Re­voluția Cog­nitivă care a făcut po­sibilă insta­larea acestei realități paralele cu realitatea na­tu­rii, a urmat Re­voluția Agricolă, care a stabi­li­zat, prin do­mes­ticirea naturii, uma­ni­tatea și a pre­gă­tit-o pen­tru o unificare realizată gra­dual (lent și dra­matic) printr-o creștere a or­ga­nizării politice și economice. Revoluția Știin­țifică ce a urmat a exa­cerbat puterea oamenilor, ducând la depă­șirea limitelor lor biologice, la trans­ferul - altfel de neimaginat - al omnipo­ten­tei ficțiuni de la zei la fragilul om. Într-o nouă carte, publicată recent, "Homo deus. O scurtă istorie a zilei de mâi­ne" (pe care sperăm să o putem citi și în româ­nește), Yu­val Noah Harari descrie cum s-ar putea în­che­ia aventura lui "homo sapiens". Ju­de­când după lec­tura pasio­nan­tă, cu formulări me­morabile, de­­loc greoaie și cu o ar­gu­men­tație ce te pro­voacă să-ți pui pro­priile întrebări, Harari e un autor de ur­mărit în tot ce scrie.