Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Liliana Nechita, "Împărăteasa", ro­man, Editura Humanitas (tel. 021/311.23.30), 142 p.

Nu e greu de observat azi în lume abundența nemaiîntâlnită a romancierelor. Marketingul, care ține cont că proporția femeilor cititoare o depășește pe cea a bărbaților, atrage publicul-țintă cu anec­dote biografice și exagerări ale calităților literare me­nite să incite curiozitatea. Pe mine, superlativele deșănțate de pe coperta a IV-a și milioanele de exem­plare vândute mă fac circumspectă. Am învățat din experiență că în afacerile de vizibilitate valoarea nu e intrisecă, dimpotrivă. Pentru succes comercial (care e adesea un efect de modă sau de scandal), editurile și autorii își dau singuri o im­portanță nemeritată, păcălind un public naiv, dispus să-i creadă, cum crede și în reclamele de la televizor. Cu atât mai mare mi-e bucu­ria când, deschizând romanul unei românce de care nu auzisem până acum, descopăr nu doar o poveste bună, scrisă cu o sim­plitate ridicată la nivelul artei, ci și un echi­libru greu de atins între potențialul sim­bolic al subiectului și lizibilitate, între o realitate cunoscută și reflexul ei în scriitură. Din puținul pe care l-am putut afla despre ea, Liliana Nechita are acum 49 de ani și e la a treia carte. Primele două, "Exodul mamelor" (publicat prin intermediul re­vistei "Avantaje") și "Cireșe amare" (Huma­nitas) erau testimonii despre propria experiență de mamă singură din provincie, nevoită, după pierderea locului de muncă, să plece în Italia ca îngrijitoare de bătrâni, pentru a-și ajuta familia să trăiască de­cent. Ca atâtea alte mame - un adevărat fenomen în ultimele decenii - și-a crescut copiii de la dis­tanță, chinuită de dor, de piederea statutului social și profesional, de sacrificii și însingurare. Pentru ea, scrisul non-fictiv a fost un mod de a-și atenua dez­nădejdea, de a-și descărca sufletul comuni­cân­du-și trăirile, simptomatice pentru o numeroasă ca­te­gorie de emigranți din rațiuni economice. Și iată că, de la confesiuni, Liliana Nechita are curajul să fa­că pasul spre roman și nu orice fel de roman, ci unul țărănesc-contemporan, fără urme de idi­lism, axat pe un personaj feminin a cărui referință ime­diată e Ilie Moromete. Olga, "împărăteasa" Lilia­nei Nechita, e o țărancă bătrână a cărei viață a fost și e alcătuită doar din "munci și zile". O viață rân­duită de nevoile pământului și ale gospodăriei, du­pă anotimpuri, într-o comunitate acum în diso­luție. Puternică, nesentimentală, directă până la cru­zime, cu o bună părere de sine, Olga se în­că­pățânează să tră­iască du­pă vechea rân­du­ială, în timp ce în jurul ei to­tul se schim­bă, și nu în bi­ne. Plecată din fa­milia cea mai săracă a satu­lui, cu doar două clase pri­mare, a ți­nut doi soți, a cres­­cut cinci copii și are dem­nitatea sta­tu­tului de stă­până pe un loc al ei. Na­ra­toa­rea-noră decu­pea­ză lim­bajul siderant de au­­ten­tic al Olgăi, dia­lo­gurile ei cu celelalte per­so­na­je fă­cu­te vii din câ­teva tu­șe, apar din colportări și poveș­tile satului, întâm­plări gen "știrile de la ora 5", ală­turi de credințe străvechi și bizarerii. Totul privit cu un soi de tandrețe întristată pentru această lu­me pe cale de dispariție sub asaltul "mo­der­nității" și al libertății de a-și căuta mij­loace de trai oriunde.