Despre teatru ca artă și ca spectacol nu pot vorbi decât ca despre un fenomen miraculos, imposibil de comparat. Un spațiu magic care te soarbe cu totul, pentru ca mai apoi să te redea lumii vrăjit, cu sufletul scânteind magie. Așa cum s-a întâmplat și anul acesta la Festivalul Național de Teatru din București.
Ingredientele bucuriei
Desfășurat între 20 și 30 octombrie la București, sub sloganul - "#Teatrul schimbă lumea", Festivalul Național de Teatru, aflat anul acesta la cea de-a 27-a ediție, a avut un suflu cu totul nou, remarcat cu bucurie de spectatori. Mai multă invenție, prospețime, mai mult dinamism, mai multă emoție, sinceritate și creativitate, dăruite de toți artiștii care și-au dat mâna în spectacolele acestor zile de festival. Ce m-a impresionat în mod special notez în continuare.
* Am mers cu mare emoție și curiozitate, mai întâi la Teatrul de Comedie, unde am văzut, într-o seară ploioasă de marți, un spectacol impecabil: "Kimberly", de David Lindsay-Abaire, cu Virginia Mirea în rolul principal. O piesă decupată din viață cât se poate de firesc, jucată fără note false, un spectacol despre dorințe înăbușite ori amânate, despre resemnare în fața timpului, despre viață și moarte, dar mai ales despre gustul unic al eliberării de constrângeri și despre adevărata normalitate.
* La Teatrul "Bulandra" am văzut "Cabaretul Dada", de Matei Vișniec, produs de Teatrul "Regina Maria" din Oradea, un spectacol care m-a înfiorat, prin felul brutal în care a pus laolaltă războiul, cabaretul și revoluția, în contextul nașterii mișcării artistice Dada, la începutul secolului XX, imediat după primul război mondial.
* La Teatrul Național "I.L. Caragiale" am văzut două spectacole minunate: "Deșteptarea primăverii", de Frank Wedekind, o producție a Teatrului German de Stat din Timișoara, în regia lui Charles Muller și cu decorul semnat Helmut Stürmer, și "Angajare de clovn", de Matei Vișniec, o producție TNB, în regia și conceptul scenic al lui Ion Caramitru. În seara aceea am mers pentru prima oară la teatru împreună cu Alma, fetița mea de cinci ani și jumătate. Am fost amândouă deopotrivă de emoționate, să ieșim împreună în lume, să stăm alături la un spectacol "de oameni mari" și nu oricum, ci la Festivalul Național de Teatru. "Angajare de clovn" a fost o alegere potrivită pentru un copil ajuns prima dată în lumea teatrului, un spectacol duios, despre trei clovni bătrâni, care-și deapănă amintirile în fața circului unde s-au întâlnit întâmplător, în urma unui anunț de angajare. Asta în primul act. În actul al doilea, scena se preschimbă în arenă, pe care pătrund funambuli, scamatori și acrobați de la Circul Globus. Lin, pe nesimțite, ne întoarcem în vremurile bune, când clovnii noștri, Filippo, Nicollo și Peppino, erau tineri și amintirea gloriei trecute preschimbă lumea într-o feerie cu un decor suprarealist. Atât am ales eu și fetița mea să vedem și să înțelegem, lăsând deoparte momentul dramatic, în care clovnii mai slabi l-au ucis în bătaie pe vechiul lor prieten, clovnul cu adevărat talentat. La final, au fost multe baloane, veselie și antren, iar clovnii toți, vii și nevătămați, au ieșit la bis, urale și aplauze.
#Teatrul schimbă lumea...
Pe durata festivalului, pe lângă cele mai bine de 50 de spectacole jucate în multe teatre prestigioase din Capitală (Teatrul Național "I.L. Caragiale", Teatrul Bulandra, Odeon, Teatrul de Comedie, Teatrul Nottara, Teatrul Act, Metropolis, ARCUB, Teatrul Mic etc.), s-au derulat și evenimente culturale conexe remarcabile:
* Ateneul Român a găzduit Conferințele Ateneului Român, unde teatrologii și studenții au putut urmări dialogul dintre criticul și eseistul George Banu și actorul Ion Caramitru.
* La Biblioteca Națională a României s-a desfășurat Conferința Națională a Managerilor Culturali, organizată de Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală, în timp ce la Galeriile Art Mark a avut loc licitația de obiecte de artă și obiecte personale ale artiștilor, intitulată "Dăruind vei dobândi", un eveniment menit să îi ajute pe artiștii aflați la nevoie.
* Între 16-30 octombrie, Pasajul Universității a fost redenumit Pasajul FNT, transformat într-un fel de oglindă deschisă a festivalului, care aduce lumii informații despre spectacolele selectate.
* Opt la număr au fost expozițiile din cadrul FNT, expoziții de fotografie, de scenografie sau de costume de teatru. Mi-a plăcut expoziția "Nicu Alifantis 45", găzduită la Teatrul Bulandra, urmată de spectacolul-coupé, realizat chiar de Nicu Alifantis, "A treisprezecea noapte", eveniment aniversar, dedicat celor 45 de ani de când Nicu Alifantis compune muzică de teatru.
* Multă magie a oferit și expoziția "Costume de teatru", găzduită la Galeria "Doina Levintza", din B-dul Ion Mihalache 113, unde marea scenografă și-a invitat vizitatorii într-o călătorie de poveste, printre spectacolele ce i-au marcat cariera.
* Literatura a fost și ea prezentă în festival. Joi, 26 octombrie, în Sala Arcelor de la ARCUB - Hanul Gabroveni, a fost lansată cartea "Bricabrac. De la coșmarul real la realismul magic" (Ed. Nemira 2017), în prezența autorului ei, maestrul Lucian Pintilie. Despre carte au vorbit Ion Caramitru, Marina Constantinescu și Victor Rebengiuc. Publicată inițial în 2003 și declarată "Cea mai bună carte străină", de Sindicatul Criticilor de Cinema din Franța, s-a spus despre ea că este o carte-spectacol, o carte-mărturie, care pe lângă confesiuni, pagini de jurnal de regie, cronici de teatru și film, cuprinde și poveștile atâtor și atâtor mari spectacole și filme ale marelui regizor român, cu istoria lor tumultuoasă, precum "Revizorul", "Pescărușul" sau "Salonul nr. 6". O carte care închide în ea o viață. O viață-reper, așa cum nu sunt prea multe în istoria noastră culturală recentă.
* Spectacolul-eveniment, "Vaille Que Vivre/ Să trăiești orice ar fi (Barbara)", având-o în rolul principal pe actrița franceză Juliette Binoche, a închis cea de-a 27-a ediție a Festivalului Național de Teatru, la care "Biletele au fost epuizate încă din luna septembrie", după cum informează (orgolios) comunicatul oficial al UNITER.
P.S. Extrase din publicația FNT:
* "Mi se pare cea mai complexă, mai dinamică și mai amplă ediție. Pentru că așa a fost stagiunea 2016-2017 din care am ales" - declară Marina Constantinescu, directorul artistic și selecționer al festivalului, în editorialul său din revista festivalului - "jurnal FNT".
* "Este o ediție a artistului care își asumă statutul de lider de opinie. Artistul este creator de emoție, iar tu, spectatorul, ești nu numai receptorul acesteia, ci și purtătorul ei. Duci emoția cu tine, dincolo de sala de spectacol. Teatrul te schimbă și tu poți schimba mai departe lumea".
* Festivalul Național de Teatru, ediția a 27-a, s-a desfășurat sub înaltul patronaj al președintelui României.