Pe părintele Mihai Ciuhat l-am cunoscut acum aproape zece ani, pe vremea când era preot la Luncani, o parohie grea și întinsă, din județul Hunedoara. Am vorbit atunci cu sfinția sa despre ce înseamnă să fii preot pentru o mână de oameni, împrăștiați pe câteva vârfuri de munte, la zeci de kilometri distanță unii de alții. Și ne-a impresionat prin hotărârea sa de a se jertfi pentru cei pe care îi păstorea. Ne-a declarat, plin de o convingere care ni s-a transmis și nouă: "Sunt gata să mor pentru credincioșii mei". L-am crezut, mai ales pentru că am văzut în ce sărăcie și cu ce eforturi își făcea lucrarea. După câțiva ani, părintele Mihai a fost mutat preot la Vălioara (comuna Răchitova), într-un sat mai aproape de orașul Hațeg, unde ortodocșii sunt închegați într-o comunitate ceva mai numeroasă. A rămas acolo șapte ani, încercând să îmbine trăirea duhovnicească cu împărtășirea culturală la cel mai înalt nivel. Și, taman când își găsise împlinirea rostului preoțesc, părintele Mihai a fost instalat preot la Pui, o aruncătură de băț mai încolo, pe drumul care leagă Hațegul de Petroșani, într-o parohie mai mare, dar aflată mai mult în vârtejul ispitelor. Viața lui de peregrin cu crucea în mână ne-a îndemnat să-l căutăm pentru un nou interviu.
"Oamenii cred că îl pot păcăli pe diavol"
- Părinte, prin voia Domnului și a autorităților bisericești, ați cunoscut, ca preot, o bună parte din județul Hunedoara. Le-ați fost duhovnic și muntenilor, și celor de la șes, și țăranilor, și unora dintre orășenii care au auzit de sfinția voastră și v-au căutat cu tot dinadinsul. Cunoașteți bine realitatea religioasă a zonei, "starea" credinței în Dumnezeu. Să fie Dumnezeu mai prezent într-o parte, decât în alta, după locul în care trăiesc?
- Toți oamenii cred, dar nu toți știu fundamentele credinței noastre și nu toți trăiesc la fel credința. La Luncani, de exemplu, sat de munte, cu viață mai aspră, oamenii erau mai apropiați de Dumnezeu, chiar dacă nu reușeau să facă totul după rânduială. Ei suplineau, de pildă, absența de la biserică dintr-o duminică, printr-o mai mare râvnă în rugăciunea particulară. Probabil că și izolarea lor, singurătatea, liniștea din acele locuri sălbatice încă îi îndemna mai mult la a sta de vorbă cu Dumnezeu. Aici, la Vălioara, unde suntem la doar 18 kilometri de Hațeg, tulburările dinspre lumea largă ajung mai ușor, există mai multe culte religioase și lucrurile sunt mult mai amestecate. Așa se face că oamenii mai cred și în anumite învățături sau simboluri, care nu au legătură cu ortodoxia. Și, nu de mult, mi-a ajuns la urechi o vorbă spusă pe ton supărat de un credincios: "Preoții ăștia tineri vor să ne strice tradițiile". El se referea la apucăturile sau obiceiurile deprinse de săteni de o sută de ani încoace sau chiar mai mult. Căci au rămas în practica lor legată de înmormântare, de exemplu, anumite obiceiuri necreștinești. Dacă mortului i-a plăcut țuica, îi strecoară în sicriu sau în mormânt o sticluță cu țuică. De asemenea, îi pun răposatului în mână o batistă cu bani, chipurile, pentru a-și plăti "vama" pe lumea cealaltă. Le-am explicat că sufletul nu mai are nevoie de cele materiale, după ce s-a eliberat din trup, dar degeaba. "Părinte, dar așa se face. Ne râde lumea dacă nu respectăm tradiția" - mi-au zis.
Alt obicei al locului este să presare semințe de mac în urma sicriului. I-am întrebat pentru ce fac asta și mi-au răspuns că așa îi dau de lucru diavolului, să numere semințele și să nu-l ajungă pe răposat, până trece de poarta Raiului. Ei nu știu că diavolul e îmbătrânit în viclenie. Nu-l poți păcăli, îl ții la distanță doar prin trăirea credinței, așa cum ne învață Biserica. La toate acestea, se adaugă obiceiuri preluate de la rude, prieteni sau vecini, care țin de diferite alte culte creștine. Așa ajung ca ei să lucreze duminica sau să nu mai vină la Sfânta Liturghie. Le-am atras atenția asupra primejdiei în care se află sufletele lor, din moment ce nu mai respectă învățătura noastră de credință. Unii s-au supărat.
"Împărăția cerului nu se cucerește cu un pocnet de degete"
- La Vălioara, ca în toată zona Hațegului, dar și în alte părți ale Transilvaniei, e plin de case de rugăciune ale unor secte creștine. În ultimele decenii, aceste culte au atras foarte mulți oameni. Cum vă explicați succesul lor? Ce anume fac liderii lor spirituali, de reușesc să câștige oamenii?
- Oamenii cad în plasa lor, pentru că nu-și pun problema diferenței de credință. Dumnezeu e același, doar căile de a ajunge la El diferă - în opinia lor. Or, realitatea este că noi, ortodocșii, credem în cu totul altceva decât protestanții și neoprotestanții. De foarte multe ori, am predicat pe această temă, pentru a-i face conștienți de ceea ce au fiind în Biserica Ortodoxă, nu pentru a-i critica pe ceilalți. Noi stăm pe o comoară, o învățătură primită de la Mântuitorul Însuși, care este rețeta mântuirii, adică a re-îndumnezeirii noastre ca oameni. Ce nevoie avem să mai căutăm în altă parte? Și cum să ne lipsim de ea? Numai că, vedeți, ortodoxia nu este constrângătoare. În ortodoxie știi ce ai de făcut, dacă vrei să te unești cu Hristos, dar nimeni și nimic nu te obligă să o faci. Alegi! Așa-zisele "pedepse" din Biserica noastră nu sunt decât mijloace de a-ți lucra virtuțile și de a-ți aminti să nu păcătuiești. Căci ce îți dă duhovnicul drept canon, când îți spovedești păcatele? Să nu mai repeți păcatul, să te rogi, să postești și să faci fapte bune. Și dacă nu respecți acestea, nu te împărtășește. Dar nu spre pedeapsă, ci tot spre folosul tău: căci cuminecarea cu nevrednicie este spre osândă. Cum să-L primești pe Hristos în tine, dacă nu te-ai curățit? Or, la sectari, disciplina este impusă cu severitate, iar abaterile sunt pedepsite rapid, până și cu excluderea din comunitatea lor de credință. Pe de altă parte, din câte știu, pastorii lor au un program întreg prin care țin aproape de oameni. Bat din ușă în ușă, stau de vorbă, se ocupă de ei. Preotul ortodox nu dă buzna peste credincios, merge acasă la creștin, fie la câteva sărbători, fie când este chemat de cel care are nevoie - pentru o sfințire, o spovedanie sau o împărtășanie a unui bolnav etc. -, sau îl așteaptă la biserică. Ortodoxia îți cere răbdare, pentru a urca scara duhovnicească și pentru a ți se răspunde la rugăciuni. La sectari, ți se promite că minunile ți se împlinesc acum. Toate acestea seduc. Însă, din Scriptură știm că împărăția Cerurilor se cucerește greu, nu cu un pocnet din degete.
"Cât timp omul nu e liniștit, nu-L găsește pe Dumnezeu"
- Spuneți că la munte, legătura credincioșilor cu Dumnezeu este înlesnită de izolare și natură. Este un fapt confirmat întrucâtva și de viața monahală. De ce are nevoie omul de singurătate și liniște pentru a-L găsi pe Dumnezeu?
- Omul de la oraș sau din apropierea orașului are, în general, un serviciu, la care merge după un program. Acasă îl așteaptă alte treburi. Pe drum, îl muncesc tot felul de griji, primește tot felul de informații, unele de folos, altele care doar îi ocupă mintea o vreme. Apoi, familia îl solicită pentru alte nevoi. Toate acestea te împrăștie. Nu mai ești atent la voința lui Dumnezeu în tine. Nu mai poți fi cu gândul la Dumnezeu, când te preocupă realitatea imediată. Pentru a trece de acest nivel, trebuie să iei distanță față de evenimente și să-ți dai timp. Să ai răgaz să asculți natura, să-ți liniștești inima, să te rogi cu adevărat. Lucrarea noastră este de liniștire. Cât timp omul nu e liniștit, nu-L găsește pe Dumnezeu. În singurătate și mai ales dacă ești în natură, acolo unde e creația lui Dumnezeu și atât, fără intervenția omului, simți energia divină. Dar nu e de ajuns să stăm acolo, ci trebuie să ne nevoim pentru a ne liniști. Omul de astăzi nu mai prea vrea să se nevoiască.
- Poate că acest termen este mai puțin înțeles de unii dintre cititori. Ce înseamnă "să te nevoiești"?
- Să ai un program de antrenament spiritual, dacă vreți. Adică, rugăciune dimineața și seara, neapărat. Între ele, pe măsura timpului, să faci rugăciunile sfinților din ziua respectivă sau alte rugăciuni. Dar, și fără timp, poți rosti în gând "Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-ne pe noi!". Sau să te rogi cu puține cuvinte pentru cei pe care îi știi bolnavi ori în nevoie. Și să ai milă față de toată făptura, să faci milostenie, fapte bune, fără să te știe nimeni. Bineînțeles, să postești în zilele rânduite. Orice faci pentru Dumnezeu e o nevoință, căci rupi din timpul tău, dai din energia ta. În fapt, faci pentru tine, căci, ușor-ușor, capeți o liniște pe care aproape că o poți pipăi. Și în liniștea aceea, îl găsești pe Dumnezeu. Vei fi mai bun, mai cald, mai calm, căci Dumnezeu îți dă acea stare. Când ești agitat, nervos, stresat, nu ești cu Dumnezeu.
"Neliniștea lumii îi dezbină pe oameni, exact ce vrea diavolul"
- Preacucernice părinte, unde v-ați simțit mai împlinit ca preot?
- De împlinit, dea Domnul să ne împlinim în fiecare zi. Dar sunt trepte... Cel mai bine m-am simțit ca preot la Luncani, cel puțin acesta e sentimentul pe care îl am acum, pentru că a fost prima parohie în care am slujit și pentru că liniștea locului mi s-a transmis. Cert este că acolo m-am încărcat mult sufletește, de mi-a ajutat să rezist și aici. Fiecare preot caută împlinirea, dar nu personală, ci în comunitate, pentru că el poartă grija tuturor celor pe care îi păstorește. Un preot nu poate fi împlinit, oricât de râvnitor ar fi pentru el însuși, dacă nu reușește să țină foarte aproape toată parohia și cu toții, ca într-o mare familie, să fie pe calea credinței. E o luptă mare. Cu atât mai dură cu cât secularismul mușcă tot mai mult din lumea aceasta.
- Neliniștea lumii e mai mare ca niciodată: terorism, războaie, crize economice, lupte politice. Se simt toate astea în satele pe care le păstoriți?
- Sigur că se simt, în ziua de azi, știrile ajung peste tot, cu rapiditate. Le consumă oamenilor vremea și îi dezbină. Exact ce vrea diavolul. Să n-ai timp de Dumnezeu și să-ți urăști aproapele. Află de la televizor, de pe internet, ori de prin drumurile pe care le fac la oraș, tot ce se întâmplă, și-apoi discută între ei, se așază în tabere și ajung chiar să se dușmănească pentru o vorbă sau pentru o părere. Cum să mai vină ei cu inima deschisă la Sfânta Liturghie? Nu se iartă, nu-și vorbesc... Am cazuri concrete. Antidotul este să nu mai punem preț pe cele ale lumii, care, inevitabil, sunt stricăcioase și trecătoare. Chiar dacă ne-a supărat cineva, să ne cerem iertare noi de la el, să acoperim totul cu dragoste și facere de bine și să nu ne lăsăm ispitiți de a încerca să "rezolvăm" ce nu e în dreptul nostru. Dacă am crede cu adevărat, am ști că totul e îngăduit de Dumnezeu cu un scop.
"Ce spui să și faci"
- Părinte, trebuie să spun că de când vă cunosc, am văzut cu bucurie că sunteți un preot care nu se mulțumește cu ce face duminica, în biserică. Sunteți cu timp și fără timp între credincioși. Fie pentru o vecernie, fie pentru un acatist al sfântului prăznuit în ziua respectivă, fie pentru slujba de noapte, fie pentru vreo spovedanie. În plus, ați organizat o serie de convorbiri duhovnicești, la care ați adus vorbitori prestigioși din toată țara, în acest colț al Țării Hațegului. Oare enoriașii sfinției voastre au apreciat la justa valoare această strădanie? Îi simțiți solidari în ceea ce faceți? Și dacă nu, de unde vă trageți puterea de a merge mai departe?
- Părintele Ilie Cleopa de la Sihăstria, pe care eu îl am drept model de preoție, spunea: "Ce spui să și faci!", atât ca simplu creștin, și cu atât mai mult ca preot. Spui că ești creștin, fă cele creștinești! Rugăciune, post, milostenie... De acolo îți vine forța de a merge mai departe. În plus, dacă ai conștiința misiunii tale, n-ai cum să te lași dezamăgit de oameni. Dar peste toate, preotul primește putere din întâlnirea cu Dumnezeu. Fiecare rugăciune e un dialog cu Dumnezeu, chiar dacă noi, din nevrednicie, nu-l auzim mereu pe El, ci ne auzim numai pe noi. Fiecare slujbă este o întâlnire cu Dumnezeu. Nu metaforică, reală! Când te lipsești de ele, slăbești sufletește și ești în bătaia vântului acestei lumi.
"Degeaba vii la biserică dacă nu te întâlnești cu Dumnezeu"
- Părinte, există oare o știință a preoției, dincolo de învățătura deprinsă în școală? Există ceva care ține nu atâta de rațiune, cât de o trăire sufletească aparte, care să te ajute să-ți împlinești misiunea?
- Știți cum se spune în popor: unu-i preot, altu-i popă. Sigur, toți știu dogma și tipicul, știu că au har și că, prin mâna lor, Dumnezeu poate face minuni. Diferența însă constă în nivelul de trăire. Nu există o știință a preoției, din acest punct de vedere, ci numai o capacitate de jertfă. Cu cât jertfești mai mult, cu cât te nevoiești mai tare, cu atât Dumnezeu îți limpezește inima și cugetul, iar tu răspândești liniște și bunătate. Un preot bun se simte. De aceea se face coadă la ușa unui duhovnic, iar pe altul nu-l caută nimeni. Oricât de convingător i-ai spune adevărul unui credincios, dacă nu-l trăiești, nu te va crede și nu te va urma. Însă dacă va vedea că adevărul lucrează în tine, atunci va dori și el să meargă pe această cale.
- Cum se simte această trăire? Există în sine, sau e legată de reacția celor din jur, de puterea lor de a participa?
- Semnul unei trăiri autentice este atunci când simți prezența lui Dumnezeu nu în mintea ta, ci în inima ta. Pare ceva abstract, dar nu este. De exemplu, când te pregătești pentru o slujbă, nu te duci ca la un serviciu oarecare, ci ai o pregătire care te deschide pentru a fi locuit de Hristos. Ajunezi, faci anumite rugăciuni, te îmbraci, cu gândul la marea întâlnire, intri în biserică plin de smerenie și te închini la icoane și la sfintele moaște. Astfel, capeți un ritm al inimii care corespunde împărăției lui Dumnezeu. Așa încât, la începerea Sfintei Liturghii, când rostești: "Binecuvântată este Împărăția Tatălui și a Fiului și Sfântului Duh, acum și pururea și în vecii vecilor", trebuie să fii deja acolo. Este vorba despre trezvie, care însă trebuie să fie neîntreruptă. Dacă nu o ai, atunci spui cuvintele, dar rămâi tot în împărăția lumii acesteia și nu simți nimic deosebit. Să luăm aminte: trezvia nu este numai pentru preot, ci pentru tot creștinul. Căci dacă vii la biserică și nu te întâlnești cu Dumnezeu, degeaba vii.
- Preotul este ca un soldat. Merge unde îl trimite ierarhul lui. Sunt preoți care au aceeași parohie o viață întreagă, dar foarte mulți trec prin mai multe locuri până să se așeze undeva, de tot. Nu e greu s-o iei mereu de la capăt?
- E greu, pentru că trebuie să treacă un timp și să faci eforturi pentru a te adapta la un nou context, să cunoști oamenii și să ți-i apropii. Dar este și frumos, pentru că e o provocare pentru un "pescar de oameni". În mod normal, e bine să rămâi la prima parohie care ți se dă și să-ți înmulțești acolo talantul. Însă, se întâmplă și ca, fixându-te într-un loc, să nu reușești să depășești un anume prag, să nu izbutești să faci totul așa cum ți-ai fi dorit și apoi să băltești duhovnicește, dimpreună cu enoriașii. Or, o împrospătare ca aceasta, cu schimbarea locului, s-ar putea să fie benefică și pentru tine, ca preot, și pentru creștinii pe care i-ai păstorit până atunci. Așa încât mare e înțelepciunea ierarhului, când face astfel de schimbări. Oricum, toate sunt de la Dumnezeu și cu mare nădejde trebuie să le primim.