GORAN BREGOVIC - Trei scrisori din Sarajevo

Dana Ene
Goran Bregovic e îndrăgostit de Ro­mânia pe cât sunt și românii îndrăgos­tiți de el.

Nu-i deloc de mirare. Neamul vlahilor e amestecat adânc în plămada sârbilor, și sângele apă nu se face. Seducător și plin de tempe­rament, lui Goran îi plac publicul de aici, muzica de la noi, atmosfera, mâncarea... într-un cuvânt, cam tot, iar românii se regăsesc bucuroși în rit­murile balcanice ale melodiilor lui atât de asemă­nătoare cu ale noas­tre. Nu este deci, de mirare, că Goran vine să cânte în România aproape în fiecare an. Vine la "nea­muri", să mai petreacă un pic, ridicând frumu­sețea muzicii până la cer. În toamna asta, îl veți asculta spre sfârșit de septembrie, ală­turi de "Orchestra lui de nunți și înmormântări", alături de care va cânta atât melodiile lui cele mai cunos­cute, cu­prinse pe discul "Șampanie pentru țigani" (2012), dar și câteva piese noi de pe albumul pe care intențio­nează să-l lanseze în luna octombrie: "Trei scrisori din Sarajevo".

Muzică pentru vremuri grele

Discul "Three Letters From Sarajevo" (Trei scri­sori din Sarajevo) a fost o surpriză pentru fanii artistului, care anul trecut spunea într-un interviu că nu mai simte nevoia să scoată un nou album: "Am chef să cânt melodiile mele mai vechi și atât. Nu e nevoie să scoatem un nou disc. Avem multe discuri și niciunul nu seamănă cu celălalt. Iar fanii nu s-au plictisit de melodiile noastre". Iată însă că nesi­guranța și frământările tot mai mari care tulbură lumea de azi l-au făcut să se răz­gândească și să ia atitudine... muzicală. Cu mult succes!
Goran Bregovic (67 de ani) s-a născut și a crescut în Sara­jevo, pe atunci fosta Iu­goslavie, actual­men­te Bos­nia-Herțe­govina, și este fiul unui croat și al unei sâr­boai­ce. Sarajevo a fost ani buni un fel de "Ierusalim al Euro­pei", un punct de în­tâlnire a mai multor culturi și etnii, un loc în care oamenii pă­reau să trăiască în bună înțelegere și pace. De lucrul acesta era con­vins la începutul anilor '90 și Goran, fost star de muzică rock și proas­păt compozitor și interpret de folclor balcanic, ce tocmai începuse să guste suc­cesul internațional, mulțumită melodiilor pe care le compusese pentru coloana sonoră a filmului "Vre­mea țiganilor" (1988), în regia lui Emir Kusturica. In 1991, cu un an înainte ca focul și para să se abată peste fosta Iugoslavie, el acorda un interviu unui post de tele­viziune străin, iar în fundal se au­zeau clopotele unei cate­drale, ce se îmbinau perfect cu vocea muezinului de la moschee, care îi chema pe cre­din­cioși la rugăciune. Goran, care îi invitase in­ten­ționat pe ziariștii din Vestul Europei pe o terasă aflată în acea parte a orașului, le explica aces­tora: "Ce auziți în spatele meu este suflul moscheilor, al bisericilor și catedra­le­lor din oraș. Este ora prân­zului în Sa­rajevo. Aici e unul din­tre puținele locuri din lume unde poți să auzi cântecul lor îmbinat... Și sună atât de fru­mos! Ar fi mare păcat să se o­preas­că într-o zi". Cân­tărețul avu­sese o premoniție. Un an mai târziu, în Sa­rajevo iz­bucnea un război în care tocmai partea cea mai urâtă a ideolo­giilor religioase își ară­ta fața. "Nu mi-am ima­ginat nicio clipă că ar putea iz­bucni aici războiul, am crezut că lumea o să ră­mână așa, ca mai înainte", se con­fesa el, plin de tristețe.
Acum, în 2017, douăzeci și cinci de ani mai târziu, Goran s-a hotărât să depene poves­tea orașului de altă­dată, ca și a celui de azi: "Sunt din Sarajevo. Azi, el nu mai este un simplu nume de oraș, ci este o metaforă a timpurilor în care trăim, timpuri în care oamenii pot fi vecini, buni vecini, pentru ca mai apoi, într-o zi, din senin, să înceapă să se împuște între ei". Iar ce s-a întâm­plat acolo pare să se propage la nivel global. Oameni care până mai ieri trăiau în pace, ca niște vecini, s-au trezit, dintr-odată, că nu se mai suportă, că nu mai tolerează și nu mai respectă religia celui­lalt, dușmănin­du-se și urându-se. Și Goran s-a hotărât să pună această poveste tristă pe mu­zică. O poveste rostită pe o vioară. "Ca să spun povestea orașu­lui meu, am folosit vioara, ca metaforă. Cu aju­torul ei, spun, cântând, trei povești. In cele trei «scrisori» ale mele încerc să trec de la istorie la evlavie, de la cucernicie la bucurie și de la jale la dans, și toate astea, în acorduri de vioară. Pe acest al­bum se împletesc acor­durile de vioară cla­sică, cântate în stilul creștinilor, cu cele ale stilului klezmer (stilul evre­iesc, care e foarte diferit ca tehnică) și, nu în ultimul rând, cu acordurile de vioară, în variantă orien­tală, mu­sulmană. Pentru a reda cât mai bine ideile acestea, am adus ală­turi de mine artiști din alte culturi și comunități, precum: Bebe (din Spania), Rachid Taha (Algeria), Zied Zouari (Tu­nisia), Gershon Leizerson (Israel), Riff Cohen (Israel) sau Mirjana Neskovic (Serbia)", spune artistul.
Goran Bregovic și Orchestra lui vor cânta la Bu­cu­rești, vineri, 29 septembrie, la Arenele Ro­mane. Biletele au prețuri cuprinse între 200 lei, ca­te­goria A, și 100 lei categoria C. Concertul are loc în aer liber. Vor fi puse în vânzare doar 4000 de bilete, pentru a fi suficient spațiul de dans.