Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Tudor Ganea, "Miere", roman, Edi­tura Polirom (0232/21.74.40), 204 p.

În ultimul sfert de secol, tendința prozei ro­mâ­nești a fost și este spre realism și naturalism, pre­ferându-se narațiunea veristă, cu eșafodaj auto­biografic și referiri la istoria recentă, mergând până la inserturi de reportaj, satiră politică, fapt divers, repere geografice și urbane adevărate. În acest context, debutul de anul trecut al lui Tudor Ganea - romanul "Cazemata", publicat tot de Polirom - a fost altceva, mergea în altă direcție. De aceea a atras atenția criticii, a primit pre­miul de debut al revistei "Observator Cultural", iar autorul a fost distins cu titlul "Tânărul prozator al anului 2016".
În primul lui roman, Tudor Ganea mixa, ca un DJ priceput, curente și mode literare din secolul trecut, de la simbolism, suprarealism, ab­surd, realism magic, onirism la textualism, îm­binând prefabricatele într-o manieră proprie, inso­lită: într-o realitate recognoscibilă se petrec întâm­plări inexplicabile care provoacă reacții în lanț în comportamentul personajelor și în mediul lor. "Sub pecetea tainei" rămân aceste episoade stranii, care alternează cu povestiri realiste, descrieri mini­ma­liste și dialoguri cu particularități de limbaj ca­racterizante. Și în al doilea roman, cel pe care vi-l recomand azi, Tudor Ganea își menține tehnica de reciclare a unor mode și teme literare, importate sau autohtone, practicate la noi când scriitorii, ex­cedați de minciuna "realismului socialist", găsiseră căi de a escamota indicațiile politrucilor și a păcăli evazionist cenzura. În "Miere", romancierul (de profesie arhitect) își proiectează structura de rezistență epică tot pe amestecul de fabulos și real. Aici însă clou-ul poveștii e procedeul textualist al Autorului-Dumnezeu, cuplat cu mult mai vechea temă a raportului dintre creator și creatura sa care-i scapă de sub control. De fapt, nimic din tot ce introduce, ca tematică și tehnică narativă, Tudor Ganea în acest roman nu e cu adevărat nou: nici peisajele postapocaliptice, nici secta misterioasă, nici viziunile sinestezice ale Edenului și Iadului pe pământ, nici ambiguitățile lăsate în suspensie, nici tran­scrierea fonetică a lim­bajului colocvial (totuși, lun­gile monologuri "pi mol­dovinești" ale Api­cul­torului sunt obositoare la lec­tură) și lista poate con­tinua. Și totuși, chiar pentru cine recunoaște sursele li­vrești, lecțiile învățate con­ști­incios de la alții, cartea are o putere de fascinație spe­cială, venită din plă­ce­rea de a explora pe cont propriu teritorii desco­perite de alții și de a da formă artistică materiei sensibile, cu simțul proporțiilor. Construit în jurul mierii, ca drog și leac născător de realități ima­ginare, al doilea roman al lui Tudor Ganea e plin de șarade alegorice cu mize mari. Nu vă povestesc subiectul, vă las să-i descoperiți savoarea de salcâm și arta meseriașă.