Pictorul ȘTEFAN PELMUȘ - "Suntem pâlnii în care Dumnezeu trimite mistere"

Valentin Iacob
Dulapurile cu amintiri

Pe strada Elie Radu din București, nu departe de Cișmigiu și de Primăria Capitalei, un pictor ro­mân fabrică vise. De ani și ani, trudește ore în șir, aplecat peste ele, ca un schimnic peste ceas­lov. De sub mâna lui ies semne ciudate, pli­ne, însă, de strălucire și de culori.
La cei 72 de ani ai săi, Ștefan Pelmuș este unul dintre cei mai importanți și mai origi­nali pictori români de azi. Și unul dintre ma­rii pictori ai lumii. Când l-am vizitat pentru interviu, maestrul m-a întâmpinat în ușa ate­lie­rului său, însemnată cu numărul 13, un nu­măr despre care spune că lui i-a purtat noroc toată viața. Ștefan Pelmuș mă aștepta în­con­jurat, ca un ucenic vrăjitor, de tablourile lui, pline de străluciri. Greu de în­țeles, de la prima vedere, pictura exuberantă a lui Ștefan Pelmuș exercită o seducție atât de rapidă, încât te transformă pe loc, din privitor în adorator. Chiar înainte de a începe să stăm de vorbă, am observat printre pânze, așezate pe podea și pe etajere, tot soiul de obiecte pictate, și ele, de mâna artistului, și care îți atră­geau privirea ca un magnet. "Îmi place să pictez pe orice, chiar și pe obiecte", spune Ștefan Pel­muș, amuzat de perplexi­tatea mea. "Am avut și ex­poziții cu obiecte pictate. Am pictat și pe saboți, de exemplu. Dar mai ales pe cutii. Cutiile sunt du­lapuri cu amintiri. Le închizi, și devin mistere. Le deschizi iar, și misterele ies la lumină".

Dumnezeu din dosul mâinii

- Maestre Pelmuș, pictura dvs. pare făcută după rețete al­chimice, nemaivăzută vreodată și imposibil de com­parat. Într-o vreme când pare greu să mai aduci ceva nou în artă, dvs. ați reu­șit. Întrebarea e: cum?

- Eu nu m-am forțat niciodată să fiu original. De prin anii '80, am ajuns la formula asta aproape alchimică, deviind de la pictura abstractă. Și nici nu știu cum mi s-a întâmplat! Căci eu mereu am pictat pentru că așa am simțit. Așa s-au mișcat mereu în mine, formele și culorile. Nu am căutat inovația cu anasâna. Pictura mea a curs de la în­ceputuri, lent. Așa cum cresc și se adaugă inelele unui copac și îl fac să se înalțe și să înflorească. Mulți își schimbă prea des pictura, adeseori și după mode. Eu am mers pe drumul meu. Imediat după ce am terminat Institutul de Artă Nicolae Gri­go­rescu, am locuit și lucrat o vreme la Tulcea, unde, în acei ani, erau pictori de elită. Acolo l-am cunoscut pe unul din­tre cei mai mari acuareliști ai noștri, Cons­tantin Găvenea, dar și pe Eugen Brat­­fanof sau pe Vasile Mureșan-Mu­ri­vale, toți trei mari coloriști. S-a și orga­ni­zat o ex­po­ziție a celor de atunci, de la Tulcea, la în­ceputul anilor 80, la București, unde am ex­pus și eu o lucrare, "Capul Sfântului Ioan". Era în ma­niera în care lucrez și acum. Așadar, haina și croiala asta a picturii mele au aproape patruzeci de ani.

- ... Cum tot de 40 de ani sunteți stăpânit și de temele biblice, transformate, și ele, în mari picturi.

- Eu cred că orice pictor, atunci când se apro­pie de șevaletul său, se apropie și de Dumnezeu. Noi suntem pâlnii în care Dumnezeu trimite mis­tere. Dumnezeu ne îngăduie inspirația și tot El ne conduce discret mâna, atunci când pictăm. Iar pictorul trebuie să pună pe pânză aceste mis­tere, ca să bucure oamenii cu imaginile în­chipuite de el. Sunt sigur că pictura este un drum către Dumnezeu, și tocmai de aceea încerc ca prin ea să îmi regăsesc împăcarea profundă cu El și cu lumea.

Unchiul pictor

- Când ați înțeles că veți fi neapărat pictor și nimic altceva?

- Cel care m-a descoperit și mi-a îndrumat primii pași a fost unchiul meu, pictorul Ilie Pavel, fratele mamei. Dacă nu era el, eu nu eram pictor. Noi stăteam la Valea Călugărească și el venea acolo, pe când era student la facultatea de Belle Arte din București. Venea cu nevasta și cu copilul și el picta. Din păcate, nu stătea prea mult, că era cam bolnav. Dar cum se făcea bine, venea iar. Și cât stătea la Valea Călugărească, un­chiul de­sena tot timpul. Așa am dat eu cu nasul de mi­rosul culorilor. Aveam doar patru-cinci ani și desenam lângă el și făceam portrete. De­se­nam pe ruptelea. Îl imitam în tot ce făcea. Și tot așa, vară de vară, am de­senat cot la cot cu el, apoi am început să desenez și de unul sin­gur, că doar eram nepot de artist. Și atunci când a venit vremea liceului, după ce făcu­sem șapte clase la Valea Călugărească, unchiul meu a hotărât că eu trebuie să vin la București și să dau examen la Liceul de Artă Nicolae Tonitza. Așa a început totul pentru mine, intra­rea mea în lumea artei. Am avut niște ex­pe­riențe frumoase cu unchiul meu, pictorul Ilie Pavel. Avea o bibliotecă foarte bogată în casa lui de pe bule­var­dul Dacia, pe lângă Bi­blioteca Franceză, și acolo, prin cărțile și albumele sale, m-am apropiat de toți marii pictori mo­derni. Dar a mai existat încă un om im­portant în viața mea de artist: profesorul meu de la Institutul de Artă Nicolae Gri­gorescu, maestrul Ion Sălișteanu. A fost important, pentru că m-a lăsat să mă des­fășor liber în lumea mea, ca pe un co­pac care crește singur pe un deal. Aces­tea au fost cele două întâlniri fe­ricite ale vieții mele. Primele! Unchiul meu era un tip special, dar, din păcate, în '78 a emigrat în Elveția, în '95 a ieșit la pensie, a venit înapoi, apoi a murit, dintr-odată, în Canada, în plină forță de creație. Un pictor de talent, care de abia acum devine iar cunoscut la noi în țară. Păcat că în România nu prea mai sunt lucrări de-ale lui.

- Se trăgea mai de departe, din neam, talen­tul acesta al dvs.?

- Mama și unchiul Ilie au avut mai mulți frați, toți cu frica lui Dumnezeu. Între ei, și mama avea puțin talent, țin minte că mă ajuta la școală să îmi fac desenele. Și lucrurile s-au legat și mai de­par­te, copiii mei sunt și ei pictori, amândoi. Băiatul meu cel mare, Bogdan Pelmuș, a obținut o bursă în Fran­ța, la Paris, "Cité Internationale des Arts". Și nora mea e plastician. Amândoi au atelierul pe ace­lași culoar cu mine, la numai o ușă distanță. Și ne­potul meu este în clasa a șaptea, la liceul "Tonitza", și cântă și la chitară. Fosta mea soție, mama co­piilor mei, Maria Pelmuș, e și ea foarte talentată. Mai am un băiat, cel mic, Teo Pelmuș, ple­cat în Canada. A făcut și el Belle Arte la Bucu­rești, iar la Ottawa face "performance" și foto-video. S-a căsă­torit cu o indiancă și mi-a dăruit un nepoțel, pe Lu­cas. L-am botezat în România acum doi ani. Ve­deți? În cazul familiei noastre, talentul s-a transmis ca o ștafetă, din generație în generație.

Dealul mare din Valea Călugărească

- Să fi existat un mister pe dealurile de la Valea Călugărească, care făcea să rodească - nu doar strugurii din podgorii, ci și spiritele artis­tice? Vă mai atrage locul copilăriei?

- La Valea Călugărească e casa mea părin­tească, acolo e dealul mare, cu vii, un loc de care nu m-am despărțit niciodată. Am animale acolo, mulți câini și pisici, dar am și pomi fructiferi și păsări și viermi de mătase. Fac și vin! Vedeți, mie îmi place dealul. Din păcate, locul s-a mai împă­durit. Înainte au fost mulți boieri care aveau pod­gorii întinse. Acum, dacă s-au retrocedat tere­nu­rile, oamenii n-au mai vrut să le muncească și atunci locurile s-au împădurit. Pă­durea a crescut nestăvilită, și eu am rămas acolo, ca într-o en­clavă. Totul e înconjurat de păduri. Și din pă­dure au în­ceput să coboare, spre a mă delecta, vulpile, mis­tre­ții, pri­go­riile și fazanii...

- Vă gândiți să vă mutați, cândva, în acel paradis?

- Poate la sfârșitul vieții. Aco­lo am mor­mân­tul părinților mei, am crucea făcută, deja, de Mi­tică Juravle. Acolo-s mama, tata și sora mea. Am cultul mor­ți­lor. Mă gândesc cu drag la cei mu­­tați în lu­mea de dincolo. Aprind lumâ­nări pentru sufletul lor, la biserică. Dar deocamdată nu mă pot muta acolo definitiv. Pentru un artist, bătaia peștelui este la Bucu­rești. Cine vine acolo să-mi vadă tablourile? Cum să mai vând? Dar de câte ori pot, merg cu mare drag la Valea Călugărească. Am și acolo un atelier, improvizat pe o terasă, și mai pic­tez. Nu pot lăsa locul acela de izbeliște. Es­te casa părinților mei, casa copilăriei mele. Fără ea, nu aș putea trăi.

Hieroglifele scribului egiptean

- D-le Ștefan Pelmuș, în cât timp pic­tați un tablou? Bănuiesc că "hieroglifele" dvs. nu se fac prea ușor...

- Lucrez mult, într-adevăr, am detalii multe în tablourile mele. M-a atras tot­dea­una pictura pe sticlă din Transilvania sau ceramica de Horezu. Am studiat cu mare interes Egiptul Antic și pic­tura bizantină, apoi miniaturile persane, o ade­vă­rată lecție de compoziție, în care fiecare amănunt a fost creat dintr-o dragoste imensă. O dra­gos­te care a existat și în mine, de când am început să pictez. Și ca să vă răspund la în­trebare - la ora nouă dimi­neața sunt la atelier și plec tocmai sea­ra. Am o putere de con­centrare și de muncă foarte mari. Ziua mea începe prin a-mi gândi și a-mi cum­păni imaginile pe care urmează să le aștern pe pânză. După care pictez fără oprire, chiar și două­sprezece ore pe zi. Eu, dacă nu lucrez o zi, mor. Tinerii pictori de-acum nu mai au ritmul acesta, care a fost ritmul generației mele, a se­niorilor. Tinerii de azi nu mai "trag" chiar așa. Și poate că-i mai bine astfel, decât de băgat cu capul în muncă, de nu mai știi pe unde ești.

- Dar ce rezultă e minunat! Tablourile dvs. sunt pline de aur, un aur aproa­pe viu, care le încarcă de o lumină misterioasă. Cum reușiți?

- Fondul pe care îl folosesc este foița de aur, care îți dă, într-adevăr, o stare specială, când o privești. Tot ea mă inspiră pentru imaginile pe care urmează să le pictez și le sporește stranie­tatea difuză. Aurul curge, se răspândește ca abu­rul, iar acest efect se prelungește și asupra privi­torului.

- V-ați inspirat din tehnica pictorilor de icoane și de biserici, care folosesc și ei aurul?

- Am făcut și eu vreo doi ani de frescă. Da, pic­tura mea ar putea fi apropiată de frescele bise­ricești, dar mai degrabă îmi place să cred că pic­tura mea a fost mai înainte un manuscris înțesat de hieroglifele necunoscute ale unui scrib egip­tean.

- Un scrib care știa să-și picteze și sufletul, așa cum faceți și dvs.

- Eu las pe pânze bucăți din viața mea. Las dragoste în ceea ce fac. Nevoia de lumină și de adevăr mă face să trăiesc străbătând un hățiș prin care tot timpul mă rănesc. Un hățiș de labirinturi suprapuse, labirinturi ale cunoașterii. Artistul e ca o cocă, te educi în timp. Mie, de pildă, mi-au pl­ă­cut și mi-au folosit marii scriitori sud-americani, ca Marquez, Borges, cu realismul lor magic și voluptuos, sau pictori ca Ensor ori Tanguy. Dar cel mai mult îmi plac, căci acolo îmi re­cunosc o parte din obârșia artis­ti­că, pictura pe sticlă din Transil­va­nia și ceramica de Ho­re­zu. De fapt, eu pictez multe ar­hetipuri, cu mult mai multe sen­suri, încât pri­vind un tablou de-al meu, fiecare om își poate face și imagina sin­gur o poveste. Poate alta decât aceea pe care am gân­dit-o eu. Câ­teo­dată, când lucrez, nici eu nu-mi dau sea­ma ce fac acolo, pe șe­valet. Lu­crează sub­conștientul. Eu sunt un in­tuitiv, așa încât atunci când în­cep să-mi dau dru­mul la penel și ima­gi­na­ție - nu mai am control. Pornește mâna și Dumnezeu îți dă ins­pirație și forță. Pictura mea e ca un lanț, care se duce și se în­toarce, mereu la începuturi, ca un Univers rotitor.

Două minuni

- Ați pronunțat de mai multe ori, de-a lungul dialogului nostru, cuvântul magie. Vi s-au în­tâm­plat și în viața reală "minuni" legate de picturile dvs.?

- Am să vă povestesc doar două întâmplări care m-au emoționat nespus. Mai întâi, am ob­ser­vat cu sur­prindere, la expozițiile mele, cum copiii înțeleg foarte bine pictura asta a mea, destul de so­fis­ti­cată, plină de arabescuri și de culori insi­nua­te în forme multiple. Și eu cred că asta se în­tâm­plă pen­tru că ei, copiii, sunt sin­ceri și nu au pre­ju­decăți. Co­piii au intuiție și nu-s în­corsetați în reguli, ca adul­ții. Mai ales co­piii de azi, care sunt liberi, lăsați să descopere sin­guri.

- Și a doua întâmplare?

- M-am întâlnit cu cineva care fu­sese foarte bolnav și care mi-a po­ves­tit cum s-a vindecat. Pare incredibil, dar totul a început în clipa când a ajuns în casa unei prietene de familie, care avea un tablou de-al meu. Ei bine, din clipa în care a în­ceput să-l privească, a simțit nevoia să mai vadă o dată tabloul, și iar și iar. Și domnul acela a venit apoi să îmi mulțu­meas­că, pentru că pictura mea l-a ajutat să se vindece. Povestea asta ultimă m-a tul­burat foarte tare. M-am gândit că poate Dum­ne­zeu a vrut ca, măcar o singură dată, să-mi iasă bine lucrurile, până la sfârșit. Eu am socotit tot­dea­una că pictura mea este o icoană a sufletului meu, dar poate că de data asta, prin mila lui Dumnezeu, pictura mea să fi conținut și Chipul Său, ascuns și răspândit printre culorile mele.