GHEORGHE EPURE - "Părinții mei au fost crescători de oi. Oameni buni și cinstiți. Le-am urmat calea"

Ion Longin Popescu
Primarul Comunei Polovragi, politicianul anului 2016, în județul Gorj

Ați fost la Polovragi? Știu că mulți dintre cititorii noștri n-au fost. Este o comună mică, formată din două sate, Polovragi și Racovița, situate la începutul Văii Oltețului din Ma­sivul Căpățânii. Numele localității a dat naștere mul­tor interpretări. Ne-a plăcut cel mai mult viziunea ma­relui arhivist Aurelian Sacerdoțeanu: "vale dia­bo­­lică, vrăjită". La fel de ispititoare este și ipoteza originii geto-dace a locului, care presu­pu­ne existența unor preoți-vindecători, buni cunos­că­tori ai plantelor medicinale. Aflată în apropierea celebrei mânăstiri cu același nume, construită de Constantin Brân­co­vea­nu, comuna este un cen­tru religios cu aproa­pe 99% or­todocși. Nu întâm­plă­tor, primarul actual, Gheor­­ghe Epure, un polo­vră­gean credincios și iubitor al satului, vorbește pre­o­țește și își îndeamnă consătenii să-și păstreze tra­dițiile.

"Ești primar, dar trebuie să slujești viața satului ca un preot"

- Ați fost ales "politicianul județului" Gorj pe anul 2016. Câte voturi ați adunat pentru acest loc de frunte și care este principalul dvs. program pentru comunitatea pe care o păstoriți?

- Am adunat 4.555 de voturi, adică o dată și ju­mătate populația comunei. Nu întâmplător, prin­ci­palul program al primăriei noastre este menținerea localnicilor în sat, alături de păstrarea îndeletnicirii milenare a locului, oieritul, a horticulturii și a încu­rajării tineretului de a-și face un rost aici, la poalele munților. Se știe că la recensământul din anul 2000, Polovragiul avea 3004 locuitori, iar în urmă cu patru ani, 2800. Practic, lipsesc circa 200 de polo­vrăgeni, dar marea lor majoritate nu a plecat peste hotare. Unii au dispărut de bătrânețe, alții s-au căsă­torit în localități vecine. A­ceas­tă realitate dorim s-o păstrăm, pentru că Po­lovragiul este un punct de atracție, pri­vind econo­mia ru­rală, un sat al vii­torului. Se vor­bește des­pre păs­tra­rea clasei țără­nești tradiționale, la nivel național; foarte bi­ne, noi luptăm să ne înca­drăm în această fru­moasă ambiție. Sunt polovrăgean din ta­tă-n fiu și vreau ca urma­șii să-mi urmeze pașii. O comună modernă - da, dar cu speci­fi­cul ei de mii de ani! Cu o viață econo­mică modernă, dar cu o viața artistică tra­dițională. Îi încurajăm și pe tineri, și pe bă­trâni, să ia par­te la spec­tacole, o întâlnire a tuturor generațiilor. O avem, iată, pe eleva Pârvu Roxana, de cinci ani, care dansează pe rupte, dar și pe moș Diaconescu Pătruț, de 85 de ani, care cântă vrăjit la fluier.

- La Târgul de Sfântul Ilie, din 20-24 iulie, le-ați spus consătenilor că încercările vieții "vă țin aproape de Dumnezeu și de oameni". De ce credeți că ați fost aplaudat?

- Pentru că, deși nu sunt preot, oamenii au în­țe­les că eu am utilizat cu folos "ta­lanții" ce mi-au fost dați de Cel de Sus. Acest lucru se vede cel mai limpede la primărie. Deși acolo nu există o biserică, există o atenție perma­nen­tă pentru împlinirea de zi cu zi a vieții, pe dru­mul râvnei, al corectitudinii și bi­nelui colectiv. Ești primar, dar nu e suficient nu­mai atât. Trebuie să fii prezent în viața oamenilor, să slujești ca un preot viața satului, să înțelegi sem­ni­ficația omului ca icoană, o întru­chi­pare a vorbei bune și calde, a iubirii pentru cel ne­că­jit. Dacă vrei să pui ceva bun în zidirea ta, învață! Părinții mei au fost crescători de oi, oameni simpli, buni și cinstiți. Le-am urmat calea.

- Serviți ciobănia și în rosturile ei de azi, dar și ca tradiție culturală. Ați devenit "celebru" de la apariția dvs. alături de ansamblul folcloric "Che­ile Oltețului", format din peste 120 de persoane. Și instructor, și primar, și fluieraș. Cum vă descur­cați cu atâtea "chemări"?

- Fiind primar, nu mai am timp de toate pe cât aș vrea... Dar nu pot renunța la fluier și la costumul ciobănesc! Mi s-a spus că sunt primarul... artiștilor și artistul primăriei! Într-adevăr, fără să mă laud, la cei 51 de ani pe care i-am împlinit nu demult, am constatat că am ajuns la vârsta ideală pentru funcția de primar. E o bucurie în toate, dar trăirea colectivă în tradiție e mai presus de orice. Trecutul e apă vie aici, la noi.

"Ca primar, îmi place să fie «da» pentru «da» și «nu» pentru «nu»"


- Cum vedeți rostul de azi, al instituției primă­riei?

- Sunt sigur că primăria poate să devină altceva decât a fost până acum! Trebuie să fie un spațiu deschis. Trebuie să aibă deschidere către problemele tuturor. Să încercăm să ieșim din scorțoșenie, să înțelegem problemele fiecărui om. Dar, în același timp, să demonstrăm că primăria este un aliat al tuturor. Cetățenii trebuie convinși că numai dezvol­tarea durabilă îi poate face să păstreze ceea ce este al lor, așezarea definitivă într-un rost omenesc. Cred că tinerii de azi își caută prea departe destinul. Ră­dăcinile te ajută să crești mai ușor. De asta ne în­toarcem cu prioritate privirea spre ti­neri, pentru a-i ajuta să se integreze în viața locului unde s-au năs­cut. În rest, viața unui primar se com­pu­ne din iz­bânzi și căderi. Nu poți birui tot­dea­una. Dar poa­te că Dum­ne­zeu ne îngă­du­­ie aceste căderi, toc­mai pen­tru a ne zidi. Da­că nu am avea câte o că­dere, nu am avea sme­re­nie! Că­derile ne sme­resc. Asta este pri­măria în viața sa­tu­lui. Nu avem chiar o viață ușoară! Pri­mă­ria trebuie să ve­ghe­ze ac­ti­vi­tatea șco­lară, să spri­­ji­ne activitatea econo­mică și bi­se­ri­ceas­că, să fie un mediator al tu­turor insti­tu­țiilor. Ve­deți, ca primar, mie îmi place să fie da pen­tru da și nu pentru nu. Iar dacă ai spus "da", ești obligat să duci la în­de­plinire această pro­mi­siu­ne. Iar dacă rostești "da"-ul, și cu nădejde în ajutorul lui Dum­ne­zeu, ai fun­da­mentat do­rința cu sprijinul ce­rului și atunci e sigur că se va rezolva.

- Știam că doar vecinul dvs. de sat, primarul din Baia de Fier, a studiat Teologia, dar observ că și dvs. luați credința drept pavăza succesului, în administrația publică.

- Și eu am făcut Teologia și o fac în fiecare zi! L-am descoperit pe Dumnezeu în încercările vieții. Este o bucurie să-și întoarcă fața spre tine, să te pună la încercări. Este ceea ce face un cioplitor cu opera lui, ca s-o ducă la bun sfârșit: aruncă materia­lul de prisos, ca să rămână esența, forma finală. Așadar, sunt un primar-preot, un credincios care își conduce consătenii pe căile vieții liniștite. Credința în proiecte, curajul unor noi și noi idei pragmatice, libertatea de a-ți alege singur calea de urmat, iată secretul succesului unui primar de munte.

"Ne trebuie mai multă îndrăzneală în accesarea fondurilor europene"

- Pe ce căi poate primarul de munte să împie­dice plecarea tinerilor din sat?

- Prima cale ar fi trebuit să fie o îndrăzneală mai mare de accesare a fondurilor europene. Ideea nu a fost prea bine înțeleasă până acum, de aceea am decis să implicăm mai mult consilierii, indiferent de culoarea lor politică. Apoi, am dorit să atragem intelectualitatea, refugiată în școli și în ocoalele silvice, ca și în micile orașe din județ. Din Polovragi au plecat puțini cetățeni, în comparație cu situația din localități ale altor județe. Nu întâmplător, la pri­mărie lucrează aproape numai tineri, de la consilieri, la funcționari și activiști de mediu. Cu sprijinul lor și al unor ONG-uri, primăria va oferi, din fonduri europene, 25 de programe, a câte 25.000 de euro, pentru tinerii întreprinzători care vor face proiecte de dezvoltare locală.

"Nimeni nu-i obligă pe tineri să se facă ciobani, dar ciobănia pune pâinea pe masă"

- Polovragiul a fost și este, înainte de toate, o așezare de mari oieri. Are viitor această preocu­pare ancestrală? Majoritatea tinerilor fac studii superioare în alte domenii... Mai pot ei să fie ciobani?

- În prezent, în Polovragi avem 12 crescători mari de oi, pe lângă cei mici, dintre care unii chiar au făcut studii superioare. În total, avem peste 5000 de oi și sute de capre. Ca să nu avem surprize, orga­nizăm programe ciobănești specifice, prin care elevii din școlile generale ajung în munte, în trasee tematice, și învață direct cum se îngrijesc oile. Do­rința mea ar fi ca, la stână, vizitatorul-elev să prin­dă câte ceva din viața de zi cu zi a baciului. Să vadă da­tul în strungă, mulsul oilor, închegarea lap­telui, smântânirea, urdirea, tot ce ține de activitatea oie­rească. Să vadă și timpul liber, când baciul ia fluiera și cântă. Nimeni nu-i obligă pe tineri să se facă ciobani, dar ciobănia pune pâinea pe masă, așa că mulți dintre cei ce au studii su­pe­rioare continuă munca părinților, fără ca asta să-i împiedice să dezvolte și alte activități "moderne".

- Aveți o comună "geamănă" dincolo de Olteț: Baia de Fier. Ce deosebiri există între cele două localități?

- Mama mea a fost din Baia de Fier. Între cele două comune sunt diferențe clare: noi avem mai mulți crescători de oi și o aplecare mai mare către viața spirituală, grație mânăstirii pe care o avem din secolul al XVII-lea. La Baia de Fier este mai mult pragmatism decât la Polovragi. Acolo este mai multă ancorare în lumea reală, în concret, valorile vieții sunt "pozitive", materiale. Și, să fim sinceri, parcă și frumusețea noastră geografică este mai ar­mo­nioasă, pe ei îi străjuiește Parângul, aflat ceva mai depărtișor, pe când Munții Căpățânii sunt chiar aici, lângă noi, la fel ca și Cheile Oltețului, care atrag popoare întregi de turiști. Nu întâmplător, Po­lo­vragi este și o vatră a nedeilor. În această comună s-a marcat întotdeauna viața ciobanilor: Sfinții Ilie, Gheorghe și Andrei sunt legați, la noi, de calen­da­rul ciobănesc. Sunt puterea trecutului, dar mai ales forța viitorului nostru.