Cu IOSIF CIUNTEREI, pe coclauri

Camelia Starcescu
- E student la Etnologie și îl doare amarnic moartea satului tradițional. El însuși fiu de țăran, dintr-o familie cu 12 copii, luptă din toate puterile pentru a salva ceea ce a mai rămas -

Iosif Ciunterei e al zecelea copil din cei 12 ai familiei Ciunterei din comuna Feldru, ju­dețul Bistrița-Năsăud. Șase băieți și șase fete. Și singurul care a ales să urmeze o facultate. Are doar 22 de ani și o înțelepciune de viață rar în­tâlnită la tinerii de vârsta lui. De cinci ani, reali­zea­ză la postul "Radio Someș", din Bistrița, o emi­siune ce-i poartă numele și care l-a făcut cunoscut nu numai în județ, ci și în țară și dincolo de ho­tarele ei: "Cu Iosif pe coclauri". Vorbește și acum cu accent ardelenesc, moale și cald, impo­sibil de redat în scris în toată splen­doarea sa.

"În familia noastră de țărani, munca pământului a fost sfântă"

- Cum de ți-a venit ideea să rea­li­zezi o ast­fel de emisiune la doar 17 ani? Pare mai puțin obișnuit pen­tru un elev de li­ceu...

- Multă lume spune că Dumnezeu îți dă, dar nu-ți bagă în sac. Începu­sem cla­sa a XI-a și eram, întâmplător, în parcul din apro­pierea sediului radioului din Bis­trița. Brusc, mi-a venit gândul să merg în studio și să fac o emisiune. De unde până unde, nu știu, că n-avu­sesem niciodată tangență cu radioul sau televi­ziunea. Ce-i drept, ascultam Ra­dio Someș la lucru, la fân, la cosit vara, și-mi plă­cea. Dar atât! M-am dus. Era acolo directorul, Tra­ian Ogâ­gău, căruia o să-i mulțumesc toată viața și o să-i fiu recunoscător pentru ceea ce a făcut și face în continuare pentru mine. I-am spus ce aș dori să fac, o emisiune cu bătrânii satului, cum au tră­it, cum muncesc. Atunci era criză de realizatori de emi­siuni și acesta a fost un avantaj pentru mine. A fost de acord, mi-a dat un reportofon și mi-a spus să-nregistrez două emi­siuni cum îmi ima­gi­nez eu și, când îs gata, sau când cred că sunt pre­gătit, să vin cu ele în studio. Era miercuri. Joi am rea­lizat emi­siunile, vineri m-am întors cu ele în studio, iar du­minică a intrat pe post prima ediție, în 21 octom­brie 2012. Emisiunea a avut altă de­numire la început, dar curând i-am dat numele "Cu Iosif pe coclauri". Mi-am spus că, dacă tot am un nu­me biblic, e ca și cum l-ai vedea pe Iosif cu un to­iag în mână umblând pe dealuri, din sat în sat. Cam așa îmi imaginam. Ulterior, a apărut și po­sibilitatea de a colabora cu o tele­vi­ziune, Făcând și pe ima­gine ceea ce făceam deja în radio. Ai mei și-au dorit cu tot dinadinsul să rămân acasă, să lu­crez la pământ, că avem foarte mult pământ. În fa­milia noastră de țărani, munca pământului a fost sfântă. În clasa a VIII-a, când am decis să merg la liceu, la Bistrița, ai mei n-au fost foarte încântați și n-au fost de acord nici să lucrez în radio și televiziune, pentru că și-au dat seama că ast­fel, încet-încet, or să mă piardă de la lucrul pă­mân­tului.

- Cu toate astea, ai ajuns student la Cluj...

- Când am terminat liceul, am stat în dubii: mă gândeam să nu mai dau bacalaureatul, să renunț și la colaborarea cu postul de radio, să mă întorc la lucrul pământului și să-i mulțumesc pe ai mei. În prima zi a bacalaureatului, trebuia să mă duc la pădure, după niște lemne, dar am zis, totuși, că școala e școală, și că merg să-l dau. L-am luat cu 9,75. Când a fost să mă înscriu la facultate, am ajuns în ultima zi. Am venit ia­răși din vârful dealului, după o zi de coasă, și-n noaptea aia n-am avut liniște. Mi-am spus că tre­buie să merg di­mineață la Cluj. Când mi-a spus secretara facultății că e chiar ultima zi de înscriere, am ieșit făcându-mi cru­ce cu do­uă mâ­nuri. Și-am in­trat. Ba chiar am prins loc la bu­getari și nu mi-a mai păsat de nimic.

- Cum au reac­ționat părinții tăi?

- Nu le-am spus că merg la examen. Abia după ce m-am întors acasă, învingător, le-am spus. Vreo două săptămâni, unii dintre frații mei, care lu­crează pământul și cresc animale, n-au mai vorbit cu mine. Nu i-am acuzat nici atunci, nu o fac nici acum, nici pe frații, nici pe părinții mei. Pentru că ei sunt țărani, iar țăranul are ideea că numai din lucrul pă­mântului se poate câș­tiga pita cea de toate zilele.

"Pe teren, cu Lelea Floare"

- Ai ales tocmai Etno­lo­gia, de ce?

- Deja colaboram cu Ra­dio Someș, eram de doi ani pe coclauri, era singura op­țiu­ne logică, un fel de com­pletare la ce făceam deja. Am vrut să mă specializez și să-mi formez un limbaj mai elevat, să cunosc și alte obi­ceiuri, să văd un picuț profesionist cum stau lu­crurile și să le privesc din mai multe unghiuri. Pe coclauri, am fost mai mult de capul meu. Nu am avut un dascăl, nu am nici acum un om care să-mi spună ce am de făcut. Îmi doresc să încerc să mă apropii de un profesor, un dascăl universitar, care să mă formeze. Deocam­da­tă sunt încă în cău­tarea dru­mului și am nevoie de sprijin din partea oa­me­nilor care au profesat în acest domeniu, al etno­logiei și al culturii tra­di­țio­nale, oameni care să-mi ofere sfaturi, ca să mă pot și eu forma, să realizez materiale cât mai pro­fe­sio­nal, să poată fi apreciate și de oamenii simpli, dar și de intelec­tuali, să se regăsească acolo, în ceea ce fac.
Etnologia e o specializare aparte, pe care nu ar alege-o oricine, ci doar cei cu adevărat interesați. La început, am fost zece studenți, am terminat șase și am susținut licența trei. Greu de spus de ce au renunțat ceilalți. Am colegi care în timpul facultății nu au mers niciodată pe teren, să realizeze un interviu cu un țăran, de exemplu. Probabil acolo a fost șocul pentru cei mai mulți dintre ei, când a trebuit să stea de vorbă cu oamenii și nu s-au putut adap­ta. Din păcate, în trei ani de fa­cul­tate, nu am învățat nici eu mare lucru. Dacă nu aș fi umblat pe teren, puteam eu face nu trei, ci șase ani de etno­logie, și tot n-aș fi aflat care e adevăratul folclor. Numai dacă mergi acolo, la fața locului, și stai de vorbă cu oamenii satului, poți să faci, cu adevărat, meserie. Facultatea te ajută să-ți formezi un limbaj academic, pentru când ai de-a face cu un om de cultură, dar atunci când ești pe teren, nu ți-e de prea mare folos ce se face în facultate. Degeaba ne spuneau dascălii cum să facem un interviu, că io, când merg să vorbesc cu Lelea Floare, nu pot dis­cuta cum îmi spun ei. Proba­bil ar trebui să fie mai multă practică în facul­tate sau mai multă sin­cronizare între teorie și prac­tică, dar cred că asta e o problemă generală a învă­țămân­tului superior românesc actual.

- De pe undele radioului, emisiunea ta a ajuns "marcă" de succes în mediul on-line.

- Am încercat ca materialul audio să-l transpun în video, pe facebook. Așa am promovat on-line ideea cu "Iosif pe coclauri". A avut un impact mult mai mare decât radioul, mă urmăresc mai mulți. Probabil a prins gust la public datorită per­sonajelor mele, țăranul acela închinat din vatra satului, țăranul original, autentic, aflat pe cale de dispariție și de care începe de pe acum să ne fie dor. Mă bucur foarte mult că niște tineri din Pitești, din Brașov sau din Iași, care locuiesc la oraș, ur­mă­­­rind pagina mea de Facebook, au descoperit glia românească, țăranul acela falnic, stâlpul isto­riei noastre, tot mai greu de găsit. Sunt impresionat când îmi spun că datorită mie au reușit să afle atâ­tea lucruri despre țăranul român, despre tradi­țiile românești. Oarecum, le-am insuflat dragul de glie și de trecut, și asta mă bucură cel mai mult.

"Suntem 12, dar nu suntem sectanți"

- Zona din care vii e renumită pentru familiile cu mulți copii...

- Da, mai ales în comunele Feldru și Maieru, la tătă casa sunt de la cinci-șase copii în sus. Toți care întreabă câți frați suntem, când aud, întreabă automat dacă suntem penticostali. Și atunci le spun: "Suntem 12, dar nu suntem sectanți, suntem ortodocși!". Sunt familii și cu 14-18 copii. Cam așa e de mai demult la noi, rar găsești casă cu doar doi copii. Nu e ușor, dar te ajută Dumnezeu să treci cumva prin toate. Interesant e că majoritatea aces­tor copii erau crescuți în două camere. Pentru că la noi, casele au doar trei camere: casa dinainte sau casa de parade, unde intră doar preotul cu crucea, la Bobotează, ori atunci când moare cine­va, apoi tinda, bucătăria, unde se face mâncare, și casa dinapoi, unde se dormea. Noi așa am crescut. Stau de vorbă cu mama și o întreb cum am încăput toți acolo. Acum avem fiecare camera noastră și tot nu ne e bine. Dar eram mult mai uniți, se simțea con­cret acea căldură frățească. Acum, stăm fiecare în pereți separați și poate și asta ne face să fim de­parte unii de alții, să fim mai reci. Ne construim ziduri și la propriu, și la figurat.

- Mai ai amintiri din anii copilăriei, pe care te poți spri­jini? Care să-ți lu­mineze sufletul?

- Eu am învățat să mulg vaca în clasa a treia, încă nu îm­plinisem zece ani și mă cam necăjeam s-o fac. Îmi amintesc prima sară. Mama avea tre­buri în gră­dină și am zis că merg eu să mulg vaca. M-am chinuit mai bine de jumate de ceas, deși o va­că o mulgi cam în 10-15 minute. Când o venit ma­ma să vadă ce fac, mulsesem vaca pe jumătate, și-atunci mi-a arătat ea, cum să-mi formez "un sâmț". Am făcut o febră musculară în sara aia, de nu mi-o venit a crede! Apoi, am mai încercat iar și iar și, după câteva zile, am învățat. La coasă, la fel. Eram pe clasa a doua sau a treia, o țâră de băiat. Mi-o făcut tata tot o țâră de coasă și m-am dat după el. Cât am putut să dau? Nici un sfert din brazdă, dar așa am învățat să cosăsc. Un cosaș nu-nvață niciodată să cosească cu adevărat până nu-și taie de 3-4 ori degetele, când ascute coasa. Numai așa înveți! Ne-am învă­țat toți de mici cu munca, și fie­care, cum am prins a mere, ne-am luat cu treburile gospodărești: cu adusul lemnelor, cât se putea, apoi apă de la fântână, apoi la căpăluit (săpat - n. red.), la coasă, cu vacile... Acolo am crescut, printre ele și, fiecare după puteri, am învățat să facem câte ceva. Partea asta a vieții, pentru mine e temelie. Mi-s mândru tare că sunt pui de țăran.

"Mi-ar plăcea să-mi câștig pita din lucrul pământului"

- Mai aleg tinerii de azi să rămână la țară, să lucreze pământul, să crească animale?

- Puțini. Azi nu mai e un avantaj să lucri pă­mântul. Mă tot gândesc să mă întorc în glia satului, să lucru pământul, să câștig pita cea de toate zilele din lucrul pământului, că avem din belșug, dar, practic, e aproape imposibil să fac asta. Azi e foar­te greu să ții animale, e extraor­dinar de greu... La noi e zonă de deal, totul tre­buie lucrat manual, co­sit, arat cu caii, o muncă grea și necontenită. Mai bine vii la câmpie, îți cumperi utilaje, pământ, iei subvenții și lucrezi o suprafață mai mare. În ziua de azi, părinții își îndepărtează copiii să nu lucreze ceea ce ei au lucrat. Părinții doresc ca pruncii să le devină domni, să învețe carte și să ajungă la un bi­rou, cu pixul în mână. Din păcate, nu toți au no­ro­cul acesta. Mai e nevoie și de un instalator, de un sudor, s-au desființat școlile pro­fesionale, ceea ce iar e o mare prostie. Nu toți tine­rii au încli­na­ții spre studii superioare. Nici la țară nu mai sunt oameni să lucre, la strânsul fânului, de exem­plu. Nu se duc. Cu oile, ce să mai poves­tim? Nici contra cost nu mai vin. Tatăl meu n-a fost angajat ni­ciodată. Ma­ma ne-a crescut făcând cipcă (dan­telă) pentru cos­tumele populare ale celor din sat. Ca să folo­sesc un termen de pe Valea Someșului Mare, la mine, acasă, astăzi lumea e un picuț mai gingașă, în special ti­ne­rii. Asta nu le con­vi­ne, aia nu le pla­ce, pita făcută-n casă nu se mai face-n ca­să, co­le­șa (mămă­li­ga) se face din făină de la ma­ga­zin... Când o văzut bu­­ni­ca, s-o spăriet: "Ce hâlbe faci aco­lo?". La noi, hâlbe înseamnă mân­­­ca­re pentru porci. Mă­măliga trebuia mes­te­ca­tă până asuda grin­da căsii, vorba bă­trâ­nilor. S-o mă­nânci cu sudoa­rea frunții, la propriu. Acum, le iei toate de la magazin dacă ai bani...

"Îmi iubesc glia și țara ca pe mama și tatăl meu"

- Iosif, tu vorbești cam în glume, dar stră­daniile tale de a aduce în atenția lumii țăranul român au avut ecou și în străi­nătate...

- Da. Anul trecut am fost invitat la Bru­xelles, la un eveniment organizat de două doam­ne, cu un drag aparte de România, Mi­haela Popescu și Daria Pîrvu. Întotdeauna am zis că românul care-și pă­ră­sește țara și merge să lucre printre străini, acela nu mai e român. Dar când am fost la acel eve­ni­ment, mi-am dat seama că românii de acolo îs mai români decât mulți din­tre cei de acasă. Am văzut oameni plângând, când le povesteam cum merg pe coclauri, la țărani, să-mi povestească cum își mul­geau vaca sau cum lu­crau cu oile sau di­ferite alte obiceiuri. Își adu­ceau cu drag aminte de vremurile pe care o par­te dintre ei le-au prins. N-aș fi crezut că acei români din străi­nă­tate pot avea un patrio­tism atât de mare în ei, când, de fapt, și-au pă­ră­sit țara, mergând să lu­cre printre străini. Le-am povestit despre tradi­­țiile din județul Bistrița-Nă­să­ud, le-am pus imagini cu claca, le-am arătat fil­­mulețe, am recons­ti­tuit cumva un eveniment din va­tra satului. În aceas­tă toamnă, sunt din nou in­vitat, la alt eveniment, la Bruxelles, cu Lelea Floa­re Cosmii, ultima opin­căreasă din generația veche, din județul Bistrița-Năsăud. O să facă opinci în fața lor și le va arăta și cum se toarce și le va povesti cum era viața în vremea ei.

- Crezi că s-ar bucura de succes un astfel de eve­ni­ment și la Cluj, de exem­plu? Parcă prea s-au făcut re­mar­ca­te, de-o vre­me-ncoa­ce, marile orașe ale Ardea­lu­lui, prin e­ve­­ni­men­te cultu­rale de im­port...

- Cel mai bine ar fi să meargă oră­șea­nul la țăran, în vârful dealului, și să vadă la fața locului, cât e de grea viața pentru țăranul român. În ul­tima vre­me, s-a încercat idealizarea imaginii aces­tuia. Toată lumea vine la TV și povestește despre țăra­nul ro­mân ca și când l-ar cunoaște de cine știe când. Nu e așa! Dacă nu te duci și nu lucri lângă el, la munca câmpului, nu-ți poți da seama ce în­seam­nă viața la țară. Nu-i suficient să te duci în vi­zită, să-l vezi cum lucră, trebuie să pui mâna pe gă­leata aia, pe țâța vacii s-o mulgi, apoi să fierbi laptele și să-l bei. Nu doar așa, să spui din buze că țăranul e talpa țării. A fost! Azi, nu știu dacă mai este și nu știu dacă va mai fi vreodată. Tot ce se face acum, se face pentru spectacol, pe când țăra­nul român făcea totul de nevoie, dar cu drag. Haina și-o făcea de nevoie, șezătorile tot așa, pentru că acolo se ducea și să lucre, și să se distreze, și să afle știrile satului. Azi, e doar spectacol pentru stră­ini. Nici folclor autentic tradițional nu mai exis­tă la ora actuală în România. O spun cu regret. Ceea ce fac eu și ce pot să fac la ora asta e să arhi­vez ce mai găsesc în vatra satului, căci deja țăranul e pe cale de dis­pariție. Și dacă nu arhivăm, riscăm să pierdem o cultură întreagă, pentru că, odată cu acești bă­trâni, se duce o cultură, o istorie, se duc niș­te obiceiuri, se pierde marca trecutului româ­nesc. Specificul. Di­ferența. Să iasă în față oamenii capabili, care știu cu adevărat ce înseamnă tradiția și să o separe de divertisment, s-o salveze. Româ­nia n-are nimic mai de preț, deocamdată, de pus în loc. Tradiția e încă pecetea noastră. Pentru ea vin străinii la noi. Îmi iubesc glia și țara ca pe mama și tatăl meu. Mă doa­re până în măduva oaselor când văd că "dom­nii" ce ne conduc nu au drag de țară, de po­por. Ci­că, asta ar fi rânduiala... Fi-le-ar rânduiala de amar!

Foto: Arhiva personală Iosif Ciunterei