Numit inițial Uniunea Salvați Bucureștiul, apoi, în variantă extinsă, Uniunea Salvați România (USR), noua formațiune a promis că va lupta pentru o țară curată. Majoritatea membrilor ei erau tineri și nu aveau experiență în arena politică, o arenă care miroase mai degrabă a praf de pușcă, decât a apă de trandafiri. Totuși, curăția și promisiunile lor au convins, și românii au așteptat de la ei să lupte pe viață și pe moarte cu vechile partide, încremenite în ticăloșii: corupție, nepotism, minciuni, lipsa oricăror viziuni constructive. Din păcate, o prea mare fragilitate internă, marcată de o prea mare diversitate a opiniilor politice, a micșorat viteza de înaintare a USR. Piatra de încercare a fost recenta inițiativă de referendum pe tema familiei (modificarea Constituției, astfel încât documentul final să nu permită decât căsătoria între un bărbat și-o femeie) care a rupt partidul în două. O ramură "progresistă", majoritară în Biroul Permanent, a decis să se pronunțe împotriva referendumului și să promoveze parteneriatul civil al cuplurilor de același sex, în vreme ce Președintele Nicușor Dan a demisionat, motivându-și gestul prin faptul că partidul nu promisese acest demers în campanie. A urmat apoi un referendum intern, încheiat duminica aceasta, în care progresiștii au câștigat cu 52,7%. Victoria lor echivalează cu o înfrângere pentru Nicușor Dan. Deși a avut de partea lui aproape jumătate din partid, el este hotărât să nu mai revină în sânul organizației pe care a propulsat-o de la nivelul unui ONG bucureștean, la cel al unui partid național.
"Mi-am dat demisia, pentru că USR-ul și-a modificat discursul din campania electorală"
- Domnule Nicușor Dan, în urmă cu mai puțin de un an, porneați în campania electorală cu un partid nou și curat, în care mulți români și-au pus speranțele. Astăzi, după un referendum intern, partidul pare rupt în două, măcinat de o profundă criză. Cum s-a ajuns aici?
- Imediat după campania electorală pentru alegerile locale, am spus că singura șansă pentru intrarea în parlament a unui partid nou este ca acel partid să strângă oameni din societate, de diferite convingeri ideologice, dar uniți în jurul unor teme fundamentale: cheltuirea corectă a banilor publici, reforma administrației publice, școala adaptată la viața reală și la piața muncii, management performant în spitale, depolitizarea tuturor organismelor publice etc. Am mai spus, având experiența din București a USB-ului, că tema cea mai dificil de gestionat este dezbaterea progresist-conservatoare pe teme ca familia. Din păcate, discuția pe tema familiei a stârnit multe pasiuni, mulți au uitat de temele care ne-au adus împreună și am ajuns la acest referendum.
- Ați demisionat din partid, deși aproape jumătate din USR, adică 47,3%, au mers pe mâna dumneavoastră, susținând neutralitatea în privința referendumului. Vă mențineți decizia de a nu reveni în partid?
- Sunt un om de cuvânt. Mi-am dat demisia în momentul în care USR-ul și-a exprimat o opțiune, ca partid politic, pe tema referendumului pentru familie, modificându-și discursul din campania electorală. Am spus că nu voi reveni în USR dacă USR își păstrează poziția. Și-a păstrat-o, eu nu revin. Cred că în politică, în viață în general, e important să faci ce-ai spus că faci.
- Oare nu merită să luptați pentru crezul dvs. politic, care a dat mari speranțe unei părți a electoratului?
- E nerelevant ce poziții interne se exprimă într-un partid, importantă este poziția oficială a partidului. Or, USR-ul este acum un partid care are o poziție oficială diferită de ce a spus în campanie, iar eu nu pot să îi fiu membru. E o chestiune de principiu. Și mai e ceva. Partidul care și-a propus să reformeze societatea în ansamblu, și în care mulți și-au pus speranțele, se definește prin acest referendum intern, ca un partid al aspirațiilor minorităților. Duce, astfel, dezbaterea politică în zona tradiții contra modernism, o temă care ar fi trebuit să rămână a societății. E periculos ca tema dominantă în politică să devină tradiții contra modernism și nu cine fură contra cine nu fură, iar USR-ul contribuie, din păcate, la această modificare de paradigmă.
"USR nu este un partid în care oamenii din el depind de lider"
- Alți lideri de partid încearcă să câștige războiul, atrăgându-și de partea lor liderii de filiale, care în cazul dvs. sunt numeroși...
- Eu sunt fidel unui mod de organizare democratică a unui partid. USR nu este un partid în care oamenii din el depind de lider. Membrii noștri nu au intrat în politică pentru a fi șefi de piețe sau șefi de deconcentrate. Ei sunt independenți, spre deosebire de celelalte partide unde depind de conducere și unde, dacă se supără conducerea, sunt dați afară din partid. Singura mea soluție față de un partid care, prin organe reprezentative, susține altceva decât în campanie, este demisia.
- Oare ruptura provocată de referendum ar putea fi definititivă, în USR, generând o nouă formațiune, decisă să vă urmeze platforma politică?
- E o întrebare care ține de ce se întamplă în interiorul USR-ului, iar eu nu am făcut și nu fac publice chestiunile interne.
"În 2020, voi candida la Primăria Bucureștiului"
- Cum credeți că va afecta această criză a USR, politica românească? Mai face partidul opoziție la politica PSD?
- Chiar dacă s-a văzut mai greu, parlamentarii USR au făcut opoziție la derapajele majorității PSD-ALDE din parlament, în special pe temele fierbinți, care țin de justiție și de economie. E adevărat, a fost o întârziere în a face opoziție la acțiunile PSD din zona guvernamentală. Sunt convins că USR-ul va continua să o facă.
- Credeți că USR mai are vreo șansă să intre în parlament, la alegerile viitoare, cu noua sa configurație ideologică?
- Răspunsul trebuie dat de alegători, care sunt tot timpul mai inteligenți decât noi. În opinia mea, șansele sunt mici.
- Ieșirea din partid înseamnă și ieșirea dvs. din viața politică?
- Rămân în continuare în parlament, unde vreau să mă ocup de două proiecte. Cu unul dintre ele am rămas dator bucureștenilor, e vorba de o lege a taximetriei care să rezolve problema competiției neloiale, care are mai multe aspecte. Din cauza aceasta, marea majoritate a taximetriștilor din București lucrează peste zece ore pe zi, șase zile din șapte. Un altul e legat de transparență - o lege a Monitorului Oficial pentru actele normative, în care să existe și o secțiune de dezbatere publică. În momentul de față, există o lege a transparenței decizionale, care spune că orice autoritate publică trebuie să consulte cetățenii, timp de 30 de zile, pentru orice act normativ pe care îl emite. În practică, această consultare nu are loc, dacă vorbim de autoritățile locale, la nici 5% dintre ele. În opinia mea, soluția este un portal unic, unde autoritățile să fie obligate să își publice actele normative, iar fără o dovadă că ele au trecut pe acolo, actele normative să nu poată intra în vigoare. Aș vrea ca, în felul acesta, autoritățile locale să dea socoteală cetățenilor, pentru fiecare lucru pe care îl fac. În plus, mă interesează, în continuare să candidez la Primăria Bucureștiului, în 2020. Este un loc pentru care m-am pregătit. Sigur, în măsura în care se va concretiza în continuare o formațiune politică în care să mă regăsesc, bineînțeles că voi intra în ea. Dacă nu, voi candida la primărie ca independent.