Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Katherine Mansfield, "Jurnal trist", tra­du­cere și note de Antoaneta Ralian, editura ART (tel. 021/224.01.30), 248 p.

Deși a murit în 1923, la trei luni după ce împlinise 34 de ani și a scris doar proză scurtă, Katherine Mansfield are o posteritate bogată în reeditări, exegeze, biografii și filme docu­men­tare ce ne-o fac contemporană. Se citește și azi cu aceeași admirație și se vorbește despre ea la fel de mult ca și despre Virginia Woolf. Și nu doar despre rolul lor în modernismul literar, despre modul cum au reușit să prindă în scris misterioasa diversitate din interiorul minții omenești, trăirile evanescente, fulgurațiile semnificative, ci și despre femeile nefericite care au fost datorită tensiunii psihice, tendinței lor de a reconcilia impulsuri contradictorii, de a se împărți între vocația creatoare și existența cotidiană "normală". Născută în 1888 în Noua Zeelandă, într-o familie cu 5 copii, dintre care cel mai drag i-a fost unicul frate, Leslie, Katherine Mansfield a stu­diat la Londra, la Queen's College și a avut în prima tinerețe o perioadă rebel-boemă. Atunci s-a apropiat de "grupul Bloomsbury" și a început să publice po­ves­tiri și recenzii în revistele literare. În acest mediu l-a întâlnit pe criticul John Middleton Murry, cu care s-a căsătorit. Sănătatea ei șubredă - un reumatism care-i afectase și inima și îi producea dureri cumplite - și sărăcia cuplului îi făcea să schim­be mereu locuințele cu chirie și să stea mult timp despărțiți, căci Katherine, din motive me­dicale, în căutarea unei clime favorabile, a fost mereu nomadă între Anglia, Franța, Italia și Elveția. În aceste pe­regrinări dintre 1914 și 1922 își scrie poves­tirile majore, trăiește tragedia morții în război a fratelui ei și contrac­tează tuberculoza care-i va chinui și mai mult zilele cu tratamente inefi­ciente, până-i va pune capăt vieții. Se vede doar sporadic cu soțul ei, care duce la Londra o viață paralelă, și e preocupată obsesiv de scris, în care își vede centrul de greutate, "o evadare fericită" din suferință. Își notează în jurnalul pe care îl ține de la 16 ani ceea ce trăiește și simte - cli­mate, întâmplări, personaje, peisaje, interioare de case, stări de spirit - totul în vederea lite­raturii pe care o va scrie ("trăiesc numai ca să scriu"), pasiunea pentru acest fel de muncă de­venindu-i un substitut de religie, o venerare a vieții. La 4 ani după moartea ei, John Murry publică o ediție selectivă a jurnalului, cu notații dintre 1910 și 1922, cenzurând ceea ce nu-i era favorabil. Apoi editează în volum și o parte din scrisorile ce i-au fost adresate de Katherine Mansfield. Supraviețuindu-i 34 de ani, timp în care soția lui a fost unanim apreciată drept cea mai bună scriitoare de proză scurtă din literatura engleză, Murry a câștigat bani și vizibilitate de pe urma ei, dar trebuie să-i recunoaștem și meritul de a fi impus-o și menținut-o în atenția publicului prin scrierile non-fictive, care trimit cititorul la cărțile ei de proză. Fiindcă "Jurnalul trist", pe lângă un document omenesc tulbu­ră­tor, e imaginea în direct a unui mare scriitor la lucru. Impresionante sunt vivacitatea, acuitatea perceperii detaliilor, date de starea de urgență în care notează sub asaltul suferințelor, apărân­du-se astfel, angoasată și pasională. De aceea paginile Jurnalului par calde încă, de parcă această scriere confidențială ți-ar fi adresată direct, "sfredelindu-ți inima".