Propaganda rusă testează piața TV din România

Ciprian Rus
RTR TV

După ce, în ultima vreme, tot mai multe site-uri de Internet preiau în Ro­mâ­nia, oficial sau neoficial, retorica agre­sivei propagande a Moscovei în teme dintre cele mai delicate în contextul local, regional și mondial, zilele trecute au marcat o nouă premieră: o televiziune din Republica Moldova, RTR, care s-a remarcat prin pre­luarea unuia dintre postu­rile-amiral ale propagandei rusești, televiziunea Russia 1, și-a depus dosarul la Consiliul Național al Audio­vi­zualului (CNA), pentru a putea opera și la noi. După o ședință furtunoasă, care a mai scos instituția din moțăiala-i caracte­ris­tică în fața enormităților care apar pe mi­cile noastre ecrane, CNA a amânat luarea unei decizii pentru o dată viitoare. Dar dacă intermediarii moldoveni nu se vor lăsa intimidați de dubiile unora dintre membrii CNA, e foarte posibil ca în cu­rând să ve­dem în România o televiziune controlată de ruși!
RTR TV a fost prezentată de susți­nătorii proiectului drept un proiect ge­ne­ralist, cu filme și seriale, buletine de știri, cu emisiuni matinale. "Am ajuns la con­clu­zia că filmele și serialele sunt princi­palul punct de atracție pentru telespec­tatori. Vom difuza melodrame, dar și fil­me cu caracter istoric. Vom încerca o pon­dere de 50% filme ruse și ucrainene, 50% europene și americane". Televiziunea va fi adresată publicului din România, cu emisiuni variante, rusești și românești. Punem accent pe divertisment. Vom pre­zenta subiecte românești, despre diaspora moldovenească din România", au spus re­prezentanții RTR, scăpând porumbelul cu "diaspora moldovenească din România", ca să fie mai clar care sunt vederile distri­buitorilor Russia 1 despre românii basa­rabeni care și-au recăpătat cetățenia în ultimii ani...
Cunoscătorii realității de dincolo de Prut atrag atenția de multă vreme asupra fap­tului că blocarea Republicii Moldova într-o agendă pro-rusă și temerea electo­ratului de acolo față de "imperialismul" românesc sunt consecințele agresivei pro­pagande distribuite pe o piață TV con­tro­lată de televiziunile rusești, pe care tele­viziunile românești, ca TVR sau Pro TV, sunt prea mici ca să le poată con­tra­ba­lansa. Moldova e de mult cucerită, acum asis­tăm doar la primele încercări de tes­tare a pieței românești. Și chiar dacă nu poate fi vorba să ajungă, vreodată, să do­mine piața televiziunilor de la noi, un pic de zâzanie în societate tot pot semăna, că doar cu asta se ocupă propaganda. Iar asta nu e doar o simplă temere: RTR chiar a fost amendată de CNA-ul de la Chiși­nău pentru difuzarea de materiale propa­gan­distice pro-ruse în timpul războiului din Ucraina...