"Să facem diferența între teroriști și refugiați"
- Domnule profesor, șirul de atentate islamiste comise în Europa de Vest se suprapune, în mare măsură, pe fenomenul migrației musulmane din Orientul Mijlociu. Există o legătură de cauzalitate între aceste două realități, sau atentatele fac parte dintr-un război care, oricum, s-ar fi declanșat?
- Nu cred că migrația este motorul acestor atentate. Atentate s-ar fi produs oricum, dar poate nu aveau o asemenea amploare. Pentru că printre refugiații autentici s-au infiltrat și teroriști. Deci, organizațiile teroriste nu au determinat migrația masivă, dar s-au folosit de ea, pentru a-și trimite oamenii în Europa să organizeze atentate. Asta devine evident, chiar și numai dacă studiem imaginile cu refugiați surprinse de televiziuni. Cei care au fugit din calea războiului au familii, figuri triste și îngrijorate și o vestimentație modestă. Se remarcă însă și tineri singuri, bine îmbrăcați, atletici, siguri pe ei și care vorbesc la telefoane inteligente, oriunde s-ar afla - deci, dispun de suficienți bani. Aceștia din urmă sunt suspecți. Dar n-aș spune că terorismul poartă marca islamului, pentru că atunci am lovi într-o religie. Grupările teroriste, precum Statul Islamic, au transformat dogma religioasă în ideologie politică.
- Totuși, este un fapt documentat că 99% dintre migranți sunt de religie musulmană și că, oriunde s-au așezat în lumea occidentală, musulmanii nu s-au integrat, ci au format enclave, unde trăiesc după legea islamică. O "lege" care nu reglementează doar viața religioasă și care, între altele, obligă musulmanii la islamizarea prin violență a "necredincioșilor" sau la eliminarea lor. Așadar, însăși religia musulmană intră în conflict flagrant cu valorile și normele occidentale.
- Eu nu privesc islamul ca pe o religie care propagă ura și violența. Cred că sunt anumiți adepți care au părăsit linia clasică a islamului și care au ideologizat politic islamul, ajungând la manifestări extremiste. De altfel, împotriva unor imami care au organizat atentate teroriste au fost emise fatwa - decrete religioase de condamnare.
Am stat de vorbă cu foarte mulți musulmani, iar ei s-au declarat împotriva atentatelor teroriste. Vedeți că și noi avem o comunitate semnificativă de musulmani, de sute de ani, și nu am avut niciodată probleme cu ei.
- Totuși, liderii teroriștilor sunt de cele mai multe ori lideri religioși...
- E adevărat, pentru că în moschee pot fi mai ușor adunați și îndoctrinați tinerii, care apoi devin luptători în organizațiile teroriste. Am avut ocazia să merg în Egipt, în urmă cu mulți ani, și am cunoscut forța unor imami. La un moment dat, coloana de autocare, păzită de armată, s-a oprit în dreptul unei moschei, chiar în timpul uneia dintre rugăciunile lor, iar imamul a avut o descărcare de ură asupra noastră, ceva de speriat. Îi incita pe credincioși împotriva noastră, care le-am fi pângărit pământurile, prin simpla prezență. Populația musulmană din Orientul Mijlociu este în general neinstruită și ascultă de acești imami sau de studenții în Coran, așa numiții talibani (de la talib, care înseamnă student), cum e cazul Afganistanului. Or, mulți dintre talibani sunt și ei, cel mai adesea, analfabeți, care învață Coranul pe de rost. Sunt manipulați și manipulează la rândul lor.
"Democrația nu exclude măsurile ferme, ba chiar în forță"
- Țările occidentale în care au avut loc atentate teroriste par incapabile să le facă față, atât din punct de vedere al reacției forțelor de ordine, cât și din cel al comunicării publice. Se află Europa într-o criză de autoritate și de soluții, în privința acestui război asimetric?
- Într-adevăr, apar blocaje greu de înțeles și de acceptat la nivel decizional. Uneori, autoritățile se fac de râs, cum s-a întâmplat la Paris, după cazul "Charlie Hebdo". Există o teamă, o lipsă de pregătire a forțelor de ordine și cred că și o raportare eronată la democrație. Democrația nu exclude reacțiile ferme, ba chiar în forță. După atentatele de acum din Spania, toți cei apropiați atentatorilor ar trebui expulzați, cu interdicția de a mai intra în Uniunea Europeană. Nu poți ști dacă dintre aceștia nu se vor ridica alți atentatori.
"Deschiderea granițelor pentru emigranții din Orientul Mijlociu a fost una dintre cele mai mari greșeli"
- În locul unor astfel de măsuri, poliția din Danemarca, de pildă, a inițiat un program intitulat "Îmbrățișează un terorist", susținând că jihadiștii se simt "izolați" și că fac eforturi de a se integra, fapt pentru care ar trebui ajutați, oferindu-le bunătate, iertare și empatie.
- Cei care au astfel de idei sunt cel puțin naivi. Nu poți fi binevoitor cu unii precum cei din gruparea teroristă "Boko Haram", care au masacrat 2.000 de oameni în Nigeria, pe 3 ianuarie 2015, în aceeași săptămână în care au avut loc atacul de la "Charlie Hebdo" și Marșul Solidarității - la care au participat mulți șefi de stat și de guvern din Europa. Vor vedea asta drept o slăbiciune.
- Europa riscă să fie islamizată? Cât de mare este acest pericol?
- Islamizată integral, nu cred. S-au făcut totuși și multe greșeli. Deschiderea granițelor pentru emigranții din Orientul Mijlociu a fost una dintre cele mai mari. În Nordul Europei, natalitatea este la cote foarte scăzute, drept pentru care, infuzia de arabi africani și asiatici a fost considerată o soluție bună. Însă, în modul acesta se schimbă populația și, odată cu ea, și contextul spiritual și cultural.
Pe de altă parte, musulmanii sunt greu de integrat, pentru că nu cunosc și nu recunosc cultura europeană, tradițiile și religia dominantă în statele-gazdă, nu știu limba nativilor, au aici condiții de trai diferite - uneori, în taberele de refugiați, chiar mai proaste decât cele din țările lor de baștină -, la care nu se pot adapta... Aceste rateuri îi radicalizează, mai ales sub influența clericilor islamici extremiști. Dar au comis atentate teroriste și unii islamiști care erau la a doua sau a treia generație în Europa, ceea ce denotă că sunt și alte cauze, mai profunde, ale inadaptării lor. Unii nu acceptă, pur și simplu, civilizația noastră, iar autoritățile nu au pârghiile necesare să prevină astfel de atacuri. Musulmanii încearcă să-și impună regulile lor de viață, asupra majorității din statul-gazdă, și o fac cu succes, când sunt într-un număr suficient de mare.
"Serviciile noastre secrete sunt foarte bine pregătite"
- România ar putea fi o țintă a terorismului islamic?
- Sunt convins că la noi nu vor exista atentate teroriste, pentru că relațiile majorității românilor cu minoritățile etnice și religioase sunt de cu totul altă natură, iar serviciile noastre secrete - de ce să n-o spunem? - sunt foarte bine pregătite și au reușit să contracareze deja mai multe tentative de acest gen, chiar dacă nu s-a făcut vâlvă în presă.
- Construirea unei mega moschei în Capitală, care va avea o școală coranică și va fi un punct de atracție pentru musulmanii din toată zona, nu va transforma Bucureștiul într-o pepinieră de jihadiști?
- Nu marea moschee prezintă un pericol, ci acele moschei care sunt improvizate în garaje, apartamente sau depozite, care nu pot fi controlate. Nu cred că ar trebui să ne deranjeze construcția în sine și nici ce se întâmplă în interior, atâta vreme cât personalul ei religios va fi format din turco-tătari născuți în România. Cred că la această moschee nu vor veni extremiștii și teroriștii.
- Totuși, pentru musulmani, o moschee nu este doar o clădire de cult, ci este un avanpost al religiei lor aflată într-o permanentă expansiune...
- Într-adevăr, o moschee este considerată de musulmani pământ islamic... Dar și noi, dacă ne-am construi o biserică ortodoxă la Teheran sau Istanbul, am spune că e pământ ortodox, e spațiul nostru sacru. Nu este însă ca și cum am invada Teheranul sau Istanbulul. Pe de altă parte, va trebui exercitat un control riguros, al celor care vin la moschee. Și am convingerea că vechea comunitate de musulmani de la noi are puterea și pârghiile necesare pentru a contracara eventualele manifestări extremiste ale unor musulmani nou-veniți.