Ediția din acest an a Festivalului Național de Teatru (FNT) a fost una dintre cele mai dense. Au avut loc nu mai puțin de 91 de evenimente teatrale, spectacole ale celor mai mari regizori români, dar și invitați de prestigiu din străinătate, lansări de carte, emisiuni de radio și tv dedicate teatrului, proiecții de filme, expoziții de fotografie, dezbateri. Sărbătoritul manifestării a fost marele actor Victor Rebengiuc, căruia, în "Jurnalul Festivalului" actori, regizori și scenografi i-au scris câte o declarație de dragoste sub titlul: "De ce îl iubim pe Victor Rebengiuc".
Pe lângă "crema" producțiilor românești din stagiunea trecută, anul acesta, la festivalul din București au participat unele dintre cele mai grele nume din artele spectacolului la nivel mondial.
Geniul din "nava cosmică"
Festivalul a fost deschis de spectacolul "Hamlet. Collage", al regizorului canadian Robert Lepage montat la Teatrul Națiunilor din Moscova. Decorul său, în aparență simplu (un cub fără latura din față și cea de deasupra) a necesitat patru zile de montare pentru că în spatele cubului se află o întreagă mașinărie. Scenografii români au mers rând pe rând pe scena mare a Naționalului bucureștean vizitând ca la muzeu decorul din "Hamlet. Collage", iar la sfârșit, au fluierat admirativ, declarând: "Acesta nu este un decor, ci o navă cosmică". Ce-i drept, ea a funcționat impecabil, servind din plin jocului actorului Evgheni Mironov, care a interpretat singur toate personajele din "Hamlet", părând de nerecunoscut în fiecare rol, în care intra de cele mai multe ori fără să iasă de pe scenă. În spatele "mașinăriei" se aflau peste 20 de asistenți care l-au ajutat în acest efort supraomenesc. La final, publicul a aplaudat zeci de minute în picioare, la un spectacol care te lasă, și din punct de vedere tehnic, și din punct de vedere al jocului actorului, pur și simplu cu gura căscată.
Romeo și Julieta în Gulag
Tot din străinătate, de data aceasta din Franța, a venit și coregraful Angelin Preljocaj, un mai vechi prieten al publicului bucureștean, cu baletul "Romeo și Julieta", pe muzica lui Serghei Prokofiev. De origine albanez, Preljocaj, a plasat tragica poveste de iubire dintre Romeo și Julieta într-un spațiu concentraționar, dintr-o țară aflată într-un regim totalitar din Europa de Est. Astfel, tinerii îndrăgostiți nu au de înfruntat, pentru a-și salva iubirea, doar familiile, ci un întreg sistem opresiv. Mesajul coregrafului este astfel unul politic, vorbind despre fragilitatea omului și a sentimentelor sale în fața dictaturii. De altfel, "Hamlet" a fost considerat la vremea lui un spectacol subversiv.
Angelin Preljocaj a prezentat la București și prima sa creație, în calitate de cineast. "Polina. Danser sa vie" este povestea unei balerine crescute și educate în Rusia, în școala de balet clasic, care are curajul să se rupă de tradiție, să plece de la celebrul teatru Balșoi, pentru a se dedica dansului contemporan. Prezentă la proiecția filmului, diva filmului francez, Juliette Binoche, a explicat că în acest film în care ea interpretează o coregrafă de dans contemporan, este vorba, de fapt, despre căutarea de sine, despre puterea de a crede în propriul destin și despre a lupta până la capăt, pentru valorile în care crezi. Pentru acest rol, Juliette Binoche s-a antrenat destul de serios pentru că dansul presupune foarte multă rigoare și disciplină. Ajungând în acest punct, actrița franceză a declarat că este o mare admiratoare a gimnasticii feminine românești și că idolul ei, când era mică, era Nadia Comăneci. "Îmi amintesc, chiar, că puștoiacă fiind, am sunat la Ambasada României din Paris să cer adresa Nadiei, ca să îi scriu o scrisoare, dar, cum asta se întâmpla în perioada comunistă, funcționarii de la capătul firului nu au vrut să mă ajute să intru în contact cu ea".
Să trăiești orice ar fi
Tot Juliette Binoche a fost cea care a închis ediția 2017 a Festivalului Național de Teatru din București, cu un spectacol sfâșietor, dedicat memoriei marii cântărețe de șansonete, Barbara, intitulat "Să trăiești orice ar fi (Barbara)".
Împreună cu pianistul Alexandre Tharaud, Juliette Binoche a omagiat, într-un spectacol de o poezie tulburătoare, viața intensă a cântăreței, de la copilăria teribilă, alături de un tată care o abuza sexual, la primii pași în cariera muzicală, prin cafenelele și cabaretele pariziene, până la iubirile ei neîmplinite. "După ce a trăit experiența teribilă a incestului, Barbara a căutat mereu alinare în brațele fiecărui bărbat pe care l-a iubit. Iubea cu pasiune, iubea până la anularea de sine. Dar adevărata vindecare i-a venit, întotdeauna, prin muzică", a declarat Juliette Binoche. "De altfel, unul dintre cântecele ei celebre spune: «Cea mai frumoasă poveste de dragoste din viața mea ești tu», referindu-se la publicul ei. Dragostea adevărată pe care a căutat-o cu disperare toată viața i-a venit de la spectatorii săi", a mai spus Juliette Binoche.
Pe Barbara, pe care a cunoscut-o și de care a fost foarte apropiată, Juliette Binoche a definit-o ca fiind "un foc nestins, capabil să transforme orice umbră în lumină, un mare muzician, o poetă de geniu și, mai presus de toate, un om capabil de iubire, până la sacrificiu".
Foto: Guliver/Getty (2), Agerpres, Lucian Muntean
GABRIELA LUPU