La moara lui Mecleș

Dumitru Badita
Rămâi uimit de mărimea și stilul noilor case, adevărate vile rezidențiale, pe care le descoperi de cum intri în satul maramureșean Săcel.

Cărămida, țigla metalică, inoxul, vopseaua, etajul și balcoanele au înlocuit aproape pretutindeni arhitectura veche, atât de specială a Maramureșului. Rar mai vezi o casă tradițională din bârne. Undeva, pe un pâ­râu curgând voios din­spre munte, o moară stră­­ve­che a supraviețuit însă tuturor schim­bă­rilor și modelor, oprind, parcă, cu roata ei, mer­sul tim­pului. E moa­ra lui Mecleș, a­ceeași de pes­te o sută de ani, încă func­­țională.

În vâltoarea timpului

Dumitru Mecleș, zis Dănilă, își po­tri­veș­te pălăria pe cap. Vu­ie­tul apei e atât de pu­ter­nic, încât acoperă orice sunet. Lemnele ard surd sub cazanul din care curge horinca, arborii zgâlțâiți de vânt se miș­că în tăcere, ca într-un film fără coloană sono­ră. Vuiet de apă și atât. Apă sosită din munte, adusă pe scoc, zăgă­zu­ită și obligată să învârtă roțile mari din piatră. Apă muncită, din greu, de unde poate și urletul ei, ca al unui animal deșelat de poveri. Mai încolo, scă­pată de corvoadă, se cumințește și curge susu­rând printre brusturi. Morarul simte telefonul mobil vibrând în buzunar. Răspunde. E consăteanul lui, Vasile Grad. Vrea să macine. Îi e poftă de-o mă­măligă. Până vine, Dănilă supraveghează cazanul. După cum zice, horinca e apă de foc. O toarnă musafirilor de la oraș în pahare mici și le privește fețele, cum mai întâi se crispează, apoi se destind, ca într-o iluminare. "Apa de foc" le ajunge în mă­runtaie și îi încălzește, iar pe aici, când e ger nă­prasnic, focul ăsta din trup e la fel de bun ca focul din sobă. Poate mai de folos, fiindcă soba nu o pot căra după ei, pe când o sticluță cu horincă, orice gospodar știe să o poarte în straiță. "Moara asta e de pe vremea bunicului, din 1907", zice Dănilă, cu aerul că evocă de-a dreptul facerea lumii. Bărbatul nu mai e nici el tânăr, are la rândul său vârsta unui bunic. "Au fost mai multe mori, pe valea asta, dar or dispărut. A mai rămas numai a mea. Altă moară de apă nu mai întâlnești. Eu tot aici am muncit de când am fost copil, că multe lucruri trebuie să înveți, ca să fii un morar bun. După mine nu știu ce se va mai întâmpla. Fiul meu lucrează în asi­gurări, nu va veni cât îi lumea să aibă grijă de moară", îmi strigă bărbatul vorbele la ureche, în timp ce ochii i se umezesc, de stropii fini ai apei care tot cade în vâltoare, vuind asurzitor.
Dintr-un pridvor de casă veche, ca­mu­flat de pături mițoase, de straie colorate și traiste vărgate, co­boa­ră, ca dintr-un crâng de lână, nevasta mo­ra­rului. E încă ener­gică, are privirea vie, pare să nu-i scape nimic. "Zece femei l-au dorit de bărbat. Era cel mai destoinic morar, se înghesuia lumea la moara lui, cu carele pline de saci. Era cineva în sat", își laudă nevasta soțul, bucuroasă că dintre toate, ea a fost cea mai norocoasă. Și iată-i îm­preună acum, trudind toată ziua la moară, la da­rac, la cazan. "Noi am rămas așa cum ne-am po­me­nit. Lumea s-a mai schimbat. Mulți au plecat la muncă în străinătate, și-au cons­truit case mari, iar a­cum râd de noi, ne dis­pre­țuiesc. Ne spun că tot în putreziciunile bă­trâ­nilor noștri am ră­mas", oftează femeia pri­vindu-și cu duioșie băr­batul, care mai arun­că un lemn sub cazan.

Un poet popular

Doi cai bruni, trâ­gând o căruță, năvălesc fornăind pe podul care asigură accesul dinspre șosea către moară. Când ajung în bătătură, că­ru­țașul îi strunește și sare cu suplețe în fața lor, îm­pingându-i într-un loc lăturalnic, unde sunt câ­teva smocuri de iarbă. Omul ridică în spate un sac și-l duce direct în moară. Dănilă calcă pe o punte suspendată dea­su­pra apei și trage de un oblon. Apa scapă spre instalația morii. Roți și axe din lemn ferecat în fier se pun în mișcare, sacul e deșertat în coș, boabele cad prin scocuri din lemn, între pietrele care se învârt și se învârt, strivind, mărunțind și prefăcând în pulbere boabele sticloase. Morarul își scufundă mâna dreaptă în grămăjoara de făină. O miroase, pune un pic pe limbă. E mulțumit. Consăteanul lui macină aici de patruzeci de ani. Vasile Grad e un bărbat svelt, un adevărat muntean. Intră în vorbă pe loc, spunându-și povestea, înșirată parcă, pe roata morii.
"De mic copil, eu am fost la oi. Am mers pe jos de atâtea ori de aici din sat până la pășunile de lân­gă Borșa. Am mers și mai de­par­te, până aproa­pe de Vatra Dor­nei. Sunt 150 de km până acolo. Am toți munții ăștia în picioare". Dar Vasile Grad nu e un păstor oa­recare. Omul știe să horească, să facă versuri despre orice. Horitul e o artă în Ma­ra­mu­reș, dar o artă pe cale de dis­pa­ri­ție. Vasile a com­­pus sute de ver­suri, unele sa­ti­rice, supărat de mer­sul actual al lumii, de lipsa cins­tei, a ome­niei, de fu­ga de mun­că a tine­rilor care caută câș­tigul ușor, revoltat de cei aleși să conducă destinele țării și nu au altă grijă decât să-și sporească pri­vile­gii­le. Nici mo­ravurile mo­der­ne nu i-au scăpat păstorului din Ma­ramureș: "Dau sute de milioane/ ca să-și pună silicoane/ să intre în lu­mea modernă/ cu o țâță cât o pernă/ și-și fac buza ca la iapă/ de nu pot să beie apă". Îl ascultăm, râzând, în timp ce apa plonjează în vâl­toare, firul de horincă fier­binte cade în gă­leată, iar frunzele de arțar și prun fac piruete în aer, suflate de vânt.

Lumea nouă de peste drum

În ogradă intră un grup de turiști. Sunt din Ba­cău și au ținut să viziteze "Moara lui Mecleș" după ce au văzut un indicator. L-a plantat acolo un ir­lan­­dez îndrăgostit de Maramureș, Peter Hurley, cu­nos­cut deja cititorilor "Formulei AS". "Domnul Hurley m-a ajutat și cu bani, când a venit apa ma­re și mi-a făcut pagube", îmi spune morarul Dă­nilă, plin de recunoștință. Turiștii sunt preluați de Titiana, soția morarului. Femeia se poartă ca un ghid adevărat. Le arată moara și daracul, apoi le prezintă țesăturile ei. Pânză adevărată, din in, îm­po­dobită cu toate florile Țibleșului. Moara e lumea lor, a soților Mecleș. Au moștenit-o și au îngrijit-o, în timp ce satul în jurul lor s-a schimbat, de­venind de nere­cunoscut. Casele vechi din stejar au fost de­mon­tate bucată cu bucată și vândute în străinătate, fi­indcă lemnul era valoros, numai bun de trans­for­mat în par­chet pentru noile vile. Tinerii au plecat și ei să muncească pentru un câștig mai bun și apoi au construit case mari, acoperite cu țiglă metalică. Sunt case cu nimic diferite de cele de la oraș. Nu­mai moara lui Mecleș a rămas neschimbată. Ma­cină de o sută de ani porumbul și grâul adus de să­teni în căruțe sau în ștrafuri trase de cai mari.
Vasile, poetul, și-a cărat ultimul sac cu făină și pornește spre casă, ținând strâns hățurile, să nu-i scape bidiviii în șosea. Titiana aranjează niște pă­turi pe pridvor, să li se vadă mai bine înfloriturile. Dănilă se pregătește să umple din nou cazanul. Dacă nu ar lucra zilnic, l-ar copleși tristețea și i-ar îneca sufletul. E al treilea morar din neamul său. Are la rândul său urmași, dar nimeni nu e dispus să preia moara. Cine știe ce se va întâmpla mai târ­ziu? Deocamdată, e bine. Roata se învârtește, mai vine câte un sătean să macine sau câte o echipă de te­leviziune să facă un reportaj. Din vechiul Ma­ra­mureș a mai rămas doar Dănilă și moara lui. Din­colo de ea, s-a ivit o lume nouă, străină. Acolo lo­cuiesc vecinii lui Dănilă, care câștigă bani în țările Ves­tului. Trăiesc ca la oraș, indiferenți la fru­mu­sețile care mor împrejurul lor. Casele lor sunt urâte, dar au etaj. Porțile de lemn au fost înlocuite cu porți de fier. Cine caută Maramureșul de-altădată, să nu dea banii de pomană pe benzină sau tren. Scârțâind din toate încheieturile, doar moara lui Mecleș macină de un secol, dacă nu cumva a mă­cinat chiar secolul, cu roata ei.