TUDOR CHIRILĂ - "Când ajungi pe la mijlocul vieții, problema majoră este cum să devii mai bun"

Ines Hristea
"Care e treaba cu noi pe pământ?"

- A venit toamna, ne întâlnim în perioada "numărării bobocilor", când omul harnic se lau­dă cu ce-a agonisit peste an. Tu nu stai rău la nu­mărătoare! La "Vocea României" te afli, din nou, în jilțul tău de antrenor, stagiunea teatrală se află în "bloc-start", iar recent, alături de Vama, trupa ta, ai lansat un album nou, cu un titlu in­citant: "Better" ("Mai bun"). Ești într-o perioa­dă de au­to­depășire?

- Mă bucur că ai sesizat titlul! De obicei, eu dădeam nume albumelor folosind unul dintre titlurile pieselor de pe ele. Nu mă complicam prea mult. Așa a fost cu "Nu am chef azi", cu "Vama Veche" etc. De data asta, partea de video este realizată și ea în stră­inătate și, când am început să fac descrierile cân­tecelor, pentru ca oamenii de acolo să în­țeleagă ce-am vrut cu melodiile alea, m-am uitat la toate cele do­uăsprezece piese și m-am întrebat: "Ce le leagă?". Și-atunci am rea­lizat că e vor­ba de zbu­ciumul u­nui om sau al unor oameni de a se autoanaliza, în vederea ideii că ar putea să devină mai bun sau mai buni. Asta fiind, de fapt, problema noastră majoră, când ajungem pe la mijlocul vieții și începem să ne punem întrebări mai mari: "Care e treaba cu noi pe pământ?", "De ce am venit?", "Ce-am făcut până acum?". Or, albumul ăsta face și el parte din încercarea noastră, a celor din Vama, de a deveni mai buni și la nivel uman. Muzical, e clar că suntem mai buni. Asta e o certitudine, mai ales după ce am lucrat cu acest nou producător, James Lewis, un englez din Liverpool, școlit la Institutul de Ingineri de Sunet al lui Paul McCartney. Am înțeles niște metode, un proces care ne poate ajuta mult în muzică. Ca oameni... nu știu dacă suntem mai buni. Am depistat noi niște clenciuri ale vieții, da' asta nu înseamnă că și știm a le aplica. Uite, de pildă, am o piesă "A better man for you" ("Un om mai bun pentru tine"), pe care am scris-o cu gândul la fiul meu mai mare, Ivan. În clipa în care devii tată, încerci să fii mai bun. Măcar în raport cu copilul. Sau: am o altă piesă, în care am mers pe ideea că o dragoste solidă ar trebui să aibă o parte rațională și o parte emo­țională, foarte puternice amândouă, pentru că rațiunea are nevoie de emoție, dar și emoția are nevoie de rațiune. Numai așa poți să te echilibrezi și din relația aia să iasă ceva bun, nu să te arunci ca berbecul cu coarnele înainte și să nu pricepi ce ți se întâmplă. Sau: am o melodie în care vorbesc despre momentul în care o relație se află într-un impas atât de mare, încât cele două personaje au ajuns, practic, două fantome care bântuie prin casă, fantomele unui război care nu știm când începe și când se termină, iar "locul" ăsta, în care au ajuns, e un fel de no man's land (o situație în care nu mai există reguli, pe care nimeni nu o în­țelege și nu o controlează). Sau: am scris un cân­tec despre două destine paralele, povestea unei femei închise într-o "cușcă" de un om foarte bogat și po­vestea unei prostituate. Cum se vede lumea din pers­pectiva fiecăreia? Prostituata vrea ce are pri­zoniera, prizoniera ar vrea măcar libertatea de de­ci­zie a prostituatei. Dar amândouă încearcă să ajun­gă într-un "loc" mai bun. Înțelegi? De-asta, până la urmă, am botezat al­bumul "Better".

Experimentul englezesc

- Cum a apărut dorința de a co­la­bora cu un produ­cător străin?

- La un moment dat, am avut o dis­cu­ție cu managerul nos­tru, Carina Sa­va, și i-am spus că, dacă vrem să ieșim pe piața din străină­tate, nu pu­tem fără un pro­­du­­cător. Ne era ne­­cesar cineva ca­re să-și asume leader­ship-ul muzical, pen­tru că, în trupa noas­tră, nimeni nu poate să conducă pe ni­meni. Așa că am în­ceput o cău­tare lun­gă, lun­gă, lungă... până să fim acceptați. Trea­­ba cu produ­cătorii este că nu oricine poate lucra cu oricine. Un producător, chiar și unul tânăr, trebuie să-și aleagă cu atenție trupele, că orice colaborare e trecută în portofoliu și îl poate afecta. Nu e că vine Gigi de la Ghimpați, care are un milion de euro, și vrea să facă și el un disc. Și dacă ai bani, ce? Problema se pune că, dacă Gigi n-are talent, valoarea portofoliului scade. Deci producătorul nu-l acceptă, cu toți banii lui. Bine, la noi, refuzurile - că ne-au refuzat mulți - n-au fost pe principiul lipsei de talent, ci pentru că, pur și simplu, produ­cătorii ăia nu erau interesați de materialul nostru. Până la urmă, ne-am întâlnit cu James Lewis, care probabil că a fost interesat și de partea financiară, dar, în primul rând, a văzut în noi și-n materialul nostru un filon pe care să-l dezvolte.

- Dragoste la prima vedere?

- Da, ne-am potrivit bine. Întâi am făcut o pro­bă: cinci zile ne-am dus la el, în Anglia, și am lucrat la piesa "Memories now" ("Amintiri acum"). După ce am văzut cum a ieșit cântecul ăsta, ne-am hotărât să facem tot albumul împreună, ceea ce a însemnat că am lucrat încă două luni, dar aici, în România. Și James a fost "regizorul trupei de actori" (meta­foric vorbind). Știi cum e? S-a adunat o trupă de actori, n-au regizor, lucrează și ei niște texte, le repetă cum pot, fiecare zice "eu aici aș face așa", se mai ceartă, se mai împacă și, la sfârșitul zilei, iese o însăilare. Apoi vine un regizor, se așază în sală și spune: "Decorul e urât, hai să facem ceva mai minimal, să rămânem, de pildă, doar cu un pa­nou alb. Tu, Laurențiu, ești prea tare pe monologul ăla. Trebuie să mai topești. Nu-mi place deloc scena dintre voi, fetelor. Hai să găsim o altă soluție, pentru că nu despre asta e piesa". Regizorul aduce viziunea. Așa a făcut și James. Producătorii ăștia din străinătate vin cu această justă măsură, generată de educația lor muzicală, care e senzațională, în sensul că e echilibrată.

Trei mii de cuvinte, în opt săptămâni

- Vă așteptați la un mare succes al albumului?

- Lansarea albumului în România s-a făcut pe 12 septembrie. Problema este că noi n-am gandit discul ăsta pentru România, dar ne-am dori să avem parte de recu­noaș­tere și aici. Acum îmi dau seama cât de greu e pentru artiștii ca­re sunt re­cunoscuți afară, dar pe care ro­mânii nu dau doi bani! Uite, pri­mele două pie­se - "Ghosts at war" ("Fantome în răz­boi") și "Me­­mo­ries now" - n-au fost pri­mite spec­taculos de publicul româ­nesc, în schimb, toți străinii care le-au auzit au spus că sunt ex­traordinare. Ne așteptam ca, de­ja, până prin 5-6 septembrie, să facă măcar un milion de vizualizări, dar ele abia ajun­seseră pe la două sute de mii fiecare. Sincer, chestia asta ne-a afectat, ne-a dat puțin în spate, deși noi tot timpul ne-am zis că nu facem discul ăsta pentru aici, că vrem să mergem să cântăm și-n Bulgaria, ca să-l promovăm - că, în fond, de-asta l-am și făcut în engleză, ca să ieșim cu munca noastră și în afara țării. Mă bucur, totuși, că am primit felicitări pentru versuri - pentru că toate sunt ale mele și toate sunt făcute în opt săptămâni. Sunt trei mii și ceva de cuvinte, cu sens și rimă! Că una înseamnă trei mii de cuvinte în versuri și alta în proză! Și când te mai gândești că am compus versurile astea în doar opt săptămâni și într-o limbă care nu e limba mea ma­ternă, eu zic că nu e puțin lucru. Muzica e împărțită: am și eu câteva cântece, care sunt doar ale mele, dar majoritatea sunt colaborări Vama. Așadar, ca să revin, în momentul de față facem eforturi susținute să promovăm albumul în străinătate. Deocamdată, ceea ce avem bătut în cuie e un mini-turneu în Anglia - 25 octombrie în Londra, 26 octombrie în Manchester și 28 octombrie în Glasgow. În Londra și Manchester, deschiderea o să ne-o facă o trupă scoțiană destul de cunoscută, "Little Eye", iar noi o să cântăm în deschiderea lor în Glasgow. Avem ceva emoții în privința mini-turneului ăsta, pentru că noi vom merge să cântăm în niște cluburi bri­tanice, nu la comunitățile de români de-afară. Așa ar fi fost simplu: oamenii ăia ne-ar fi știut, dar, în același timp, ar fi vrut să asculte "Nu am chef azi" și "Vara asta". Sigur, la concertele astea vor veni și români, dar ei știu că se va cânta un disc în engleză. În paralel, încercăm să fim prezenți la toate showcase-urile de muzică de la diverse conferințe europene, însă intrarea pe zona asta e foarte dificilă, pentru că te lupți cu o concurență enormă. Nu e ca atunci când cânți pop-dance. Inna, de pildă, a intrat pe o piață pe care, mai mult sau mai puțin, România a creat-o. Că e discutabilă din punct de vedere muzical... asta e altă poveste.

Cea mai tare emisiune!

- Totuși, ați stabilit un concert de lansare a albumului și în România.

- Da, pe 12 octombrie, la Sala Polivalentă. Însă și concertul ăsta vrem să-l transformăm într-o carte de vizită a albumului, pe care să o fo­losim tot în afară: "Uite, dom­nule, ăștia suntem, asta putem să facem!"

- Spuneam că ai o toamnă bogată: pe lângă muzică, ești în continuare an­trenor în emisiunea "Vocea României" de la Pro TV, al cărei nou sezon a debutat recent. Te mai incită rolul? N-a intervenit o oa­recare ru­tină?

- Niciodată, până în toamna asta, eu nu mi-am dat seama de forța show-ului. Abia acum, în 2017, am participat și eu, pentru prima dată, la Ziua Presei, de la Pro TV, un eveniment în care postul își co­mu­nică grila de toamnă. Acolo, eu și colegii mei, Lo­redana, Smiley și Adi Despot, trebuia să ieșim și să prezentăm emisiunea. Am ajuns la 11 și-am crezut că stăm o jumătate de oră, urcăm pe scenă câteva mi­nute și gata! Dar am tot stat și-am tot așteptat și iar am stat și iar am așteptat... trecuseră ore! Din când în când, mai întrebam: "Da' noi când in­trăm?". Și mi se răspundea: "Mai târziu, mai târ­ziu". Când, în sfârșit, ni s-a spus să mergem la sce­nă, am realizat că noi eram ultimele dintre vedetele Pro-ului deci, că emisiunea asta e cea mai impor­tantă pentru grila de toamnă, că ea e locomotiva postului și că responsabilitatea producției față de rating e foarte mare, fiindcă "Vocea" dă trendul. Și m-am speriat puțin! Pe principiul: când am ajuns eu să fac parte din cea mai tare emisiune din grila de toamnă a celui mai tare post TV? (râde) În ceea ce privește rolul de antrenor, propriu-zis, pe de o parte, deja a tre­cut destul timp, s-au legat niște relații cu antrenorii rămași, iar pe Adi Despot, care a venit acum în echipă, îl cunosc de mulți ani, deci, în ceea ce fac în emisiune, mă simt foarte confortabil. Pe de altă parte, lucrul cu con­cu­renții și modul în care con­duci vocile spre finală e o chestiune mereu nouă și in­citantă, pentru că oamenii sunt mereu alții, cu ca­rac­tere diferite, cu voci dife­rite, cu pregătiri dife­rite, așadar, automat, sunt ferit de pericolul intrării în ru­tină, căci pentru fiecare în parte, dar și pentru echipă, ca un întreg, trebuie să gă­sesc cele mai potrivite abor­­dări umane și peda­go­gice. Concurenții trebuie tratați și ca individualități, dar și ca un lot, deci toți trebuie pregătiți foarte bine. Asta e credința mea: că, la "Vocea României", e esențial să ai un lot bun și momente excepționale. Le și spun concurenților mei: se poate să ieșiți din con­curs, dar, dacă momentul vos­tru e senzațional, el con­­tribuie la ideea că echi­pa noastră e foarte bună sau e favorită, ceea ce are un impact pozitiv asupra celor care rămân și, până la urmă, asupra finalistului. De fapt - vezi! - întrea­ga echi­pă Tudor muncește, pe parcursul emisiunii, pentru finalist.

- Cum ți se pare nivelul concurenților de anul acesta?

- În blind-uri, media de vârstă a echipei mele e de 21 de ani! Îți dai seama? Con­curenții sunt niște copii, sunt foarte cruzi! De fapt, raportat la concu­ren­ții din întrea­ga emi­siune, anul ăsta e anul cu cei mai mulți tineri. Deci acum show-ul arată cel mai aproape de ceea ce trebuie el să fie de fapt. Pentru că oa­me­nii care vin la "Vo­cea" sunt de mai mul­te tipuri: unii sunt pro­fesioniști și hâr­șâiți - așa cum a fost Cristina Bălan, cu care am și câștigat -, alții vin ca să se pro­moveze, pentru că, oricât stau în concurs, au parte de o expunere enor­mă, alții sunt voci noi, sunt ăștia cruzi, de 16-17 ani, care vin pentru că le place show-ul și vor să cânte, iar alții caută doar o experiență de viață - de pildă, vin oameni din multi­naționale, care s-au săturat de ce fac la serviciu, sunt blazați și vor să tră­iască ex­periența asta. Dar, repet, anul ăsta, mai mult decât oricând, concurenții sunt puști de 16-20 de ani, care or fi fost ei duși de părinți pe la festivalul Crizan­tema de Gheață, dar n-au experiență reală, n-au nici tehnică vocală, sunt emoționați... cum ziceam: sunt foarte cruzi.

"Am un chef nebun să joc"

- A reînceput și stagiunea teatrală. Pe frontul acesta lupți la fel de pătimaș?

- În momentul ăsta, am în minte mai multe proiecte, dar nu știu de care să mă apuc mai curând. Sigur știu că voi începe ceva anul viitor, sigur sunt în discuții cu niște regizori, așa, la modul general, și sigur îmi doresc foarte mult să fac un text al lui Eric Bogosian, care se numește "Drinking in Ame­rica", și o piesă de Neil LaBute, "In a forest, dark and deep", care n-a mai fost niciodată montată în Ro­mâ­nia. Deci nu mă văd într-un nou Coriolan (m-am retras de curând din proiectul "Coriolan", pe tex­tul lui William Shakespeare). Dar, mai ales după tot chinul ăsta cu muzica, am un chef nebun să joc! Deocamdată, continui cu "Tartuffe" și cu "Coada", iar în rest o să mai vedem. Din punctul de vedere al teatrului, anul ăsta e, mai degrabă, unul de pregătiri.

- Cu atâtea proiecte, vacanță ai apucat să-ți iei?

- Da, altfel nu știu cum rezistam, căci, pe lângă tot ce ți-am povestit până acum, anul ăsta am avut și foarte multe cântări. 2017 a fost foarte bun pentru noi, din punctul ăsta de vedere. Așa că am fost vreo două săptămâni în Sardinia, unde am descoperit partea de nord, căci, în vizita anterioară, mă fami­lia­rizasem cu partea de sud. E o insulă pe care, de fapt, n-o cuprinzi nici măcar în două voiaje. Pro­ba­bil ai nevoie de vreo 6-7 incursiuni, ca să-ți formezi o impresie de ansamblu fundamentată. După care, la începutul lui septembrie, am mai fost la munte, la noi, unde am făcut niște trasee - am făcut Cheile Zănoagei, am făcut Piatra Arsă cu bicicletele... Ce regret este că vara asta n-am apucat să mă dau cu kite-ul la mare, cât de mult aș fi vrut. Poate mai ciu­pesc vreo zi-două acum, în toamnă, până nu se ră­cește de tot apa. Că mie nu-mi place să folosesc cos­tumul de neopren.

- Să întredeschidem fereastra și către viața ta personală. În perioada care s-a scurs de la pre­cedenta noastră discuție, ai devenit tată: ți s-au născut doi băieți. Ai fost pregătit pentru pa­ter­nitate? Se potrivește ea cu artistul liber din tine?

- N-am avut vreme să stau să mă analizez prea mult, dar e clar că paternitatea, indiferent de vârstă, e o problemă pe care o iei de la zero, inclusiv rațional. Poți să te pregătești tu oricât înainte, că realitatea e mereu diferită, te obligă să înveți. Ceea ce e senzațional! Adică, în ciuda tuturor greutăților enorme și în ciuda tuturor obstacolelor extrem de mari pe care le aduce profesia asta, de părinte, ea e interesantă pentru om, fiindcă îi impune s-o ia de la zero cu el însuși. Te lupți cu pierderi, cu frustrări, chiar și cu chinuri, dar bucuriile sunt fantastice și compen­sează totul și orice.

Foto: TUDOR CUCU, PETRU IVU (2)