RODICA CULCER despre... Anticorupția, pe ultimul drum

Redactia
- Vara politică - parlamentară și guver­na­mentală - a fost agitată, dar tema controlului asupra justiției s-a detașat ca o constantă a preo­cu­părilor noii guvernări. Ce viitor mai are lupta anti-corupție în aceste condiții?

- Mai corect ar fi să ne întrebăm în ce măsură mai există un viitor pentru anti-corupție. Toată vara am asistat la hărțuirea permanentă a procurorului șef DNA, Laura Codruța Kövesi, și a procurorului general, Augustin Lazăr, de către parlamentarii din Comisia de anchetă asupra alegerilor din 2009, dar și a ministrului justiției, care le-a trimis pe cap Ins­pecția judiciară. Faptul că această hărțuire a ulti­milor doi mohicani ai statului de drept pregătea, de fapt, o serie de schimbări legislative funda­men­tale, menite să slăbească lupta anti-corupție, a fost con­fir­mat miercuri dimineața, de inițiativa minis­trului Toader, de a-l exclude pe șeful statului, din proce­sul de numire a procurorilor șefi de la Par­chetul Ge­­neral, DNA și DIICOT. Decizia va apar­ține sec­ției procurori a CSM, la propunerea mi­nis­trului jus­tiției. Or, președintele Iohannis era singu­rul care pu­tea contracara asaltul politicienilor asu­pra statu­lui de drept și asupra luptei anti-corupție. Iată însă că, în timp ce președintele se afla în va­canță și par­ti­cipa la tot felul de festivități, ministrul Toader lu­cra la subminarea prerogativelor sale și la elimi­na­rea singurului om politic, ales prin votul direct al popu­lației, din procesul de control de­mocratic, asu­pra modului în care este ad­minis­trată justiția. Fap­tul că această propunere apare, după ce vara a adus noi anchete DNA, în cazul TelDrum și al afacerilor fiului lui Liviu Dragnea, sugerează că ministrul ar veni, de fapt, în întâmpinarea intere­su­lui liderului PSD: dacă se reușește tergiversarea an­chetelor, ele vor putea fi îngropate definitiv, pen­tru că viitorul șef al DNA va fi fost selecționat atent, exclusiv de către liderii unei clase politice penale. Ne aflăm, așadar, în pra­gul unor schimbări funda­mentale ale sistemului ju­diciar, iar perspectivele luptei anti-corupție sunt atât de sumbre, încât ne întrebăm dacă mai poate fi adevărat că roata istoriei nu poate fi dată și înapoi.

- Triumfalismul discursului guvernamental cu privire la realizările economiei sunt contrazise de situația dezastruoasă a companiei naționale de aviație TAROM, a cărei conducere a fost schim­bată din nou. Poate noul director să redreseze compania-fanion a României?

- Nici un director nu poate redresa TAROM, atâta vreme cât ea va rămâne parazitată de poli­ti­cieni și de clientela lor. Acesta a fost cazul TA­ROM, de când guvernul a devenit acționar majo­ritar, cu pu­teri depline asupra selecției managerilor de pe vre­mea guvernului Radu Vasile. Ulterior, Adrian Năs­tase și-a numit cumnata în fruntea com­pa­niei și nici o tentativă de a impune un ma­na­gement profesio­nist nu a reușit, în ciuda an­ga­jamentelor asumate față de FMI. Dar ce este în România mafioților, o companie de stat - sau orice companie publică, ad­ministrată de oameni numiți conform algoritmului politic? Nimic altceva decât o vacă de muls: ea este obligată să facă achiziții la suprapreț, cum s-a în­tâm­­plat, se pare, cu avioanele Airbus, în 1990; să în­cheie contracte dezavan­ta­joase pentru ea, cu com­pa­nii deținute - fie și indi­rect - de clientela politică și să ofere sinecuri clien­ților politici în Consiliul de Administrație și în Adunarea Generală a Acțio­na­rilor. Despre contrac­tele păguboase ale TAROM, pre­sa a scris constant, fără folos. Tot presa a dez­vă­luit, de altfel, că în AGA au fost numiți, de actualul guvern, un vete­rinar, un inginer cons­tructor, dar și vii­torul ginere al preșe­dintelui exe­cutiv al PSD, Ni­cu­lae Bădălău, sau consiliera mi­nistrului trans­por­tu­rilor, Răzvan Cuc. Iar fostul său director, Eugen Da­vidoiu, numit tot de PSD, a fost numit director al Com­pa­niei naționale a lignitului Olte­nia. Profe­sio­na­lis­mul, după cum se vede, este la mare preț în PSD! Atâta vreme cât nu vom ieși din plasa clientelis­mu­lui, nepotismului și corupției aferente, nici o companie de stat nu va prospera. Iar noi vom zbura în inte­riorul și în afara României, cu Wizzair, nu pentru că iubim neapărat Ungaria, ci pentru că are avioane mai bune și prețuri mai mici. Mândri, de­sigur, că suntem ro­mâni!